Jump to content

trykkteste kjølesystem, fullt eller drenert?


jensemann2

Recommended Posts

Vanligvis trykktester en med fullt system for ikke å lage en potensiell bombe dersom noe skulle ryke.

 

Men dersom du ikke lager stort trykk bør det være praktisk med luft. Da kan du spraye utvendig med såpevann dersom du mistenker at det lekker noen plass. Du la det stå med trykk på en stund for å sjekke at det holder trykket og da er det praktisk med et manometer. Lufttrykket kan variere litt med temperaturen uten at det betyr at det er lekkasje. Det er slik jeg har pleid på gjøre det.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Eg ville absolutt fylt opp med vatn for å testa. For det første so går der då mykje mindre luft inn, for å få eit høvelig trykk i anlegget, og so dersom det lek, so blir trykkfallet stort og tydelig, sjølv med ein liten lekkasje.

 

Magne

Enig. Med tomt system må du antagelig pumpe i lang tid for å få trykk. Hvis anlegget er fylt med vann er det bare snakk om noen få drag med pumpa.

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal finne ut om systemet er tett, skal du fylle helt opp til kanten med vann. Deretter pumper du opp trykk, helst også dette med vann, og stenger av. Nå vil du se utslag på manometeret om systemet bare lekker noen få dråper. Å finne en eventuell lekkasje derimot, blir en annen sak. Da kan du bruke bare luft og såpevann. Men å gå over hele systemet med såpevann uten å vite om det i det hele tatt er en lekkasje, kan bli mye unødig arbeid. Så: Først finne ut OM det lekker, så finne ut HVOR det lekker.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan bare dele min erfaring fra i sommer. Hadde hatt ute alle kjølere for rens, det var det behov for...

Jeg skulle samtidig bytte en eksospakning. Eksosen min er ferskvannskjølt frem til etter turbo.

 

Jeg var i god tro og fylte opp systemet med kjølevæske etter endt arbeid.

Jeg syntes det gikk med mye kjølevæske, men tenkte ikke veldig over det.

 

Vel det viste seg at jeg hadde fått en liten lekk i en overgang mellom eksosmanifoilen og riser.

Måtte tømme og gjøre rent, ble litt jobb av det. 

Ved neste forsøk pumpet jeg opp anlegget med luft og brukte ørene og såpespray. Hadde ikke så høyt trykk, men lot det stå.

 

Fikk tettet alle snutthull, og alt ble bra.

 

Med andre ord, jeg ville pumpe med luft, hvis du har lekk inn om olje så er det mindre arbeid enn om man pumper vann inn i oljen.

Link to post
Share on other sites

Litt motstridende råd ovenfor!

 

Dersom du har mistanke om lekkasje mellom kjølesystem og oljesystem eller en sylinder (indre lekkasje), bør du teste direkte for disse mulighetene. Å pumpe trykk i kjølesystemet med en sykkelpumpe vil ikke gi god diagnose.

 

1) Lekkasje mot oljesystemet: Sjekk om det er unormalt mye 'majones' under påfyllingslokket for olje og om olja er brunaktig. I såfall er det vann i olja som antakelig stammer fra kjølesystemet. Litt 'majones' kan dannes av kondensvann i kjølesystemet om høsten.

2) Lekkasje mot sylinder: Test for eksos i kjølevannet med en sylinderlekkasjetester som f.eks. denne:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Kjolesystem--ventilasjon/Radiator/Sylinderlekkasjetester-2000020969/

 

Dersom disse to testene er negative, har du antakelig en ytre lekkasje. Det gjør arbeidet mye lettere om du bruker en trykktester fremfor en sykkelpumpe:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Trykktestersett-for-radiator-2000020967/

 

Kjølesystemet kan være fylt med luft eller vann under testen, men det er lettere å oppdage lekkasjer om det kommer vann ut enn om det kommer luft -- særlig om vannet er farget av kjølevæske. Du kan vikle hvitt tørkepapir rundt alle slangekoblingene for å se om det blir vått og farges av kjølevannet.

 

Siden luft lar seg komprimere mer enn vann, er det nyttig å ha noen centimeter med luft øverst i varmeveksleren dersom det er vann i systemet. Da vil trykket holde seg en stund mens du ser etter eventuelle lekkasjer.

 

Å sprøyte motoren med såpevann -- eller pumpe trykk med vann -- høres litt spesielt ut. Og neppe særlig praktisk.

Redigert av Kjeles (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I olje- og skipsindustrien er det vanlig at rørsystemer trykktestes med vann enten det er lav- eller høytrykksanlegg. Mindre lavtrykksanlegg kan lekkasjetestes med luft og såpevann. Ellers kan rørsystemer også testes med en blanding av nitrogen og helium, men dette krever spesialutdannet personell samt spesialutstyr.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...