Jump to content

Båt + vinter = ?


Bj0rn1

Recommended Posts

Heisann. Har en scand classic 25, og lurer på hvordan det fungerer nå som jeg har tenkt å la båten ligge ved brygga til over nyttår. Så det jeg lurer på er hva bør jeg gjøre når gradestokken bikker over på minus-siden? Har hørt mye om kondens i tanker, og lurer derfor på om jeg kan bruke dieselvarmeren uten å få kondens? Og bør jeg ta ut putene som er inne i lugaren for å ikke få mugg eller lignende på de? Og hvordan er det ellers med båt, minusgrader og snø? Setter veeldig stor pris på svar!

 

 

-MVH Bjørn

Link to post
Share on other sites

Hei, Bjørn!

Jeg tror det skal gå bra jeg. Det blir vel ikke allverdens med kuldegrader i Ålesund, og forhåpentligvis så ligger båten i en isfri havn.

Det som kan være et problem for deg er snøen, så kanskje du bør legge en presenning overkalesjen. Du bør også stive av bøylene til kalesjen, hvis du ikke lager stativ på utsiden.

Fyll opp dieseltankene, så unngår du kondens og vann i tankene.

Tøm vanntanken for sikkerhets skyld, og ta heller med vann hvis du skal bruke båten innimellom.

Jeg har en liten ovn og en avfukter stående på, men slår av ovnen når det er plussgrader.

Jeg tror det skal mange kuldegrader til for at noe skal fryse i stykker, hvis ikke man har båten på Røros eller Karasjok da.

Lykke til og god vinter!

Link to post
Share on other sites

Å ha ute båt i Ålesund heile året er ikkje noko problem. Har alltid hatt båt på sjøen heile året, helt til nå på grunn av kjøp av landstedsbåt, uten å foreta noe som helst konservering, aldri hatt problem med at ferskvannet fryser for eksempel. Har heller aldri opplevd at inventar eller instrumenter har blitt ødelagt i løpet av vinteren heller. Mugg vinterstid er heller ikkje noko problem da muggen trenger god varme for å trivest. Mitt råd er altså at du trygt kan ha båten ute vinterstid. Om det blir mange kuldegrader over tid, så kan du vurdere om du vil sette inn varme.

Link to post
Share on other sites

Har hatt båten ute og på sjøen hele året alltid.

Tar ikke hjem puter eller sengtøy (for da blir det så ukomfortabelt når vi skal overnatte :-)

Bruker ikke elektrisk varme, sjøen er nok til å holde det på rett side av null.

Blir det ekstrem kaldt (altså langt under null, lenge) så tømmer jeg vanntankene og dass.

 

Utfordringen er fukt. Løsningen er lufting.

 

Første båt jeg hadde var saltvannskjølt. Ved ekstremkulde måtte den få frostveske..

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Første båt jeg hadde var saltvannskjølt. Ved ekstremkulde måtte den få frostveske..

 

Noen motorer er tilrettelagt for vinterbruk og man kan enkelt tappe ned vannet i motoren mellom bruk for å unngå frostsprenging (enkelte små sjøvannskjølte Yanmar feks, bare å vri på et par tappekraner så er motoren tømt for vann). Så les manualen nøye. Litt tungvindt å måtte vinterkonservere mellom hver tur... om man har strøm så er jo en varmeløsning under motor et alternativ. 

 

På en Yanmar 2gm jeg hadde tidligere var det å stenge sjøvannsinntaket, vri på en kran styrbord side av blokka så sildret det ut en skvett vann, og til slutt løsnet jeg ene slangeklemma på impellerhuset og lot resten av vannet renne ut. Er ikke veldig mye vann i blokka på en liten sjøvannskjølt motor så det blir ikke svære mengder vann. Det vil selvsagt ligge litt vann igjen i potta osv men der er volumet så stort og mengden vann så liten at det ikke utgjør noe problem i følge gammel manual oversatt til norsk av forhandler.

 

Om jeg skulle bruke båten hyppig på vinteren, ikke hadde tilgang på strøm, så ville jeg vel foretrukket den metoden med den motoren. 

 

Alt etter hvilken løsning det er på sjøvannsinntaket så må en være obs på at vannet frem til motor kan være frossent, altså fra bunnventil og i slangen frem til motor. Men det skal jo være temmelig kaldt før en slange med saltvann helt i bunnen av motoren fryser....

-----------

 

Om det er en sjøvannskjølt Bukh 36 i båten din så kan den også tappes ned for sjøvann om jeg har skjønt manualen rett (to tappeskruer pluss en på eksosbendet og løsne en slange ved impeller). Men så lenge det ikke er anbefalt metode så er det vel noe med konstruksjonen som gjør at det ligger vann igjen på plasser hvor frostsprengning kan skje. 

Link to post
Share on other sites

Å spare penger gjøre en på annet enn båt. :-) , vi ligger ute hele året og har en luftavfukter ( Koster rundt Kr 1 500,-  3 300) stående i vasken og den har gått 24/7. Den stopper på minusgrader men det gjør ikke noe, da er det ikke fukt, Sengetøy lar vi ligge båten. I motorrommet har vi en frostvakt (150kr) på 200 W.

Link to post
Share on other sites

I år er det 4. vinteren jeg har seilbåten, og den ligger på sjøen i Ålesund, innerst i Borgundfjorden. Jeg er stadig nedom båten, eller bruker den, gjennom vinteren. Tidligere vintere har jeg hatt termometeret i sjøen for å følge med temp. Det ble aldri under 7 grader, selv om det var 10-14 minus i lufta.

Har en 500w ovn stående ombord, som pleier å stå på halv effekt, samt avfukter. Alle luker stenges. Greia er å tørke ut før det blir kaldt. Da holder det seg tørt når det blir kaldt.

Nå har jeg riktignok isolert skrog og deler av taket, men det er 5/7 grader når det er mange minus ute...

Vanntank og slanger er greit å drenere. Utvendig dusj MÅ skrues av. Klassiker at den sprekker...

Ellers ligger alt ombord, klar til bruk.

 

Det kan dumpe ned 15 cm tung snø på en kveld/ natt, så kalesjestenger må understøttes og du må passe på å koste av. -en langkost er kjekt å ha for hånden.

 

Så, ha alltid en hodelykt i bilen, ta på en redningsvest når du ferdes på snø på båt ig brygge.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...