Jump to content

loddeskjøt vanntett

petterb

Recommended Posts

Har mulighet til å kjøpe et parti med loddeskjøter I 2.7 4.7 og 6mm

Blir alt for mye for meg men kjøper det om jeg får videresolgt en del av det.

450 for pakker med ca 100 skjøter. Må selge over 500 for at jeg skal gjøre bestillingen. Tror dette er en veldig god pris I forhold til hva jeg finner det til salgs for.

Kjøpte slike billige fra ebay. Ikkje en eneste skjøt blir vellykket. Typisk så lukker endene seg og gjør vanntett før loddetinnet smelter, og då blir det overtrykk i loddeområdet, tinnet smelter til slitt, så smeller det hull i området ved tinnet, og tinn spruter ut.

Kjøp würth eller snurr ledningene og tape.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Petterb viser en type som ligner veldig på de på bildet fra ali x. Så med 4,50 pr stk får du en bra fortjeneste og dine egne gratis ?

Om man prøver seg frem på et par med varmluft eller kanskje en gasspenn fra litt avstand pleier det å bli bra.

Kjører du på med en varmepistol på 2000w blir det for mye varme og plast/krympe/strømpen smelter før tinnet. Ved å konsentrere varmen til loddepastaen i midten blir det som regel bra. Spiller ingen rolle om de kommer china eller norge om man bruker feil fremgangsmåte ved

montering.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Chris mine kommer fra en konkurs I Norge. Brukte bare bilder fra nettet. Om jeg kjøper så er det et parti på ca 6000stk.

Koster meg 400kr for 100 stk. Regnet grovt 50kr I porto men blir enige om det riktige fraktbeløpet om noen vil ha.

På jobb ifob med anleggsmaskiner og lastebiler har jeg erstattet eirete skjøter med tvinnet ledning og loddet . Etterpå har jeg sprayet litt kontaktlim på, før vanlig krympeslange tres på. Har funket fint som snus for oss. Er ofte saltere vann som spruter på hengerne våre enn sjøvann.....så lenge skjøten er tett, og god kontakt er vel mye gjordt.

Redigert av tb55 (see edit history)

Min erfaring med slike loddestrømper er 3 ting, baserer seg på flykvalitet av disse (Raychem), og brukt på fly.

- stor fordel om ledningene er fortinnet og rengjort før sammenføyning

- er plasten gammel går den i stykker/blir brent før loddetinnet smelter. Da blir det vanskelig å inspisere loddingen etterpå.

- en må ha varmluftpistol som gir konsentrert varme, slik at ikke de lukkes i endene før tinnet er smeltet, og luften har kommet ut.

Liker bedre samme konseptet, men med klemhylser i stedet for tinn. Da har en full kontroll og klemmer hylsen, før en kan forsegle med strømpen med lim i begge ender etterpå. Ikke er det like utsatt for vibrasjon og herding av metallene, og en slipper tinn som potensielt trekker inn under isolasjonen og gjør ledningen stivere enn optimalt.

TA

Hva bruker folk I båten I dag? Min mening er at I de aller fleste båter blir det brukt skjøter som klemmes sammen. Ved riktig bruk mener jeg at loddeskjøt er mange ganger bedre.

Og der er mi meining motsatt. Krympeskjøter som er presset med riktig verktøy er etter mitt syn bedre enn lodding. Og so den tingen at koparen skal vera VELDIG rein, for å få loddetinnet til å bita skikkelig, noko som uten flussmiddel blir so godt som umulig. No er det eindel år siden eg slutta som elektrikar, men då eg var i arbeid, hadde vi totalforbud mot å lodda ledningar i båt, på grunn av at loddetinnet trekker innover i ledningen, som blir so hard at den knekker.

Helt enig med Dinamo her. Krymp har ihvertfall to fordeler fremfor lodding

- du får automatisk med strekkavlaster. Med lodding vil det alltid være en stiv overgang mellom kobber og tinn. Dette er alltid et svakt punkt med hensyn på vibrasjon.

- krymp trenger minimalt med opplæring. Lodding krever mer opplæring og trening

Det er mange som snakker om at kabelen blir stiv pga. tinn som kryper utover fra loddepunktet og inn under isolasjonen. Er det noen i det hele tatt som selv har opplevet at det er blitt brudd pga. dette? Selv har jeg aldri brukt slike loddeskjøter, men lodder sammen med loddebolt og har krympestrømpe over skjøten. Ingen av mine slike skjøter har noen gang sviktet, hverken for tynn eller temmelig tykk kabel.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kun presskoblinger her. I vanskelige miljø - presskobling med krympestrømpe med lim.  Ev. surre  med vulkaniseringstape som tåler miljøet den blir utsatt for. Det finnes litt ymse kvaliter av vulktape, har jeg funnet ut. I nødsfall tvinne og lodde - men da må man passe på å avlaste skjøten mekanisk, slikt at man ikke opplever det som  Lars J. skildrer i forrige innlegg. Verst er det når "tinngrensen" går akkurat der isolasjonen ender. Da får man et veldig utsatt svakt punkt, som er garantert å skape problemer hvis utsatt for bøying eller vibrasjoner.

Redigert av fjordgrynt (see edit history)

Har brukt loddeskjøter mye i bilbransjen. Har ikke opplevd mye problemer rundt disse så sant de er krympet riktig. Selv har jeg en gassloddebolt med god justering av varme. Lodder først å krymper endene etterpå. Men som nevnt tidligere. Er kvalitet på skjøten viktig

Norske båter er best!

Har brukt loddeskjøter mye i bilbransjen. Har ikke opplevd mye problemer rundt disse så sant de er krympet riktig. Selv har jeg en gassloddebolt med god justering av varme. Lodder først å krymper endene etterpå. Men som nevnt tidligere. Er kvalitet på skjøten viktig

Varmer du da opp loddepunktet med gassflammen (fy!), eller varmer gassen opp loddespissen? Hvordan en kan få en korrekt temperatur på denne måten, kan jeg ikke forstå. Med en god elektrisk loddebolt stiller en inn temperaturen på feks 375oC og velger spiss på loddebolten alt etter hva en skal lodde.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...