5nacks Startet 22.November.2015 Del på Facebook Startet 22.November.2015 Hei folkens! Har nå gått til verks med å ta en liten overhaling på min Yanmar YSB12 fra 1977. Har tidligere skrevet om mine problemer med oljeforbruk og påfølgende blårøyk. Tenkte det kunne være kjekt for andre å se bilder av hva jeg gjør underveis. Det jeg har planer om å gjøre i løpet av vinteren er: 1) Måle sylinder. Om den ikke er oval, så hone. Hvis den er oval, vurdere å sette inn ny sylinderforing. 2) Bytte stempelringer 3) Bytte lager til råda 4) Fikse en liten oljelekkasje som jeg ikke aner hvor kommer fra. Jeg har en liten teori: slitte stempelringer/sylindervegger gir overtrykk i veivhuset og pga trykket blir olje presset ut ved svakeste ledd (må finne svakeste ledd). 5) Sjekker ventiler, slipe eller bytte om nødvendig. 6) Ny termostat Det jeg har gjort så langt: 1) Skrudd av toppen, vasket og fått av gammel pakning. Ser ok ut, kan ikke se noen sprekker eller rusthull. Har heller ikke hatt problemer med vann i olja, så går ut ifra at alt er ok. 2) Tatt ut stempel, sjekket for sprekker og slitasje. Ser ok ut. 3) Skrudd av starter, dynamo, og diverse smådeler for rengjøring og sjekk. 4) rensket ut rust fra kjølekanaler, var overraskende lite. Her er noen bilder av det jeg har gjort så langt: Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 27.November.2015 Del på Facebook Svart 27.November.2015 Dette var litt gøy og se, har to sånne motorer selv, en yse8 og en yse8g, sistnevnte er knapt innkjørt og står klar for montering i snekken neste år.. Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
Seilaren Svart 28.November.2015 Del på Facebook Svart 28.November.2015 Se der er du i gang! Lykke til :-) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
94EK Svart 28.November.2015 Del på Facebook Svart 28.November.2015 Interessant, har sjøl en YSM12G Ser jo ut som min ikke er så ulik din. Min var mer sliten en hva jeg hadde trodd. Så vurderer å få taki nyere motor.Du sliter ikke med å finne deler?Fant tak i mye via JM motor i Tromsø. Men stoppet seg litt da jeg fant ut at veiva trenger og slipes å det var ikke enkelt å finne verken overdim lager eller ei ok veiv da den var gått ut av produkjson i 2000.. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 28.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2015 Har fått målt sylinderforing nå. Den måler 85.02mm overalt uten om et lite sted helt bakert hvor den målte 85.01mm. Originalt var boringen 85mm, så dette kan jeg si meg fornøyd med. Nå sylinder hones, nye stempelringer skal monteres, ventiler skal sjekkes, ventilseter skal slipes. Pluss noe annet småplukk. Så er jeg svært spent på om jeg får bukt med både oljeforbruk og plagsom eksos. Deler er det selvfølgelig litt vanskelig å få tak i, men etter å ha funnet to båtsjapper i sverige tror jeg at jeg kan finne alt jeg trenger. Under er en liste med deler jeg skal kjøpe inn. Stempelringsett: 606,- ventilfjærer: 86,- Ventiler: 607,- Veivlager: 636,- Termostat: 405,- Dieselfilter: 136,- Zinkanode: 55,- Toppakning: 398 ,- Pakningsett 320,- Komplett, så kommer dette på 3249. I tillegg så kommer nye motorlabber, men det er jeg fremdeles på leting etter. Seilaren: Tusen takk! Anders_k: Er det en ubrukt eller nyoverhalt motor? 94EK: Skal oppdatere deg når jeg har bestilt alle delene. Så langt har jeg funnet alt jeg trenger, men har ikke bestilt enda. Det som ikke er å få tak i Norge, finner man i Sverige. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 30.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2015 Oppdatering: kikket inn i veivhuset i dag og oppdaget noe som tilsynelatende ser ut som sprekk. Noen som kan ta en titt og si hva dere mener om dette? Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 30.November.2015 Del på Facebook Svart 30.November.2015 Har motoren hatt noen forrige eiere før deg? Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
5nacks Svart 30.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2015 (redigert) Ja, det har den. Tror den har vært eid av 3-4 forskjellige. Redigert 30.November.2015 av scamπ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.November.2015 Del på Facebook Svart 30.November.2015 Så egentlig mer ut som en støpefeil enn en sprekk på bildene. Neppe noe å bekymre seg over. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
5nacks Svart 30.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2015 Det var en tanke som slo meg også, men det er svært lett å bli paranoid når man vet hvor fort båtpengene kan rulle Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 13.Desember.2015 Del på Facebook Svart 13.Desember.2015 Anders_k: Er det en ubrukt eller nyoverhalt motor? Det er en motor fra en lite brukt seilbåt, ser nesten ny ut, hadde start på den på pallen den står på, startet lett som bare det Så egentlig mer ut som en støpefeil enn en sprekk på bildene. Neppe noe å bekymre seg over. Enig der Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
5nacks Svart 13.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2015 Min er også veldig lettstartet, men gjør dette for å få ned oljeforbruket og den forferdelige blårøyken. Bonusen blir at jeg også blir kvitt en liten oljelekkasje samt får en ren og pen motor jeg kan stole på. Liten oppdatering: For å sjekke om jeg trengte å gjøre noe med ventilene, helte jeg diesel inn på innsug og avgassiden for å se om de lakk gjennom. Det gjorde det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 28.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2016 Da har vi fått skrudd sammen motoren, her er en liten videosnutt av første oppstart. [media] [/media] Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 29.Januar.2016 Del på Facebook Svart 29.Januar.2016 Gratulerer, den går fint Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
5nacks Svart 30.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2016 Tusen takk for det Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 30.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2016 Sluttresultatet, både overmalt og overhalt. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 30.Januar.2016 Del på Facebook Svart 30.Januar.2016 Vakkert ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.