Jump to content

Hvor ofte mister dere satelittene??


Avsluttet2

Recommended Posts

Bare for å ha gjort det helt tindrende klart en gang for alle: Gamle Worse har ikke på noe tidspunkt under noen omstendighet som helst mistet en eneste satellitt. For den del har jeg aldri hatt en eneste en å miste, heller...

 

Seriøst: Har aldri opplevd noe i denne retning, på tross av at jeg har hatt og brukt GPS i årevis.

 

Derimot: Jeg har nå hatt to gangers seiolas med gamle R/S Aril (obligatorisk 20 t. ifm. fritidsskipperkurset). Denne aldrende privateide fredete eks-redningsskøyte av Nanki Bergesen-klassen (som Odd Fellow I/II) har en helt ny kartplotter. Men den følger ikke med i timen ...

 

Motsatt: min PC med Tiki og Haicom USB GPS får signaler så det griner, så lenge det er nok horisont synlig fra hvor GPS'en er plassert.

 

Min konklusjon: Mangler du satellitter eller signal så ta en grundig sjekk p antennen og kabelen fra den, spesielt koblinger og gjennomføringer.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Heller aldri mistet signlene på min Garmin 182 med intern antenne. Min står montert like under frontrute. Men monteringen er et kritisk punkt. En stolpe eller tak er ofte nok til å miste signalene.

<{POST_SNAPBACK}>

Bilde

Derfor har jeg plassert antenna så høyt som mulig. Litt kreativ bøying av en aluminiumsplate pluss noen pop-nagler var det som skulle til. For å unngå vibrasjoner i festeplata har jeg laget en vinkel som stiver av konstruksjonen.

 

Konsekvens:

- Har aldri mistet kontakt med satelittene.

- Ankerlanterna er ikke synlig rett bakfra.

 

Men hittil har ingen kjørt på meg mens jeg har ligget fortøyd. Den dagen det har skjedd skal jeg komme tilbake med ny løsning på antennefestet.

 

Bjaas

Redigert av bjaas (see edit history)

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Utvendig antenne, eller plasering av plotteren på et sted med fri sikt rundt. I båten har jeg utvendig antenne, og har ikke mistet signalet en eneste gang(som jeg vet om) :wink:

På min håndholdte Garmin som jeg bruker i fjellet, har jeg derimot mistet signalet flere ganger. Hvis jeg går med gps'en på innerlomma forvinner signalet ofte, så jeg har nå begynnt å legge gps'en i toppen av sekken. Med bra resultat, fordi (tror jeg) at man bøyer seg forover når man går i motbakke, og da skygger kroppen for signalet hvis man har den front montert(på kroppen).

Link to post
Share on other sites

Sliter litt med min splitter nye Raymarine RC435i. Mister tiol stadighet signalene, men kun for noen sekunder av gangen. Forhåpentligvis kontakttrøbbel. Ikke helt overbevist av nøyaktigheten heller. Dro ned Trollhættekanalen for en uke siden. Ifølge plotteren har bøndene langs kanalen nå uforståelige furer i åkrene sine stort sett hele veien ned.

Link to post
Share on other sites

Som starter av tråden må jeg si at jeg aldri har mistet signalene. Har satt alarm på om avviket er mer enn ti meter og etter jeg har gjort det så kvepper jeg titt og ofte. Utrolig hvor ofte det egentlig piper uten at jeg har tideligere har lagt merke til det.

Ellers må jeg si at jeg med førnøyd mine passerer under broen akkurat når kartplotteren viser det...

Det er lett å stole på plotteren, en holder den ikke under oppsikt hele tiden og regner med at avviket er omtrent slik det var sist en så på den - det er ikke alltid tilfelle...

Konklusjonen min er at kartplotter sammen med visuell navigering er det sikreste en kan gjøre. Er det avvik, så stol på øynene...

Båtsportkart er for grove for finnavigering - mest brukbar til å få oversikten og vite hvor i verden man er, hvor en bør legge kursen og hvilken vei hovedleden går.

I bølger, egentlig ikke så veldig store, vugger båten så myue at det er vanskelig å lese av tall for dybder osv... Skulle tro at det var tilfeller hvor båtsportkartet var overlegen plotteren, men det er like vansklelig å lese papirkartene i litt bølger.

Konklusjon: Skjønner ikke at noen klarer å manøvrere etter bare kart. Plotteren kan en stole 100% på om en bruker hodet.

 

tj

Link to post
Share on other sites

GPS'er skal ikke miste signalet, det finnes så mange GPS-satellitter ibane rundt jorden at det er nærmest umulig at alle på denne siden av jorden skal falle ut på likt. Grunnen til slikt skjer må vel være dårlig kontakt et sted mellom antennen og viseren eller at man ligger dårlig til (landskap, feks fjell ligger mellom satellittene og mottakeren).

Link to post
Share on other sites

Hmmm...jeg er ville vel også satset på kontakt trøbbel hvis jeg hadde hatt ekstern antenne, men det har jeg jo desverre ikke...

Vel jeg har nå fått kjøpt litt RG 58 coax og prøver da og forlenge antennen til toppen av vindskjermen. Det er ikke snakk om mer en 1/2 meter jeg trenger for å få fri sikt.

Virker det ikke, lodder jeg bare inn den orginale stumpen med coax igjen....

 

Kommer tilbake med info om hvordan det gikk.....

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Var på båttur for to uker siden. Neste morgen ved oppstart for retur var der ingen signaler å få inn på GPSen etter at den var slått på.

Da dette er et "permanent problem", betyr dette at:

 

1)GPSen er ødelagt/feil -

eller at -

 

2)Antennen oppe på flybridgen er feil -

eller at -

 

3)Koaksialkabelen mellom antennen og GPSen har brudd.

 

Har ikke fått testet ut hvor feilen ligger enda.

 

HVOR tror ekspertene at feilen ligger - i pkt1. 1, 2, eller 3?

Link to post
Share on other sites

Var på båttur for to uker siden. Neste morgen ved oppstart for retur var der ingen signaler å få inn på GPSen etter at den var slått på.

Da dette er et "permanent problem", betyr dette at:

 

1)GPSen er ødelagt/feil -

eller at -

 

2)Antennen oppe på flybridgen er feil -

eller at -

 

3)Koaksialkabelen mellom antennen og GPSen har brudd.

 

Har ikke fått testet ut hvor feilen ligger enda.

 

HVOR tror ekspertene at feilen ligger - i pkt1. 1, 2, eller 3?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ser at ingen "eksperter" har vært i nærheten av hva som faktisk kan være årsaken.

Derfor opplyser jeg nå om følgende:

 

Fikk sjekket hos skipselektriker at GPSen (Garmin) ikke var noe feil med.

Kjøpte derfor en ny antenne med coaxkabel med tanke på å bytte ut den gamle antennen/coaxkabelen.

 

Men ved en tilfeldighet plugget jeg GPSen til den gamle antennen......

og sannelig fungerte den plutselig.

 

Nå står der ikke noe i instruksjonsboka om hvordan man "resetter" GPSen, men

min teori er at den (på en eller annen måte) er blitt automatisk "resatt".

For nå er alt i orden -

og jeg har en reserve-antenne/kabel, som jeg en gang kan komme til nytte - dersom det evt. skulle bli nødvendig.....

:-) :-)

 

Det er ikke alt "eksperter" har greie på - vet jeg.

Link to post
Share on other sites

I min forige båt ( snekke ) opplevde jeg aldri at jeg mistet satelittene pga dårlig signal. Men etter jeg fikk seilbåt og plotteren ( 176C ) ligger og "slenger" på benkene i cocpiten under seilas, hender det rett som det er at den gir alarm om "mistet satelittmottak". Men dette skyldes kun at de ligger i et hjørne med et bein e.l. over. Når den plasseres i holderen på siden av døren i cocpit mister den aldri signalene.

 

Sørg for grei plassering av plotteren ( antenna høyt oppe ) og du vil ha signal "hele" tiden.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Hei

I disse tider med "halve NATOMARINEN" i Oslo

skal man ikke se bort fra at noen satelitter er kuttet ut

eller "jammed" for sikkerhet skyld. :wink:

Jeg var ute på søndag for å kalibrerer autopilot,

og fikk noen verdier som var veldig langt utenfor hva

leverandør mener er akseptabelt. :headbang:

Kommer til å kjøre ny "seatest" når de har reist.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Da har jeg modidfisert plotteren min eksern antenne... Vel.... jeg loddet in en lenger (ca 80 cm.) og tykkere 50 ohms coax mellom anenneforterkeren på hovedkortet og selve antennen.

Tok med det halvferdige prøveprosjektet ut i båten og satte på strøm, oppstarten som tok laang tid før, var ferdig på 10-15 sek. nå og får jeg 6-7 fine sorte søyler på mottak, mot de tre svake jeg hadde før...

 

Så da gjenstår det å få støpt inn selve antennen i noe som er tett og ikke minst pent... :smiley:

Redigert av majali (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, da er det meste klart med tanke på utvendig antenne for GPSèn.

 

Jeg fant ikke noen bokser jeg falt for, så jeg måtte lage.... Kona mener jeg burde få besøk av de med hvita frakker :crazy:

Da jeg har en forkjærlighe for mahogany så var det et naturlig valg. jeg dreide ut en bunn og et lokk, tok det med ut og prøvde om signalstyrken ble svekker, og det gjorde den ikke. så forsterket jeg med epoxy og prøvde igjen, like bra signaler. Tror det kommer av at jeg dreide lokket så tynt som mulig.

 

Da skal jeg bare montere den litt friserte antennen inni "boksen" som er limt på en litt avkuttet Glomex antenefot + legge på noen lag til med lakk, så har jeg gode signaler uten en palstdings på toppen av skjermen :cool:

 

Delene klare for monering:

Bilde

 

og slik det blir

Bilde

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Her er en side som ECAC (European Civil Aviation Conference) har laget til bruk for luftfarten. Brukes for flyging basert på satelittnavigasjon, viktig å vite hvor mange satelitter som er synlige til en hver tid, kalles RAIM prediction (RAIM - Receiver Autonomous Integrity Monitoring).

 

Okei, båtforum. Hvis dere bruker "Visibility" siden, så er den interessant. Sett inn koordinater, dato det ønskes prediction for, og for hvor mange timer (Max 23:59) og velg om du vil ha resultatet som tekst eller grafikk. Kan også sette inn inntil 20 "samples", hvis samples settes til 20 og man tar ut resultatet som tekst - da får man 20 rapporter spredd utover døgnet.

 

De andre sidene er spisset inn mot luftfart.

 

Mvh,

Kjell.

 

Og ja, sjølsagt, Linken.

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Dette var en god side med informasjon om hvor satelittene er. Det er jo litt begrenset med satelitter i nord fra 60. breddegrad. og det skal ikke mye fjell til før mange forsvinner. Håper det er nok å navigere etter.

 

Vet du hva vinkel vi bør ha for å regne med at man får inn godt signal fra satelittene? Testet med 30 grader og da var det jo mange som falt ut.

 

Har selv opplevd å misse kontakt med sattelittene to, tre ganger i løpet av ca 10 år og hver gang var det ganske nærmt høye fjell. Det tok ikke lang tid før de kom tilbake, men de kom først tibake med 2D visning. Etter hvert kom også høydeinformasjonen tilbake.

Link to post
Share on other sites

Dette var en god side med informasjon om hvor satelittene er. Det er jo litt begrenset med satelitter i nord fra 60. breddegrad. og det skal ikke mye fjell til før mange forsvinner. Håper det er nok å navigere etter.

Kan dette stemme, da? Mulig at Worse er enfoldig, men så lenge satellittene går i polar storsirkelbane så skulle det vel være bedre synlighet her nord, i og med at vår hellige klode er flatere her oppe enn den er lenger nede?? :confused:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Her er RAIM prediction for ENSB (Longyear) og ENBR (Flesland) for 00:00 til 23:59 UTC i dag:

 

Bilde

 

Den lille røde streken for Flesland viser når det er mindre enn 7 satelitter synlige. (5 minutter fra 18:30 UTC og 1 minutt fra 20:28 UTC)

 

Som dere ser er det ingen slike streker for Longyear. "Mask angle" er 5.0 grader.

 

Ved å sette mask angle til 0 grader, og ta ut en rapport for lige nu, er det 11 satelitter over horisonten på begge steder.

 

En ting å ha i mente er at disse rapportene kun viser helsosamme satelitter, de som er syke og svake tas bort.

 

GPS satelittene går ikke i geostasjonære baner, så jeg er nok enig med den gode Hr. Worse (Glad for å se at du framleis er i live... :lol: )

 

Mvh,

Kjell.

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...