Jump to content

Spørsmål rundt stål av kvalitet A453


godthaab-

Recommended Posts

A453 er ikke en stålkvalitet, det er en standard som du kan få kjøpt for USD 44. Denne standarden inneholder 10 avarter av høytemperaturstål. Stålet har det til felles med austenitt at det har tilnærmet samme utvidelseskoeffisient. Blir, slik jeg ser på nettet, vanligvis brukt til å lage bolter av. Jeg aner ingenting om sveisbarhet. Men jeg hadde ikke tatt risikoen uten å ha sett den kjemiske sammensettingen. Mulig du kan finne en sammenligningstabell ved å Google hos for eksempel Avesta eller andre.

Link to post
Share on other sites

Usikker på hvor den kommer fra, men skal sjekke med magnet.

 

 

Kommer ikke på hva slike pullere kalles på norsk i farta, men på engelsk kalles de passende nok double crossed bollard. Jeg er ikke bekymra for styrken på stålet, men dersom den er vanskelig å sveise blir det jo et skjørt punkt.

Link to post
Share on other sites

Styrken på stålet er ikke noe problem. Jeg røsket pullerten av en brygge med en av mine AISI 316 L. Som er et langt svakere materiale enn hva du har i den stangen. Magnet vil naturligvis også gi føling på austenitt/ferrit etc. Magnet sier i og for seg ikke så mye om sveisbarheten. Sveisen kan se helt grei ut, men du kan få sprøsoner i HAZ.

 

Hva den greien heter på norsk vet jeg heller ikke. Det mest av alt vet jeg tydeligvis ikke noe om. Krysspullert?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...