Jump to content

Biltema Touch-panel. Noen som kan sette opp et koblingskjema?

Torsen67

Recommended Posts

• 1 år senere...

Løfter denne tråden litt. For opptimal plassering, er 1 meter VGA-kabel litt kort. Kan man bruke hvilken som helst 15 pins VGA-kabel på denne? Ser noen kabler har en liten "boks" i hver ende på kabelen (se bilde) . Har dette noe å si? 

valueline-vgamale-vgamale2m(215378)_1_X2_Large.jpg

Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI

Den lille boksen i enden er der vel kun for å redusere støy i signalet, har vanskelig for å tro at det skal ha noe effekt i denne sammenhengen. Så litt ukvalifisert synsing hva lengden angår: http://www.marine-products.com/seachoice-touch-pad-switch-panel-10-gang-12301.html ser denne boksen tilbys med en 5m lang kabel, vel er det en annen type kabel men hvor forskjellige kan disse boksene være? Går vel kun noen få milliampere uansett, så skulle tro tapet var neglisjerbart og at å bruke en litt lengre kabel gikk fint. 

• 3 år senere...

@JRK Ja, har lurt på om det er mulig å omgå dette. Hvordan kan man gå fram for å få til dette i praksis på en slik boks? Hadde vært interessant å sett innsida av den releboksen... Alternativet er jo egne brytere med større sikring til septikpumpe og slikt som krever mer enn 10A.

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Biltema releboksen leverer jo 12 Volt ut. Dette 12 Voltsignalet kobler du til + på et vanlg biltema bilrele (Reler får du i flere strømstyrker. _ siden på relet kobler du til jord på releboksen, Trykker du nå på den aktuelle knappen vil Relet koble til. + til arbeidskontakten på releet kan du hente på inntaksisden av releboksen  via en sikring tilpasset rele og bruker.  Vilekontakten går til + på bruker og - til bruker hentes fra jordskinne.

Om du skal styre store laster f.eks kan du bare finne et enda større rele og hente strøm direkte fre batteriet.

Gtir_man skrev On 27.1.2016 at 13.17:

16mm² fra batteri til releboksen med 50A sikring i mellom. 

til forbrukeren må du finne ut hva di trekker med tanke på kabel str. maks 10A pr utgang. men du kan jo ikke kjøre alle utgangene med 10A trekk samtidig.

heiv en tegning sammen 

bilde

Dagens utgave med 6 kretser har 10A automatsikring for hver kurs, og 35A max. strømtrekk. 

Man kan sikkert ha 5m USB-kabel mellom panel og boks på denne vil jeg tro (står bare at man kan ha lengre enn den medfølgende på 1m). Micro USB i ene enden, så trenger ikke rare hullet. En 3m eller 5m kabel koster under hundrelappen.

"Alle knapper på panelet kan programmeres for momentan bruk, velegnet for eksempel for tute og vindusvisker."

Clas Ohlson har forøvrig 35A sikringer  https://www.clasohlson.com/no/Sikring-MIDI-35-A/p/Pr503590000

touchpanel.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

JRK skrev On 13.11.2020 at 15.10:

Biltema releboksen leverer jo 12 Volt ut. Dette 12 Voltsignalet kobler du til + på et vanlg biltema bilrele (Reler får du i flere strømstyrker. _ siden på relet kobler du til jord på releboksen, Trykker du nå på den aktuelle knappen vil Relet koble til. + til arbeidskontakten på releet kan du hente på inntaksisden av releboksen  via en sikring tilpasset rele og bruker.  Vilekontakten går til + på bruker og - til bruker hentes fra jordskinne.

Om du skal styre store laster f.eks kan du bare finne et enda større rele og hente strøm direkte fre batteriet.

Det jeg er spent på her er jo å hente signal på inntakssiden av boksen. Signalet fra bryter går via USB, og ender vel opp i et kretskort som så fordeler ut til ulike kretser og sikringer inne i boksen. Man må altså koble seg på imellom her for å hente + til arbeidskontakten på eksternt relé, før automatsikring, eller kan man hente signalet etter automatsikringa? 
Sikkert et frustrerende spørsmål for de som har peiling, det må jeg bare beklage :giggle:

#innmedteskje

Dadid skrev 1 time siden:

Jag monterade en sådan här panel i somras. Upptäckte en mindre bra egenskap.

Om strömmen till enheten bryts tappar enheten minnet. Dvs alla brytare stängs och måste öppnas på nytt. Mindre lyckat vid oavsiktligt kort spänningsfall.

Fillern, det er jo utrolig irriterende! 
Jeg har for vane å slå av hovedstrømmen når jeg forlater båten, da vil jo dette bli litt slitsomt :nonod:

Hmm... Det skjedde ikke med mitt (minnet altså). Jeg tar hovedstrømmen etter hver tur. (Monterte 2 slike i sommer. )

Må ut og teste hvordan det er for å være 100% sikker. Vindusviskerne er programmert til å bare går når man holder knappen inne, ellers ville 4-åringen sørget for at de gikk i tide og utide... :giggle:

Jeg må sjekke når det gjelder om det "husker" hvilke knapper som var aktive eller ikke. Nå jeg ikke hatt noen form for spenningsfall som tilsier at bryterne skulle hatt blackout. Men så har jeg sørget for skikkelige strømkabler frem og tilbake fra enheten og batteripluss/ batteriminus (jord).

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

@Kanalkapteinen, nå ble de jo pga omstendighetene ikke brukt så mye i sommer. Dvs jeg bodde jo i båten i 20-30 døgn, men var knapt ute av båtplassen pga motoren. Men panelene gjorde jobben sin de. Om 5 år kan jeg vel si mer om holdbarheten. Men i og med at panelet og reléboksen er hermetisk lukket for fukt, så håper og regner jeg med at de tåler mye. Den mekaniske slitasjestyrken må jo bare testes over tid.

Jeg koplet jo også sammen flere enheter på samme kurs. F.eks koplet jeg sammen ekkolodd, kartplotter og kanskje én ting til. Ingen av disse skulle ha 10 A sikring, men sikres ned. Jeg løste det ved å la en ledning gå fra kurs-utgangen på releboksen til en sikringsholder, og der fordelte jeg på ulike mindre sikringer. Mener at kartplotter skulle ha 2A sikring eller slikt.

Jeg vurderer å kjøpe ett panel til (nå har jeg 2) for å sette en reléboks i nærheten av batteriene, slik at lensepumpe og andre slike enheter kan fjernstyres fra førerposisjon, uten å ha langt kabelstrekk gå hele veien opp dit og ned igjen. Dieselvarmer og septikpumpe vil da ha egne releer, og bare få styrestrøm fra 10A releene i releboksen til touch-panelet. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Kanalkapteinen skrev for 7 timer siden:

Det jeg er spent på her er jo å hente signal på inntakssiden av boksen. Signalet fra bryter går via USB, og ender vel opp i et kretskort som så fordeler ut til ulike kretser og sikringer inne i boksen. Man må altså koble seg på imellom her for å hente + til arbeidskontakten på eksternt relé, før automatsikring, eller kan man hente signalet etter automatsikringa? 
Sikkert et frustrerende spørsmål for de som har peiling, det må jeg bare beklage :giggle:

#innmedteskje

Her tror jeg du missforstår litt eller kanskje vi prater forbi hverandre. Du skal ikke borti USP signalet i det hele tatt. Det som kommer ut av releboksen er o + spenning til å drive en last. Denne spenningen bruker du til å slå av og på et rele.

@JRKJa, selvsagt, jeg tenkte litt fort ?

@Grand Banks jr Bra å høre at det funker?

En ide: kan man muligens sette på en usb-splitter, og koble to touchpaneler til samme reléboks? Kunne vært en enkel måte å styre enkelte funksjoner fra to ulike steder i båten ?

Ja, samme som jeg tenker. 

Det er 3 ulike enheter:

1) Knappepanel

2)Knappe-releet (For å være tydelig på at dette er releet som hører til knappepanelet, koplet til med USB kabel)

3) 12V "sterkstrøm" relé  (mer enn 10A).

--

Koples slik:

La oss si at knapp 6 skal styre strøm til septikpumpe:

Knappepanel koples med USB kabel til Knappe-releet. 

Fra knappe-releet vil man da på utgang nr 6 føre en ledning bakover i båten til et 12V "sterkstrøm"-rele. Ledning koples inn på styrestrøm+. (Kaller det "sterkstrøm" i eksemplet da det skal kunne gå mer enn 10A. Dette er ikke korrekt ihht bruk av ordet ellers. )

Når man da aktiverer knapp nr 6 på panelet, vil det gå 12V styrestrøm inn på "sterkstrøm"-releets inngang for styrestrøm, og man høre et "klikk" i "sterkstrøm"-releet. Dette betyr at releet er aktivt (kortslutter). 

Når man så kopler en ledning fra batteri pluss inn på releet (hovedstrøm i relé) så vil man få strøm ut fra utgangen på dette når releet er aktivt. 

Styrestrømmen fra "knappe-releet" Vil bare være noen mA, men strømmen som går igjennom "sterkstrøm"-releet kan være mange A. Det er veldig viktig at kabel som går fra batteripluss til "sterkstrøm"-releet er sikret med sikring nær batteri.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...