Jump to content

Reparasjon av bronsepropell?

thomas73

Recommended Posts

Brukte Winrace, ikke windrace :), like før fellesferien for å fornye vulkingen på en propell til DPH drev. Utmerket jobb og de hadde den i to dager før den kom i retur.

Hjemmefix løsningen er å kjøpe kjemisk metall på BT for 70 kr. Forme til så fint som mulig og slipe og pusse helt jevnt.

Men vet ikke hvordan det er å gjøre det på TS sin skade og type propell. Fiksa aluproppellen på min 4hk slik.

Det kjemiske metallet jeg snakker om, er typen " marsipanpølse med herder inni".

Kutt av ønsket mengde, kna sammen og form til på stedet.

Hei Thomas. Jeg hadde min prop inne til kontroll p g a vibrasjoner. Hos Propell Srvice  på Strøno. sør for Bergen. Propellen ble som ny, flott arbeid.  Du har nok fått skjevhet og ubalanse et par blader siden du har vibrasjoner. Men det fikser de på Strøno   ( tlf 56308424)   Husker ikke prisen, men ble ikke forskrekka.  Ser du har en dyr propell.

send den til Winrace Arendal der er de også proffe. jeg sendte begge mine dit i høst kostet 3600.- pr stk + litt til som jeg ikke husker :smiley:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

For å ta av propell kan du gjøre som følger :  Løs mutteren ca en / to omdr, sett på en solid ters og trekk godt til.  Bruk kraftig varme,  og varm propellbosset kvikt opp,  bosset vil da utvide seg og slippe på konen.  Propellen vil da komme som et skudd. Og uten mutteren på, kan du få deg en overraskelse.   Min mutter er ikke linksgjenget, nøkkelvidde 41,  gjenger   M24x2,   aksel ø40.  prop. mitchigan  4 blad.     Lykke til.

Jeg "forsket" lenge på å finne en god avdrager etter å ha lest skrekkhistorier her på BP om hvor vanskelig det kan være å få av propellen.

Kjøpte den største avdrageren på Biltema og en billig gassbrenner. 

Spente opp så mye jeg trodde at avdrageren tålte før jeg startet oppvarming med gassbrenner. Etter noen minutter sa det pang og propellen var løs.

NB! Mutteren må ikke tas helt av for å unngå at den kommer av som et prosjektil.

bilde

Treklossen mot propellen er mothold for å få løs mutteren.

SailorBoy

Jeg kjøpte ikke den største, men den som passet med lengde på "klørne" til min propell.

For å få plass til skruen som presser avtrekkeren utover så måtte jeg kutte av en god del av lengden på skruen. Problemet her var at roret står i veien dersom skruen er for lang. 

Jeg har en Radice propell S8 20 x 23 ®. Da passet Biltema art.nr. 20341 (150 x 150 mm) til jobben. Dette til den nette sum av 299 kr.  :thumbsup:

SailorBoy

Er du forresten sikker på at det der er en bronsepropell (som du skriver i emnetittel)? Jeg tror det er mange som kjører rundt med messingpropeller i den tro at det er bronse. Hvis du tar en nærmere titt på bildet i det første innlegget ser du at tæringsprosessen er i gang.

Poenget mitt er at det muligens ikke er verd å koste på 3600 flis pluss frakt fram og tilbake i rep...

Jøss, ja det var en pen pris vil jeg tro!

Jeg trodde forøvrig også at jeg hadde bronsepropell. Du kan lese om det i innlegg nr. 10 i denne tråden:

https://baatplassen.no/i/topic/97660-materialkvalitet-i-skroggjennomf%C3%B8ringer-og-annet-av-metall-i-b%C3%A5ten/

Som du vil se der er dette med "manganbronse" et høyst diskutabelt begrep. Mer om definisjon på messing og brose finner du lenger ut i tråden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...