Jump to content

Biltema batteritester - verdt pengene?


Jens_P

Recommended Posts

Bitteliten, vet ikke hvilke batterier du har, men Roger jo la jo ut en link litt lenger opp på siden på disse Ritasr batteriene:

https://checkout.seatronic.no/media/productattach/pdfs/dc12-120s.pdf

Dette er de batteriene som selges i dag som egentlig bare er på 114 Ah.

Batteriet er jo designet for 120Ah ved 20 timers utladninstid (C20). Om du svelder en VHF på 1 A vil du få mye mer ut av batteriet så det gir ingen god informasjon. Som du ser av kurvene skal celespenningen være minimum 1,8 volt, eller 10,8 volt ved denne testen. Samtidig så ser du at om du velger en kraftigere utlade test så, så får du færre Ah ut og du kan la spenningen synke enda mer. Men aldri under 1,6 Volt (Disse spenningene gjelder mens lasten hekoblet til batteriet.

image.png.0721c3584453ae29494a25a31bc52b7a.png

 

Har du  DC12-120SD, er det disse kurvene som gjelder:

image.png.b0ec887dcbb97f3108051b69dff9e708.png

 

I praksis så betyr jo dette at du er avhengig av en last som trekker 6 A hele tiden, når spenningen har synket til 10,8 V på batteriet. Mao det er bare å måle tiden her, og gange den med 6, så vet du eksakt hvor mange Ah du har.

Selv har jeg en 60W haologenpære jeg kobler til batteriet, Denne vil jo trekke mindre og mindre strøm, men det spiller ikke så stor rolle, Noterer du ned tiden første gang så har du jo allikevel en god referanse til senere målinger. I tillegg så ser du jo art når lyset begynner å bli dårlig så bør du sjekke spenningen oftere.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev On 30.9.2022 at 11.46:

Tvert imot, det er det beste du kan gjøre.
Kjør dem ned en to ganger per år, for så å lade dem opp -rask- etter hvert ==> til høyest tillatt spenning.
Gel og lukkete batterier uten tilsatt lades nok ikke med mer enn 14,4V @ 25°C,
men AGM kommer til å heie på deg når du lader med 15V.
Cellene blir balansert, og syren blir blandet også i kappilarene, det er omtrent som å trene en muskel.

Det som ble nevnt ang å lade "200 timer med solceller" derimot er jeg ikke enig i.
Det kan godt gjøres med Gel, men ikke med AGM med mindre det dreier seg om lav floatspenning i antisyklisk drift.
I så fall ellers måtte jo cellene holdes med høy spenning lenge,

noe som ikke AGM liker for da tørker den ut.
AGM bør helst lades hard og bratt med (se datablad) maks strøm og gjerne maks spenning.
:fishing:
Jørg

Hei Jørg,

Vil gjerne utforde deg på dette. Har du noe dokumentasjon fra tester, eller leverandører som anbefaler disse 2 dyputladningene i året samt din forklaring til dette? Grunnen til at jeg spør er jo at vi leverer noen tusen UPS'er med tilsvarende batterier og det er ingen av våre leverandører som anbefaler dette. Det som sies er at batteriene som har vært lagret lenge trenger noen opp og nedladinger for å ta maksimal lading. En annen ting i UPS verden er jo att batteriene blir jo av og til tømt, ned til "tomt" batteri. I tilleg settes gjerne UPS'ene opp til å gjøre peridisk test av batteriene, men da blir de ikke tømt helt.

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 7 timer siden:

Hei Jørg,

Vil gjerne utforde deg på dette. Har du noe dokumentasjon fra .....

Jeg aner ikke om dette ble "dokumentert".
Vi (betyr jeg og mange andre som arbeider med batterier) bare gjør det siden mange tiår som vanlig praksis 
og ser ofte at det hjelper slappe blybatterier på beina igjen.
(NB: skal ikke forveksles med mange rare og farlige slags "hestekur", som tilsetninger, bruk av vekselspenning, og annet
som noen hevder kan gjenopplive t.o.m. døde batterier.
Vi bare utlader og lader igjen, og kontrollerer. )

Når vi så har dette som resultat er det bare å sammenlikne før og etter
både på spenninger og brukbar kapasitet, så er resultatene klar.
Det har jeg forresten gjort utallige ganger, og mange av mine kunder som gjør og bruker batterimonitor
ser resultatene selv.

At ikke dere som selger hundrevis av AGM batterier hvert år gjør det samme har nok sine grunn.
En kan være blankt bruk som UPS-batterier, som sjelden pleier å måtte stå ut beregnet levetid i floatmodus.

Spør du meg, da får du svar at helsen av AGM i syklisk drift er avhengig økte ladespenninger
og regelmessig dyp cycling, som jeg skrev.

:seeya:
Jørg


 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...