Jump to content

Biltema batteritester - verdt pengene?


Jens_P

Recommended Posts

I disse batteridiskusjonstider har jeg gått til innkjøp av batteritester fra biltema. (Artikkel 15-1365 til kr 469,-)
Er forholdsvis enkelt å bruke, det må gjøres noen få valg før test startes. Bl.a. legge inn batterikapasitet og norm det er oppgitt etter.
En test med oppsett og avlesing tar omtrent et minutt.
Resultat vises som målt spenning, CCA, indre motstand, helsetilstand i % og ladetilstand i %.
Og en anbefaling for hva gjøre med batteriet.
 
Dette virker veldig besnærende og avgir en "dom" over batteriet på kort tid.
De testene jeg har gjort på egne batterier virker fornuftige, men noen ganger føles det som om ting er for godt til å være sant.
 
Er det noen som har erfaring med dette instrumentet og om målt resultat er til å stole på?
 
 

Link to post
Share on other sites

Ikke annerledes denne en andre Batterimålere som tester på samme måten. Jeg tok med mine nye Gel-batterier til Batterisentralen for å teste de der (etter å ha brukt min BT-tester).(Kjøpte gel-batteriene privat, av en som ikke fikk brukt de alikevel) Batterisentralen hadde samme type måler av annet merke bare. Resultatene ble så og si identisk med mine, tror faktisk husker jeg riktig at BT instrumentet målte litt lavere verdier enn batterisentralen. Har også brukt apparatet på diverse batterier og biler/båter, funnet ut at gjør du inputen riktig får du ett bra resultat ut. Men du er 100% avhengig av å vite riktig CCA, da kapasiteten i batteriet baserer oppnådd testresultat mot den inputen du gav.

Link to post
Share on other sites

Kan nevne at en kompis av meg hadde fått varsel i sin BMW om at batteriet var dårlig. Tror han har en 2010 modell 520D. 800 CCA. Jeg brukte BT-måleren og den registrerte 35% kapasitet igjen på batteriet og anbefalte replace. Så tydelig noe av den samme teknologien som BMW-en er utstyrt med og helt på jordet er den jo ikke.

 

I båten min viste jeg at forbruksbatteriene var dårlig, men de tok lading og viste god volt. Brukte BT-apparatet igjen og målte 12% kapasitet på det ene og 7% på det andre. Dette tror jeg stemmer bra, da jeg ikke kunne bruke utstyr veldig lenge før batteriene begynte å svikte.

 

Vil med dette vise at den er nok en god indikasjonsmåler, sikkert ikke noe presisjonsinstrument, men holder til mitt private bruk.

Link to post
Share on other sites

Noen påstår at prompen til Dagros i kombinasjon med bruk av bensin og diesel vil gjøre kloden ubeboelig på lang sikt. Det er en omstridt teori. På kort sikt er det klimahypokondrene som gjør kloden ulevelig med alt gnålet sitt. Det er et faktum. 

 

Faktum er at det er befolkningsveksten og folketallet på jorda som er den grunnleggende årsak til evt. problemer med klimagasser osv.

Men det er det stort sett ingen politikere som tør å nevne eller ta tak i.

Slik som forbrukskurven og forurensningsgraden i verden idag er, så er det neppe bærekraftig eksistensgrunnlag for flere enn 3-4 millarder mennesker,men vi er snart dobbelt så mange.

Norge har hatt en bærekraftig utvikling i befolkningsveksten de siste 100 år, noe som ikke kan sies å gjelde for den 3. verden samt f.eks. Kina, India osv.

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Siden du skriver her så har du tydeligvis internett. Og med  link til produktet med tilhørende bruksanvisning så kan en lure på hvorfor du spør, kansje du bare er lat - men la meg hjelpe deg med et utsnitt fra bruksanvisningen:

 

ANVÄNDNINGSOMRÅDE Testa flera varianter av 12 V batterier; (Starting SLI, Deep Cycled and Marine, Wet (Flooded), VRLA eller Maintenance Free (MF), Sealed Maintenance Free (SMF), Absorption Glass Mat (AGM) och Gel-cell. De huvudsakliga batteristandarderna som JIS, SAE, EN, DIN och IEC stöds.

 

Link to post
Share on other sites

On 29.11.2015 at 8:41 AM, fjordgrynt said:

Når det gjelder batteritesteren til BT - siden det synes som om mange har positive erfaringer med den, så er jeg villig til å prøve den ut. Synd å ødelegge et fint batteri - men hva gjør man ikke for vitenskapen !

 

@Fjordgrynt:

Hva ble resultatet av testene?

Er konklusjonen at BT-testeren funker fint? Høres enklere ut en standard utladningstest - som kan være langdrygt...

Link to post
Share on other sites

Kan forsåvidt forstå hvorfor noen lurer, men poenget er at min maskin fortiden nekter å åpne pdf filer fra nettet. Jobber med saken, men altså inntil videre, siden dette haster litt, nytt spørsmål, hvis noen kunne være snille å sjekke brukermanualen; er det en begrensning mht batteribankens størrelse? Var på BT i går, men ingen info på selve pakningen, og lite hjelp å få i butikken. Ser på nettet at noen er inne på en begrensning på 100 At(?), hvilket andre er delvis uenige i...osv osv, skulle gjerne ha lest hva som stod om det i selve i manualen. I mitt tilfelle dreier det seg om to agm batterier hver a 215 At. 

 

PS

Håper ikke spørsmålet virker provoserende på noen ;-) 

Link to post
Share on other sites

SøndreSvaberg skrev for 16 timer siden:

 

 

Er konklusjonen at BT-testeren funker fint? Høres enklere ut en standard utladningstest - som kan være langdrygt...

Tilsynelatende et OK instrument. MEN, et annet medlem her inne fikk OK med denne testeren mens batteriene i virkeligheten var ødelagt. Fikk bl.a. ikke start på motor fra en (i følge testeren) OK batteribank på 800Ah.  Andre tester viste at batteriene i denne banken var ødellagt.

 

Jeg har fått resultater med testeren som virker fornuftige ut fra batterienes alder og oppførsel ved bruk. Men ut fra erfaringene til det andre medlemmet så stoler jeg ikke 100% på testeren. Betrakter resultatet kun som veiledende.  

Link to post
Share on other sites

Nå spør jeg kanskje dumt, men tar sjansen. Må det ikke tas en belastningstest av batteriet for å si sannheten?. Måleren interesserer, men er skeptiskt til den. Flere av innleggende som sier at måleren viser OK, men når batteriet blir belastet synker kapasitet og spenning som et blylodd.

 

Link to post
Share on other sites

Haba skrev On 2017-4-16 at 14.10:

Nå spør jeg kanskje dumt, men tar sjansen. Må det ikke tas en belastningstest av batteriet for å si sannheten?. Måleren interesserer, men er skeptiskt til den. Flere av innleggende som sier at måleren viser OK, men når batteriet blir belastet synker kapasitet og spenning som et blylodd.

 

Legg merke til at biltema testeren ikke fungerer på et batteri som nettopp er ladet:

  • Batteri (montert i bil) som nettopp ble ladet via lader, har overflatelading som må forbrukes ved å slå på bilens fullys i 3–5 minutter før testing.
  • Kontroller at tenningen er slått av hvis testing gjøres på et batteri som er montert i et kjøretøy.

 

Du må nok ta en belastningstest der du tapper ned batteriet på samme måte som det er gjort i databladet for å få den fulle sannheten, men jeg vil tro at et slikt instrument vil gi en god indikasjon på batteritilstanden.

Kapasiteten er ofte oppgitt som 20 timer utladning. Det vil si at en for eksempel trekker 5 A i 20 timer fra et 100 Ah batteri før spenningen faller til 10.5 V. Dette er selvfølgelig ikke bra for batteriet :-)

Dersom en har utladningskurven til batteriet kan en se hva spenningen skal være etter en gitt tid med en gitt strømtrekk. For eksempel ca 12.6 V etter stund med 5 A strømtrekk på et 100 Ah timers batteri. Dette varierer selvfølgelig fra batteri til batteri, og produsentene pleier ikke å oppgi dette :-)

 

Selv bruker jeg en 200 W, 1 Ohm, motstand og et multimeter for å teste batterier. Billigere og bedre enn en batteritester:

https://www.elfa.se/en/wirewound-resistor-ohm-200-rnd-components-rnd-155-200-1r0/p/30085119

 

12V_discharge.png

B2gEX.jpg.cf.jpg

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Nå har de vel to typer av de digitale målerene på Biltema. Selv kjøpte jeg denne saken fra Banggood: https://www.banggood.com/AUTOOL-BT360-Digital-Analyzer-Multi-Languages-BAD-Cell-Test-Tools-Car-Battery-Tester-p-1290889.html

Virker fint den, men om den er bedre eller dårligere enn de på biltema vet jeg ikke. Men den har i allefall tykkere kabler og mer solide klemmer.

Link to post
Share on other sites

Jeg har denne fra Biltema Art.nr. 15-1384 og den er grei nok i forhold til prisen, kr.649,- Men for å teste kapasiteten (Ah) på et batteri mer korrekt, bruker jeg en utladingstest med innstilt belastning. Etterat  jeg kjøpte BT-testeren har jeg kjøpt to batterier hos dem. Da var det greit å ha med testeren i butikken og gå løs på stabelen med batterier for å finne det beste eksemplaret.

 

tester.jpg.e707fb688e40773e968445e04abff99a.jpg

 

Edit: Ser nå at denne testeren har kommet i en ny versjon, ser lik ut og til samme pris med Art.nr. 15-1383. Den kan også teste Li-ion batterier.

 

 

 

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 11 minutter siden:

Jeg har denne fra Biltema Art.nr. 15-1384 og den er grei nok i forhold til prisen, kr.649,- Men for å teste kapasiteten (Ah) på et batteri mer korrekt, bruker jeg en utladingstest med innstilt belastning. Etterat  jeg kjøpte BT-testeren har jeg kjøpt to batterier hos dem. Da var det greit å ha med testeren i butikken og gå løs på stabelen med batterier for å finne det beste eksemplaret.

 

tester.jpg.e707fb688e40773e968445e04abff99a.jpg

 

Edit: Ser nå at denne testeren har kommet i en ny versjon, ser lik ut og til samme pris med Art.nr. 15-1383. Den kan også teste Li-ion batterier.

 

 

 

En får jo komplett test rapport når en kjøper Batteri hos BT. Var nettopp å hente 2x90Ah batteri idag. Levert med test utskrift begge. Å stå i butikken å måle i gjennom 50+ batterier, blir for dumt spør du meg hehe

Er jo 3 års garanti på disse uansett. så svikter de etter et eller 2 år, ja da får de dem tilbake i tryna.

Link to post
Share on other sites

Normalt så har det gjort dette helt av seg sjøl, når en kom i kassa med batteri.

De 2 idag stor klar når jeg kom, siden jeg bestilte å betalte på nett. Da var også testen klar.

 

Skal gå ned i bilen å hente de, så legge inn bilde her.

 

De ligger så klart igjen nede i båten, så ble ikke noe bilde. 

Redigert av Okkaby (see edit history)
Link to post
Share on other sites

BT sin tester viser omtrent det samme som de fleste.
Jeg bruker en fra Midtronics (30x dyrere), som har skriver og som ikke er engangsverktøy fordi kan oppdateres og kalibreres.
(alle slike testere sliter over tid og må rekalibreres, om en vil få ut noe brukelige informasjon)

Det som er mest viktig er å forstå hva den egentlig gjør.
Slike testere er ikke konstruert for å levere data for forbruksbatterier,
men for å teste batteriet på indre tilstands og mulig startstrøm (CCA).

Den er altså ikke tenkt for å kunne bedømme batterikapasitet i Ah/Wh,
og ser heller ikke noe mulig utladingskurve som er avgjørende til bruk som forbruksbatteri.

Derimot kan den, sammen med belastningstest, brukes for å kombinere begge og bedømme et batteri av erfaring.
Ellers kan forbruksbatterier bare testes med samtidig belastning og utlading, nettopp helt ned til DoD100

Forresten blir et bly-batteri ikke drept av komplett utlading når den lades opp igjen rett etter hvert.
En mister nok noen få ladesykler, men vinner pga. syclingsprosessen og balansering i batteriet.
Pluss at man omsider vet hvilken fase et batteri befinner seg i,
som kan være bedre enn å finne det ut først når man trenger kapasiteten. :smiley: 

:easter:
Jørg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...