Jump to content

Total renovering av en Scand 7600

Scand7600

Recommended Posts

51. Elektriske installasjoner

Det er nok elektrisk ombord. Og når jeg fikk hele kabelstokken med alle instrumentpanel og hovedbryterpanel til en meget gunstig pris, var det aldri snakk om å legge opp dette selv. En av mine svake sider er virkelig alt som har med elektrisk å gjøre. Ferdig fra fabrikk som også er samme leverandør til båtfabrikken var et velsignet valg. Hver eneste ledning var merket. Det var nesten så lett at til og med jeg kunne klare det, men bare nesten.

Ledninger måtte strekkes. Hvordan var igrunnen greit ut i fra lengden på ledningene. Det falt rett og slett ganske naturlig hvor ledningene skulle legges. Og etter å ha nedmontert mye av det tidligere anlegget, falt det meste naturlig.

bilde

Men dog litt å holde styr på lell. Noen tykke, andre smale, de fleste skjult så langt opp i skrogsiden som mulig. Noen avstikkere til ulike funksjoner i båten. Og de fleste ender opp på ett sted, nemlig instrumentpanelene. Den andre enden ender opp ved batteriene, via noen hovedstrømsbrytere.

bilde

De fleste ledningene skulle på en eller annen måte som sagt til et av instrumentpanelene, tre stykker i antall. Siden panelene var av siste generasjon design, var formen noe annerledes. Nye maler måtte lages til, og kuttes i glassfiberen. Spennende var det om de nye panelene ville dekke hullet etter de gamle.

bilde

Og det gjorde de absolutt, men nesten med et nødskrik et par plasser. Flere spor måtte kuttes, før panelene skulle falle på plass.

bilde

De vakre panelene monteres, og jeg synes virkelig de er vakre også. Jeg valgte bevisst denne typen siden jeg synes de definitivt passer best inn. En slags karbon-look var også blant alternativene, men disse synes jeg var langt finere. Og håpet om å få båten begynner for første gang å virkelig bli en realitet. Ting begynner å nærme seg slutten, helt utrolig. Snart ett og et halvt år har gått siden innkjøp av skroget.

bilde

Det ser smekert ut, selv om de fleste ledningene ennå henger og slenger. Det meste må på plass før finplasseringen må til. Ting må først og fremst virke.

bilde

Tydelige merkelapper levnet liten tvil om hvor hver ledning skulle. Alt i samarbeid med produsenten, som lagde ledningsnettet ut i fra hva jeg skulle ha av utstyr i båten.

bilde

En god del andre småtterier måtte også tas hånd om. Gamle tuter....

bilde

Erstattes av ny...alt av elektrisk må nok byttes ut etter en tur på havsens bunn...

bilde

Gamle lanterner, erstattes av nye, slik de ser ut på dagens modell. Litt koselig jobb egentlig. Tasle rundt båten og fjerne gammelt skrot, mot nye fine.

bilde

De fingerfreste batterikassene kan monteres, og hovedstrømsledninger legges opp. En sann fornøyelse å endelig få bruk for disse kassene. Mange deler blir lenge hengende å "slenge".

bilde

Ekstra lys blir etter hvert nødvendig. Fra nå av jobbes det dag og natt, næmrest kontinuerlig. Fellesferien har startet, og båten MÅ bare på vannet i løpet av sommeren. Lønn for strevet MÅ bli en realitet...snart....

bilde

Loddinger gjøres for å lage gode overganger mellom hovedstrømsledninger til batterier, hovedstrømspanel og skjøter.

bilde

GPS-fester og monteringer lages. Nå er både kamerater tiltrengt og frøkener i sving med matlaging. Et visst stress nærmer seg. Et av de mer langvarige slagene.

bilde

Noe jeg alltid har kalt horelys monteres. Et stygt ord, men er for meg en fellesbetegnelse på alt som skimrer og glimrer i båt som strengt tatt ikke er nødvendig, men som lager et voldsomt fancy inntrykk. Noen har de under båtene, bak på hekken, og opp trappeoppganger. Joda, vi er da litt jålete også. En av de få uorginale momentene blir satt på plass. Om ikke redlight district red, så mer av den neonblå fargen. Led-lys som bruker minimalt med strøm.

bilde

Noe av det elektriske begynner å bli noe utrivelig å montere. Motoren er på plass. Mulig et par ting hadde byttet tidsmessig plass, hadde dette blitt gjort en gang til. Har klart både jordmorstilling, fødestilling, og x-antall andre ennå ikke navgitte posisjoner for å få deler på plass. Jeg skal aldri bli båtmekaniker... :)

bilde

52. Kjøleboks

Mens det elektriske går sin gang, må andre elektriske deler klargjøres. Ikke minst er det snart tid for å legge dørk. Og når dørken legges, er båten praktisk talt ferdig. Det blir som peanuts til sammenlikning med alt det andre. Målet er i syne.

En del deler til kjøleboksen må monteres. Typen er som alltid av det slaget som til vanlig sitter i disse båtene. Naturlig nok ikke ferdig montert.

bilde

Formen har blitt bestilt fra fabrikk, og må skrus fast i dørken. Skal det være "originalt", må flere deler bestilles herfra. Kjøleboksen må også skrus godt fast, da mennesker vil tråkke (og hoppe) på luken som vil sitte på toppen.

bilde

En del tilpasninger er nødvendig. Branketter for feste av aggregat til skroget må sveises. Alt i båt må være rustfritt, så aluminium blir materialet. Messingrørene må forsiktig rulles ut, og legges et sted der de ikke blir ødelagt. Tetningsmasse må legges i borrede hull, slik at varme ikke slipper inn, eller kulde ut.

bilde

Kjøleelement plasseres, termostat bygges inn, og ledninger strekkes. Alt utenfor båten. Disse delene sammen med dørkplaten begynner å veie en del, og det viser seg etter hvert å bli ganske interessant å balansere delene inn i båten. Men delene blir etter hvert ferdig, og dørken kan plasseres sammen med resten av dørkeplatene når disse skal inn.

bilde

53. Dørk og sidepaneler II

Det meste av elektrisk anlegg er montert. Ulike slanger til drivstoff og septik er lagt, kabinen er ferdig, instrumentpaneler er ferdig montert. Vi har kommet i avsluttende fase. Det jobbes på spreng, feil må unngås, det arbeides raskt. Båten MÅ på vannet. Solen skinner, varmen når får alvor østlandet, og fellesferien er godt i gang. Det er tid for dørk. Noe må tråkkes på. Dørken er i anmarsj, båten er jaggu meg straks ferdig.

Dørken er bestilt ferdig fra fabrikk. Og har opptatt plass både her og der i flere måneder. Av alt en skal bruke tiden på, er det noen ganger greit å bestille noe ferdig. Men ferdig er det på langt nær. Ingen båt er lik, og dørken er derfor ikke ferdig kuttet. Tilpasninger må gjøres, og det er mange av dem.
Midtplatene tilpasses først. Ting må så godt det lar seg gjøre, monteres rett, men det er ikke alltid alt er rett i båt...
Det blir mange prøvelegginger og tilpasninger. Dørken er annerledes enn forgjengeren, og det er ikke helt sikkert at alt vil stemme ut i fra den gamle modellen.

dsc01812.jpg

Dørkeplatene må tilpasses slanger på hver side, samt formen på skroget som går i en lett bue hele veien mot akterenden. Platene leveres rette, veldig rette.

dsc01814.jpg

Hull til stoler må måles til og sages. På grunn av skottene kan faktisk ikke stolene monteres helt optimalt, men litt til venstre for rattet (ror forbinder jeg vel mer med snekker og slikt). Det har i praksis ingen betydning. Men å sage et hull rett inn mott skottveggen, vil være fatalt, så litt matematikk må atter en gang til.

dsc01835.jpg

Dørken får etter hvert sin form. Stoler må bæres inn for å tilpasse hull og brukes som mal. Sikre dørkdeler skus fast til dørklistene, resten tilpasses underveis.

dsc01834.jpg

Ganske mange deler sitter sammen over dørken. Sidepanelene er en ting, en annen er kantlistene som ligger på hver side mellom sidepanelene og dørken. Disse kappes til etter at de gamle malene har vist seg å gjøre nytten.

dsc01833.jpg

Også panelet under sittegruppen får sin siste tilpasning etter dørken. Her må ting tres i en bestemt rekkefølge, hvis ikke er det umulig å få ting plassert. Omtrent som å få tredd en sofa gjennom en dør. Du vet du fikk den inn, men skjønner rakker'n ikke hvordan du skal få den ut igjen.. :)

dsc01818.jpg

Mange deler skal henge sammen, og ikke minst tilpasser hverandre. Rommene som er en del av sidene på båten, blir lukket med 4 plater tilsammen. De forrerste lukker inn mot brannslukningspparatene, de bakerste lukker inn mot motorrummet.

dsc01842.jpg

Mange, og jeg mener mange tilpasninger må gjøres, for å få alle delene til å passe sammen. Her er det rett og slett mange hensyn å ta. Både til listverk, dørk, brannslukningsapparater, sidepanel og mere til...

dsc01837.jpg

Men det ordner seg til slutt, og liming av tepper er neste punkt på tapetet. Først blir maler av papp benyttet for å sikre at teppet vil passe alle vinkler og retninger.

dsc01845.jpg

Samme trekket son i lugaren benyttes, helt etter boka.

dsc01848.jpg

54. Siste finish

Det er jammen meg helt utrolig. 1 1/2 års intenst arbeid går snart mot slutten. Det har vært svette, noen få tårer, men mest av alt et fantastisk prosjekt som har vært meget lærerikt. De siste delene skal på plass, og har det ikke vært moro før, så er det definitivt det nå.

Rattstammen må på plass. Gamle hull erstattes av nye, men egentlig er det få av utelatte hull i båten. Noen hull kan man klare seg med, de gjør ingen skade. Båtnøkkelen har fått sin plass, og motoren maler som en katt, eller slik en diesel skal gjøre.

bilde

Rattet skrus fast, og har blitt kjøpt av de som lager disse for fabrikken.

bilde

Girspak monteres, sammen med gass- og girvaiere. Vairere har allerede blitt strukket, nå skal det bare moteres.

bilde

Det går muligens litt fort i svingene, men mange timer har blitt tilbrakt for å skrive denne bloggen. Og nå er det på tide at den blir ferdig. Dieselfilter, elektriske lensepumper, motorromslys og det meste er ferdig montert.

bilde

Forniklede rekkverk monters i sidepanelene, og kald øl og shampagne drømmes om å puttes i holderene, i alt 4 stykker. Vel fortjent, synes nå iallfall meg selv.

bilde

Stoler monteres, og den deilige følelsen av plastikk som rives av, fullbyrdes.

bilde

Teak på badeplattformen skrus fast, ferdig oljet og klar for bare føtter, sol og saltvann.

bilde

Sofagrupper skrus fast. Store puter bæres inn og puttes oppi.

bilde

Mindre klistremerke man kan klare selv festes. Scand logoen må frem.

bilde

Båten er klar for sjøsetting. En fantastisk følelse. Bunnstoff er påført, vaksen og støvsugingen er gjort. Nå skal det nytes....

bilde

Båten er sjøsatt, prosjektet så godt som ferdig (noen detaljer ble fullført i 2009). Og shampagne feires i lag med gode venner. Båten flyter, solen skinner, livet er herlig dere.

bilde

55. Ferdig, finito, finale

bilde

Historie sammendrag
Båten ble kjøpt i Kristiansand januar 2007. Båten hadde ligget under vann, og var totalt ødelagt. Nesten alt bortsett fra skroget (naturlig nok) har blitt erstattet av siste modell Scand 7600 (2008 mod).
Båten er for det meste bygget av undertegnede alene, men med noe hjelp av det elektriske og motormessige mot slutten.

Byggetid
Ingen anelse. Hvordan klarer folk å telle timer på slikt? Jeg sitter ikke med dagbok og stoppeklokke. Det jeg vet, er at båten ble sjøsatt midt i fellesferien 2008. Altså nøyaktig 1 1/2 år etter byggestart. Det ble jobbet daglig med båten, for det meste hjemme i hagen, og på sløydsalen i min jobb som lærer.

Byggekostnad
Nøye prisoverslag ble laget i begynnelsen, men dette ble ganske kjedelig (og tidkrevende) etter hvert, så dette ble droppet. Men, alle kvitteringer ble imidlertid tatt vare på, og den nøyaktige byggesummen er:

Båt m/frakt: 150 000,-
2007 mod motor: 130 000,-
Øvrig: 150 000,-

Totalt: 430 000,-

¨
Bilder tatt av egen båt:
Ca. 2000

Bilder tatt av samme modell samt nedlastninger fra Finn
Ca. 1000

En takk til:
Mine kyndige venner:
Joakim Skovlund (kjøleelementer)
Ole Petter Askestrand (motor og elektrisk)
Joakim Pedersen (ting og tang :)
Linda Andersen (som tok seg tiden til å summere alle kvitteringer)
Veronica Olsrød (for stadige vasker og moralsk støtte, samt videofilming av prosjektet - realiseres senere)
Melsom skole (som lurte på hvorfor jeg aldri dro hjem etter jobb :)

Øvrige (men ikke mindre viktige):
Scand Boats
Nordic Marine, Porsgrunn
  • 7 måneder senere...

Nå er jeg pinadø for sein hjem fra jobb idag også, og det er denne trådens skyld!

Umulig å avbryte lesningen av en så spennende fortelling som dokumenterer en så flott båt!

For en innsats, kjempemoro å se på. Og det fremgår klart at dette er en innsats langt ut ove det en vanlig hjemmesnekker hadde fått til!

Gratulerer med båten , og med prosjekttråden!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...