Jump to content

Koble sense på VSR på start side eller forbruk? Og hvorfor?


Medås`n

Recommended Posts

Skal ha Biltema sitt vsr, og har lest litt rundtom på hvordan dette skal koblest. Men lurer litt på hva som er best mtp kobling mellom start bank og forbruksbank? 

Jeg har en forbruksbank på 460ah, og bruker 80ah AGM til start/baug thruster og ankerwinch. Dynamo er på 80A.

Vil det være rett å koble sense til startbatteriet for å se til at det har nok strøm? Eller vil det skape during i releet som slå inn og ut ? 

Link to post

Fjordgrynt har rett. Dette er diskutert i flere tråder innpå her så søker du finner du argumenter for begge løsninger. Dog, hvis man er flink til å slå av startbanken og ellers ligger mye på forbruksbank i frihavn med null tilgang på lading, kan det være lurt å bruke forbruksbanken, slik at man får ladet opp (hvertfall tilført strøm på) batteriene hver gang man flytter seg. Men det å lade opp startbanken, vil jo alltid sikre at den er fulladet først og man får start. Selv kom jeg til å legge det på forbruksbanken, men min er på 230 ah, så jeg tømmer den fort ned i frihavn. (har dog aggregat i båten, men bruker det minst mulig)

Link to post

Takker for info. Får prøve meg fram. Etter mitt hode så er det vel best å ha sense på start da siden jeg ikke har den minste forbruksbanken og kan ligge en stund i uthavn uten å måtte lade. Jeg oghar det "dilemmaet" Fjorgynt. Der en ikke har så stor plass til panel så en burde hatt på disse breddgrader. Og vindgenerator må bli oppe i messan masta, som igjen vil føre til en del vibrasjon vil jeg tro. Blir vel en Kipor bak i stu rommet vil jeg tro......

Link to post

Det som irriterer meg veldig med VSR-etr fra Biltema, er at det ikke har en utgang for indikering av inn-eller utkoblet tilstand.  :smiley:

Du har en liten diode på selve releeet som viser tilstandenen. Men jeg er enig i at det hadde vært greit å kunne ta signal fra denne til et kontrollpanel.

Jeg savner også å kunne "tvangs-frakoble" releet via tenning.

 

BEP hadde VSR som hadde mulighet for dette, men jeg lurer på om de har endret sitt sortiment.

 

Bare for å være sikker, siden det ikke er nevnt her. TS spør om sense skal være på start eller forbruk. Regner med det er åpenbart, men sense må være på samme side som Dynamo er koblet til. Så kan en debatere om en skal koble dynamo til start eller forbruk. I noen tilfeller kan en bruke solcelle, vindmølle eller landstrøm (evt Efoy?) for å lade banken som en VSR senser på, men er det noen som bruker det ?

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post

 

index

Postet I dag 09:33

Med en forbruksbank såpass mye større enn start er sense på forbruk det eneste riktige. Hvis ikke vil du slite ut releet på no time.

 

 

I gamlebåten hadde jeg nok gjort det slik, der var det nok så som så med spenning rett etter oppstart, men ikke i den jeg har nå.

Jeg har riktignok bare 160 Ah som forbruk, men forbrukbatteri har vært helt i kjelleren et par ganger. Likevel hadde jeg over 14 volt inn både på start og forbruk straks motor startet, selv med flate forbruksbatteri. Altså ville ikke et VSR trippe i det hele tatt selv om det senset på startbatteri. Derimot ville det trippe om releet senset på forbruk når jeg bruker truster eller vinsj. Jeg har som trådstarter begge deler på startbatteri, og spenningen faller til like under 12 volt når disse er i bruk. Med sense på start blir det bare en utkobling på releet når truster brukes, og en innkobling når jeg slutter å bruke den. Dessuten får man også direkte hjelp av dynamoen når truster er i bruk fremfor at den belastes med stadig ut og innkobling med bare sekunders mellomrom med sensing på forbruk. Og man slipper som nevnt å flytte på dynamoens ladekabel, og dynamoens sensekabel om man har det.

 

Er startspenning så pass høy som den er hos meg er myten om hvilket batteri som lades først også lagt død. Alle batteri lades fra start, da releet ligger inne fra første sekund.

 

Og de fleste kan overvåke lading til forbruk via ekkolodd eller kartplotter. De aller fleste plottere eller lodd har en visning på menyen som kan vise spenning i et hjørne av skjermen, og er som regel koblet til forbruk. Så har man rundt 14 volt på skjermen, ja så har man jo det på start også, siden det er direkte koblet til dynamo.

 

Men for all del, ikke sikkert at dette er løsningen for trådstarter, så det kan være lurt å gjøre noen målinger før man bestemmer seg.

 

 

Link to post

Å kjøre ladingen til en 460ah stor bank gjennom et lite rele mens man kjører ladingen til starbatteriet på 80ah direkte, høres ut som det reneste galskap for meg. Enten det tripper elller ikke. La den banken som trenger mye strøm få det direkte, så kan den som bare trenger litt for å toppes opp få sitt via releet. Da er det ingenting som tripper og ingenting som brenner opp.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

index : Å kjøre ladingen til en 460ah stor bank gjennom et lite rele mens man kjører ladingen til starbatteriet på 80ah direkte, høres ut som det reneste galskap for meg.

 

Skjønner ikke helt det. Det er jo tross alt bare en 80 amp dynamo, mens releet tåler vel 120 amp. Men, ja, hvis startbatteri kortvarig også avgir mye strøm til forbruksbanken samtidig så er der vel en viss fare for overbelastning. Det kan jeg være enig i.

Men jeg tror ikke du skal undervurdere strømmen til truster og vinsj heller. Det vil garantert gi tripping på releet som igjen betyr at mye strøm prøver å komme over til startbatteri når det belastes hvis lading går direkte til forbruk. Da blir det samme suppa bare at strømmen går motsatt vei. Hvor heldig er det å gi en bil starthjelp med startkabler med et slikt rele på startkabelen som tripper ? Noe overdrevet, men det blir noe sånt omtrent.

 

Nå har jeg skilledioder så jeg slipper å tenke på det :smiley: .

Link to post

index :  spenningen på denne vil ikke droppe stort om du kjører thrusteren litt. Hvordan mener du det skulle foregå?

 

Det har jeg prøvd i min egen båt. Jeg koblet start 140 Ah og forbruk 160 Ah sammen bare for å teste om vinsj og truster ble sprekere. Noe bedre ble det, men like forbasket sank spenningen til 12 volt omtrent på sekundet til tross for at jeg hadde nylig gått for motor i flere timer.

Med lading direkte til forbruk ville et vsr trippe ganske iherdig vil jeg tro, for trådstarter har som meg truster og vinsj på startbatteri.

 Så kan man diskutere i det vide og breie hvor gode batteri og dynamo jeg hadde under forsøket, men den gangen følte i hvert fall jeg at alt var ok. Og dette er ingen stor truster heller. Derfor har jeg jo også foreslått at trådstarter tester selv for det er jo slett ikke sikkert det faller så mye ned på hans båt. Men releet kobler jo ut ved ca.13 volt så det skal ikke så mye til.

 Jeg kan jo legge til at forbruksbatteriene mine neppe er egnet for truster og start så det kan jo være en årsak til at spenningen sank såpass mye.

 

Derfor ville jeg i min egen båt koblet lading direkte til start. Det må da være bedre med en innkobling og en utkobling med direkte drahjelp fra dynamo i tillegg  fremfor denne trippingen selv om releet sikkert tåler det også. Selv bare gløding drar jo spenningen ned i 12 volt så en truster drar vel neppe mindre.

 

En annen ting er jo at stort spenningsfall betyr mye strøm på vandring og da er det jo litt rart at jeg har stabilt 14 volt straks etter oppstart, mens truster drar spenning såpass mye ned. Da kan man jo lure på hva som gir størst slitasje eller fare i min båt, skulle jeg latt ladestrømmen gå direkte til forbruk eller start ? Ikke vet jeg for det burde vel blitt målt med et tangampermeter, men det har jeg aldri gjort.

 

Link to post

Jeg beklager, men min intelligens strekker ikke til for å forstå hensikten med et volt-sensitivt rele. På min båt har jeg kastet ut skilledioden og erstattet den med et vanlig rele som kobler start- og forbruksbatteriene sammen. Releet er styrt av D+ (61) fra generatoren. Når motoren står stille, er start og forbruk adskilt, slik at forbruksstrøm kan ikke hentes fra startbatteri. Når motoren går, kobles batteriene sammen, og de batteriene som er mest"sultne" forsyner seg først av ladestrømmen. Et startbatteri bruker sannsynligvis i størrelsorden 1 Ah i forbindelse med en normal start, og da vil f.eks. et batteri på 50 Ah ha 49 igjen etter en start. Det går nok ikke lang tid før startbatteriet har forsynt seg med den strømmen det vil ha og igjen være full-ladet. Resten av lanestrømmen går til forbruksbanken, som sannsynligvis vil være mer nedtappet (med mindre de er vedlikehodt av landstrøm, Efoy eller en haug med solcellepaneler).

 

Eivind

Link to post

Det er mye det samme som det voltsensitive gjør. Et stort rele gjør nesten samme jobben. Men her som ellers er det lurt å la den banken som trenger ladingen mest få den direkte gjennom tykke kabler. Så kan heller den som bare trenger bittelitt få det gjennom releet. Sånn blir det levetid av...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hva er galt med den gamle "idiotsikre" metoden med skilledioder? Det har jeg hatt i 25 år uten problemer. Regulatoren (PDAR) for dynamoen (70A Valeo) senser på forbruksbanken på 2×140Ah semi traction åpne Euroglobe batterier. Regulatoren er satt til 14,8V (målt på forbruksbatteriet) den første timen, før den går ned på 13,65V. De er vel 2 år gamle nå, mens startbatteriet som er et vanlig lukket Varta 60A batteri vel snart er 8 år. Og skulle PDAR regulatoren slå seg av pga. for høy temp på dynamoen, overtar en Ladac regulator som er satt til 13,5V.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Problem med skillediode er følgende : (kopier fra Jørg Becker)

En fysisk fenomen med halvledere er nemlig at spenninger økes på uttak der det flyter lite strøm (Ampére) mens det blir redusert spennig (spenningsfall) på uttak der det flytter

mye strøm.Forholdet er nesten nøyaltig lik. Dvs. spenningsfallet på en uttak med belastning på er det som blir “mer” på uttak uten belastning.Dette er typisk med start- og

baugbatterier, som utlades sjelden mer enn 0,5 til 2%, og forbruks-batterier som vanligvis utlades med 20 til 60% avhengig type batteri. Problemstillingen blir desto verre så sant start- og baugbatterier er  av type lukkete -, AGM-, eller Gel-batterier som ofte bare takler begrenset spenning.

 

Dette har jeg erfart selv i min båt hvor jeg tidligere hadde installert skilledioder, denne ble demontert til fordel for Prosplit R som jeg er meeeget fornøyd med i kombinasjon med PDAR.

Link to post

Vel, hos meg har det fungert utmerket, og jeg forventer (som jeg har erfart), at batteriene holder fint i 8 - 10 år. Litt overspenning ser jeg ikke på som noe problem, snarere tvert imot, det motviker sulfatering. Men, - jeg har ikke hverken Gel eller AGM batterier. Og det kommer heller aldri inn i min båt. Skilledioder uten noen annen form for elektronikk enn to dioder, ser jeg på som mye mer driftsikkert enn et VSR-relé med elektronikk som før eller siden svikter. Og det vet jeg, eg er pensjonert elektronikkingeniør med lang erfaring både innen utvikling og service.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Enig i at skilledioder ikke er tingen ved Gel og AGM. Så sensitive batterier kommer ikke inn i min båt med noen som helst form for fordeling av ladestrøm/spenning. Og jeg ønsker ikke under noen omstendighet å koble sammen start og forbruksbank. Det unngår jeg ved bruk av skilledioder. Men nok om skilledioder, det var jo koblingen av VSR tråden var om, - sorry for avsporingen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...