Jump to content

Tåler smørefett laaaaang lagring, over 25 år?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.
 
Jeg er nå midt i prosessen med å fikse pakkboksen som lekker som en sil. det er en West Mekan pakkboks fra båten var ny i 1986 med simmerringer og fett. Simmeringene ble byttet for 8 år siden. Dette synes jeg er kort tid, spesielt da de originale holdt 20 år. Jeg skal sjekke oppretting av motor for å være sikker på at ikke det kan ha betydning for slitasjen.
 
Men så var det fettet, da. Jeg kjøpte en 1kg boks vannfast fett av type Esso Cazar K2 (utgått, jeg finner ikke typen nå) da jeg overtok båten i 1987, og den er snart tom. Men kan slikt fett degenereres og bli dårlig etter så mange år? Uansett, jeg trenger snart nytt fett, så hva er det absolutt beste til slikt bruk?
 
Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men kan slikt fett degenereres og bli dårlig etter så mange år?

 

Lars H.

 

Det korte svaret er "ja", (selvfølgelig kan det det).

Du skriver ingenting om hvordan det er lagret, så etter 25 år, ville jeg regnet med at det bare er søppel. Særlig når du nå skal ha det absolutt beste, så er det nok bare å bli kvitt det gamle :)

Redigert av NOR2138 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er lagret i båten sommer som vinter siden 1987! Så da er kanskje fettet årsaken til at simmerringene er slitt og holder tett? De ser greie ut og fjæren inn som er rustfri er like hel. Men det ser ut som om leppen er slitt. Skal bli spennende å sammenligne med nye. Jeg får ta en tur til Tools 5 min gangvei unna der jeg bor.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nei fett kan ikke lagres så lenge. Ferdigsmurte tettede kulelager skrotes om de har vært lagret mer enn 5 år fordi man ikke lenger kan garantere levetiden på de når fettet blir gammelt.

Hvordan ser akselen ut under simmerringene? Er det slitespor kan det føre til lekkasje. Tools kan selge deg en SKF speedi-sleeve til å ha som slitehylse under simmerringene. Kjøp simmeringer i materialet viton istedet for vanlig nitril gummi. Mer slitesterkt

Link to post
Share on other sites

Nei fett kan ikke lagres så lenge. Ferdigsmurte tettede kulelager skrotes om de har vært lagret mer enn 5 år fordi man ikke lenger kan garantere levetiden på de når fettet blir gammelt.

Hvordan ser akselen ut under simmerringene? Er det slitespor kan det føre til lekkasje. Tools kan selge deg en SKF speedi-sleeve til å ha som slitehylse under simmerringene. Kjøp simmeringer i materialet viton istedet for vanlig nitril gummi. Mer slitesterkt

 

Slitesporene er ikke så ille, men jeg har ikke målt de. Uansett, så skal jeg bytte gummihylsen mellom pakkboksen og hylserøret bakover. Da velger jeg en litt lengre slik at jeg får simmerringene på uskadet del av akslingen. Jeg får be Tools om god gummikvalitet på simmerringene. Tidligere har jeg handlet direkte hos pakkningsspesialisten Ole Olsen i Lillestrøm, men det er litt komplisert for en privatkunde. Men jeg regner med at det er derfra Tools får slike varer. Jeg får iføre meg T-skjorte og caps som jeg fikk gratis hos Tools sist jeg var der. På de står det Tools og VIP! Da får jeg sikkert god servise. Jeg får se etter en hyggelig svensk ekspeditør som hjalp meg sist, - han er båtmann selv.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg er nå midt i prosessen med å fikse pakkboksen som lekker som en sil. det er en West Mekan pakkboks fra båten var ny i 1986 med simmerringer og fett. Simmeringene ble byttet for 8 år siden. Dette synes jeg er kort tid, spesielt da de originale holdt 20 år. 

 

 

Hvor mange timer hadde du kjørt båten henholdsvis før første og andre bytte? Er nysgjerrig da jeg har samme type pakkboks som også er passert 20 år nå. Foreløpig helt tett og fin etter ca. 1300 timer. Egentlig er det jo antall omdreininger på akselen i løpet av disse årene som er det mest interessante, men det finnes det jo ikke noe tall på.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Uten å finregne, skiftet jeg simmerringer første gang etter noe under 2000 timer, og nå en del under 3000 timer. Når det gjelder fett, har den gamle boksen med Esso Cazar K2 fra 1988 gått i søppla, og nytt fett innkjøpt.

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg får be Tools om god gummikvalitet på simmerringene. Tidligere har jeg handlet direkte hos pakkningsspesialisten Ole Olsen i Lillestrøm, men det er litt komplisert for en privatkunde. Men jeg regner med at det er derfra Tools får slike varer.

Otto Olsen har blitt "vrange", men jeg har handlet en del privat hos TTP Seals ved Hellerudsletta. God service og gode priser. Jeg kjøpte mange hundre små oringer da jeg monterte nye ruter i plexiglas. http://www.ttpseals.no/

Men Tools er også bra. Vi er heldige her på Skjetten nå, Har "alt" rundt oss. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, vi har det meste her på Skjetten. Tenk på alle byggvarehusene vi har, pluss Biltema og Clas Ohlsen. Og her i selve Skjettenbyen har vi en utmerket Meny-butikk. Blir en syk, er det ikke langt til Aleris på Strømmen Storsenter (med gratis parkering).

 

Når det gjelder servise hos TTP Seals, får den en 6-er på terningkast.Jeg spurte om jeg heller skulle ha simmerring av Viton i stedet for vanlig Nitril, men fikk beskjed om at det var bortkastede penger dersom det ikke var snakk om høy hastighet og temperatur. Og den rustfrie fjæren satte han inn for meg mens jeg ventet. :thumbsup:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men noe bryggeplass med sjøvann har du ikke på Skjetten! Men det har vi :-)

 

Og det smørefettet du kastet passer nok best som spesialavfall. Den gangen jeg var ungdom jobbet jeg på en slipp på Killingen. Der fikk man harsknet fett fra Forsvaret som vi brukte i slippsporene for å skli båtene bortover. Kundene var riktignok ikke alltid like lykkelige over gratisfettet når de fikk det under skoene og tråkket om bord i sin nypussede båt. Dekkene var ofte av hvitmalt seilduk den gangen.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Esso fettet er nok ikke kastet i vanlig restavfall, men lagret i haugen av gamle malingspann med halveis inntørket maling. Får levere det neste gang det kommer en bil til området for å samle inn slikt. Men du som har greie på det, er det fettet jeg la bilde av ovenfor greit? Nå skal alt i forbindelse med denne jobben min være 99,9% optimalt.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men noe bryggeplass med sjøvann har du ikke på Skjetten! Men det har vi :-)

 

 Og det misunner jeg dere for. Når jeg blir gammel en gang (gud bedre!), jeg er ikke mer enn 72 år nå og ikke lenger får lov til å kjøre bil, får jeg håpe på at det er mulig å finne et rimelig (he he!) sted å bo i Son.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nei fett kan ikke lagres så lenge. Ferdigsmurte tettede kulelager skrotes om de har vært lagret mer enn 5 år fordi man ikke lenger kan garantere levetiden på de når fettet blir gammelt.

 

Dette stemmer!

SKF garanterer fett lagret på hyllen i 5 år.

Etter det kan oljen slippe fra bindemiddelet og fettet har mistet smøreegenskapene det skulle ha.

 

 

Hvordan ser akselen ut under simmerringene? Er det slitespor kan det føre til lekkasje. Tools kan selge deg en SKF speedi-sleeve til å ha som slitehylse under simmerringene.

 

SKF speedi-sleeve vil også forlenge levetiden på den nye tetningen med inntil 30 % så det kan lønne seg å installere en slik uansett når du først har det oppe.

Den får du som Øystein nevner hos Tools men også hos Tess og andre SKF forhandlere. (I ditt område vil det bli disse to)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Kan noen fortelle mer om dette, er det en løvtynn hylse som jeg kan tre inn til midt på akslingen, og så sitter den der av seg selv?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan se at det er svake spor, men har ikke sjekket dybden. Men i og med at jeg skal ha nytt gummirør mellom propelhyse og pakkboks, tenkte jeg å la den bli litt lengre enn den gamle slik at jeg ikke treffer sporene med de nye simmerringene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars H

Se at du spør i innlegg #16 om fettet du har kjøpt er ok.

 

Vil da bare kommentere det faktum at det inneholder PTFE (Polytetrafluoroethylene). Det er et stoff som generelt bidrar til ekstremt lav friksjon og som tåler høy temperatur. Det er hovedbestanddelen i en rekke coatingsystemer fra f eks DuPont. Da heter det Teflon og du finner det blant annet i steikepanna. Tilsvarende coating fra engelske Whitford kalles Xylan. Brukes mye off-shore subsea når man skal ha ekstrem beskyttelse og lav friksjon samt tåle høy temperatur.

 

Konklusjon: Fett som inneholder PTFE burde være veldig bra og sikkert litt bedre enn Esso fra 1987. For øvrig kan jeg ikke noe om fett men nokså mye om overflatebehandling m blant annet PTFE.

Link to post
Share on other sites

Hvis du kan se spor kan det være nok til at det kan bli lekkasje men det trenger ikke være slitasje for at det skal lønne seg å montere disse.
Det finnes akselprodusenter som leverer SKF Speedi-Sleeve med nye aksler.
Dette vil forlenge levetiden til både aksel og tetning.

 

Informasjon finner du her:
SKF Speedi-Sleeve

 

Brosjyre/katalog finner du her
SKF Speedi Sleeve

 

 

Video kan du se her:
Youtube

 

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det er utrolig mye nytt en kan lære om her som en ikke ante at fantes. Er Speedi Sleeve noe du oystein_k og Daffy har brukt selv?

 

Til mitt bruk, ser jeg noen problemer. Vil det være mulig å presse slike hylser nesten 2m inn på akslingen uten at hylsen går i stykker? Jeg må ha 2 slike hylser, en for hver simmering, og når hver simmerring er 7mm tykk, vil det kreve presisjon for at de skal treffe hylsen som kun er 8mm lang i mitt tilfelle med 30mm aksling (som kan bevege seg aksialt når motoren rister). Men uansett, dette var spennende ting.

 

Jeg tror jeg går for en forskyvning av pakkboksen slik at simmerringene treffer akslingen der det ikke er slitasjespor.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke hatt behovet enda men så fort jeg skal skifte en tetning kommer jeg til å installere en slik.
Jeg tror det skal gå bra Lars men du må nok modifisere verktøyet du slår den på med eller finne ett rør og skyve den inn med.

 

Ser nå at Komodo allerede hadde linket til informasjonssiden.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...