Jump to content

Dykkerforbundet samler gamle hummerteiner mm


mons

Recommended Posts

Trulte

Hvilken rov vi ikke fikk til finner du om du leter litt, men det er neppe viktig. Problemene vi ikke fikk løst var ikke selve roven, men et tilhørende system som skulle gi oss nøyaktig posisjon på rov inn i kartsystemet Olex. Det er nokså spesielt og ikke aktuelt for de aller fleste.

Selve roven fungerte som forventet.

Systemene vi ser på nå er litt tyngre, men fortsatt bærbare.

På Flekkerøya prøvde de Bluefin, men fikk ikke gode resultater med teineplukking. De lånte en demomaskin som de leverte tilbake med endel forslag til forbedringer og tror den kan bli bra.

I Lillesand har et prosjekt brukt Deep-tracker en stund og er rimelig fornøyd, men jeg tror den er litt for lett til de dybder og strømforhold vi vil ut i.

Mons

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for godt svar Mons!

Da blir det rydding av havbunn på alle i vennegjengen som dykker, ikke bare de med sertifikat klasse 1-2, da er dette gjennomførbart for oss. Da begynner vi med planlegging og risikoanalyse, Skjærgårdstjenesten har sagt ja til avhending av alt vi tar opp. En stor takk til alle strandryddere og dykkere som gidder å gjøre det lille ekstra. 

 

Link to post
Share on other sites

I dag ble et stort garn/del av not redskap nr 1000.

Feiret med kake og kaffe på klubbhuset, men det kan vel hende det blir mer feiring etter hvert..

 

http://www.n247.no/?nyhet=8620&tittel=Sondag_kom_spokelsesredskap_nummer_1.000_opp_av_sjoen

 

Foto Nicolay Prebensen N24/.no

Redskap 1000.jpg

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Imponerende innsats av dere der nede på sørlandet @mons :thumbsup: Mange ganger når jeg har gjort små dykkeroppdrag mellom brygger og moringer har jeg tenkt at vi i dykkermiljøene burde vært flinkere til å gjøre dugnader med å renske opp for søppel. Hvis ikke blir det jo der nede til evig tid. Dere i Søgne Dykkerklubb går jo virkelig foran som et godt eksempel for oss andre :yesnod: 

 

Fra artikkelen:

"Søgne Dykkerklubb er den klubben i landet som desidert har jobbet mest med opphenting av spøkelsesredskaper og søppel fra havets bunn."

 

https://www.fiskeridir.no/Fritidsfiske/Meld-tapt-reiskap/Statistikk-Tapte-redskap-funnet-av-dykkerklubber     

 

1667211704_Taptredskap.PNG.c3752ba5893c00ce7c3c6105630acbaf.PNG

Link to post
Share on other sites

Godt miljø i klubben, god båt med plass og bra fasiliteter samt en gjeng som trives godt sammen er grunnoppskriften.

Når det videre er på plass med lettvint avhending av søpla ( entrepenør Torkildsen i Høllen vest) og dekning av alle utgifter fra Dykkerforbundet (via sparebankstiftelsen DNB) og miljøverndirektoratet blir dette en trivelig hobby.

Mons

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hvordan tar dere opp redskapene, bruker dere løfteballong? Jeg har planer om å få til noen søksdykk i vinter etter tapt redskap, og har grublet litt på hva som er mest effektivt for å få dette til overflaten. Jeg kommer til å dykke alene, men med folk i båten. Det beste hadde jo vært å hatt et arsenal av løfteballonger og sende opp teiner etterhvert som man finner, men det betinger jo at man har flere løfteballonger med tilstrekkelig volum. En liten deco-blåse egner seg jo kun til markering. Har også tenkt på å markere funn med spylevækekanner. Det bør gå greit å dra med seg 6-7 slike på et dykk. Men klarer man å trekke opp ei teine etter en reel-line? Bruddstyrken er jo der, så det går vel... Mange av teinene som ligger der nede har jo også tau som rekker helt opp, men som har blitt kappet av propeller. Da kan man jo knyte en kanne i tampen på tauet. Jeg fant tre teiner her om dagen med soknedregg. En hadde tau, de to andre hadde ikke tau overhode, så  der var det nok knytekunnskapene til tidligere eier som var problemet :giggle: 

 

(Tidligere postet i Draco-tråden)

360870946_26_12_181.jpg.51e4fb065d3679edc59123d8c82eb36b.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Dykkerforbundet deler ut 40 liters løfteballonger til klubbene som vil delta.

I ei romslig lårlomme får du med deg 2-3.

I fangstnett er det plass til ca 10.

Viktig at man ruller de godt sammen slik at de ikke har oppdrift. Sett ballong på teina før du grumser. Fyll litt luft og sjekk hvor teinetau mm er slik st du ikke risikerer å henge fast.

Blås inn akkurat nok til at teina letter fra bunnen og svøm vekk.

Snu deg etter noen meter og sjekk at det går bra og at tauet ikke henger fast.

Henger det så kutter du. Ikke prøv å løsne tauet med løft da det er lett å henge fast.

Mest teiner i leia og under bratte skråninger.

 

For sokning anbefales det ikke soknedregg men 3-400 m lang line med 3 stk kilos svenskpilker. På enden og 2 og 4 meter fra enden

Dra med full lengde fra land og utover eller langs bunnen av skråninger og skrenter.

Mons

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for tips!

 

De løfteballongene hadde vært gull! Men nå er jeg ikke lenger medlem i noen klubb, så dette er på privat initiativ. Må derfor stå for dette selv. Men det er kanskje ikke så vanskelig å lage seg noen slike ballonger? Lime sammen av gummibåtmateriale e.l.? 

 

mons skrev 15 minutter siden:

For sokning anbefales det ikke soknedregg men 3-400 m lang line med 3 stk kilos svenskpilker. På enden og 2 og 4 meter fra enden

Dra med full lengde fra land og utover eller langs bunnen av skråninger og skrenter.

Kjenner til trikset med "dregger" (tredoble fiskekroker). En av gubbene i havna bruker slike festet på en lang kjetting. Men 3-400 meter langt tau var jo veldig langt! Vil ikke de pilkene kile seg fast i alskens steiner og klover da? Har utfordring nok med at soknedreggen setter seg i bunnen når jeg sokner. Regulerer da det ved å ikke ha mer tau ute enn at jeg har kontakt med bunn. Med for mye tau ute setter den seg fast støtt. Men jeg ser poenget med fiskekroker. Det er ikke få ganger jeg har kjent at jeg har hatt på noe som har sklidd av. Har derfor klekket ut noen ideer om en soknedregg hvor eventuelle liner og tau låser seg bedre fast i klørne.

 

Soknedreggen jeg har brukt ser du bilde av her

 

Har i tillegg 5 meter kjetting for å få den ned på bunn. Første endring på oppsettet blir nok å surre fast noen fiskekroker på denne. 

Link to post
Share on other sites

Langt tau og nedoverbakke gjør at krokene når bunnen uten for mye vekt på tauet.

Svenskpilken glir nokså lett over steiner som dreggen henger i, og om du må rette noen kroker er det fort gjort med ei tang.

Dreggen glir lett over tauverk på bunnen hvis den ikke er utformet slik at den graver seg ned, og da får du problemer med å henge fast.

Flere dykke og nettbutikker selger små ballonger. Du har ikke igjen for stoff og lim hvis du lager selv.

Mons

Link to post
Share on other sites

Ok, skjønner. Regner med at det er disse ballongene dere får fra forbundet http://www.ndf.no/Lofteballonger?menuid=261 

 

Billigste jeg finner i farta er disse fra Alf Lea https://www.dykk.no/heve-lofte-ballong-45-kg-100-lbs-gul-med-dumpventil 

 

Synes det blir litt dyrt med f.eks. åtte slike til 700,- Tenkte derfor at det bør være mulig å lage ballonger selv. Jeg har en Halcyon-ballong liggende i hylla i kjelleren som aldri har vært i vannet, jeg får prøve med den først. Har også et par markeringsbøyer/decobøyer som jeg kan sende opp. 

 

Skal prøve trikset med å dra soknedreggen fra grunna og nedover som du beskriver. Prøver i første omgang med å knyte noen fiskekroker på den for å se hvordan det virker. Som nevnt over tror jeg at jeg har hatt mye tau på "kroken" som bare har sklidd av, så det er mulig at noen fiskekroker kan gjøre susen der.

Link to post
Share on other sites

Hilmar 2 skrev On 30.12.2018 at 0.04:

Safenor har små heveballonger i sortimentet sitt tror jeg.

Jeg er klar over at det ikke er noe problemer med å få kjøpt små løfteballonger. Men når de billigste koster ca 700,-, blir det en del penger om man skal ha mange. 

 

enslagsgjest skrev 56 minutter siden:

@Komodo Har du vurdert solide plastsekker av noe slag. Vet at mange bruker vedsekker til heving av større ting, men det blir vel litt overkill for teiner.

https://www.jula.no/catalog/hage/ved-og-hogst/vedbearbeiding/vedoppbevaring/vedsekk-728092/

Ja, jeg har vært inne på tanken. Men 1000 liters sekker blir totalt overkill. Det enkleste forslaget fant jeg på en dykkeside, der en kar brukte to plastposer utenpå hverandre for små løfteoppdrag. Det holdt visstnok det også. De blå handleposene fra Ikea er jo veldig solide, men utformingen er litt feil i forhold til å holde på lufta. Ellers tror jeg de hadde holdt. De koster jo fem kroner.

 

Skrev det i "Dracotråden" i går, men jeg nevner det her også; var ute og soknet i finværet i går, da fant jeg en lenk med seks krabbeteiner. En stor rognhummer og en haug med krabber fikk friheten tilbake :thumbsup:

 

737840103_30_12_182.jpg.c0506901a984b64dfcb5cb43cebf0f26.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Støtter Mons om at det bør være mulig å få låne av en lokal dykkerklubb. Hvis man da legger inn denne dykkerklubben i Fiskeridirektoratet sin app og registrer teine man finner der blir det vinn vinn for begge parter.

 

Problemet med utett hevebalong uten dumpventil er når teinen kommer i overflaten. Vi i Søgne har desverre mistet noen hevebalonger. Endel har vi dykket opp igjen på nytt. 

 

Stort sett har det vært dumpventil som har vært løs. Men i begynnelsen mistet vi fordi tauet til operering av dumpventil var festet nede på ballongen og når den ble blåst opp så sto tauet i spenn. Vi har kappet alle disse tauene nå og har kun igjen ca 10cm løs line.

 

Etter over 1000 vellykkede (520 i 2018) er det lagt ned mye tid fra enkelt personer og gruppe som helhet. Mye luft med og uten helium er også pustet inn!

 

Støtter også Mons med at dugnadsånden er stor i klubben å det er mulig å få gjort ting sammen. Der har Mons vært og er en foregangsperson over mange år i klubben.

 

Godt nytt dykke, seile og motorbåt år!

Link to post
Share on other sites

ravddo skrev On 31.12.2018 at 16.05:

Støtter Mons om at det bør være mulig å få låne av en lokal dykkerklubb. Hvis man da legger inn denne dykkerklubben i Fiskeridirektoratet sin app og registrer teine man finner der blir det vinn vinn for begge parter.

Sikkert mulig det. Fredrikstad Sportsdykkere, som er nærmeste aktuelle klubb er ikke registrert i statistikken til Fiskeridirektoratet ser jeg, så det kan jo tenkes at de heller ikke har bestilt ballonger. Synes dessuten det høres ut som litt pes med å låne og levere tilbake disse greiene, ønsker å eie selv. Kanskje jeg må starte en egen dykkerklubb her ute på øya :giggle:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

 

Det ble 27 redskaper og en dregg i dag.

Nå har vi etpar meter motsjø rundt sørenden av Flekkerøy så vi får vasket alt grapset av båten før vi er hjemme.

Redskapene er levert på Flekkerøy der 3-500 av redskapene vi har tatt opp blir en del av en søppelfestival på strandryddedagen 4. Mai.

Mons

Link to post
Share on other sites

4-5 garn og en ruse i dag. Resten teiner.

Får inn endel fra Dnb fond/ Dykkerforbundet som støtter aksjonen, men nå er det 1000 timer service på motor og drev i tillegg til at ny Rov med posisjoneringssystem fra Kongsberg er på vei. Finner alltid en plass å putte de kronene.

I dag ble det 5 motortimer og 40-50 liter diesel, så det koster litt.

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...