Jump to content

Utnytte varmen fra eksosrøret på dieselvarmer


svendmb

Recommended Posts

Har en Glembring pottebrenner på 4KW. Den har vannsløyfe, er isolert, og varmer hele båten på 46fot via radiatorer. Problemet mitt var egentlig at det ble for mye varme fra røykrøret, så jeg laget en vannkappe på ca 70 cm av dette. Monterte på 2 nipler (8mm), og tenkte det fikk holde. Da kokte vannet med en gang, så jeg måtte gå over til å ha full gjennomstrømning fra varmekretsen, for å unngå at vannet koker. Det gir sikkert en kilowatt ekstra, og mye mer enn jeg hadde trodd.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
tobixen skrev On 22.11.2015 at 21.26:

Jeg har samme problem, varmtvann ved motorgange eller landstrøm, men tar jeg litt tidlig kveld, legger meg for anker og i tillegg tar en dusj så er det ikke mye lunk på varmtvannet neste morgen. 500W er kanskje "nok" for visse definisjoner av "nok" - man kan jo godt spare litt på varmtvannet, og forskjellen på å ha "varmtvann" som holder 30C og å ha 6C på "varmtvannet" er meget stor.

 

På forrige båt hadde jeg ikke varmtvann, men vannledningen lå parallellt med varmluftrøret fra webastoen, med det resultat at når webastoen gikk, var den første desiliteren med vann lunket. Så lite, og allikevel var det "luksus" (for visse definisjoner av "luksus") når man f.eks. skulle vaske fingre. Jeg vurderte å lage til en ordning med forlenging av vannslangen og legge den mange ganger i spiral rundt varmluftsledningene.

 

Du kan jo legge et rent kobberrør inni varmluftsslangen, det burde funke enda bedre hvis det er noen meter.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 22.11.2015 at 18.37:

 Jeg har vel egentlig sett for meg at løsningen er å sette inn en dieselvarmer for vann til det formålet, men hvis restvarmen fra luftvarmeren er nok så er det jo en ide :smiley:

 

Tror vi tenker veldig likt der. Jeg har også vært inne på tanken å montere en vannvarmer bare for å få den luksusen varmtvann er. Litt luksus må man kunne unne seg. Men, jeg bor i nord og det er lite andre båter så jeg tenkte å kjøre aggregatet for å varme opp vannet med 220v. Noen som har erfaring med hvor lang tid den går å varme opp en noen og tyve liters standard Isotherm med det innebygde 900w's elementet? 

Link to post
Share on other sites

 

Mener jeg så i en nyere hobby campingvogn at de hadde en liten bereder som var laget rundt varmluftsslangen. Kanskje er løsningen en slik bereder nummer to, og en treveis ventil på varmtvannet ut av  original bereder slik at man kan bytte til «camping» bereder når man trenger varmtvann og dieselvarmer går. Tror ikke den camping berederen var så stor, 5-10 liter kanskje. Mange har nok plass til en slik. 

 

Selv har jeg i 10 år benyttet inverteren til å varme vann ved behov for en dusj. Det tar ca. en halvtimes tid / 40Ah å lage varmt nok vann til at 2 pers. kan ta en kort dusj. Fordelen med denne løsningen er at investeringer i strømsystemet kan brukes også til andre ting når man ikke dusjer. Dessuten er ikke løsningen avhengig av å varme opp båten. Litt større batteribank og en inverter er alt man trenger. 

Link to post
Share on other sites

Det er en utfordring i tillegg til kondens og tæring på eksosrøret. Det vil også bli koksing i og med at temperaturen vil bli lav. Jeg har selv lagt inn en ekstra eberspacher vannvarmer for å få varmtvann i uthavn. Fungerer fint, men literprisen blir rimelig stiv. (ikke noe jeg tenker på når jeg tar en varm dusj, eller vasker opp.) Inverter og et ekstra batteri er nok en rimelig løsning uten de store utfordringene.

Link to post
Share on other sites

Må si meg enig med dem over som er skeptiske med tanke på å kjøle ned eksosen for å få varmt vann.

 

En gassvannvarmer for hyttebruk hadde vært ideelt til slike kjappe dusjer i uthavner, men sikkerhetsmessig sett er det ikke greit å ha dette inni båten. Hadde man bare hatt gassvarmeren i et utendørs ventilert skap med godt opplegg for eksos og drenering kunne det kanskje vært en grei løsning? Instant varmt vann, uten behov for bereder hadde jo ikke vært feil.

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 3 timer siden:

Kan ikke svare eksakt på det, men med vannsløfe fra motorens kjølevann, ved varm motor, har du nesten ubegrenset med varmt vann. Varmes opp iløpet av minutter.

 

Om du mener mitt innlegg så synes jeg det går så uhorvelig lang tid å varme opp både motor og VV. Har en Yanmar 4LHA som i utgangspunktet har en veldig lav erbeidstemperatur. Fra kald motor til litt lunk i vannet går det sikkert 1 time...

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Kjellg said:

 

Tror vi tenker veldig likt der. Jeg har også vært inne på tanken å montere en vannvarmer bare for å få den luksusen varmtvann er. Litt luksus må man kunne unne seg. Men, jeg bor i nord og det er lite andre båter så jeg tenkte å kjøre aggregatet for å varme opp vannet med 220v. Noen som har erfaring med hvor lang tid den går å varme opp en noen og tyve liters standard Isotherm med det innebygde 900w's elementet? 

 

For å vame opp 20 liter vann fra 20 grader til 70 grader med 900 watt, uten å ta hensyn til tap, så vil det ta 1 time 9 minutter 45 sekunder.

 

SailorBoy  

Link to post
Share on other sites

Lavtemperaturkorrosjon i eksossystemet som følge av svovelsyretæringer er lite relevant på dieseldrift med så lavt svovleinnehold som denne har.

 

Det er er problem man har på tungoljefyrte anlegg det det benyttes drivstoff med langt høyere svovelinnehold enn den fritidsbåtdieselen man tanker langs norskeysten inneholder.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...