Jump to content

Hvor ofte mister dere satelittene??


Avsluttet2

Recommended Posts

Så skjedde det meg igjen. :headbang:

Kom sydfra og mot Mossekanalen i går ca kl 16.30. I det jeg kommer inn mot fergen som akkurat har klappet til kai, mister jeg signalene på gps'en igjen. Og nå blir alt borte! Hele gps'en låser seg fullstendig. Den lystrer ikke når jeg trykker på knappene heller. Må ta av strømledningen og i tillegg ta ut og sette inn batteriene for å få liv i den igjen! Dette har forresten hendt et par ganger før på akkurat samme sted, og aldri ellers! Kan det være noe galt med gps'en, eller er det bare brukeren det er noe galt med tro? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Kan dette stemme, da?  Mulig at Worse er enfoldig, men så lenge satellittene går i polar storsirkelbane så skulle det vel være bedre synlighet her nord, i og med at vår hellige klode er flatere her oppe enn den er lenger nede??  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Trekkes herved tilbake idet Worse er funnet å være enfoldig. :eek:

 

Stemmer nok det.

Har ikke boka her, men jeg mener å huske at nordligste bane på GPS satellittene er 60 grader.

Det virker nord for der, men er ikke bra i polarområder.

GLONASS er bedre, men så var det dette markedet da.

<{POST_SNAPBACK}>

Tiltredes så nogenlunde. Satellittbanene går i 55º inklinasjon på ekvatorialplanet og da blir det jo logisk sett litt tynnere dekning på toppen. Omtrent som på Worses hode. :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Når du mister signalene og plotteren låser seg ville jeg sjekket strømtilførsel.

Har du "jukset" ledningene på plass slik at plotteren muligens får marginalt med strøm?

via 12v plugg?

<{POST_SNAPBACK}>

Hei!

Jeg regner med at det meg du sikter til med innlegget ditt.

Det er ingen plotter, men bare en Garmin gps 72. Dette fenomenet har skjedd i to forskjellige båter. Gps'en var ny i fjor, og jeg bruker original kabel fra sigarett-tenneruttak. I tillegg er det jo brukbare batterier i gps'en så den er operativ uten ekstern strømtilførsel også. Dette har skjedd meg en tre-fire ganger siden den var ny, så det er ikke noe stort problem. Men det rare er at det skjer på akkurat samme plass hver gang. Rett ved siden av Bastøferga, akkurat i sydenden av Mossekanalen. Skjønn det den som kan!...?? :confused:

Link to post
Share on other sites

GPS'er skal ikke miste signalet, det finnes så mange GPS-satellitter ibane rundt jorden at det er nærmest umulig at alle på denne siden av jorden skal falle ut på likt. Grunnen til slikt skjer må vel være dårlig kontakt et sted mellom antennen og viseren eller at man ligger dårlig til (landskap, feks fjell ligger mellom satellittene og mottakeren).

<{POST_SNAPBACK}>

 

Nei da, det er ikke umulig. I en annen tråd har jeg fortalt om mine "problemer" med at plotteren (Garmin2006C) mister signalet på bestemte steder. Hver gang jeg går passe langt syd for Ulvøya, på veg inn under brua, forsvinner signalet i 0,3 - 1 minutt. Samme på vei ut. Inseilingen sydfra inn mot Aker brygge, mellom Dyna Fyr og Aker Brygge forsvinner signalet. Samme på vei ut. På vei til Kristiansand, i området rundt Skippergata, forsvant signalet på samme sted på opp og nedtur. Øst av Mågerøy på vei til eller fra Havna forsvinner signalet.

 

 

Jeg har en teori om at det kan være sterke elektromagnetiske svingninger som jammer ut systemet. Mågerøy, radar, radiolink?. Rundt Skippergata, Sjøforsvaret har et skoleskip i området, radar, radio? Det er verre med Ulvøya og Dyna fyr, men hva med høyspentkabler?

 

Bortsett fra disse stedene har mine forskjellige GPSér virket perfekt, alltid. Dårlig kontakt?? Neppe.

Redigert av Pirus (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...