petterb Startet 31.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 31.Desember.2015 Har mulighet til å kjøpe et parti med loddeskjøter I 2.7 4.7 og 6mm Blir alt for mye for meg men kjøper det om jeg får videresolgt en del av det. 450 for pakker med ca 100 skjøter. Må selge over 500 for at jeg skal gjøre bestillingen. Tror dette er en veldig god pris I forhold til hva jeg finner det til salgs for. Sitér dette innlegget Link to post
petterb Svart 1.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 Sitér dette innlegget Link to post
Cral Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 Koster 533-693 for 100 stykker på Mekonomen Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
FM 8-12 Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 Veldig billig, å kvaliteten er bra? Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 http://www.aliexpress.com/item/Hot-Sale-60pcs-Solder-Seal-Heat-Shrink-Butt-Connectors-Electrical-Terminal-1-5-6-0mm-Best/32325030369.html?spm=2114.01020208.3.30.Ucjje6&ws_ab_test=searchweb201556_1,searchweb201644_2_79_78_77_82_80_62_81,searchweb201560_1 Noen som har erfaring med disse? Sitér dette innlegget Link to post
petterb Svart 1.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 Har brukt samme type som jeg har kjøpt fra wurth og jeg klarer ikke å se noe forskjell på disse. Geniale til båt og andre harde miljøer. Tror prisen er veldig bra. Ved kjøp av 500 eller flere blir det litt billigere. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 http://www.aliexpress.com/item/Hot-Sale-60pcs-Solder-Seal-Heat-Shrink-Butt-Connectors-Electrical-Terminal-1-5-6-0mm-Best/32325030369.html?spm=2114.01020208.3.30.Ucjje6&ws_ab_test=searchweb201556_1,searchweb201644_2_79_78_77_82_80_62_81,searchweb201560_1 Noen som har erfaring med disse? Rimelige og bra. Ca kr 1,15 pr stk. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 Kjøpte slike billige fra ebay. Ikkje en eneste skjøt blir vellykket. Typisk så lukker endene seg og gjør vanntett før loddetinnet smelter, og då blir det overtrykk i loddeområdet, tinnet smelter til slitt, så smeller det hull i området ved tinnet, og tinn spruter ut. Kjøp würth eller snurr ledningene og tape. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
petterb Svart 1.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 Snurre ledninger og tape er vel ikke noe bra løsning. Lodding og krympestrømpe eller loddeskjøt av bra kvalitet er vel det som holder best. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 Petterb viser en type som ligner veldig på de på bildet fra ali x. Så med 4,50 pr stk får du en bra fortjeneste og dine egne gratis ? Om man prøver seg frem på et par med varmluft eller kanskje en gasspenn fra litt avstand pleier det å bli bra. Kjører du på med en varmepistol på 2000w blir det for mye varme og plast/krympe/strømpen smelter før tinnet. Ved å konsentrere varmen til loddepastaen i midten blir det som regel bra. Spiller ingen rolle om de kommer china eller norge om man bruker feil fremgangsmåte ved montering. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Dinamo Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 slike loddeskjøter er ikkje i mi liste av gode greier, der er det presskjøt med godt verktøy som gjeld. Magne Sitér dette innlegget Link to post
petterb Svart 1.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 Chris mine kommer fra en konkurs I Norge. Brukte bare bilder fra nettet. Om jeg kjøper så er det et parti på ca 6000stk. Koster meg 400kr for 100 stk. Regnet grovt 50kr I porto men blir enige om det riktige fraktbeløpet om noen vil ha. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 De fra wurth er rett og slett møkk. Men om de er fra relekta så kan jeg være interessert Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
SR400 Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 Vi har totalforbud mot å bruke de på jobb. Kastet sikkert 2 - 300 stk. Loddetinnet har ikke flussmiddel, krympestrømpa lukker seg før tinnet smelter. Ser alt for ofte at disse blir "kaldloddet" . Vi har gått over til å bruke skjøtehylser med krympestrømpe de gangene vi ikke lodder med tinn og bruker krympestrømper med lim. Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
JRK Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 Les disse trådene om lodding og krympingen så skjønner dere hvorfor slikke hylser ikke er å anbefale. Hovedproblemet er at du har ingen styring på lodeeprosessen https://baatplassen.no/i/topic/25932-riktig-lodding-og-elektriske-kontakter/ https://baatplassen.no/i/topic/25941-slik-krymper-man-kabelsko-alternativ-til-lodding/ Sitér dette innlegget Link to post
petterb Svart 1.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 (redigert) Hva bruker folk I båten I dag? Min mening er at I de aller fleste båter blir det brukt skjøter som klemmes sammen. Ved riktig bruk mener jeg at loddeskjøt er mange ganger bedre. Redigert 1.Januar.2016 av petterb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 (redigert) På jobb ifob med anleggsmaskiner og lastebiler har jeg erstattet eirete skjøter med tvinnet ledning og loddet . Etterpå har jeg sprayet litt kontaktlim på, før vanlig krympeslange tres på. Har funket fint som snus for oss. Er ofte saltere vann som spruter på hengerne våre enn sjøvann.....så lenge skjøten er tett, og god kontakt er vel mye gjordt. Redigert 1.Januar.2016 av tb55 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 Min erfaring med slike loddestrømper er 3 ting, baserer seg på flykvalitet av disse (Raychem), og brukt på fly. - stor fordel om ledningene er fortinnet og rengjort før sammenføyning - er plasten gammel går den i stykker/blir brent før loddetinnet smelter. Da blir det vanskelig å inspisere loddingen etterpå. - en må ha varmluftpistol som gir konsentrert varme, slik at ikke de lukkes i endene før tinnet er smeltet, og luften har kommet ut. Liker bedre samme konseptet, men med klemhylser i stedet for tinn. Da har en full kontroll og klemmer hylsen, før en kan forsegle med strømpen med lim i begge ender etterpå. Ikke er det like utsatt for vibrasjon og herding av metallene, og en slipper tinn som potensielt trekker inn under isolasjonen og gjør ledningen stivere enn optimalt. TA Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 2.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2016 Hva bruker folk I båten I dag? Min mening er at I de aller fleste båter blir det brukt skjøter som klemmes sammen. Ved riktig bruk mener jeg at loddeskjøt er mange ganger bedre. Og der er mi meining motsatt. Krympeskjøter som er presset med riktig verktøy er etter mitt syn bedre enn lodding. Og so den tingen at koparen skal vera VELDIG rein, for å få loddetinnet til å bita skikkelig, noko som uten flussmiddel blir so godt som umulig. No er det eindel år siden eg slutta som elektrikar, men då eg var i arbeid, hadde vi totalforbud mot å lodda ledningar i båt, på grunn av at loddetinnet trekker innover i ledningen, som blir so hard at den knekker. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 2.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2016 Helt enig med Dinamo her. Krymp har ihvertfall to fordeler fremfor lodding - du får automatisk med strekkavlaster. Med lodding vil det alltid være en stiv overgang mellom kobber og tinn. Dette er alltid et svakt punkt med hensyn på vibrasjon. - krymp trenger minimalt med opplæring. Lodding krever mer opplæring og trening Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2016 Det er mange som snakker om at kabelen blir stiv pga. tinn som kryper utover fra loddepunktet og inn under isolasjonen. Er det noen i det hele tatt som selv har opplevet at det er blitt brudd pga. dette? Selv har jeg aldri brukt slike loddeskjøter, men lodder sammen med loddebolt og har krympestrømpe over skjøten. Ingen av mine slike skjøter har noen gang sviktet, hverken for tynn eller temmelig tykk kabel. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
fjordgrynt Svart 2.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2016 (redigert) Kun presskoblinger her. I vanskelige miljø - presskobling med krympestrømpe med lim. Ev. surre med vulkaniseringstape som tåler miljøet den blir utsatt for. Det finnes litt ymse kvaliter av vulktape, har jeg funnet ut. I nødsfall tvinne og lodde - men da må man passe på å avlaste skjøten mekanisk, slikt at man ikke opplever det som Lars J. skildrer i forrige innlegg. Verst er det når "tinngrensen" går akkurat der isolasjonen ender. Da får man et veldig utsatt svakt punkt, som er garantert å skape problemer hvis utsatt for bøying eller vibrasjoner. Redigert 2.Januar.2016 av fjordgrynt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 2.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2016 Har brukt loddeskjøter mye i bilbransjen. Har ikke opplevd mye problemer rundt disse så sant de er krympet riktig. Selv har jeg en gassloddebolt med god justering av varme. Lodder først å krymper endene etterpå. Men som nevnt tidligere. Er kvalitet på skjøten viktig Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Komodo Svart 2.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2016 Jeg holder med Lars. Faren for brudd i en loddeskjøt må være meget overvurdert. Krymper man på en strømpe over blir det jo ekstra bra. Hvis den ryker pga. mekanisk påvirkning må den virkelig få juling! Det går jo an å bruke litt sunn fornuft med hvor man legger en slik skjøt også Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 2.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2016 (redigert) Har brukt loddeskjøter mye i bilbransjen. Har ikke opplevd mye problemer rundt disse så sant de er krympet riktig. Selv har jeg en gassloddebolt med god justering av varme. Lodder først å krymper endene etterpå. Men som nevnt tidligere. Er kvalitet på skjøten viktig Varmer du da opp loddepunktet med gassflammen (fy!), eller varmer gassen opp loddespissen? Hvordan en kan få en korrekt temperatur på denne måten, kan jeg ikke forstå. Med en god elektrisk loddebolt stiller en inn temperaturen på feks 375oC og velger spiss på loddebolten alt etter hva en skal lodde. Redigert 2.Januar.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.