Jump to content

Lexan (polykarbonat) og glassfiber - polyester / gelcoat


Cral

Recommended Posts

På prosjektet skal jeg jo helst ha 2 luker og et nytt dashbord. Fikk noen rester av lexan plater og vi har jo plateknekker i kjelleren.

 

Men hvordan går det med lexan og glassfiber med polyester eller gelcoat? Visst jeg lager en mal av lexan hvor lett er det å få festet polyesteren eller gelcoat til denne?

 

Det er jo to muligheter her enten legge glassfiber i et lag på utsiden og et par lag med glassfiber og noe lekter for ekstra stabilitet. Men det krever jo at polyesteren sitter på polykarbonatet. Visst det ikke sittet er det vel kanskje bedre å bruke lexan,gå rett på med gelcoat og så bygge opp glassfiberen innenfra? Burde jo gi en ganske fin overflate?

 

Finnes vel noe man kan legge på først som gjør at det slipper enda lettere?

 

Mye det samme med takluken egentlig, lage glassfiber ramme og lime glasset inn eller støpe det inn til å starte med? Greier ikke å brekke alle fire sidene ellers hadde det vært det beste...

 

Carl

~Cral

Link to post
Share on other sites

Hei !

Ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du skal lage, men lexan og plexi tåler mest sannsynlig ikke styren (har sett smelteskader på skyveluker i båt) Da er den uegnet som støpeform eller en del av en støpt konstruksjon. Skal du lage støpeform er respatex eller våtromsplater et fin materiale å bruke. Skal du lage en luke direkte er divinysell bra. For å støpe på en glatt form brukes formvoks i to tre omganger før støp. Om det er mye fasong finnes slippmiddel.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Jeg tror heller ikke jeg forstår helt hva du mener her. Skal du lage det en støpeform av Lexan (polycarbonat), eller skal du lage en konstruksjon hvor du skal ha binding mellom Lexan og glassfiber/polyester?

 

Jeg har i alle fall testet å støpe på acryl (plexi). Det var egenglig bare for å gjøre en test av noe gammel polyester jeg hadde liggende. Regnet med at støpet ville slippe ganske greit. Resultatet ble imidlertid at støpet satt så hardt fast i plexiplata at jeg ikke klarte å få det løs. Jeg ville nok ikke satset på dette til en konstruksjon hvor den mekaniske styrken skulle ha betydning, men til mer kosmetiske eller midlertidige ting som en form burde det ikke være noe problem.

 

Støpet ble forøvrig gjort i en uisolert garasje med porten oppe mens det regnet ute. Utetemperaturen minns jeg var ca 4-5 grader, altså ganske langt fra ideelle forhold. I tillegg hadde polyesteren stått i garasjen ca 7-8 år. Uten at jeg gjorde noen laboratorietester på støpet virket det helt perfekt for meg :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Ulempen med respatex eller våtromsplater er at de ikke kan knekkes like greit. Da er det bedre å finne en tynn metalplate å bruke som form. Men jeg får et inntrykk av at jeg får teste litt :)

 

Når det gjelder takluken, så er ulempen med divinysell med støp over og under at det ikke slipper lys gjennom. Derfor jeg lurte på om det var greiest å støpe rammen først og så lime lexanplata, eller om jeg skulle støpe rundt kanten på lexan plata og la den være en del av støpen (men da kun et lite stykke innpå, slik at lexanplata fortsatt ville kunne bli brukt som en lyskilde. ) Igjen, bare å hoppe i det og teste. 

Kan jo bli en ganske moro test dette her. 

 

~Cral

Link to post
Share on other sites

Ville støpt hele luka. Så skjært ut for glasset. Så støpt kant på innsiden av luka (som også vil hjelpe som avstivning) for så og legge lim (sort sika el tec7 el no. )og så lexan plata ned i det utskjærte området på luka oppå kanten som er støpt. Da får du en slett luke utvendig. Respatex el baderoms plate kan du jo skjære og lage kanter rundt for støpeform. Ved bue på luka stemples det av utvendig med feks og lage kryssfiner profiler som skruves utvendig på forma slik at buen holdes. Bare forslag fra meg ☺

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...