Jump to content
svendmb

Utnytte varmen fra eksosrøret på dieselvarmer

Recommended Posts

svendmb   
svendmb

Jeg har dieselvarmer som brukes flittig på kalde dager. Jeg har også varmtvannsbereder som går på kjølevannet fra motoren, eller landstrøm. Så registrerer jeg at eksosen fra dieselvarmeren er svært varm, og eksosrøret er godt over en meter. Så tenker jeg at det burde være mulig å utnytte denne varmen, feks til å varme opp vann når motoren ikke går og vi ikke har tilgang til landstrøm. Er det noen som har sett et slikt opplegg? Burde være mulig å få et rør i spiral rundt eksosen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Komodo   
Komodo

Det er jo ikke umulig å få til det. Spørsmålet er om du får igjen for investeringen, det kommer jo til å dra med seg litt. Det spørs om ikke du må spesiallage en varmeveksler til dette formålet, deretter må du ha en pumpe som sirkulerer det oppvarmede vannet i tanken. Tenker du at du skal gå inn på glykolsløyfa? Du har vel ikke tenkt å kjøre selve vannet fra berederen inn på denne veksleren? En slik innretning er forresten vanlig på fyrkjeler og kalles for economizer :smiley:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bårdp   
Bårdp

På fyrkjeler forvarmer man jo fødevannet med røykgassen. Og på større anlegg forvarmes jo også forbrenningslufta med en roterende varmegjenvinner som henter ut det siste fra røykgassen. Nå tror jeg ikke det er mye å hente i eksosen fra en liten dieselvarmer men noe er det sikkert. De beste løsningene jeg har sett på å hente det ut, er opplegg med en slik dobbel eksosslange hvor røykgassen går i den innerste slangen og forbrenningslufta mellom den og ytterslangen. Har slikt opplegg på Alde fyren i bobilen min og da er det ikke rare temperaturen på eksosgassen når den forlater utløpet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
nomen   
nomen

Jeg har også gjort noen tanker om å hente ut varmen fra eksosrøret, men hvor mye effekt er det snakk om egentlig?

 

Skulle gjerne hatt noen tall på hvor mange Watt som forsvinner ut eksosen, før jeg går i gang med å lage til en varmeveksler.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ingvarjg   
Ingvarjg

Det er forsvinnende lite å hente. En D5 luftvarmer er oppgitt til å avgi maks 5500 watt, med et forbruk på 0,66 l/time. Energiinnholdet i diesel er ca 10,1 kWh, altså er det 6,666 kWh innfyrt effekt og resterende går i eksosen, minus strøvarme til rommet varmeren står i. Maks 1 kWh altså, sett at varmeren kjører for fullt hele tiden noe den neppe gjør. I tillegg kommer virkningsgraden i en evt varmeveksler.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Komodo   
Komodo

Kanskje ikke mye, men det burde allikevel være nok til å varme opp vannet i vv-berederen. Men hvordan ser dere for dere å gjøre dette i praksis? Det må jo bli å sette inn en varmeveksler på eksosen og kjøre vann inn på den. Men skal det være glykol som sirkuleres i samme varmesløyfa som for motoren? I tilfelle blir det vel noe leamikk med vendekraner osv.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Komodo   
Komodo

Mulig, men hvis det er nok energi for å få varmt vann på tanken så er jo nytteverdien stor. Hvis ikke vil jeg si det er dødfødt. Vi har egentlig det samme behovet. Vi ligger aldri i havner med landstrøm, kun uthavn, og da er varmt vann det første vi går tom for. Jeg synes det er deilig med en dusj hver dag samt luksusen med varmt vann i springen til oppvask osv. Jeg har vel egentlig sett for meg at løsningen er å sette inn en dieselvarmer for vann til det formålet, men hvis restvarmen fra luftvarmeren er nok så er det jo en ide :smiley:

Share this post


Link to post
Share on other sites
furhan   
furhan

Denne tanken har jeg også gjort meg, og er veldig spent på om noen faktisk har gjort det på en grei måte. Tenker at varmluften gjerne kunne vært brukt i stedet for eksosen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ask   
Ask

Hei

 

Eg meiner å hugsa at ein kan få kjøpt varmtvasstankar med to kjølesløyfer.

Det kan gjer eit slikt prosjekt litt lettare.

 

 

Ask

Share this post


Link to post
Share on other sites
tobixen   
tobixen

Jeg har samme problem, varmtvann ved motorgange eller landstrøm, men tar jeg litt tidlig kveld, legger meg for anker og i tillegg tar en dusj så er det ikke mye lunk på varmtvannet neste morgen. 500W er kanskje "nok" for visse definisjoner av "nok" - man kan jo godt spare litt på varmtvannet, og forskjellen på å ha "varmtvann" som holder 30C og å ha 6C på "varmtvannet" er meget stor.

 

På forrige båt hadde jeg ikke varmtvann, men vannledningen lå parallellt med varmluftrøret fra webastoen, med det resultat at når webastoen gikk, var den første desiliteren med vann lunket. Så lite, og allikevel var det "luksus" (for visse definisjoner av "luksus") når man f.eks. skulle vaske fingre. Jeg vurderte å lage til en ordning med forlenging av vannslangen og legge den mange ganger i spiral rundt varmluftsledningene.

Share this post


Link to post
Share on other sites
svendmb   
svendmb

Ser det er flere som tenker på det samme. Har vel en liten mistanke om at det ikke er veldig lett å få det til i og med at det ikke finnes ferdige produkter på markedet, men det er jo verdt å fin tenke litt videre på dette. Hadde vært artig å få til et lite forsøk. Skal tenke litt....

Share this post


Link to post
Share on other sites
HansH   
HansH

Spennende om noen finner en lur løsning her. Har faktisk to dieselvarmere (Webasto og Eberspächer). Synes også det går fryktelig mye varme ut når jeg fyrer opp. Men så var det jo det med vinning og spinning da... Ser for meg at man uansett må lage en egen sirkulasjon for varmtvannet som kun er åpen når brenneren går. Må bli noen relestyrte ventiler, pumper, veksler osv. Mulig at beste løsning er forslaget over med vv-tank med to sirkulasjonssystemer. Venter på gode ideer.:)  :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bårdp   
Bårdp

Er nokk en god grunn til at en ikke tar ut all varmen fra røykgassen på dieseldrevne varmere i motsetning til gassdrevne varmere som forvarmer forbrenningsluften med røykgassen. Blir røykgasstemperaturen for lav vil en få kondens i eksossystemet og med diesel som brennstoff vil det vel fort danne seg svovelsyre som raskt tærer opp hele eksossystemet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
grawis   
grawis

Jeg prøver meg på et skudd fra hofta her, men vil ikke vann rundt eksosslangen sirkulere på egen hånd dersom vanntanken er montert over eksosen? Varmt vann opp, kaldt vann ned... Temperaturen på eksosutløpet til min webasto har jeg målt til drøye 130 grader, så det må jo være mulig å hente noe her.

Share this post


Link to post
Share on other sites
tobixen   
tobixen

Korrekt. Så det er "bare" å borre et gjennomgående hull på bunnen av varmtvannstanken og tre eksosslangen igjennom, gjerne la den gå noen runder rundt inni tanken.

 

Jeg tenker at bårdp kanskje er inne på noe, det kan hende det er en dårlig idé å kjøle ned eksosen før den er ute av båten.

 

Det er vel også grenser for hvor lang slangen kan være uten at det medfører driftsproblemer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
tobixen   
tobixen

Sirkulasjonspumpe skal ikke være nødvendig dersom eksosen blir ledet rett gjennom varmtvannsberederen - men det er nok en fordel å lede eksosen gjennom en varmeveksler (en kunstruksjon med litt større overflate enn en vanlig eksosslange).

 

Jeg målte aldri, men anslår at eksosen på gamlebåten min lå på et par hundre grader, om ikke mer.

 

Har ikke sjekket eksosen noe særlig på nåværende båt, men at det er mye varme som kommer ut er det ikke tvil om - husker at vi la oss ved en kai som var kanskje fem meter bred i juleferien i fjor, hele kaia var dekt av et tykt lag med rim, bortsett fra at det gikk en gangtrasé fra båten vår og til døra på uthuset på morgenkvisten :-) Så har man kanskje litt nytte av eksosen, den gjør at brygga ikke er fullt like glatt akkurat der man hopper inn/ut av båten :p

Share this post


Link to post
Share on other sites
Komodo   
Komodo

Varmeveksler ser jeg på som en selvfølge. Ellers er det ikke temperaturen på slangen som er avgjørende, men energien. Det er varmt i en lighterflamme også.

Share this post


Link to post
Share on other sites
tobixen   
tobixen

Jo større temperaturforskjell, jo enklere er det å anvende energien - og hvis Grawis har målt riktig, varierer temperaturen antageligvis en del mellom forskjellige installasjoner, for jeg er temmelig sikker på at temperaturen på eksosslangen lå langt over 130 grader på min gamle båt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Komodo   
Komodo

Joda, det er klart at det er lettere å hente ut potensiell energi om delta T er høy, men om overskuddsenergien er for liten er det jo uansett dødfødt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
I.M.S.   
I.M.S.

Jeg mener å erindre at Volvo Flygmotor AB, som i sin tid produserte Ardic varmere, hadde som tilbehør (tidlig på 80-tallet), en varmtvannbereder med innmontert varmeveksler for eksosgjennomgang. Denne "forsvant" temmelig fort uten at jeg vet årsaken, muligens for dyr å produsere i forhold til effektiviteten. Eller kanskje det var en prototype jeg så, som ikke ble satt i produksjon?   Jeg ser jo også at det blir problemer med temp. regulering dersom vannet nærmer seg kokepunktet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
tobixen   
tobixen

Joda, det er klart at det er lettere å hente ut potensiell energi om delta T er høy, men om overskuddsenergien er for liten er det jo uansett dødfødt.

Hvor høy effekt trenger du for at den ikke skal være "for liten"?

 

Jeg ser jo også at det blir problemer med temp. regulering dersom vannet nærmer seg kokepunktet.

Den er litt skummel, ja :-) Ikke bra å basere seg på sikkerhetsventiler eller manuell uttapping av varmtvann for å unngå slike problemer.

 

Mythbusters hadde en fin episode som demonstrerte hva som skjer dersom man stenger igjen sikkerhetsventilen og kobler ut termostaten på en elektrisk VV-bereder.

Share this post


Link to post
Share on other sites
-Luna-   
-Luna-

Hva med å bruke varmluften fra varmeren til å varme opp varmtvannet. Dette blir en mye tryggere løsning med tanke på at det kan oppstå eksos lekkasje. Vil tro at man kan benytte en defroster for å varme opp kjølevannet i sløyfen til VV berederen.

 

Ikke noe jeg har prøvd ut selv, men burde virke. Om ikke hele poenget var å benytte eksos varmen da....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fjordgubbe   
Fjordgubbe

Jeg mener å erindre at Volvo Flygmotor AB, som i sin tid produserte Ardic varmere, hadde som tilbehør (tidlig på 80-tallet), en varmtvannbereder med innmontert varmeveksler for eksosgjennomgang. Denne "forsvant" temmelig fort uten at jeg vet årsaken, muligens for dyr å produsere i forhold til effektiviteten. Eller kanskje det var en prototype jeg så, som ikke ble satt i produksjon?   Jeg ser jo også at det blir problemer med temp. regulering dersom vannet nærmer seg kokepunktet.

 Stemmer nesten, men var det ikkje varmlufta som vart brukt? Trur det. Den var og i produksjon ei tid om eg ikkje hugsar feil. (Berre å leite på Volvo Flygmotor AB so vil ein finne oppsetet.) Var vel berre ein tank med eit røyr gjennom og soleis svært enkelt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

×