Jump to content

Biltema 1 komp båtlakk på dørk?

Whiskey

Recommended Posts

Tenkte å prøve Biltema båtlakk

http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/Batlakk-uretanalkyd-2000022672/

på dørken. Dårlig ide? Prisen var ok og tenker 1 k lakk er enklere å jobbe med enn 2k, men blir det holdbart nok?

Har teak(?) finer dørk med gammel flassete dd lakk jeg har fjernet. Falske nater av noe lyst tre.

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Ja nå lever nok en badeplatform et hardere liv enn dørkplater som står under kalesje, men på den andre side, så var DD lakken på dørken flasset, trolig pga fuktighet.

Mamma og pappa lakkerte stuegulvet med DD lakk i 1991 og det har knapt en ripe enda. Vårt stuegulv ble lakkert med 1 komponent gulvlakk I 2010 og ser ut som et helvete allerede. Nå er ikke DD til salgs lenger, men såvidt jeg har skjønt var DD lakk tokomponent polyuretan.

Kjedelig å kaste bort de mange timene det tar å fjerne gammel lakk og legge ny, derfor jeg lurer på om andre har erfaring med denne enkomponent uretanalkyd båtlakken fra BT.

Baltic-pappa

Man bruker ikke lakk på teak,man bruker teak olje.

Gjør man? Lakk tåler slitasje bedre enn olje, og foretrekkes derfor av mange på horisontale flater.

Ellers er lakk på teak på badeplattform et dødfødt prosjekt. Plattformen blir glatt, og lakken flasser. Ubehandlet teak er det eneste alternativet her etter mitt syn.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det blir rent sprøyt å sammenligne vanlig poleurethanlakk med gammeldags 2-komponent DD-lakk fra Star. Naturligvis holder ikke en vanlig 'tørkelakk' samme slitasjeegenskaper som en 'herdelakk'. Nå kom også DD-lakken i to versjoner. Og den eldste var overlegen etterkommeren. Men du kan jo høre med Star Maling og Lakkfabrik om de fremdeles har DD-lakken. Og når den DD-lakken du har lagt flasser av, så kommer sannsynligvis det av at underlaget ikke er kompatibelt med lakken.

Jeg har svært lite erfaring med lakkering av tre, derfor jeg spør, ser ikke for meg at slitasje er det største problemet, mer vannbestandighet. Men nå er dette i cockpit under kalesje, så... Den gamle lakken fra ca 2000 har ikke spor av slitasje annet en brennmerker fra sigarettglør og et par hakk fra ting som har falt i dørken.

Så kanskje jeg bare går for den båtlakken fra BT, så skal jeg la høre fra meg om et par år. Prøvelakkerte litt og det ble meget pent i alle fall.

Baltic-pappa

Ja, men det viktigste er å avfette treverket der man skal lakke (teak og fete tresorter). Så kan lakken tynnes ca. 20 % med det fabrikanten anbefaler. Når lakken er tørr, slip over med ca. korning 150 papir. Godt rent. Deretter minst tre lag lakk til.

Se trappen til Hulda etter lakkering, tråden med byggingen av Hulda. Her er det brukt samme lakken.

Kanskje ikke helt svar på spørsmålet ditt, men allikevel...

Frua (som er snekkeren her i huset) har lakkert mye teak og iroko. Vi er uten tvil av den oppfatning at treverket blir penere og får en helt annen dybde og glans når det blir lakkert kontra oljet. Som Index påpeker blir det da lakken som slites, ikke treverket. Utvendige detaljer er  en annen sak.

Uansett, tror det er trestjernerslakken frua har brukt til dette. Litt av årsaken er vel hva som er å få kjøpt i butikken, ikke hva som fantes på 60-tallet   :rolleyes:

Tror hun har følgt følgende prosedyre:

• Vaske med rødsprit
  • Legge ett (eller flere) strøk med fortynnet lakk
  • Legge på x-antall lag sluttstrøk

I mellom kommer matting av hvert tredje lag osv. Jeg har ikke helt kontroll på dette, har vel heller ikke tolmodighet til slikt nitidig arbeid, men jeg tror hun bruker fordriver også for å få det pent. Det hun har lakket ser i hvertfall helt proft ut. Ser ut som sprøytet, uten sig og synlige penselstrøk.

Ps: Bruk blank lakk på alle strøkene, og kun halvblank på det siste. Bruker du blank på sluttstrøket ser det hjemmegjort ut med en gang. Blir litt "tresnekke-stuk" over finnishen. Bruker du halvblank eller matt på alle strøkene får du ikke fram dybden og glansen i treverket.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...