Jump to content

Sjømann 22 prosjekt tråd

akorsvik

Recommended Posts

Hei,

Er helt ny på forumet her, så ønsker først å presentere meg selv.

Jeg er en 30 år gammel mann som akkurat har kjøpt meg et oppussingsprosjekt  -en Sjømann 22. Jeg har kun erfaring fra utenbordsmotor og mindre båter (og dette for 10-12 år siden).

Om båten:

1979 Sjømann 22 med ca 1990 ferskvannskjølt Bukh dv24 motor. Både skrog og motor er i god stand. Innvendig er båten ganske sliten, og følgende må repareres/utbedres:

-Alt av treverk (stendere, gulvplater og finerplater må byttes). 

-Skroget må ha nytt skrogtrekk.

-Vinduer må gjøres tette da de lekker litt vann.

-Det konstrueres en ny takluke, og taklukeåpningen lekker noe

-Et par steder det trekker inn vann i taket på kabin etter en lanterne som har vært montert tidligere

-Båten må ha ny kalesje

-Instrumentpaneler og det eklektiske må fikses/utbedres

-Nye sitteputer og stoler

Følgende er allerede gjort:

-Rivd ut alt av tre og trekk fra kabin

-Kjøpt helt ny kalesje

Det neste jeg skal til på er (oppgitt i rekkefølge):

1: Støpe ny takluke i glassfiber, og montere denne.

2: Tette vinduer

3: Tette lekkasje i tak på kabin

Når dette er ferdig, og jeg har testet at båten virkelig er helt vanntett, skal jeg begynne å lage nytt reisverk og nye gulvplater.

Reisverket kommer jeg å lage av impregnerte lekter, og gulvplater lager jeg av 15mm osb plater som er av standard osb 3 (vanntett lim). Disse kommer jeg å male/lakke med Biltemas 2-komponent poilyurentanlakk for å være sikker på at de varer i mange år.

Som person er jeg ganske handy, men jeg ser allerede nå at oppussingen kommer å by på mange veldig ukjente områder, så kommer å spørre baatplassens medlemmer om hjelp til forskjellige ting i denne tråden. Håper dere kan være til hjelp, og at dere kanskje lærer noe/får noe inspirasjon av arbeidet jeg gjør. Kommer å legge ut bilder av slik den ser ut nå fortløpende, samt oppdatere ettersom ting blir gjort.

Ser for meg at jeg trenger en del hjelp ift å bygge opp et instrument/kontrollpanel med oljetrykk, oljetemp, vanntank og drivstoff tank måler, rpm og nøkkelstart, samt å koble opp dette. Jeg trenger nok også litt veiledning ift å lage et batteribank oppsett som fungerer bra.

Ha en fin helg alle sammen! :-)

Hei og velkommen til forumet.

Prosjekttråder er alltid spennende, husk å vær aktiv med kameraet og legg ut bilder etter hvert som prosjektet skrider fremover ( evt bakover da det også kan skje):-).

Så til prosjektet ditt. Jeg ser du ønsker å benytte osb plater, disse ville jeg unngått. Selv om det er vannkanten lim så sveller veden ekstremt mye. Du vet heller ikke hvilke tresorter disse er presset sammen av. Gå heller for 12-18 mm vbl- furufiner med overflatebehandling som du har beskrevet. Trykkimpregnert virke i båt er ikke jeg personlig fan av. Skal båten i sjøvann så er det impregnering nok for virke..

Gleder med til fortsettelsen..

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Takk for det!

Ang trykkimpregnert virke; Kan jeg bare brukt vanlig hvit tre uten noen behandling for "reisverk" under gulvplatene?

Jeg har planer om å bruke Meranti finer til alle synlige vegger og detaljer i båten. Vil det da være et alternativ å legge hele gulvet i Meranti, og frese/evt tusje nater? Vil Meranti holde som gulv (ift fukt), eller må/bør disse også behandles med noe kjemikalie (på undersiden) for å tåle å være dørk uten noe under. Planen er å beise Merantien, og deretter lakke med 3 stjerners lakk.

Eg fekk råd ein gang av ein onkel som var tømrer: Ikkje bruk impregnert material, den er laga av 3. sortering som tømmerhandleren ikkje klarer å selja uten "ramponering". Videre var det sagt at god material av 1 sortering ofte er bedre enn impregnert.

Magne

Smør merantien med noen strøk epoxy på alle flater etter beising.

Sikkert århundrets dummeste spørsmål, men mener du å male med epoxy på alle sider av dekksplatene? Er epoxyen isåfall helt gjennomsiktig? Jeg tenker å frese ned spor i meranti platene og nate for å få teakdekk look.

Her er båten på vei til krybben sin rett etter handel:

https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61713/img_6263.jpg

Fikk desverre ikke tatt noen bilder av hvordan den var før jeg begynnte å rive.

Her er noen bilder av hvordan båten ser ut innvendig etter riving av innredning har forsiktig begynnt:

https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61713/img_1178.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61713/img_4659.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61713/img_6801.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61713/img_8158.jpg

Har kommet litt lenger på riving pr dags dato. Bilder av dette kommer senere.

Jeg har fått Søm Kalesjeservice til å sy og tilpasse helt ny kalesje. Ble helt perfekt "fit". Her er et bilde av fargen på kalesje (kalesjen er nå lagret frem til sommeren):

https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61713/img_9788.jpg

Redigert av akorsvik (see edit history)

Ja, du freser, nater, beiser og legger på epoxy, den er helt blank og gjennomsiktig. Den er ikke uvbestandig så den vil gulne om du ikke bruker en klarlakk med uvfilter som toppstrøk.

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Ok! :-)

Når du skriver "beiser". Hva tenker du på da? Må man bruke en beis med noe farge i for å få en fin finish på Meranti finer? Slik jeg hadde forstått det så oljer man platene (akkurat som en kjøkkenbenk i heltre) før man lakker med 3 stjerner lakk.. Er dette feil?

Vet du hvor jeg får tak på epoxy som ikke har farge til en grei pris? Legges denne på med rulle eller pensel (for å få best resultat)?

Lurer også på hvorfor man nater før man beiser/oljer?

Ang finer til gulvet. Valget står mellom å lage hele gulvet i 22 mm Meranti finer, og nate der det er synlig (mellom sittebenker bak, motorkasse og mellom benker i kahytt. Alternativet er å gå for 15 eller 18 mm furu finerplater på hele gulvet, og skjære til 4mm Meranti finer, som limes på toppen av furufiner på synlige plasser. Begge alternativer innebærer selvsagt samme behandling av platene (ift fuktmotstand).

Noen tanker rundt dette?

Luerer også på hva folket her inne har brukt som listeverk når Meranti er blitt brukt i hele innredningen? Ser for meg at furu lister uten kvister og mye mønster ville vært fint, dersom de lakkes helt blanke. .Fin kontrast.. Noen idé her? :-)

Lurer på om noen her vet om hvor man får kjøpt meranti finer i nærheten av Kr.sand? Har hørt over alt nå, og eneste som hadde var Carlsen og Fritzøe, de hadde dog bare 4 og 22 mm, ganske få plater, varierende farge og hvor fin finish var, og de kunne ikke få tak på mer, eller andre dimensjoner. Vil egentlig ha 18 eller 22 til gulv, og 9mm til innredning. Hvor? :)

Beklager for nybegynner spørsmål, men finner ikke helt ut av det ved å søke på nett:-) Et sted må man begynne:-)

18 eller 22 til gulv? Skal du bygge hus? Dette blir alt for tungt! 12 eller 15mm holder plenty. Og ja, om det skal bli pent må du beise før olje/lakk. Meranti er billigfiner, ikke veldig pen uten beis.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Teakfarget beis er OK. F.eks burmateak. Eller mahognybeis, om du vil ha den mer rødlig. Jeg har brukt Herdins vannbaserte med godt resultqt, da trekker også treverket godt med olje etterpå.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Men hvorfor skal du bruke meranti finer? Er ikke det en elendig kvalitet?

Skal bruke meranti finer da jeg synes mønster og resultat (etter beis og lakk) blir noenlunde likt som teak, og vel så like fint.

Har ringt over alt for å få tak på. Kun en byggevarehandel på sørlandet hadde, og de hadde kun 22 og 4 mm på lager. Kunne ikke skaffe annet heller. Kvaliteten er som du beskriver; "elendig". Det var enorm fargeforskjell, noen av platene var sparklet mange steder. Noen få av platene var greie.

Fortsatte derfor ringerunden min, og fant til slutt noen som driver med båt, som hadde meranti i 6 og 12 mm (12 er perfekt for innredningen min, da det var 12 mm fra før av, og det fungerte fint + lettere å lage maler). Disse platene hadde lite fargevariasjon og var av god kvalitet.

Regner med at meranti fineren har god holdbarhet dersom den behandles godt med lakk, evt epoxy.

Et spørsmål til dere med peiling og erfaring: Må/bør hele innredningen (av meranti) males med gjennomsiktig epoxy, eller er dette kun for dekket? Hadde egentlig planer om å beise og deretter lakke med 3 stjerner på alle innredningsdetaljer bortsett fra dekket som også vil få et par-tre strøk med epoxy. Noen tanker? :)

En annen problemstilling jeg må bestemme meg for innen de nærmeste dagene (da dette er noe av det første som bør gjøres) er hva jeg gjør med takluken.

Båten mangler takluke. Hullet er ukurrant, og det finnes ikke ferdige takluker eller rammer som passer.

Maritim sin sjømann 22 luke passer på formen, men da taket på kahytt er opphøyd fra vindu og ned til takluke, så vil det ikke passe, med mindre jeg har en ramme som gjør at høyden rundt flens blir like høy hele veien. I tillegg legger takluken litt rundt flens.

Alternativ 1:  Lage en form som passer rundt hullet, som er opphøyd på midten i retning vindu. Støpe ny takluke i glassfiber og lage pakning på kanten av luke (som går noen cm utenfor luke åpning). Lage enda en pakning mot fles, samt forsøke etter meste evne å lokalisere sprekk/lekk rundt flens, og tette denne.

Alternativ 2: Støpe igjen takluken. Problemstillinger som melder seg: Er takluken der kun for lufting, eller er det meningen at dette også skal være en rømmningsvei ved feks brann? Vil det være lett å ga langs kanten på båten ved fortøying, eller er luken lettere? Regner med at man vil se et visst fargeskille dersom jeg støper igjen, men da vi jeg evt legge over et fleksibelt solcelle panel, da dette er noe jeg uansett skal ha.

Tanker? :)

Jeg ville ikke ha brukt epoxy andre steder enn der det er mye fuktighet (les dørk ute under kalesjen f.eks). Andre steder greier du deg fint med beis og lakk.

Takluken er dels lufting og dels alternative fluktvei. Så du må nesten vurdere selv om du føler behov for luke eller ei.

Å bruke luken ved fortøyning er tungvint, du vender deg fort til å bruke dollbordet til å gå på. Bare sørg for at du har håndrekker på hyttetaket til å holde deg fast I, så går det helt greit.

Sitter å vurderer alternativene meranti dørk med epoxy og deretter lakk, alternativt furufiner med teppe over i marine kvalitet, som matcher den blå kalesjen. Dersom jeg skulle gått for sistnevnte. Kan jeg da bruke den hvite epoxy primeren på furu finerplatene for å forsegle dem ( den jeg linket til tidligere )?

Flott!

Jeg klør meg virkelig i hodet ift takluka. Det absolutt enkleste, og peneste hadde vært å kjøpe en ferdig takluke hos maritim som passer sjømann 22. Men jeg har ingen ramme, og forstår egentlig ikke hvordan den kan monteres slik at det ser bra ut, og er tett.

Som nevnt så er det jo en opphøyning i taket fra takluke åpning til vinduer. På linken jeg har lagt med under (bilde fra nettet) bruker vedkommende denne takluken og han har samme opphøyningen. Hvordan løses dette rundt resten av åpningen. Selve takluke åpningen er jo forhøynet med en flens på ca 2-3 cm, men ville jo tro at takluken må klemmes ned mot noe for å få det tett å fint.. Det går jo ikke når den "hviler" på opphøyningen på den ene siden..?

Lurer også på hvor man får tak på like henglser som på bildet, så noe spesielle ut mtp at de "høyner" opp luken.

bilde

Hjelp og tips mottas med stor takk :-)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...