Jump to content

Hvor ofte mister dere satelittene??


Avsluttet2

Recommended Posts

Med en 12 kanals GPS/Plotter skal det mye til at du mister så mange satelitter at du mister possisjon. Har vel egentlig aldrig hendt for meg. I "gamle dager" derimot med 8 kanals GPS hendte det relativt ofte at en kunne miste possisjon

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det skjer en gang i blandt, ikke hver tur men det skjer nå av og til. Normalt ordner det seg i løpet av et minutt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg har alltid brukt GPS ombord i båten (GPS'n slåes på samtidig som motoren startes) siden 1994 og ALDRI mistet signalene! Jeg har hele tiden hatt en Garmin 75 8-kanals sekvensiel GPS hvor antennen har vært montert over hyttetaket (inne i et plastrør). Den var det første året direkte koblet mot autopilot. Året etter ble den koblet mot en Cetrek kartplotter som igjen styrte autopiloten.

 

Sist vår kjøpte jeg ny plotter, en Interphase 11CVS+ med egen utvendig montert ekstern 12-kanals parallellmottakende GPS. Den har heller aldri sviktet. Så nå står den gamle Garmin GPS'n påslått kun som en backup løsning (kan kobles til plotteren ved tastetrykk).

 

Jeg har selvfølgelig på denne tiden hatt dårlig signal pga. få synlige satellitter eller at alle satellittene har "klumpet" seg i en retning, men aldri utfall eller så dårlig signal at det ble upålitelig.

 

Men hadde jeg hatt invendig antenner, hadde nok posisjonen falt ut noen ganger dersom jeg f.eks. hadde bøyd meg over antennen og alle satellittene hadde "klumpet seg" bak meg. Dette har jeg opplevd ifb. jobb og testing av GPS-signaler i både småfly og helikopter med antenne montert i frontvinduet og alle satellittene bak flyet.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

jeg har en Maggelan MAP 410 som er en handhold 12 kanals mottaker, denne har stått inne bak vindskjermen og har aldri misten signalene sine.

Men jeg har montert en VDO Map 7 plotter (med innebygget antenne) som også er 12 kanaler. og denne kommer opp med: Beregner ikke lenger posisjon" støtt og stadig. kommer tilbake etter et minuttstid eller så.... Den er montert på samme sted som den handholdt...

Og den bruker laaang tid på å starte opp... sjønner ikke det helt, men det er kansje noe som kan stilles på? (jeg får finlese manualen tror jeg... ) Men hvis det er slik at mange opplever det samme, så får jeg bare godta et det er slik.?

 

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Å miste signalet kan være litt forskjellige ting. At man ikke får inn nok satelitter til å få en posisjon er nok sjelden. Men det som kan skje, og som f.eks skjer i enkelte områder ved Kvitsøy, er at man får inn så sterke elektromagnetiske felt at de "blacker out" satelittsignalene. Jeg kan tenke meg at man gjør lignende erfaringer i nærheten av andre ekstreme radiosendere.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

... Har aldri mistet signalet.

<{POST_SNAPBACK}>

Ser dette er nokså gjennomgående erfaring men er dere sikre på det?

 

Hadde med meg en Garmin 76 på biltur i fjor. Kjørte gjennom noen LANGE tunneller så det var klart den mistet signalet og det eneste jeg merket det på var et lite pip og en liten meldingsboks på skjermen. Fart og kjørt distanse var riktig (i alle fall tilnærmet siden GPSen opprettholder siste målte fart når den mister kontakten med "de der oppe"). Poenget er at det er ikke sikkert du merker det så lenge du holder samme kurs og fart. Jeg har den ene GPSen (Clas Ohlson/Haicom) koblet til Sailor VHFen og det skal ikke lang tid til før den gir skikkelig lyd fra seg om GPS-signalene uteblir. Ved tett skydekke skjer det jevnlig men i klarvær nesten aldri. Folk som mener de har greie på GPS har fortalt meg at været IKKE påvirker GPS-mottaksforoldene men det er ikke riktig.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Seilte 2004 fra Las Palmas til Norge, med Garmin 12 m/innebygd antenne + at jeg hadde en Garmin 128 som reserve, ikke en gang mistet jeg signal, selv om GPS`n låg inne på kartbordet hele turen.

Men jeg fører bestikk som seg hør og bør uansett hvor mye tekniske hjelpemidler jeg har.

Å være konsekvent med å føre bestikk, selv på kortere turer er nyttig,den dagen du må navigere uten tekniske hjelpemidler, vil du se hvor nyttig det kan være.

 

Capella.

Link to post
Share on other sites

siden 1994 og ALDRI mistet signalene!

<{POST_SNAPBACK}>

Ser dette er nokså gjennomgående erfaring men er dere sikre på det?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja! Min gamle Garmin holder ikke på noe om jeg dekker til antennen (hadde en lang tråd om det tidligere med bilder). Og dekker jeg til antennen for den nye GPS'n, kommer det en svært så tydelig boks frem midt i kartbildet på plotteren. Så dette er ikke til å overse. Med det kan vel være kvalitetsforskjell på GPS'er? Garmin har vel alltid vært regnet som meget bra og følsom. Og Helix-antennen på den skal vel dekke hele himmelhvelvet bedre enn patch-antennene som brukes i de fleste flate antennene som brukes nå.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja!  Og dekker jeg til antennen for den nye GPS'n, kommer det en svært så tydelig boks frem midt i kartbildet på plotteren.

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har nok "driti på draget".... min gps står i senter av båten og det vil da bli rett i skyggen av skjøten mellom en tykk stolpe og 2 ruterammer av 1" mahogany.... Kan det være at disse skygger så mye at den da finner satelitter som er "bakover" og at de da klynger seg som det var skrevet?

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

. . . rett i skyggen av skjøten mellom en tykk stolpe og 2 ruterammer av 1" mahogany. . . .

Hei.

 

Nå har jeg ikke testet hvordan GPS-signalene dempes av 1" mahogeny. De går imidlertid fint gjennom en vanlig glassfiberkonstuksjon og en kalesje. Men de går ikke gjennom "kjøtt og blod". En håndflate stopper disse høyfrekvente signalene ganske så effektivt. Som en ser på bildene under der jeg testet dette ut, er dette ganske tydelig. Uten hindringer viser min gamle Garmin-75 høye signalstolper for 8 satellitter. Med lett skjerming er forholdet allerede dårlig, og når jeg lukker hånden er det ikke mye signal igjen. Da sluttet den umiddelbart å beregne posisjon.

 

BildeBildeBilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har stadig problemer med signalbortfall, både på min GPS 76, og min antikke GPS 120 med extern antenne.

 

Snodig... Lurer på om softwareversjonene kan innvirke på dette ? For jeg har IKKE oppgradert noe sånt på noen av de, kanskje vil det hjelpe..

 

Når jeg tester GPS hjemme, må jeg bruke strikker, feste den til en lang list, og holde den ut av vinduet. GPS skygge serru...; mulig en ekstern antenne hadde gjordt susen..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

I min forrige båt hadde jeg en Garmin 72 stående inntil vindskjermen ved styreplassen. Nesten hver gang jeg kom inn til Mossekanalen fra syd og Bastøfergen lå inne, forsvant signalene på gps'en. I min "nye" båt står det montert en Garmin 12 (tror den heter det. En eldre modell ihvertfall), og akkurat det samme skjer med den. Når fergen ikke ligger inne, er det ingen problemer. Er det så mye "støy" fra den båten, eller kan det være at jernskroget skygger signalene eller noe? Snodig sak egentlig. Har ikke opplevd noe særlig problemer med signalene ellers, bortsett fra ved Mågerø, men der er det vel radarene som forstyrrer antar jeg.

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg husker er det opptil 12 satelitter synlige på himmelen samtidig. Det er nok at 3 av disse er tilgjengelig samtidig, for å få en 2D posisjonering. 4 samtidig gir 3D posisjon, men i båt blir jo dette det samme.

 

Det skal svært mye til for at man med en rimelig fornuftig plassering av antennen, ikke skal få fullgod GPS-dekning når man er på sjøen.

 

Ett unntak er om man er innerst i Geirangerfjorden e.l. med 1000 meter høye fjell som skygger for signalene.

Link to post
Share on other sites

Er det så mye "støy" fra den båten, eller kan det være at jernskroget skygger signalene eller noe?

Har aldri merket problemer når jeg går inn kanalen og fergen ligger der. Men jeg holder meg godt på andre siden av kanalen. Hadde en kolega som gikk helt oppi fergen en gang da de startet sidetrusteren, - han fikk seg litt av en husketur. Men har du hatt problemer vil jeg tro at båtene har skygget for signalene til deg. Husker du en dato og klokkeslett (står i loggen din?) da dette skjedde, kan du gå inn på nettet og finne ut hvordan satellittene var plassert. Adressen finner du her.

 

For å vise hvor viktig det er med fri sikt mot horisonten, har jeg hentet ut to bilder fra adressen over. De er fra Mossekanalen ved fergene idag 25/5-05 kl. 1000 og viser synlige satellitter ved elevasjon 0 og 30 grader.

 

BildeBilde

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg husker ikke eksakt tid og dato når dette skjedde. Men det kan godt være at jeg har kommet i en "skygge". Hvis jeg tolker bildet ditt riktig, så kan det se ut som om mange av satelittene ligger på østsiden. Og hvis jeg da går litt nærme fergen, som da vil skygge for mange av satelittene, samtidig som jeg står oppreist i båten, så kan jeg kanskje stå i veien for resten av signalene siden gps'en står i hjørnet ved vindskjermen på styrbord siden. Mulig det er så enkelt, siden jeg ikke har ekstern antenne.

 

Når det gjelder fergens avgangstider, så er jeg veldig nøye med å sjekke hva som skjer rundt båten. Pleier å se noen ta trossa i land, eller se etter at bommen går ned og slike ting. Hater å komme i propellstrømmen når ferga skal gå.

Når det er sagt, så er det ikke så ille nå lenger som før med de gamle båtene synes jeg. Da stod propellstrømmen på tvers i kanalen, og det var direkte farlig å prøve på å komme forbi før det hadde roet seg. Har selv sett en Nidelv 26 som holdt på å bli presset opp i moloen ved Sjøbadet. Det gikk bra med et nødskrik. Han glemte å se etter når fergen kom. Tror ikke han gjør det flere ganger.

Link to post
Share on other sites

:flag: Hei!

Har eksperimentert og testet ut denne problematikken såpass mye i praksis nå, at jeg er tilbøyelig til å være ganske så enig med Lars H. sine betraktninger.

 

Sammenlignet nå mine erfaringer fra båten/sjøen, med hvordan Veikart og GPS-musa (Haicom) oppførte seg på biltur på vestlandet.

 

Madammen kjørte slik at jeg fikk testet og "knottet" litt på spesielle strekninger med større tunneller og rundkjøringer i fler plan o.l. for ikke å snakke om fergeturer med forskjellig grad av overbygninger/ skygger.

 

Det er nok viktig med gode og stabile signaler ja, så jeg vil ihvertfall ordne meg slik i båten at den tar inn uhindret i alle retninger, og ikke blir hindret av overbygg o.l. i enkelte kursretninger.

 

Det fulgte med GPS musen et lite view'er program for satelittposisjoner og signalstyrke og hvor mange som var inne til enhver tid, og da så jeg hvor viktig plasseringen av antennen/musen var. Lå den på dashbordet virket det jevnt over "ganske greit", men i mange situasjoner mistet den nøyaktigheten eller er det oppdateringen til stadig nye posisjoner eller beregningen som blir forsinket?

Det virket ihvertfall slik at den "husker" siste posisjon/beregning og drar en linje ut i fra det hvis den blir hindret en stund i f.eks underganger og tunneler.

Den viste fortsatt et kjørespor i den retning jeg kjørte når den mistet fix'en, og når ny fix/oppdatering ble oppdatert, ja da dro den plutselig en rett linje mellom disse punktene.

 

Over fjorden til Volda sto jeg under et sånt hengedekk og fikk delvis signaler - og resultet ble et kjørespor som gikk helt amokk med turer både frem og tilbake og kryss og tvers både på land og på fjorden....., men fergeføreren virket både edru og stabil ellers så vi kom frem i god behold.

 

Det kan altså tilsynelatende se ut til at vi ALLTID har kontakt/signaler - men erfaringen tilsier at det ikke alltid er lurt å stole hundre prosent på dette, hvis man ikke tar med i betraktningen at man må ha optimale antenneforhold, helst hele horisonten rundt til enhver tid!

 

I bilen ble det STOR forskjell når jeg suste rundt i Bergen by med rundkjøringer og underganger og husskygger, bare ved å hive Haicom-musa med magnetfeste opp på taket på bilen! (Det ble jo en del turer frem og tilbake på de samme veiene, både fra og til bestemmelsestedet, og da med forskjellig grad av skygge av bilen selv f.eks.!)

 

Jeg er jo litt skeptisk og forsiktig av meg så jeg føyer til av god gammel vane: TROR JEG! :wink::seeya:

 

God tur - og gjør dere godt kjent med det tekniske utstyret dere selv bruker!

 

Ship'O'Hoi :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var på båttur i helga. Neste morgen ved oppstart for retur var der ingen signaler å få inn på GPSen etter at den var slått på.

Da dette er et permanent problem, betyr dette at:

 

1)GPSen er ødelagt/feil - eller at -

2)Antennen oppe på flybridgen er feil - eller at -

3)Koaksialkabelen mellom antennen og GPSen har brudd.

 

Har ikke fått testet ut hvor feilen ligger enda.

 

HVOR tror ekspertene at feilen ligger - i pkt1. 1, 2, eller 3?

:diving:

 

Da er det greit å vite hvor man er...

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har brukt endel "mus-gps" i vinduskarmen. Den faller ut nokså fort hvis den glir innunder radar eller skjermen, men aldri ellers.

I gamlebåten (viksunden) var det antenne flatt på taket. Det hendte den falt ut i grov sjø - når det slingret hurtig 30-35 grader - eller i ekstremt tette byger/sjøsprøyt.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Har selv en Interphase Chartmaster 7MX med esktern antenne. Mister sjelden signalene. Har vært en del på "beryktede" Kvitsøy, både før og etter at NRK stoppet Utenlandssendingen på kortbølgen. Har ikke mistet signalene der heller, men kunne se forstyrrelsene i på selve skjermen.

 

Det jeg har lurt litt på er om kraftige solstormer kan forstyrre signalene. Det er ikke så mange dagene siden det oppstod kraftige eksplosjoner på solen, som igjen influerer på de atmosfæriske radioforholdene. Lars H. har kanskje undersøkt litt om dette også?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

kom på en ting til; tror dere at det er noen forskjell mellom laminert glass og normalt 1lags glass, jeg monterte inn laminert sikkerhetsglass og lurer på om denne plastfilmen mellom glassene har noe og si?

 

uansett, så er det skikkelig irriterende å miste signaler for noen sekunder (tilogmed minutter) flere ganger i timen :headbang:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...