Jump to content

Bella Falcon Fantino - hva tåler en slik en av fart i litt sjø?

HerJo

Recommended Posts

Som rimelig fersk eier av nevnte båt og uten stort annen erfaring fra båtlivet enn stillferdig sutling på fjorden med 15-17 fots båter med påhengs på fine sommer dager (og noen heftige opplevelser med MTB'er midt på 80-tallet), dukket det opp et lite spørsmål i topplokket nå på søndag på vei fra Bergen mot Lukksund. Saken er den at da vi (fruen var med) kom ut i Fanafjorden/Korsfjorden (vet ikke helt hvor den ene slutter og den andre begynner...), altså her:

1447159962.jpg

ble det litt mer "fres i det" enn jeg er vant med på bølgefronten. Farten ble nærmest automagisk satt ned til omtrent 6-7 knop for at det ikke skulle bli utrivelig (min subjektive oppfatning - andre med mer erfaring har nok andre grenser). Tok opp en liten videosnutt med mobilen, som selvsagt ikke viser det hele og fulle bildet og i tillegg ser ut til å være tatt opp av en kameramann med langt framskreden Parkinson, men likevel; here we go:

Ingen dramatikk som sådan - både fruen og jeg var greit avslappet, men så litt svart på reisetiden i 6-7 knop i forhold til ca 20-25... At dagslyset gav seg var heller ikke på pluss-siden, selv om radaren redder situasjonen sånn sett. 

Uansett; når vi lå der og bakset i motsjø kom det en type speedsjark eller noe i den retningen fykende forbi meg på babord. Her var det ikke snakk om å redusere noe på farten, og fartøyet braste inn i bølgene så sjøsprøyten sto til den forsvant i det fjerne.

Da var det spørsmålet slo meg: Er jeg utrolig pinglete som roer helt ned i gangfart, eller risikerer jeg å ta knekken på båten hvis jeg durer avgårde i 20+ knop? Ubehagelig kan det nok bli, men vil båten takle det? Det er jo en v-bunn sak med rykte for gode egenskaper i høy sjø. (Jeg påstår ikke nødvendigvis at det var høy sjø i dette tilfellet, men den var høy nok for meg med min begrensede fartstid og kunnskap om båten...)

Spørsmålet til kunnskapsmangfoldet her inne blir da; hva tåler et skrog av slag og støt fra sjøen egentlig, og da spesielt det aktuelle skroget til Bella'en? Hva med drev og innfesting av dette?

Er vel lang på vei mye det samme som å spørre "hvor tung er en stein", men hvem vet; noen har gjerne erfaringer/synspunkt å dele?

Båten tåler en god del, men komforten blir det vel heller dårlig med.

En må prøve seg frem og finne ut hva en selv synes er fornuftig fart.

En må og tenke på hvem som er med og ikke utsette noen av de for opplevelser som gjør at båtlivet får seg en knekk. :)

Det er nok ganske sikkert slik at båten tåler mer enn kapteinen - i alle fall i dette tilfellet - men hvor mye mer? Hva gjør folk sånn "på normalen"?  Gir på slik mennesket i speedsjarken eller roer helt ned i gangfart?  :confused: Fornuftig fart i dette tilfellet var for min del de nevnte 6-7 knopene, men når jeg så den andre båten gi totalt f**n i bølger og hele sulamitten og bare blåse på fikk jeg det for meg at jeg var i overkant pinglete... Enkelte vil jo ha det til at løsningen er å gi gass og "flyte på toppene", men er det forenelig med praksis? 

Komfortnivået synker jo selvsagt kraftig - det er erfart i mindre sjø enn dette, og hensynet til passasjeren (fruen) veier svært tungt! Det blir bare dritt ut av det hvis hun går i svart....  :eek:

I min båt, 24 fot (2 mindre enn din) så er det krappheten og tøffheten som bestemmer. Er sjøen veldig krapp er det guts det står i for å kunne kjøre på toppen av bølgene. Her har jeg personlig, enda litt å gå på. Det hadde nok hjulpet med litt lengre båt ved et par anledninger. Og litt mer last i baugen enn jeg normalt har.

Sjøen som du er ute i, minner litt om sjøen vi hadde på tur rundt Senja i sommer mens det blåste nordvest. Ikke dramatisk store bølger (2m + kanskje) - som igjen bygde seg litt ekstra opp over grunne områder. Fra å normalt å cruise i mellom 27 og 30 knop (fungerer stort sett innaskjærs) - så måtte vi ned i noen-og-tyve da for å ikke helt miste bakkekontakten helt. På slutten av filmen snur vi, ettersom det strekket var ganske langt uten nødhavn dersom noe skulle skje (og grillmat fristet mer!). På kvelden var det helt greie forhold igjen.

Med aktiv kjøring så kommer man unna ganske bra ved å kjøre litt seilbåttaktikk å krysse. Da blir krappheten og slagene mindre. Distansen blir noe lengre totalt sett - men i sum tror jeg du sparer både tid og rygg.

18min utti filmen begynner bølgene å bygge seg litt opp:

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Man må bare prøve seg fram. Hadde en Falcon i 4 sesonger, og etter en stund hvor jeg ble godt kjent med egenskapene, gikk masjfarten opp. I motsjø er det gunstig å bruke flapsene godt, trykke baugen ned slik at den ikke løfter seg for mye i bølgene. Trim drevet noe inn også.

I medsjø motsatt.

Jeg koblet om flapsene slik at styrbord flaps kom på styrbord bryter. Syntes det var mer naturlig enn det omvendte fra fabrikk.

Det er endel sjøstøy fra disse båtene, og det bidrar til at det virker verre enn det er:)

Jeg isolerte med 1 cm glaveflex i stuverommerne fra midtskips og framover.

Båten tåler mer enn det du utsetter den for her. Det som er vanskelig er de harde slagene som evt hopp i bølgene gir. Dvs der skroget forlater en bølge og er i luften før den treffer neste, ikke nødvendigvis med propellen i luft. Det som også gir mye krefter er å lande litt på siden slik at den ene skrigsiden treffer sjøen flatt. Det gor store krefter. Men det som vil gi seg er innredning før skrog/motor.

Jeg oppfatter ikke disse bølgene som store slik at det å legge seg noe over plan og forsøke å legge skroget på bølgetoppene burde kune fungere helt fint. LItt avhengig av bølgehøyde og -lengde så kan man enten legge baugen litt opp eller noe ned for å kjøre mykt.

Ved å runde bølgene med aktiv ratting der du sørger for at du ikke velger å treffe bølgetoppen i det den bryter, men heller ratter til siden for den bratteste bølgetoppem og treffer bølgene der de er på sitt "mest runde", og ikke minst sørger for å fporlate en bølge slik at du treffer neste med V-bunnen og ikke vippes over på siden slik at du treffer disse flatt med én skrogside.

En aktiv og fin kjørestil som får svetten til å perle....og skroget til å yte maks!

....

En aktiv og fin kjørestil som får svetten til å perle....og skroget til å yte maks!

Dette er jo også veldig gøy, så det er bare å peise på!

Kommer aldri til å glemme den gangen jeg kjørte fra en Anytec på det viset  :lol: Han hadde 1,5 knop høyere toppfart enn meg på flatt hav.

Når vi runda odden, gikk han ned under planfart - mens jeg la meg på 40 knop uten å ødelegge rygg eller skremme co-piloten (tror jeg da  :giggle: )

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Har eksakt den samme båten, med vp200hk. Går som en drøm. Denne båten tåler ekstremt mye sjø. Vi har vært ute i storm i full plan. Det ble fort litt hektisk i 25knop. 

Båten har et sinnsykt bra v-bunn system som "skjærer" bølgene. Har hatt båten i 4 år nå, og ikke oppdaget noen svakheter med denne. Kun at den kan være treg i plan i motsjø. Vi hadde 35 kn. i fjord sommer på stille sjø. Er veldig fornøyd med den, til og med fruen som ikke er glad i båt. Hunden har det også veldig bra.

Er det mye sjø, tilter jeg den opp på 4-5 på drevet og går litt sideslengs på bølgene. Da slår det veldig lite hos meg. Veldig bra båt.

-Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Jeg er ofte ute i bølger som ligner disse (selv om det er vanskelig å bedømme ut fra video) med vår Skibsplast 605 offshore. Den er både mindre og antageligvis mindre sjødyktig enn din båt. Jeg gir veldig ofte på og ville nok tatt disse bølgene i rundt 20 knop. Det største problemet med vår båt er at den er relativt lett og fort kan ta litt av i bølgene. Man bør derfor være årvåken på rattet og jobbe godt med båten.

I min båt, 24 fot (2 mindre enn din) så er det krappheten og tøffheten som bestemmer. Er sjøen veldig krapp er det guts det står i for å kunne kjøre på toppen av bølgene. Her har jeg personlig, enda litt å gå på. Det hadde nok hjulpet med litt lengre båt ved et par anledninger. Og litt mer last i baugen enn jeg normalt har.

Sjøen som du er ute i, minner litt om sjøen vi hadde på tur rundt Senja i sommer mens det blåste nordvest. Ikke dramatisk store bølger (2m + kanskje) - som igjen bygde seg litt ekstra opp over grunne områder. Fra å normalt å cruise i mellom 27 og 30 knop (fungerer stort sett innaskjærs) - så måtte vi ned i noen-og-tyve da for å ikke helt miste bakkekontakten helt. På slutten av filmen snur vi, ettersom det strekket var ganske langt uten nødhavn dersom noe skulle skje (og grillmat fristet mer!). På kvelden var det helt greie forhold igjen.

Med aktiv kjøring så kommer man unna ganske bra ved å kjøre litt seilbåttaktikk å krysse. Da blir krappheten og slagene mindre. Distansen blir noe lengre totalt sett - men i sum tror jeg du sparer både tid og rygg.

18min utti filmen begynner bølgene å bygge seg litt opp:

[klippe film]

Flott tur dere hadde der! Lurer på om ikke bølgene var noe krappere i mitt tilfelle, men jeg er ingen "bølgekjenner" og det kan jo selvsagt være måten du kjørte på som fikk det til å virke roligere. Er nok guts og teknikk som mangler ja... Seilbåttaktikk er notert! :thumbsup:

Man må bare prøve seg fram. Hadde en Falcon i 4 sesonger, og etter en stund hvor jeg ble godt kjent med egenskapene, gikk masjfarten opp. I motsjø er det gunstig å bruke flapsene godt, trykke baugen ned slik at den ikke løfter seg for mye i bølgene. Trim drevet noe inn også.

I medsjø motsatt.

Jeg koblet om flapsene slik at styrbord flaps kom på styrbord bryter. Syntes det var mer naturlig enn det omvendte fra fabrikk.

Det er endel sjøstøy fra disse båtene, og det bidrar til at det virker verre enn det er:)

Jeg isolerte med 1 cm glaveflex i stuverommerne fra midtskips og framover.

Flaps er jeg nok ikke god nok på enda. Kommer også til å kople om, for originalfilosofien er ikke kompatibel med min måte å tenke på har det vist seg... En indikator på flapsenes posisjon kunne også vært greit - famler litt i blinde der føler jeg. Det du nevner om sjøstøy er nettopp det som får meg til å lure på tålegrensene - det høres ut som om hele skroget skal oppløses i sine einskilde faktorer av og til. Isolasjon høres ut som en god plan!  :yesnod:

Båten tåler mer enn det du utsetter den for her. Det som er vanskelig er de harde slagene som evt hopp i bølgene gir. Dvs der skroget forlater en bølge og er i luften før den treffer neste, ikke nødvendigvis med propellen i luft. Det som også gir mye krefter er å lande litt på siden slik at den ene skrigsiden treffer sjøen flatt. Det gor store krefter. Men det som vil gi seg er innredning før skrog/motor.

Jeg oppfatter ikke disse bølgene som store slik at det å legge seg noe over plan og forsøke å legge skroget på bølgetoppene burde kune fungere helt fint. LItt avhengig av bølgehøyde og -lengde så kan man enten legge baugen litt opp eller noe ned for å kjøre mykt.

Ved å runde bølgene med aktiv ratting der du sørger for at du ikke velger å treffe bølgetoppen i det den bryter, men heller ratter til siden for den bratteste bølgetoppem og treffer bølgene der de er på sitt "mest runde", og ikke minst sørger for å fporlate en bølge slik at du treffer neste med V-bunnen og ikke vippes over på siden slik at du treffer disse flatt med én skrogside.

Har også tenkt tanken på at brekkasje på div. innredningsdetaljer kanskje kan være en god indikasjon på at grensen er nådd, men med mitt beskjedne erfaringsgrunnlag frister det ikke å teste ut teorien ennå... Betryggende uansett, og som tbk er inne på her oppe er nok lyd en rimelig dempende faktor for "prøvelysten". Ellers takk for kjøretekniske tips!

Har eksakt den samme båten, med vp200hk. Går som en drøm. Denne båten tåler ekstremt mye sjø. Vi har vært ute i storm i full plan. Det ble fort litt hektisk i 25knop. 

Båten har et sinnsykt bra v-bunn system som "skjærer" bølgene. Har hatt båten i 4 år nå, og ikke oppdaget noen svakheter med denne. Kun at den kan være treg i plan i motsjø. Vi hadde 35 kn. i fjord sommer på stille sjø. Er veldig fornøyd med den, til og med fruen som ikke er glad i båt. Hunden har det også veldig bra.

Er det mye sjø, tilter jeg den opp på 4-5 på drevet og går litt sideslengs på bølgene. Da slår det veldig lite hos meg. Veldig bra båt.

Jøsses... Storm i fullt plan? Da vil jeg tro at sjøen var hakket verre enn i videoen for å si det forsiktig! Er også blitt fortalt at skroget skal være makalaust i sjøen, men det var dette med å teste det ut da. 4-5 på drevet og sidelengs på bølgene skal testes ut ved neste anledning sammen med de andre kjøretipsene her. Ellers er det jo godt å høre at både du, fruen og hunden er happy med båten! Har ingen grunn til å klage jeg heller, og etterhvert som båten og jeg blir bedre kjent og mottatte tips settes ut i verden blir det nok enda bedre! 35 knop var spenstig - jeg har hatt 34 på maks., men hadde kanskje klart å tyne ut litt til med fintrim av plan og drev... 

HerJo: Tror båten tåler mer en dere. Det gjør de fleste båtene- Kjør på . og med litt blir du vant med slag, risting etc i 20 knop- men det er vel derfor du har en slik båt.

Selv kjører jeg i 15-20 knop i kuling og mye sjø. selv om det ikke er noe komfort om bord. tvert imot , helt jævligt sier fruen

At båten tåler mer enn oss har du forhåpentligvis helt rett i!  :lol: Det gjelder nok å venne seg til og ikke minst å finne/bruke riktig teknikk. Blir nok "tøffere" etterhvert, så får vi se hva fruen sier - er ikke verdt å få henne på vrangsiden heller...  :cool:

Jeg er ofte ute i bølger som ligner disse (selv om det er vanskelig å bedømme ut fra video) med vår Skibsplast 605 offshore. Den er både mindre og antageligvis mindre sjødyktig enn din båt. Jeg gir veldig ofte på og ville nok tatt disse bølgene i rundt 20 knop. Det største problemet med vår båt er at den er relativt lett og fort kan ta litt av i bølgene. Man bør derfor være årvåken på rattet og jobbe godt med båten.

Såpass ja... 20 knop er vel noe i nærheten av hva mennesket med speedsjarken kan tenkes å ha hatt... Er litt av den oppfatningen at båten er litt i letteste laget, men uten å ha et snev av belegg for påstanden. Kjøreteknikk er vel cluet - det gjentas jo av flere og da må det jo være noe i det!  :thumbsup:

Dette er jo også veldig gøy, så det er bare å peise på!

Kommer aldri til å glemme den gangen jeg kjørte fra en Anytec på det viset  :lol: Han hadde 1,5 knop høyere toppfart enn meg på flatt hav.

Når vi runda odden, gikk han ned under planfart - mens jeg la meg på 40 knop uten å ødelegge rygg eller skremme co-piloten (tror jeg da  :giggle: )

Forrige eier snakket også om div. båter som de kjørte i følge med som måtte gi seg før ham i litt sjø, så det er nok føreren det står på her. Blir nok gøyere når jeg blir sikrere på at jeg ikke tar knekken på noe og mer kjøreteknisk kompetent. Får omsette tipsene her i praksis og trene så kan jeg vel peise på jeg også uten å sitte med hjertet i halsen... :pray:

Men en ting oppi dette; hvorfor i hule har ikke fabrikken installert indikator for trimflapsenes plassering? Det må jo være en kjempefordel? :confused:

Takk for gode tips og tilbakemeldinger folkens!

Ser du har Kad 43. Da blir båten noe mer baktung enn den jeg hadde med Cmd Es 200. Du kommer til å merke forskjell når du blir vant til flapsene, som etter min mening gav mye bedre gange i motsjø. Den skarpe v bunnen i baugen kommer til sin rett. Mener å huske at vinkelen akter er 22 grader målt fra chine( overgang skrogside- bunn)

Savnet også trimindikator, dette kom som standard etterhvert. Kan sikkert ettermonteres, men koster noen lapper.

Båten kan kjøres hardt uten problemer, men innredningen på min måtte etterskrues noen plasser. Ble bra etterhvert.

Er jo innredet som turbåt, og ikke offshoreracer:)

Flott båt!

Den grønne klumpen veier noen kilo ja og det kunne nok vært en fordel med litt lettere maskineri. Har lurt på å legge litt ballast i stuerommene helt forut - en kollega med 170 hk KAD i sin Falcon har en diger vanntank der originalt. Antar at det er for balansen sin del. Båten kommer rimelig kjapt på plan selv om den er baktung og det skyldes nok drahjelpen som kompressoren gir. Den kompressoren forekommer meg forøvrig å være til både fordel og ulempe: 

+ Ekstra krefter for å få båten på plan (som vel er hele pointet med enheten...)

-  Turtallsområdet 1700 - 2700 rpm blir tilnærmet ubrukelig over tid ettersom det ryktes at denne kompressoren tripper etter ca 15 min kontinuerlig drift. 

Dette har så langt endt med at jeg enten kjører 6-7 knop på 11-1200 omdreininger eller 25-26 på omtrent 2800 rpm (eller 30 på noen omdreininger til hvis det er "den dagen"). Nå er det jo ofte trivelig å tusle rundt i 6-7 knop, men det hadde vært greit å kunne ligge i 10-12 også uten å dra med seg halve havet med skuten rett til værs. Får eksperimentere med trimplanene - ser at noen har koplet kompressoren på bryter også - mulig at den komboen er tingen for mellomtingen mellom 7 og 18-20 knop...

Ellesn skal trimindikatorer på plass snøggast råd er. Så noen som hadde spikret sammen noe selv et sted - får leite det frem og se på det. Har ellers så vidt sett på dette Zipwake opplegget, kanskje det hadde vært noe?

Innredningen er det noen i eierrekken før meg som har "fikset" med Tec7 eller noe slikt i tillegg til skruene. Kjempemorro da jeg skulle skifte viskermotor og ikke fikk ned himlingen.... :headbang:

Redigert av HerJo (see edit history)

ikke hørt at kad motorene ikke tåler å gå lenge i det turtallsområdet  - men hørt at noen monterer bryter for å unngå støyen fra kompressoren om man befinner seg i det området over lengre tid...? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ikke hørt at kad motorene ikke tåler å gå lenge i det turtallsområdet - men hørt at noen monterer bryter for å unngå støyen fra kompressoren om man befinner seg i det området over lengre tid...?

Motoren i seg selv tar vel neppe skade av kompressorkjøringen, men kompressoren tripper mener jeg å ha fått med meg - er visst en automatsikring i en boks på maskineriet som slår ut og som må resettes manuelt. Dette mener jeg som sagt å ha lest her inne, men det er vel kanskje på tide å lese manualen og bli sikker i stedet for å anta... Redigert av HerJo (see edit history)

Har hatt samme båt og samme motorisering. Var bortimot umulig å holde den på jevn fart i området 8-9 og opp til 17-18 knop. Da var den enten på vei opp i plan eller ut av plan. Trimplanene hadd også veldig mye 'rorvirkning'. Sikkert pga skarp V-bunn. Min erfaring i slik kvapsesjø var Max flaps og minst mulig hastighet men fremdeles i plan. Med Max flaps måtte den gjetes kontinuerlig. Motor er nok i overkant tung. Om noe skulle endres ville jeg prøvd større trimflaps. Hadde en Nord Star 31 etterpå med mye større flaps og den kunne holdes i plan ned til 10 knop, noe som alltid gjorde det enkelt å finne en hastighet som ikke medførte nyreskade... Dog har nok Nordstaren adskillig mer bæring i skroget bak og er kanskje ikke helt sammenlignbar. Og som mange har påpekt så hjelper faktisk aktiv kjøring veldig mye. En liten sving idet en går av bølgetoppen tar bort løft. Falcon'en var OK den, og svært mye bedre Nidelv 750 Sport som jeg hadde før det. Disse to skulle være veldig sammenlignbare mhp vekt, og jeg hadde samme motorisering (KAD42).

Å finne riktig fart i bølger er en kunst, mange faktorer spiller inn.

Bølge høyde, bølgelengde, skrogfart og skroglengde..

Riktig fart er noe du må prøve deg frem på, noen ganger kan det hjelpe og gå 3 knop fortere for da forandrer du bølgelengden i forhold til skroget. Får du ikke det til og stemme kan du feks endre kurs noen få grader, du vil da endre bølgelengde.

Lykke til med utprøving, og ikke ta allt for god fisk so skrives her.

www.ribtjenester.no

Var jo nesten havblikk dette her - bare å dure på, innen rimelighetens grenser. Men alle ting må jo surres fast, og nyrebeltet kan finne nye anvendelser på sjøen etter at motorsyklene fikk fjæring både foran og bak. I den lille reka mi fant jeg ut at det var utrolig mye mer behagelig å kjøre i medsjø - bare å legge seg i samme hastiget som bølgene,  finne seg en fin dønning og ri rolig og fint på ryggen av den innover. Så neste gang ville jeg bare tatt en telefon til meteorologisk og fått dem til å snu vinden :lol:

Oh well, definisjonen på havblikk er muligens forskjellig fra person til person - min definisjon er aldeles flat sjø, og DET var det ikke  :wink: Ideen med nyrebelte  - og kanskje også 4-punkt sikkerhetsbelte - kan jeg være med på!

Med en Bella Falcon var jo dette nesten for flatt hav å regne...  :wink:

En vakker dag håper jeg å kunne si meg helt enig med deg i det. Enn så lenge;  :nonod:

Å finne riktig fart i bølger er en kunst, mange faktorer spiller inn.

Bølge høyde, bølgelengde, skrogfart og skroglengde..

Riktig fart er noe du må prøve deg frem på, noen ganger kan det hjelpe og gå 3 knop fortere for da forandrer du bølgelengden i forhold til skroget. Får du ikke det til og stemme kan du feks endre kurs noen få grader, du vil da endre bølgelengde.

Lykke til med utprøving, og ikke ta allt for god fisk so skrives her.

At det er en kunst begynner å gå opp for meg... Tar inn det meste som skrives inn her av tips, inkl. dine :thumbsup:  Lang erfaring fra ymse forum har lært meg at ikke alt er like spiselig, men mye er førsteklasses vare som er verdt å feste seg med. Ellers takk for lykkeønskningene - det trengs!

Mener du med dette at det f,eks, ikke er mulig å få snudd vinden ved å henvende seg til meteorologisk institutt ? Utrolig hva Bente Wahl kan få til, hvis hun vil....

He, he... Jeg som hadde meteorologisk institutt på tråden allerede...  :lol:

Har hatt samme båt og samme motorisering. Var bortimot umulig å holde den på jevn fart i området 8-9 og opp til 17-18 knop. Da var den enten på vei opp i plan eller ut av plan. Trimplanene hadd også veldig mye 'rorvirkning'. Sikkert pga skarp V-bunn. Min erfaring i slik kvapsesjø var Max flaps og minst mulig hastighet men fremdeles i plan. Med Max flaps måtte den gjetes kontinuerlig. Motor er nok i overkant tung. Om noe skulle endres ville jeg prøvd større trimflaps. Hadde en Nord Star 31 etterpå med mye større flaps og den kunne holdes i plan ned til 10 knop, noe som alltid gjorde det enkelt å finne en hastighet som ikke medførte nyreskade... Dog har nok Nordstaren adskillig mer bæring i skroget bak og er kanskje ikke helt sammenlignbar. Og som mange har påpekt så hjelper faktisk aktiv kjøring veldig mye. En liten sving idet en går av bølgetoppen tar bort løft. Falcon'en var OK den, og svært mye bedre Nidelv 750 Sport som jeg hadde før det. Disse to skulle være veldig sammenlignbare mhp vekt, og jeg hadde samme motorisering (KAD42).

Kjenner meg godt igjen i det du skriver her om motorisering osv. Større flaps kan være en tanke for å få mer bæreflate i hekken - kanskje sammen med en ACS RP (automatisk flaps kontrollsak) fra Mente Marine?

Driver fremdeles og tester ut kjøreteknikk, bruk av flaps etc. og andre tips jeg har fått i denne tråden og mener bestemt å merke bedring. I går var det rimelig grei sjø på Bjørnefjorden og jeg fikk anledning til å teste ut litt og klarte meg en stund før jeg lot meg rive med og gav på litt ekstra. Kort sagt endte det med ensmell i bakhodet (båten er i laveste laget inni...) og deretter neseblod da en relativt stor bølge først kastet båten opp for deretter å overlate båt og mannskap til tyngdekraften slik det nå engang er. Ved landing traff mulen rattet, og dett var dett.  :crazy:  Da ble det 6-7 knop igjen en stund... 

Uansett; når jeg klarte å holde noenlunde anstendig fart gjennom den etter mitt syn bra høye sjøen ble jeg liggende i det turtallsområdet der kompressoren ligger inne. Hva gjorde du i den forbindelse Fantino? Bryter for utkopling eller bare kjørte?

Kom aldri så langt at jeg koblet ut kompressor, men jeg kjørte aldri lenge med den innkoplet, så jeg erfarte ikke noen utkopling av sikring el. Kjenner meg også igjen på at takhøyden ikke er allverden, men neseblod skar jeg heldigvis klar..

Hmmm... Etter det jeg har lest meg til her på forumet skal den sikringen legge ut etter ca 15 min. drift på kompressoren, og det er jo begrenset hvor langt man kommer på 15 min. i drittvær innenfor det turtallsområdet kompressoren ligger inne. Kan det tolkes dit hen at langvarig kjøring i den type sjø som tilsier kjøring i turtallsområdet 1700-2700 rpm ikke har vært tema for din del? Gikk forøvrig bra med snyteskaftet, men  det frister ikke til gjentakelse. Var såpass sjø at det slo rimelig greit over båten da jeg roet ned....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...