Jump to content

Ny teakdørk og div. andre prosjekt på en W 8000


Finn Erik

Recommended Posts

20070111_201016_finn_erik.jpg

 

Jeg kjøpte denne Windy 8000 for ca. 3 år siden.

Båten var kjempefin den, men som det petimeteret jeg er, og når sant skal sies så var det en del ting og rette på, dersom båten skulle bli slik jeg ville ha den. Det meste av jobbene er nå gjort og jeg har i den prosessen tilegnet meg en del erfaringer som jeg tenkte og dele med dere her på Baatplassen.

Håper det er noen av dere som vil ha glede og nytte av de erfaringene som blei gjort.

 

Det første prosjektet jeg gikk igang med var å legge ny dørk. Den dørken som lå i båten var av teak x-finer med lyse nat. Den var kunn oljet og derfor ganske slitt og grå. Jeg prøvde å få liv i den igjenn med Sappy og pussing, men jeg måtte nok innse at den aldri kunne bli slik jeg ville ha den.

Jeg satte meg derfor ned og laget en tegning slik jeg ville ha den nye dørken.

20070122_222408_doerk_fra_finn_e.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at bildet kom ut i litt galt format,men det får duge.

Alt interiør og gammel dørk blei skrudd ut.

Som dere ser så var den kansje ikke så ille,menn valget er tatt og jeg regnet med at den nye dørken skulle bli mye finere.

Det er noe med det å sette sitt eget preg på ting, treværk er noe jeg har peilig på så jeg var ikke så engstlig for å gå igang med jobben.

div_bilder_marcusfinn_erik_173.jpg

 

Materialer blei kjøpt inn fra en lokal trevarefabrikk. Teakplank i dim 2,5" x 6" jeg passet på å få fin tettvokst plank som var flaskskåren. Dette for at jeg skulle skjære 5mm skiver fra kanten av planken og jeg ønsket jo selfølgelig kantskårene skiver.

Dette er noe jeg har sett at ofte bli syndet mot fra mange båtfabrikanter.

div_bilder_marcusfinn_erik_163.jpg

 

For og oppnå den samme tykkelsen som der var på det gammle gulvet valgte jeg å bruke 12mm x-finer som underlag.

Jeg kjøpte X-finer av den typen som brukes når det skal lages hengere til bil. Den er vannfast og en del stivere og sterkere enn feks. merantifiner.

 

Det og lage skipsdekkgulv/dørk i båt var nytt for meg, så jeg begynte derfor forsiktig med trinnet ned til kabinen.

Dette måtte jo først kantes med teak så ikke X-finern skulle synes.

div_bilder_marcusfinn_erik_228.jpg

 

Dette var en liten begynnelse, det kommer mer i morgen dersom jeg får tid.

Jeg har en del og fortelle så jeg får ta det litt etter litt.

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt til i kveld.

div_bilder_marcusfinn_erik_140.jpg

Liming av dollbord på trinnet, teak er jo ikke det enkleste å lime siden det inneholder så mye fedttstoffer, men Aralditt standard går til det meste

så jeg brukte det til denne jobben. Her ferdig limte dollbord.

div_bilder_marcusfinn_erik_197.jpg

Jeg freste så opp kantene/innsiden på dolbordene, til den jobben brukte jeg en overfres.

Jeg regnet med at det ikke ville være så enkelt å styre fresen til ett annlegg, så jeg laget meg derfor et hjelpemiddel.

En MDF plate med et spor som fres-sålen kunne skli i, på denne måten fikk jeg god kontroll på fresen. Nå var det jo bare og

feste " skinnen" med skrutvinger og sette igang.

div_bilder_marcusfinn_erik_269.jpg

Trinnet ferdig frest og klar for nating.

div_bilder_marcusfinn_erik_253.jpg

Link to post
Share on other sites

..... jeg passet på å få fin tettvokst plank som var flaskskåren. Dette for at jeg skulle skjære 5mm skiver fra kanten av planken og jeg ønsket jo selfølgelig kantskårene skiver...........

Stemmer nok at det leveres mye feil skåret og ellers dårlig teak til båttdekk. Noen båtfabrikanter har faktisk liten peiling og får 2. sort. når de bestiller ferdige deler i Thailand.

Ellers mener jeg at det ikke er vanlig med kantskåret, men heller såkalt "quarter sawn" teak til båtddekk. Kantskåret teak er sikkert vel så bra (?) men går visstnok som regel til finerproduksjon.

 

Vi er spente på fortsettelsen. Dette begynner bra!

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ja du har nok sett dette før bmb, men jeg regner med at det er en del medlemmer her inne på baatplassen som også kunne ha interesse av prosjektet.

En del flere lesere her inne vet du og det blir på en litt anen måte når jobben allerede er gjort. Har vært litt i tvil om jeg skulle skrive om prosjektet her inne.....

Nå er jeg i alle fall igang

Link to post
Share on other sites

Alle dørkplatene er skjært ut så nå er det bare å sette igang med jobben.

div_bilder_marcusfinn_erik_178.jpg

Her var det så mye som skulle limes så jeg måtte finne et annet lim enn Aralditt. Etter en del

undersøkelser så falt valget på Simson. Et produkt som vistnok brukes av mange av de store båtprodusentene.

div_bilder_marcusfinn_erik_319.jpg

 

Her har arbeidet kommet godt igang, morsomt å se at det begynner å ta form.

 

bilder_av_doerk_finn_erik_001.jpg

 

 

bilder_av_doerk_finn_erik_003.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja stort sett så har jeg frest igjennom hele teaken. Teaken er hel-limet og fumgerer derfor ikke som tradisjonell teakdørk som kunn er skrudd i midten av hver stav til underlaget. På et tradisjonelt teakdekk/dørk er det jo veldig viktig at ikke natene når helt ned til underlaget slik at dørkbordene kan bevege seg og at bevegelsen blir tatt opp i natene. Jeg vet at denne måten å legge skipsdekk som jeg her benytter også benyttes på baderom. Hel-limt rett på betongen og selv med varmekabler i gulvet går det bra. Så jeg hadde ingen betenkligheter med å gjøre det på denne måte, så lenge ikke tykkelsen i er mer enn 5mm og bredden stort sett ikke er over 60mm.Det blir jo også litt som stavene på toppen av en parkett.

Link to post
Share on other sites

Det meste av teaklameller ferdig lagt.

Som dere ser så er det litt av et klin så jeg anbefaler absolutt engangshannsker.

 

bilder_av_doerk_finn_erik_007.jpg

 

 

I og med at alle spor freses i ettekant, er ikke selve leggingen akkurat et milimeterarbeide.

Det er viktig og bruke nok med lim. Ha lim på begge flater som skal monteres mot hverandre, slik at det

ikke blir noen luftlommer i limfugen. Når lamellene er lagt på plass legger jeg press på med labanker og skrutvinger.

 

Klart for utfresing til "dollbord" der foten til stolsøylene skal plasseres. Legg merke til "passeren" jeg har laget.

Det er borret to senterhull i den og avstanden til disse må være på millimeteren. Hullene er jo senter i sirklen og jeg har nøye regnet ut

hvor jeg ønsker natene. Her har mann kunn et forsøk dersom en ikke ønsker å gjøre en hel masse arbeide om igjenn.

Jeg laget passeren så pass lang som dere ser på bildet, for at den skulle bli stødigere og føre rundt.

Hullet som er laget til fressålen må være 100% her er det ikke rom for noen slark.

bilder_av_doerk_finn_erik_010.jpg

 

Natene rundt "dollbordet" er plassert så det skal treffe nøyaktig i natet på begge sider.

bilder_av_doerk_finn_erik_011.jpg

 

Ferdig utfrest og klar for legging av "dollbord"

bilder_av_doerk_finn_erik_014.jpg

 

Jeg passet også på at skjøtenatene i "dollbordene" treffer natene i dørken. Det kan ellers fort

virke rotete å se på når det er ferdig. Natene i dørken på begge sider av stolfoten må jo selvfølgelig også flukte.

 

bilder_av_doerk_finn_erik_015.jpg

 

Klart for fresing rundt "dollbordet"

Jeg bruker nå selvfølgelig de samme to hullene som da jeg freste ut plassen til "dollbordet"

bilder_av_doerk_finn_erik_017.jpg

 

Skinnen jeg laget som hjelpemiddel for å føre fresen fungerer helt perfekt, å gjøre denne jobben

med anlegg kun på den ene siden av fresen hadde vært nærvepirrende.

bilder_av_doerk_finn_erik_019.jpg

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig lærerikt dette.. kjør på med flere flotte bilder etterhvert ...

Enig, dette er faktisk så detaljert at det kan være forskjellen for mange til gjøre det samme selv framfor å sette det bort :smiley:


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Ferdig grovpusset dørk, klar til praiming og nating.

Brukte planpusser med 40 papir, det var noen ugjevnheter selv om all teak var tantskåret.

 

bilder_av_doerk_finn_erik_313.jpg

 

Jeg måtte sette opp interiøret også for å få et inntrykk av hvordan det kommer til å bli.

Foten til stolsøylen er satt på plass, men jeg hadde jo lyst på nye da. Så da var jeg igang med å overtale

kona så jeg kunne kjøpe noen nye høyglanspolerte. De er jo ikke akkurat billige, ikke langt unna 10 båtpenger

for tre stk. Det fortjente jeg vel når jeg gjorde en sånn jobb :yesnod:

bilder_av_doerk_finn_erik_322.jpg

 

En liten detalj, nypolert beslag som blei frest ned.

"Dollbordet " rundt lukene blei gjort litt større der beslagene skulle ha plass,

det ville jo ikke bli pent dersom de kom i konflikt med natene.

bilder_av_doerk_finn_erik_020.jpg

 

Utfresingen av "dollbordet" rundt foten til stolbeinet

bilder_av_doerk_finn_erik_318.jpg

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde først tenkt å skjære den opp på båndsaga for å få minst mulig svinn, kjøpte derfor inn et godt og breit båndsagblad, men fant fort ut at det ikke var tingen. Så en Elu bordsag de til å snu (for kløving og kapping ) blei det jeg brukte. Det fungerte greit, men jeg var innom avretterhøvlen mellom hver gang jeg skjærte en ny lamell.Det blei nok derfor et svinn på 4-5 mm mellom hver lamell. Jeg har ikke byggningsaga mi på skolen, hadde jeg hatt det så hadde nok det vært og foretrekke. Men det var trods alt ikke så store lengder jeg trengte, derfor kappet jeg først planken på lengden, så de skulle være greiere å hanskes med.

Link to post
Share on other sites

Foten til stolsøylen er satt på plass, men jeg hadde jo lyst på nye da. Så da var jeg igang med å overtale

kona så jeg kunne kjøpe noen nye høyglanspolerte. De er jo ikke akkurat billige, ikke langt unna 10 båtpenger

for tre stk. Det fortjente jeg vel når jeg gjorde en sånn jobb

 

Jeg freste ned stolbena (fjernet nesten all lakk) i vår Joda 310 (maken til dine) og lakkerte de opp igjen med ørten lag med lakk. Ble råfint. Kostet2-3bokser Quick lakk. Dog ble det ikke høyglanspolert, men fortsatt veldig fint og så ut som nytt.

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...