Jump to content

Båtplass Østfold - anbefalinger

Frese på

Recommended Posts

Mange skryter av Skjæløy Marina. Kun vært der ute en gang(bilveien) og det så veldig fint ut der. Åpnet også en restaurant/kro der i fjor.

De har diesel, bensin, septiktømming, båtbutikk etc der også

Hvis du skal ha plass i Moss, trur jeg eneste mulighet per dags dato er Moss Marina, men der koster det og det er kun for ett år av gangen!
Fiske har inntaksstopp på medlemmer og Søly er får du ikke fast plass med motorbåt over 2,8m bredde eller 7-8m lengde. Kun fremleie på Søly (Har prøvd selv begge steder) 

Du har også Knutvika i Larkollen, rett ved Larkollen Camping

Edit: Kommer på flere og flere

Redigert av Mistralen (see edit history)

Jeg vil anbefale deg å tenke reisetid fra hjemme. For eksempel Engelsviken og Hankø, har mye lenger kjøretid enn Mosse-området. Det er flere havner i Moss, men mange av de krever at du har adresse i Østfold. Sikker mulig å komme seg rundt denne regelen, men sjekk det først. Det kan være kjappere med bil til Fredrikstad enn Hankø. Så om du vil sør for Saltnes, ville jeg sett i Fredrikstad/Gressvik.

Det er mange fine steder på Hvaler, men hvis badevannskvalitet i båthavna er et kriterium utgår de fleste steder her. Glommavannet setter et markant preg  på hele området. Jeg kan anbefale Sand Marina på Spjærøy som et bra sted, men det er nok bare de ytterste plassene lengst ut fra land som har brukbare solforhold, og badevannet er så som så. Men det er jo kort vei ut til fine plasser da. Det er også en marina i Skjelsbusundet (mellom Spjærøy og Vesterøy) som er åpen for alle.

Gressvik er nevnt, men der har du enda værre badevann enn på Hvaler. Sånn sett er Onsøylandet fra Strømtangen og nordover bedre. Skjæløy som ble nevnt ligger godt nord for utløpet av Glomma, så her er vannet bra. Men til gjengjeld er det en fattig skjærgård på utsiden. Har du båten på Hvaler har du mye mer å velge mellom av holmer og skjær, særlig når det er litt vind og du behøver skjærmede plasser. Også kortere vei til Strømstad for en liten harrytur, eller videre til Kosterområdet :smiley:

Guest Avmønstret#

Sarpsborg seilforening har åpnet for båter uten seil. Ligger svært fint til i Løkkevika/Grimsøykilen ved Singlefjorden med deilig badevann (fine sandstrender rett ved ene brygga) og solvendt om man får plass på riktig side av brygga, eller bakker inn i båsen om man ligger på andre siden. Dieselfylling med kort 3-400 meter unna, kiosk om sommeren, pluss vinteropplag, traverskran osv. Veldig kort vei til Singleøya, kort vei til Hvalerskjergården generelt og også til Koster/Strømstad. 

Kun 5-6 minutter fra E6. Også kjapt å handle på Svinesund før man skal ut i båten. 

Lå også ved Oven camping ved Rygge/Råde en sesong. Det var et lite sommerparadis. Nydelige sandstrender, sommerbutikk, en deilig plass. Men selve båtgreine var litt så som så. Ikke vann eller strøm på bryggene dengang, selv om bryggeier sa det skulle komme snart (aner ikke om det ble noe av). Og ellers ikke noe båtopplegg i nærheten. Rent kjøremessig må en da et godt stykke gjennom Rygge osv, som tar litt tid. 

Grimsøy marine og Peder har en god del plasser i Grimsøyklien. Litt sånn gammelt og nedslitt her og der hos Peder, men duverden så hyggelige folk :-) Tror de har servicebygg ferdig nå med toalett, dusj osv. Alt du trenger til båt men litt ustabilt strømopplegg den gang vi lå der. Tror Grimsøy Marine har litt mer orden på sakene. Hadde selv plass langt inne på bryggene hos Peder og de var badevannet udelikat og brakk, badet aldri der. Syns vel egentlig ikke det er noen særlig pen sånn for å ligge i båsen å kose seg...men praktisk på alle andre måter. Ligger rett ved Sarpsborg seilforening så det er jo kort vei til alt mulig på sjøen osv. 

------------

Det er jo et bra stykke "rundt" Hvaler, både på utsiden og innsiden om været er dårlig. Så det spørs jo litt hvilken side du vil ligge på. Er ikke veldig kjent på Hvaler men har inntrykk av at det er flere plasser på "Svenskesiden", og da er det jo kjappere og greiere å bruke 20-30 min ekstra i bil fremfor timer i båt. 

Ja det er ett stykke å kjøre, bruker selv en time og 15 min fra Enebakk, men må jo innrømme at vi har blitt svært glad i området rundt Singlefjorden og den gode beliggenheten det har i forhold til både Hvaler, Koster, Svenskekysten og forsåvidt også for å peise rett over fjorden til Langesund og gå Sørlandet. 

Vinteropplag tok jeg i vinter på Padda i indre Oslofjord da det ligger rett ved jobben så jeg får gjort litt på båten. Hadde vinteropplag på Grimsøy et par andre vintre og syns det ble for langt å kjøre bare for å se til båten om vinteren. Jeg er litt nervøs av meg så det ble kjøreturer i tide og utide pga vind osv. Nå kan jeg bare svippe nedom båten på vei fra jobb. Og turen til/fra sommerplass blir på en måte en liten oppelvelse i seg selv. Gikk alene i høst, en herlig opplevelse med frost på dekket og hygge. Skal gå med et par kompiser og en overnatting ekstra tilbake til sommerplassen nå snart og ser veldig frem til pils i Son, om været blir fint en liten svipp til Koster osv. Det er stas :-)

Ellers så har jo Fjeldskilen Marina fått nye eiere. Det ligger fint til rett innenfor Strømtangen. Badevannet der er vel så som så, men det er kort vei ut forbi Strømtangen. Da har man nordsiden av Hvaler med Papper osv. på babord side, og Onsøylandet med Flatskjæra, Lyngholmen og Hankø på styrbord side. Det er Eierene av Sand Marina som har tatt over.

Jeg vil absolutt anbefale Sand Marina på Hvaler. Skikkelig solid anlegg med kraftige utliggere/Y-bom. Veldig mange hygger seg i båten i havna, uten å måtte reise ut på tur.

Liten, lun strand er det også der. Havna ligger i le for sør, sørvest - så du trenger ikke å bekymre deg for båt og fortøyinger.

• 1 år senere...

Løfter denne tråden litt da vi er "i samme båt" :smiley:

Leter etter plass fra våren av, 5mtr med gode utriggere og ryddige strømforhold.

Er ikke bortskjemt med le for sydvesten, DET må prioriteres; ikke alltid blåse rett inn eller forbi båsen :giggle:

Stort pluss om det kan være litt hyggelig i havna, tross alt hytta :wink:

- Grimsøy har ikke plass tilgjengelig for øyeblikket.

- Sand kan være alternativ, men bittelitt lang biltur fra Oslo. Kjørte årevis litt lenger til Brattestø, men der er store båser mangelvare.

- Skjebergkilen? Noen med erfaringer derfra?

Andre tips? Ligger inn mot Halden i dag (Knivsø) og er vant til 40min før man er ute av sundet og har hele smørøyet i rekkevidde. 

Vinterplass har vi booket for første gang i år (boblehavn) på Skjeløy. Kanskje litt langt nord for sommermånedene..? Bedre med en time i bil enn lange distanser hver helg i båt.

Setter pris på tilbakemeldinger, sikkert flere steder jeg ikke har "funnet" :smiley:

På Hankø er det to havner og meget fint sted å ligge.

Kan anbefale Hankøsund slipp, liten havn med  parkering nærme båten, strøm og vann.

Er også do og dusj på land. Fint å bade fra bryggene og sandstranden på Andersen slippen er ikke langt unna.

Er skjermet for været og er det mye vind kan man holde seg i hankøsundet med butikk og restaurant.

Kort vei til flere uthavner og kort vei til hvaler og vestfold.

Redigert av weedy (see edit history)

Som en liten presisering er det altså Vikane du snakker om weedy, ikke Hankø (for de som måtte finne på å lete i kartet). Hankø Marina osv. er jo fint, ellers vil jeg faktisk holde en knapp på Sand Marina i forhold til de andre alternativene som er nevnt her. Litt lengre kjøretur, men desto kortere turer med båt. du ligger midt i skjærgården. Skjebergkilen osv. synes jeg blir litt langt inn i "gjørma". Brattestø er jo som du nevner flott, men trolig ikke et alternativ for din båt. Sand er forøvrig mye mer skjermet, og har dessuten mye bedre fasiliteter.

Dersom bading ved båtplassen ikke er det viktigste er Gressvikområdet i Fredrikstad et godt utgangspunkt. I hovedsak ferskvann og derav lite groing. Stor bredde i merkeverksteder i de forskjellige marinaene her. Flere bra båtutstyrsforetninger i nærheten (Seasea/Båtbua/Maritim) mange av båthavnene har annonser på Finn. Selv ligger jeg i Onsøy båthavn. Der er det også nærmest ubegrenset kapasitet for bilparkering :-)

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Guest Avmønstret#
weedy skrev On 1.8.2017 at 22.05:

Kan anbefale Hankøsund slipp, liten havn med  parkering nærme båten, strøm og vann.

Er også do og dusj på land. Fint å bade fra bryggene og sandstranden på Andersen slippen er ikke langt unna.

Er skjermet for været og er det mye vind kan man holde seg i hankøsundet med butikk og restaurant.

Har overhodet ikke oversikt over mulighetene på Hankø, men de prisene noen av de har annonsert på Finn med har jo vært mildt sagt drøye ;-)

Takk for alle tilbakemeldinger :smiley:

Om jeg blir noe klokere vet jeg ikke, men Skjeberg, Gressvik og Sand er nok reelle alternativ for oss. Ser at det medfører økning på 50% for leie disse stedene, men i det store bildet er ikke det viktigste punkt.

Skjæløy har vi booket vinterhavn i for året, kanskje det frister til helårsplass... Fortsetter "jakten" litt :wink:

Worry II skrev 16 minutes ago:

Skjæløy er en koselig havn, fetter. Fine turområder. Kort å krysse over til andre siden av fjorden også. Så har de San Miguel på restauranten der.

Havna er vel ikke foreningsdrevet, så det er "kommersielle" priser, tror jeg. Hva skal de ha for sommerhalvåret ? 15-20k ? 

Sikkert kjempefint der, men blir jo et stykke lenger unna Koster enn i dag ;)

Har ikke sjekket sommerpris på Skjæløy, men de andre nevnte ligger på 13-18k litt avhengig av strøm etc.

Komodo skrev On ‎02‎.‎08‎.‎2017 at 1.35:

Som en liten presisering er det altså Vikane du snakker om weedy, ikke Hankø (for de som måtte finne på å lete i kartet). Hankø Marina osv. er jo fint, ellers vil jeg faktisk holde en knapp på Sand Marina i forhold til de andre alternativene som er nevnt her. Litt lengre kjøretur, men desto kortere turer med båt. du ligger midt i skjærgården. Skjebergkilen osv. synes jeg blir litt langt inn i "gjørma". Brattestø er jo som du nevner flott, men trolig ikke et alternativ for din båt. Sand er forøvrig mye mer skjermet, og har dessuten mye bedre fasiliteter.

Hei og takk for sist Komodo

Skjønte på treffet at det var noe problemer med strøm på Sand. de skal vel bygge ut dette også, men det har til nå ikke skjedd i takt med utvidelse av plassene.

Hvis du tenker tid fra du setter deg i bilen til du sitter i båten, kan du som alternativ til Sand og andre plasser på Hvaler også vurdere å fortsette E6 rett fram i 120 km/t et kvarters tid til du kommer til Solberg-tårnet, deretter kjøre til Høysand og området deromkring. Der ligger det et par tre havner. Kjøreturen fra du tar av i Råde til du har tråklet deg gjennom Fredrikstad og ut til Sand en fredags ettermiddag kan være lang og treig. Uten å ha sjekket nå vil jeg tro at du er mye raskere på Høysand enn på Sand. I det området får du ikke særlig innslag av Glomma-vann, og fine solforhold.

Sjekk Sarpsborg Båtforening eller Sarpsborg Marina.

Ligger ikke der selv, men tar noen ganger hver sommer MC-tur til Isi-Bar, som er en institusjon i nærmiljøet. Spise is og se på folk.. :yesnod:

Takk i lige så Marida! Det var hyggelig å holde deg våken en stund utover natta i båten din på Sand :giggle: 

Strømforholdene på Sand har jeg forøvrig ikke kjennskap til. Men til Trådstarter: Har du vurdert Hvaler Marinesenter? Ligger idyllisk til i Skjelsbusundet. Nesten så du ikke trenger å kaste loss når du ligger med båten der :smiley:

http://www.hvalermarinesenter.no/ 

Jeg har båten i  Hankø Marina i Vikane. Greit med parkering, strøm, vann, drivstoff, dusj, restaurant og butikk i nærheten. Plenty kveldssol. En times bilkjøring fra Oslo og sentralt i Østfoldskjærgården. Litt mye vind til tider, særlig hvis du vurderer å ligge på sjøen om vinteren. Og litt stive priser, Men neppe dyrere enn Sand og Skjæløy.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Guest Avmønstret#
weedy skrev On 1.8.2017 at 22.05:

Men det jeg aldri helt har skjønt med Hankø er at prisene vel en noe nær det dobbelte av Østfold ellers. Og de selv om det ligger langt fra Hvaler (for de med seilbåt, snekke osv). https://www.finn.no/boat/dock/available/ad.html?finnkode=98859897

Feks vil det ta pluss- minus fire timer til Koster, hvis været er godt nok til å gå på utsiden av Hvaler. Og en må runde Strømtangen fyr hver gang en skal sørover, evt krysse Lera. Begge plasser uansett ganske "humpete" i sydvesten. 

Den ekstra tiden en bruker i bil for å komme seg til Hvaler, eller nord/sør og nærmere Hvaler vil en tjene inn veldig mange ganger i løpet av en sesong. 

---

Ikke noe gærent å si om Hankø altså, har hatt båtplass i nærheten selv, men om en først skal ut av indre Oslofjord så tror jeg de fleste vil være tjent med å komme så nær Hvalerskjærgården/Koster/Svenskekysten som en kan. Dvs et par hakk lengre sør enn Hankø. 

Men klart, med en rask båt er jo ikke 22nm til feks Koster noe egentlig. Så mine tanker passer egentlig kanskje kun for de båttypene jeg har hatt selv, snekke og seilbåt. 

Slo opp tre av alternativene i kartet for å se hvilke differanser vi snakker om.

Tok utgangspunkt i avkjøringen fra E6 i råde (McDonalds)

Råde - Hankø Marina                            21Km       20Min

Råde - Sarpsborg Marina (Høysand)  31Km       28Min 

Råde - Sand Marina                               37Km       36Min

Siden Høysand er videre på E6 i 120km/t vil tiden være noe kortere, du slipper å bruke tid på å kjøre ut på E6 igjen. Så kanskje 26Min.

Så ikke allverdens differanse. Noen som vet prisen på de forskjellige?

Redigert av Honduras (see edit history)

Vi valgte å ha båten i Skjebergkilen (Skjebergkilen marina) selv om vi bor på Jessheim og det er da 1,5 time med bil til båten. Jobber i Oslo, bruker da 1 time ned til Skjebergkilen. Avstand Skjebergkilen og til foreks. Skjærhallen er ca 30 min i 20-23 knop. Sjelden jeg drar på mer da min lille 18 foter humper ofte en del igjennom Singlefjorden da det kan være litt rotete sjø der. Vår mening er i alle fall at dette er en ideell plassering da det er raskt å komme til båten med bil. Singlefjorden og ikke minst Hvaler/Koster er suverent med en innbydende skjærgård  som jeg antar at de fleste liker. Ser at prisene på Skjebergkilen marina ligger på nettsidene deres, og jeg innbiller meg at de er overkommelige. Vi har kommet litt i byttemodus for å få en større båt. Den skal fortsatt ligge i Skjebergkilen marina da vi opplever dette som en bra og godt beskyttet havn mot vær og vind.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...