Jump to content

Sjøen for alle 2016


Astor

Recommended Posts

Ikke så veldig mye av interesse for en som meg på messa. Mulig jeg stikker innom igjen på søndag ettersom rederinnen kanskje skal tilbake da og kjøpe seg flytedress.

 

Jeg kikket mest på båtmotorer og de to snekkevariantene jeg fant, den svenske el-snekka samt den norske varianten fra Skager, og pedalbåten synes jeg var morsom. Kanskje jeg skal kjøre rundt med snekka mi med en pedalbåt på slep istedenfor en gummibåt?  :smiley:

 

Den mest spesielle må være den soldrevne katamaranen - en av de merkeligste båtene jeg har sett! Hadde den hatt muligheter til å overnatte under dekk kunne det vært noe å sett nærmere på, i alle fall med den rekkevidden de hevder den skal ha, men det så ikke ut som om det var noe slikt. Sprø båt uansett!

Link to post
Share on other sites

  • Var på messa i går, og gjorde meg noen tanker.

I utgangspunktet hadde jeg store forventninger til messa i år siden den igjen skulle være i Lillestrøm, men ble ganske skuffet. Feriebåtsegmentet fra 30 fot og oppover glimret jo nesten totalt med sitt fravær. Av de få som var dr, synes jeg for øvrig Skilsø 34 var en utrolig flott båt!

Etter messa dro vi til Leangenbukta siden vi hadde hørt at de kjørte messeåpningstider der ute og fikk med oss en veldig hyggelig og interessant prat med eier av Saga. Og ikke minst brukte mye tid på å se 325 og 365-fantastisk flotte båter!

På den ene siden synd at båtforhandlerne ikke støtter opp om messa, men samtidig forståelig, når gevinsten er så liten i forhold til høye kostnader med å flytte båter til Lillestrøm og ressursbruken generelt høy med en slik messe.

Tror "Sjøen for alle" bør tenke nytt-kanskje flytte messa til Leangenbukta?

Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvor høy stand-leia er på sjøen for alle.

Men hvis det er i nærheten av det jeg har betalt der inne (annen bransje), så koster det kjapt 3-400000 å vise frem en 3x foter. Transporten er nok heller ikke gratis. Pluss hotell osv.

Så hvis du regner med å selge to nye turbåter på ett år, må du strengt tatt legge på prisen rundt 250000.

Ganske heftig del av prisen på en skute til ca 3mill.

 

Skjønner på en måte at utstillerne holder seg hjemme.

Nå kan det jo hende at inngangspengene gjør at stand-leia blir billigere. Men det er nok allikevel ett ganske heftig regnestykke...

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

I tillegg til alle utgiftene rundt leie av plass, rigging, transport av båter, evt. messerabatter osv. kommer det også et betydelig tap ved at flere ansatte må være involvert i rigging og tilstede under messen. I denne perioden blir det ikke mulig å fakturere ordinære arbeidstimer, også kommer det gjerne overnattingsutgifter og litt flybilletter. Vi droppet messen helt i år, det er rett og slett altfor dyrt når 3-4 mekanikere blir ute av drift i en uke og i tillegg skal bo på hotell. Da er det bedre å holde fokus på å holde utgiftene nede og kjøre rema1000-konseptet hele året og forsøke å hold prisene lavest mulig.

Link to post
Share on other sites

Forståelig alt sammen. Det blir for dyrt.

 

Så... Skal det være båtmesse, så bør det nesten være på sjøen?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Koselig prat med en gutt fra plusskolen. Oppriktig interresert i båt og støping. Ville lære mer om hydrodynamikk og greier.  Drftig ungdom, det ga me litt trua på dem igjen :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er vel en av de som ikke har gått glipp av ei båtmesse siden Sjølyst brant, men jeg begynner å lure på om tiden for disse snart går ut på dato. Men for de som er ute etter utstyr og dagsturbåter er det jo mye å se på. En annen ting er jo å se på duppeditter på messe, og kjøpe de på Ebay, det er vel grenser for hvor lenge norske forhandlere klarer å yte denne servicen.

Link to post
Share on other sites

Verden forandrer seg så messen er nok historie om noen år. Ble noen taurester på Maritims stand for meg og en trivelig kveld sammen med en kompis. Kommer nok kun til å gå på messen når jeg har gratis inngang og parkering slik det ble i år. Takk til Maritim for vip billett via dette forumet.

Link to post
Share on other sites

Trur sant å sei tida for dette snart er ute eg og, men koseleg er det. Berre store produsentar som har råd til å stille ut, dette faveriserer dei store, og kvenn kjøper båt berre etter ein slik utstilling. Nei me går nok grundigare til verks. Dette er noko me brukar år på. Nokon som har kjøpt bil på bilutstilling foresten.

Link to post
Share on other sites

Synes messa var fin, var der på lørdag og kjøpte en av de "små" båtene som var utstilt. Mange av de utstilte båtene var i det segment vi har vært ute etter.

Ikke impulskjøp dette men en båt vi har sett på en god stund. Greit å få en god pris som jeg muligens kunne oppnådd ellers etter noe forhandlinger.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Nå er det selvfølgelig verdens enkleste ting å klage på noe, men jeg er nok ganske sikker på at jeg ikke gidder å ta turen neste år. Det har jo blitt en "jollemesse", svært få båter over 30 fot, og ikke speielt spennende på utstyrsfronten heller med mindre du er interessert i ny kartplotter. Pluss for at de hadde klart å lage mange fine aktiviteter for barn i alle størrelser. Syntes den "historiske" delen de lovte var nærmest ikke-eksisterende; flotte gamle amcars men svært få båter. Synd, det kunne vært en kjempespennende bit. Oppussingen av Maxi'en var et spennende prosjekt, men den var jo ikke presentert for publikum på noe særlig informativt vis. Gutta som jobba på den var hyggelige nok, men klarte ikke helt å formidle hvorfor de brukte de produktene de brukte. (Dessuten er det veldig kjedelig å se en seilbåt "nedenfra", en liten trapp slik at man kunne få sett hva de faktisk drev med hadde vært minstekravet). 150 penger for å komme inn, 109 penger for en burger, 29 kroner for en brus. Det er dyrt å ha med seg familien på tur, når man stregt tatt kjøper seg billett for å få lov til å handle litt mer på innsiden.

 

Tok turen til Drøbak og Heitmann marin på søndag. Ble møtt med bare smil og gratis kaffe og vaffel selv om man var tydelig på at man bare skulle titte. 15 båter fra 26 - 47 fot, riktignok alle fra samme selger, men allikevel. Det var der jeg fikk båtfølelsen i helgen, ikke på båtmessa Lillestrøm. Rakk dessverre ikke Leangbukten, det får være målet neste år. Lillestrøm blir det sansynligvis ikke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...