Jump to content

Sjøen for alle 2016


Astor

Recommended Posts

Fantastisk flott videoserie Astor :-) Må ha vært gøy å være med på den turen. Nattseilas Haugesund - Kr S vinterstid med fritidsbåt er ikke vanlig kost, men så ut til å være en "walk In the park" for en erfaren skipper som har gjort dette mange ganger før :-)

 

Den siste biten langs landeveien så litt for spennende ut. Var ikke mye marginer å gå på.

Sees på messa en av dagene :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Samme her. Se etter en gammel slitt skipperlue med masse pins... :-)

Pga plutselige endringer i reiseplan, måtte jeg kjøre nordover før VIP-åpningen startet, men jeg snek meg inn før jeg dro hjem og gikk raskt gjennom hallene. Litt overfladisk inntrykk kanskje, men jeg synes denne messa blir mindre for hver år. Masse små ribber og scootere, samt noe 'flytetøy' som ikke så ut som båter. Viknes stiller med kun en båt (pluss en Skilsø), pølsebubåtene er ganske rikt tilstede, likeledes små 'daycruisere' med svarte motorer fra 80 til 300 Hk....

'Dippedutt'-selgerne var greit samlet i en liten del av den ene hallen... Rasket med meg en bunke kataloger fra disse, for å ha noe å bla i ved hjemkomst. (Endel prisforskjeller mellom sjappene, så sjekk flere før du handler noe).

 

For oss lengre unna enn 200 km, syntes ikke JEG det var verd turen!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Var innom en tur i går på VIP-åpningen, mye fint å se, men hadde ventet meg litt mer av det som likso skulle være jubileumsdelen med båter fra 50,60 og 70-tallet.

 

Mulig jeg stikker innom en liten tur igjen enten i dag eller i morgen formiddag. Rederinnen prøvde ut noen flyte/varme-dresser på Regattastanden og skal visst tilbake i dag eller i morgen for å handle inn en. Hun har lyst til å bli med meg i båten på vinteren også... :-D

 

Hun var litt skuffet over at det ikke var noen snekker å se - en jubilieumsutstilling kunne jaggu meg hatt et par pene snekker å vise fram ettersom de jo var nærmest ryggraden i norsk båtindustri i en årrekke! Men vi rakk jo ikke over alt, så det kan jo hende det er noe mer å se...

Link to post
Share on other sites

Æsj... Jobbreise både nå i uka og gjennom hele helga medfører at jeg ikke får besøkt messa i år. På en annen side er det kanskje like greit. I fjor ble det et dyrt messebesøk, siden jeg bestilte meg autopilot... :-)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Var der i dag, ble abonnement på Båtens verden igjen, mye hyggelig selgere også. Enig i at det er mye små båter på messa for de som ønsker seg noe større, vi svingte ut om leangbukta og fikk sett noen skikkelig bra båter der..

Far min bestilte seg ny båt der i dag hos HR, selgeren kunne fortelle at de hadde solgt et par til alt.

Ibiza hadde solgt to av den nye 8 meters daycruiseren sin som var fantastisk! Så også på Finnmaster T8 og Yamarin sin 8 meter, ingen av de kom opp mot Ibiza sin.

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med å komme på messen imorgen fra de åpner. Jeg kommer nok til å ha på meg en BP T-skjorte.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skulle ikke dette være en jubileumsmesse a?

Bare "små"båter 17-25 fot. Noen større var det jo i det de kaller "luksus" salen.

Men fikk svidd av litt på utstyr selv om ikke det heller var så veldig wow med utstyrsstand's heller. veldig trangt lagt opp rundt de.

 

Må si jeg er litt skuffa desverre... Men smaken er som baken! 

Link to post
Share on other sites

Det set ut til at bransjen saboterer det som en gang var deres egen messe. Feriebåtene glimrer med sitt fravær. Da må man til Leangbukta eller Drøbak om man er interessert. Men de store dingseleverandørene er der, så det er fortsatt et greit sted for å sammenligne forskjellige merker når det gjelder elektronikk.

Link to post
Share on other sites

Det set ut til at bransjen saboterer det som en gang var deres egen messe. Feriebåtene glimrer med sitt fravær. Da må man til Leangbukta eller Drøbak om man er interessert.

 

Det er rett og slett et kostnadsspørsmål i følge de jeg har snakket med (og kjenner personlig) i bransjen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det set ut til at bransjen saboterer det som en gang var deres egen messe. Feriebåtene glimrer med sitt fravær. Da må man til Leangbukta eller Drøbak om man er interessert. Men de store dingseleverandørene er der, så det er fortsatt et greit sted for å sammenligne forskjellige merker når det gjelder elektronikk.

 

 

Koster nok litt å ha en stor båt på messen. Og det er nok heller ikke særlig billig å frakte store båter fra sitt rette element og til hallen heller...

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

For de større båtene er det nok veldig mye mer gunstig å ha egne messer "hjemme". Når man ser hvor trangt det er stablet og hvor mye det er lagt i utstillingene hos leverandør så ville det vært sinnsykt og dra alle disse båtene ut på veiene og opp til Lillestrøm. Et raskt anslag hvis man skal ha med 4 eller 5 båter slik Bavaria hadde for noen år siden tror jeg det vil komme på rundt 1000000 kr å være tilstede på messa. Når man da har en like flott, eller bedre salgshall selv er det ikke et vanskelig valg, dessverre for oss som reiser på messa for å få sett på litt av alt.

Link to post
Share on other sites

Jeg var så vidt en tur innom der i går, skuffende at det var så lite tur-/feriebåter ja, og ikke én seilbåt med litt størrelse.

 

Men fikk shoppet litt ting og tang, synes utstyrs biten av utstillingen var ok. Ble redningsvester til alle barna og en ny jolle. Og så fikk jeg kjøpt kartoppdatering til plotteren.

Tror også aktivitetshallen kommer til å slå an når resten av familien blir med på søndag. Håper det er noen som skal selge ut litt rester også da :-)

Link to post
Share on other sites

Til dere som har vært eller skal på messa: Hva er årets må-ha-dings på messa? For et par år siden var det Hook & Moor alle måtte ha, men hva er det i år?

 

(Og minst like spennende: Er det noen boblebad og bil-selgere der i år? Sånne ting som etter min mening ikke har noe med en båtmesse å gjøre.)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med å komme på messen imorgen fra de åpner. Jeg kommer nok til å ha på meg en BP T-skjorte.

 

BP T-skjorte? Finnes det i sortimentet til Ingar?

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Ikke som jeg vet. Men både på de tidligere Horten-treffene og Østfold-treffene har det vært T-skjorter å få kjøpt. Men dette er det de som arrangerer treffene som står for.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Et raskt anslag hvis man skal ha med 4 eller 5 båter slik Bavaria hadde for noen år siden tror jeg det vil komme på rundt 1000000 kr å være tilstede på messa. Når man da har en like flott, eller bedre salgshall selv er det ikke et vanskelig valg, dessverre for oss som reiser på messa for å få sett på litt av alt.

 

Bavaria har vel også sterkt redusert sin utstillinghall i Leangbukta.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Skulle likt å sett nermere på Axopar 28, selv om jeg så en på Hitra i sommer!! skjønner at den har fått mange priser rundt om, det hadde vært en flott hyttebåt for meg! designen er jo ikke for alle, men liker konseptet og filosofien, ikke bare layoutsmessig, men produksjon og konstruksjon er genial, for konseptet.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å hilse på alle dere som var innom BV sin stand. Reiser hjem i morgen ved to-tiden. Det har vært travle dager på messen. Legger ut noen videoer fra noe av det jeg likte på messen.

 

https://www.facebook.com/batensverden/posts/10155020566504572

 

https://www.facebook.com/batensverden/posts/10155020777884572

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...