vegarda Startet 28.Desember.2015 Del på Facebook Startet 28.Desember.2015 Tok meg en tur ned til båten nå i romjulen og sjekket da spenningen på batteribankene. Oppdaget til min store overraskelse at det ene startbatteriet hadde en spenning på kun 1,7v... Etter nærmere undersøkelser oppdaget jeg at jeg har en strømlekasje på batteriet, selv etter at hovedbryter er avskrudd på så mye som 1.13A. Det forklarer jo den lave spenningen når båten har vært i opplag de siste 8 ukene. Batteriet tok lading fint, men ser det er mange meninger rundt konsekvensen av en slik full utlading for et AGM batteri. Batteriet er et 165Ah Victron AGM batteri. Noen kvalifiserte der ute som kan gi meg noen gode grunner for å ikke kasere batteriet og erstatte det med ett nytt ett til våren? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Desember.2015 Del på Facebook Svart 28.Desember.2015 Kanskje ikke den mest kvalifiserte, men her har du en god grunn: Lad opp batteriet og test det. Fungerer det fredeles tilfredsstillende er det vel ingen grunn til å kaste det Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
vegarda Svart 28.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2015 He, he - det enkle er ofte det beste:-) Enig i at det vil være en enkel måte å gjøre en initiell sjekk. Siden det er et startbatter vi snakker om så er jeg ikke så lysten på å konstatere at det er betydelig skadet ved å ikke få start, midtveis ut i kommende sesong. Antar at det er betydelig skadet når det i praksis har vært fult utladet og frost.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Desember.2015 Del på Facebook Svart 28.Desember.2015 Ja, det er jo mest sannsynlig søppel. Men du kan jo lade det opp og se hvordan det holder på spenningen. Så kan du belaste det med en kjent last og tappe det ned til 50% og se hva spenningen er da. Kneler det (faller under 10,5V) under utladingstesten er det bare å kaste. Består det denne testen trenger du ikke være redd for om det fungerer under bruk heller Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fantino Svart 29.Desember.2015 Del på Facebook Svart 29.Desember.2015 For hva det er verdt: Siden det står som et startbatteri trenger du vel kun CCA og ikke 165Ah? En start eller tre forbruker jo bare noen få Ah. Mulig det ene følger det andre, men jeg ville heller ladet det opp og 'kinnet' med aktivert stoppsolenoid og fått et inntrykk av hvor mange forsøk du har (pass på å la starter hvile/kjøle seg innimellom). Alternativt kan du ta det med til type 'dieselelektro'-firma som har skikkelig belastningstester. Og så ville jeg jaktet på tjuvkoplingen/strømtyven, og kanskje slengt inn en nødhovedbryter slik at du kan starte på forbrukspakken om du ikke har dette allerede da. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 29.Desember.2015 Del på Facebook Svart 29.Desember.2015 Jeg ville fulgt kommodos råd og om mulig dratt testen enda lengre. Om dette er anerkjente batterier burde leverandøren kunne si eller sende et datablad på hva spenningen skal være under gitte utladningsforløp. Om du toppladet batteriet, så er det slik at ved en gitt belastning så skal i spenningen synke "så mye". Eller etter å ha utført en lengre utladetest og koblet fra lasten så skal vilespenningen stabilisere seg på en gitt spenning. Du skriver at batteriet er er 165 At. Med en billyspære på 50 W vil du belaste batteriet med Ca 4 A. Det vil si at i teorien skulle lampa lyse Ca 40 timer. Men en slik totaludlading av batteriet kan være skadelig. En mulig test ville vært å la pæra lyse et døg. Da har du brukt 100 At. Om du kobler fra lasten og lar batteriet ville en stund og måler en spenning over 12 volt er batteriet i brukbar stand til enda noen sesonger. En veldig forenklet teoretisk modell er å si at batteriet er fulladet på 12,8 volt og tomt ved 11,8 volt. Da kan tilnærmet si at for hver 16 At du tar ut av batteriet skal normalt spenningen synke med 0,1 Volt Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 29.Desember.2015 Del på Facebook Svart 29.Desember.2015 (redigert) På gel batterier bør man uansett få på lading med en gang når det er så utladet. Jeg har mest erfaring med bly-syre baterier og når de er blitt helt tappet er løpet gjerne kjørt. Det blir veldig fort sulfatering og kortslutning mellom blyplatene som resultat. Kan noen ganger reddes med å lade med 15 volt (bruke en lader med desulfaterings program) deretter vanlig lading. På gel batterier er det mindre sulfatering når de er utladet og ved normal lading vil batteriet bli tilnærmet ok. Men man må foreta ladesyklusen flere ganger for å få det full ladet, etter det jeg har erfart. Det er kjemi og elektroner som skal flyttes og opplading er ikke en lineær funksjon. Å lade et batteri på f.eks 100Ah som er helt utladet med f.eks 50Ah er ikke bare en 50A lader i to timer. Batteriet vil gjerne ikke motta 50A strøm, men en del mindre og synker pga indre motstand blir høyere jo mer lading batteriet har fått. Jeg hadde en 40A lader med manuell setting av absorbsjons lade tid fra 1-4 timer, som jeg brukte en uke med flere lade sykluser på et utladet 100Ah batteri før duppen ble grønn (Biltema batteri) og viste full spenning. Så jeg kjøpte en ny 50A computer styrt lader og jeg ser at et 50% utladet batteri maks tar imot ca 30-40A de første minuttene i fast mode, deretter synker lade strømmen til ned mot 10A i absorbsjoons lading og lavere i float. Så det tar mer enn 2 timer med lading før det er fullt igjen. Så når du har fått ladet opp, lar du batteriet stabilisere seg og måle spenning ubelastet og prøve med kjent belastning. Redigert 29.Desember.2015 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
vegarda Svart 29.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2015 Takk til dere alle for fornuftige råd og synspunkter. Årsaken til strømlekasjen må selvfølgig finnes, men tror jeg skal bruke den til en kontrollert belastningstest. Jeg vet lekasjen er på 1,13A.Dvs jeg har et forbruk på 27,12 Ah i døgnet. Normaltsett vil 50% forbruk resultere i en hvilespenning ned til 12,3v. Dvs med min lekasje vil jeg bruke ca 3 døgn på 50% av batteriets kapasitet. Da kan jeg vel få en pekepinn på batteriets tilstand. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Desember.2015 Del på Facebook Svart 29.Desember.2015 Håper ikke den strømlekkasjen din er en overledning som kan gi varmgang og brann. Nei, finn lekkasjen jo før jo bedre og bruk en lyspære under utladningstesten. Hadde jeg hatt en strømlekkasje av slike dimensjoner, hadde jeg fått panikk! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 29.Desember.2015 Del på Facebook Svart 29.Desember.2015 En annen ting er at en utladingstest med en så lav strøm blir en urealistisk test i forhold til bruken som startbatteri. Du bør lade det opp (gjerne flere ganger), og belaste det med en høy strøm, f.eks. 100-300A. Tåler ikke batteriet et høyt strømtrekk er det defekt som startbatteri selv om det er i stand til å levere en lav strøm over lang tid. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bay_liner Svart 29.Desember.2015 Del på Facebook Svart 29.Desember.2015 Det er alltid en tidsfaktor mht hvor raskt gjenoppladingen kommer i gang. Batteriet behøver ikke være ødelagt. Det er flere av testene som beskrives over som vil gi greie svar men det beste er å lade batteriet skikkelig godt og se hvor stor selvutladingen er. Lader du det bra nå og sjekker hvilespenningen om 1-2-3 måneder har du normalt svaret (forutsatt at batteriet ikke har vært ladet eller tilkoblet forbruk) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Fantino Svart 29.Desember.2015 Del på Facebook Svart 29.Desember.2015 Tror ikke en skal ta noe for gitt. Jeg har hatt batterier som har vært paddeflate og som har funket fint i årevis etterpå, og andre som har fått kongebahandling men vært ubrukelige etter få år. Poenget mitt var å teste batteriet for jobben det skal gjøre. Klarer det ikke 5-10 hederlige startforsøk er det boss som startbatteri, men kan muligens gjøre tjeneste som frobruksbatteri hvis spenning er noenlunde lik evt andre batterier i banken. I så fall er nok en utladningstest over tid relevant. Men det raskeste svaret tror jeg en får på den enkleste måten, dvs kinne med stopp aktivert? Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 29.Desember.2015 Del på Facebook Svart 29.Desember.2015 (redigert) Jeg har mest erfaring med bly-syre baterier og når de er blitt helt tappet er løpet gjerne kjørt. Dette er sterkt overdrevet. Ubåt-batteriene ble i min tid tappet helt ned en gang i året for å opprettholde kapasiteten. Men et batteri må ikke stå utladet over tid. Da blir det skadet. I vårt tilfelle startet ladingen umiddelbart etter nedtapping. Redigert 29.Desember.2015 av Dreamer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 30.Desember.2015 Del på Facebook Svart 30.Desember.2015 NiCad? Snakker vi ikke om AGM og gelbatterier her da? Begge disse er vel bly-syre? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
offpist Svart 30.Desember.2015 Del på Facebook Svart 30.Desember.2015 Kanskje en batterivakt kan være noe å vurdere i fremtiden? Victron og mange andre fører slike. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 30.Desember.2015 Del på Facebook Svart 30.Desember.2015 Håper ikke den strømlekkasjen din er en overledning som kan gi varmgang og brann. Nei, finn lekkasjen jo før jo bedre og bruk en lyspære under utladningstesten. Hadde jeg hatt en strømlekkasje av slike dimensjoner, hadde jeg fått panikk! Helt enig med Lars H !! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.