Jump to content

Sliter med å få av propellen!

Torsen67

Recommended Posts

Kjøpte meg en avtrekker på Jula, den største tre-armede. Men jeg kunne ikke ha mutteren på akselen da armene ikke ble lange nok. Prøvde uten, men følte jeg skrudde så mye at jeg ikke turte lengre. Hadde til om med en blåselampe på huben.

Kan akselen ta skade uten mutteren på?

Noen som kjenner til denne trekkeren? Om hvor lange armene er?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Avtrekker-2000023303/

Hmm, men skal ikke en avtrekker være sterk nok til å klare jobben alene? Var litt mørkt når jeg holdt på i dag. Det er en fordypning i enden av akselen som trekkeren passet fint i. Men jeg var redd for å utvide akselen i enden slik at jeg ikke får på mutteren igjen. Kan det skje? Hvis ja, så må jeg få tak i en større trekker slik at dette kan gjøres med mutteren på. Hadde glemt brillene også, så følte meg som mærra den blinde der jeg fomlet rundt...

Fikset dette selv med billig løsning fra biltema. "Proffene" her inne kan le godt, men dette fungerte for meg.  :yesnod:

- Avdrager (2-armet) til 5 bladet propell med mutter ikke skrudd helt av. Måtte kutte av skrue på avdrager for å få plass på grunn av roret.

- Billig mini brenner fra biltema. Kan være en fordel at jeg dro av propellen på en kald dag. Akslingen så kald som mulig og propellen varm rundt bosset så raskt som mulig.

bilde

SailorBoy

Det var bra at det løste seg :thumbsup:

Problemet er egentlig å få nok kraft med en vanlig avtrekker. Det skal heller ikke være nødvendig å bruke varme bare man har nok kraft tilgjengelig.

Det er flere her inne som har laget seg spesialavtrekkere for propell. Jeg laget meg en av noen stålbiter og skruer. Den monterer jeg tvers over akselen slik at den på en måte blir lukket i begge ender. Da kan man bruke stor kraft uten at den glipper. Strammingen skjer med to M16 skruer av 10.9 kvalitet.

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...