Jump to content

Prosjekt overhaling Yanmar YSB (med bilder)


5nacks

Recommended Posts

Hei folkens! 

 

Har nå gått til verks med å ta en liten overhaling på min Yanmar YSB12 fra 1977. Har tidligere skrevet om mine problemer med oljeforbruk og påfølgende blårøyk. Tenkte det kunne være kjekt for andre å se bilder av hva jeg gjør underveis.

 

Det jeg har planer om å gjøre i løpet av vinteren er:

 

1) Måle sylinder. Om den ikke er oval, så hone. Hvis den er oval, vurdere å sette inn ny sylinderforing. 

2) Bytte stempelringer

3) Bytte lager til råda

4) Fikse en liten oljelekkasje som jeg ikke aner hvor kommer fra. Jeg har en liten teori: slitte stempelringer/sylindervegger gir overtrykk i veivhuset og pga trykket blir olje presset ut ved svakeste ledd (må finne svakeste ledd). 

5) Sjekker ventiler, slipe eller bytte om nødvendig. 

6) Ny termostat 

Det jeg har gjort så langt:

 

1) Skrudd av toppen, vasket og fått av gammel pakning. Ser ok ut, kan ikke se noen sprekker eller rusthull. Har heller ikke hatt problemer med vann i olja, så går ut ifra at alt er ok.

2) Tatt ut stempel, sjekket for sprekker og slitasje. Ser ok ut.

3) Skrudd av starter, dynamo, og diverse smådeler for rengjøring og sjekk. 

4) rensket ut rust fra kjølekanaler, var overraskende lite. 

 

Her er noen bilder av det jeg har gjort så langt:

 

bilde

Link to post

Interessant, har sjøl en YSM12G Ser jo ut som min ikke er så ulik din. Min var mer sliten en hva jeg hadde trodd. Så vurderer  å få taki nyere motor.
Du sliter ikke med å finne deler?

Fant tak i mye via JM motor i Tromsø. Men stoppet seg litt da jeg fant ut at veiva trenger og slipes å det var ikke enkelt å finne verken overdim lager eller ei ok veiv da den var gått ut av produkjson i 2000..

Link to post

Har fått målt sylinderforing nå. Den måler 85.02mm overalt uten om et lite sted helt bakert hvor den målte 85.01mm. Originalt var boringen 85mm, så dette kan jeg si meg fornøyd med. Nå sylinder hones, nye stempelringer skal monteres, ventiler skal sjekkes, ventilseter skal slipes. Pluss noe annet småplukk. Så er jeg svært spent på om jeg får bukt med både oljeforbruk og plagsom eksos.

 

Deler er det selvfølgelig litt vanskelig å få tak i, men etter å ha funnet to båtsjapper i sverige tror jeg at jeg kan finne alt jeg trenger. Under er en liste med deler jeg skal kjøpe inn.

 

Stempelringsett: 606,-

ventilfjærer: 86,-

Ventiler:  607,-

Veivlager: 636,-

Termostat: 405,-

Dieselfilter: 136,-

Zinkanode: 55,-

Toppakning: 398 ,-

Pakningsett 320,-

 

Komplett, så kommer dette på 3249. I tillegg så kommer nye motorlabber, men det er jeg fremdeles på leting etter. 

 

Seilaren: Tusen takk!

 

Anders_k: Er det en ubrukt eller nyoverhalt motor?

 

94EK: Skal oppdatere deg når jeg har bestilt alle delene. Så langt har jeg funnet alt jeg trenger, men har ikke bestilt enda. Det som ikke er å få tak i Norge, finner man i Sverige. 

Link to post
  • 2 uker senere...

Min er også veldig lettstartet, men gjør dette for å få ned oljeforbruket og den forferdelige blårøyken. Bonusen blir at jeg også blir kvitt en liten oljelekkasje samt får en ren og pen motor jeg kan stole på. 

 

Liten oppdatering: 

 

For å sjekke om jeg trengte å gjøre noe med ventilene, helte jeg diesel inn på innsug og avgassiden for å se om de lakk gjennom. Det gjorde det ikke. 

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...