HaHa Startet 25.Mars.2016 Del på Facebook Startet 25.Mars.2016 Det er vanskelig å finne egnet bruktbåt som samtidig tilfredsstiller økonomiske begrensninger, skipperens krav til 'stil', morsomme seilegenskaper og vil-ha-følelsen, samt fruens krav til at det ikke skal lukte ferge. Så hva gjør man? - Kjøper en ventebåt som garantert oppfyller noen av kravene. Jeg (for her har fruen meldt seg ut) er blitt eier av en First Class 8. Garantert sportslige seilegenskaper, mulighet for overnatting med camping-comfort. Så får tiden vise om den vil dekke alle behov for turseiling. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=72980650 Komplett båt for prisen av et nytt storseil... Fordelen med å kjøpe billig båt er at det er nok båtpenger igjen til oppgraderinger av komfort (sprayhood, varmeapparat?) og/eller seilmoro (baugspyd og code 0 på rull?). Vi får se. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 25.Mars.2016 Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 Hei Gratulerer med ny båt. Ingen dum idee med så rimeleg båt. Kanskje du får fruen med på å segla frå fjordhotell til fjordhotell? Med dette konseptet får ein råd til mange hotelldøgn, for det ein sparar i høve til ein større båt. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 25.Mars.2016 Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 Moro! Samme gamle båtplass? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Maika Svart 25.Mars.2016 Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 (redigert) Gratulerer! Som du sier, bare seilet koster vel den summen, og båten kunne sikkert vært solg for det femdoblete partert, og er verdt uendelig mye mer i seilglede, så et godt kjøp! Redigert 25.Mars.2016 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 25.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 (redigert) Fjordhotell-til-fjordhotell eller hytte-til-hytte hos bekjente er nok et konsept som kan gå an. Nå skal det sies at jeg i prosessen med se på aktuelle båter har fått fruens velsignelse til å kunne bruke langt mer på båt enn jeg hadde turt å håpe på. Til gjengjeld har jeg foreløpig endt opp med å bruke langt mindre enn hun nok sett for seg som mulig. En slags vinn/vinn situasjon...? Båten ligger på land nå. Det blir båtpuss og rigging i april/mai. Ja, og hjemmehavn blir Storesand :-) Redigert 25.Mars.2016 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 26.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2016 Det skal selvsagt være Storsand. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 26.Mars.2016 Del på Facebook Svart 26.Mars.2016 Det ante meg :-). Regner med vi ser deg på onsdagsregattaer etterhvert? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
HaHa Svart 26.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2016 Ja, det skal du ikke se bort fra...Spørs litt hva jeg får skrapt sammen av mannskap. Onsdag er i hvertfall en ukedag hvor kalenderen er relativt blank. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 27.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2016 Jeg har tenkt å forfølge ideen om en flat genakker på baugspryd og rull. I hvertfall til jeg ser hva det vil koste....En Code 0 blir rundt 30 kvadratmeter hvis den settes på et baugspyd som stikker en meter foran forstagsfestet. Utfordringene her er bl.a. om mastetoppen vil kunne modifiseres med en diamant eller lignende til å håndtere belastningene fra et slikt seil. Et uttrekkbart baugspyd fra Selden vil kunne håndtere lastene, dersom det brukes et 'stag' i Dyneema eller lignende mot baugen. Jeg trenger noen råd om hvem jeg bør spørre. Southern Cross Spars, Gran Seil, With Marine (North Sails) eller andre? Noen synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 28.Mars.2016 Del på Facebook Svart 28.Mars.2016 (redigert) De kan sikkert svare alle sammen, men jeg tror With er bedre på performance-ting og SC på langtur-spørsmål. PS: Hvor får du storseil til den prisen??? PPS: Denne tråden er kanskje relatert: kutterstag på brøkdelsrigg (7/8 delsrigg) Redigert 28.Mars.2016 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 28.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2016 Quantumduck, 20 kvadratmeter storseil koster rundt 20 000 hos Boding, men jeg vet ikke hvor villedende disse veiledende prisene er. Jeg har overtatt båt, seil og utstyr i dag og har ikke ennå helt oversikt over hva som faktisk følger med av seil og tilstanden på disse. Forhåpentligvis er det ikke et skrikende behov for ordinære seil med det første. Gledelig nok fulgte det også med både autopilot og kartplotter. De originale madrassene trukket i funksjonell skai var i god stand, alderen tatt i betraktning. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 28.Mars.2016 Del på Facebook Svart 28.Mars.2016 Den riggen er jeg temmelig sikker på er uegnet til masthead code 0. Dette gjelder uansett om den setter på strutstag/Diamond. Det blir sinnsyke krefter på et slikt seil. Jeg har montert strutstag på min båt. Dette ble gjort etter godkjenning av Nordic mast i Danmark. Jeg tror han sa minst ti ganger at jeg ikke måtte sette på masthead spinnaker. Rigg er litt av det samme konseptet som din båt. First class 8 er en lettværs båt av rang med en god maks Genoa som uansett er over 20m3. Hvis jeg skulle oppgradert seileneegenskapene hadde det blitt med standard seilstørrelse i membran duk. DET gir seil glede! Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
HaHa Svart 28.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2016 Litt søking på nett gir noen treff på modifiserte FC8. Her er en som har lagt til et par ekstra salinger for å kunne fly spinnaker fra mastetoppen. Vantene går originalt bare opp til forstagsfestet. Her er øvre del av masten stivet av ved at det går vant fra rett over salingene til mastetoppen. Her er det en helt ny mast, bom og baugspyd i karbonfiber. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 28.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2016 Den riggen er jeg temmelig sikker på er uegnet til masthead code 0. Dette gjelder uansett om den setter på strutstag/Diamond. Det blir sinnsyke krefter på et slikt seil. Jeg har montert strutstag på min båt. Dette ble gjort etter godkjenning av Nordic mast i Danmark. Jeg tror han sa minst ti ganger at jeg ikke måtte sette på masthead spinnaker. Rigg er litt av det samme konseptet som din båt. First class 8 er en lettværs båt av rang med en god maks Genoa som uansett er over 20m3. Hvis jeg skulle oppgradert seileneegenskapene hadde det blitt med standard seilstørrelse i membran duk. DET gir seil glede! Det er godt mulig du har rett. Code 0 er ekstra krevende fordi det trengs et stramt forlik. Masteprofilen er slank og konet i toppen. Tanken min er i første rekke et seil for veldig lette vinder. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 2.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2016 Her er det en artikkel om ombyggingen av First Class 8 "Cuzco": Mast, bom og baugspyd i karbonfiber, ny og lettere kjøl, større seil. Jeg har så langt ikke noe slikt i tankene... Angående forseil fra mastetoppen: Det viser seg at i Sveits er det vanlig å ha en 90 kvm spinnaker 'en tete'. Så langt jeg kan se uten noen spesiell endring av masten. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 2.April.2016 Del på Facebook Svart 2.April.2016 Jeg har tilbrakt ufattelig mange timer i en fc8. Men entype regattaer, så å bygge om noe var ikke ett alternativ. Jeg er skeptisk til dine planer, ikke fordi det ikke er gjennomførtbart, men fordi du vil bruke mye penger du ikke vil få igjen på ett for dårlig skrog. Legg heller pengene i en mer moderne båt som allerede har de egenskapene du ønsker. Hvis du ikke har veldig kostnadskontroll kan det forsvinne veldig mye penger på å bygge om en båt. Vent uansett til høsten, da har du fått brukt båten en sommer så du vet hva som mangler. Og alle har bedre tid på høsten, så bedre og billigere tjenester. Enkleste fiks er å sette på strut (diamantstag), dermed kan du sette på en masthead spinnaker. Båten broacher før masta knekker (tror jeg). Code 0 har jeg mindre tro på, båten har nok seil i lett vind. Gir lite morro, er i mye vind det er gøy å presse grenser. Som noen andre sier, skeptisk på å få masta sterk nok. Baugspyd er mye jobb uten at det gir mye, samt ekstra vekt. Jeg har veldig god erfaring med With, de har gjort mange gode jobber for oss. Men det var med romslige budsjetter. Med denne båten hadde jeg gjort alt selv, funnet ett sted i Kina som leverer wire med terminaler og poppet på utstyr selv, alternativt støpt belslag, salingshorn etc selv i karbon. I steden for wire kunne jeg brukt Dynema og spleiset selv. Morsomt vinterprosjekt hvis du er nerd, i sommer ville jeg ha brukt båten til å seile med, ikke skru. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 2.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2016 Pecaure, takk for kommentarer! Skepsis er bra og nyttig! Planen er å seile i sommer og gjøre en vurdering etterhvert hva som gir mest moro for pengene. Jeg har seilt med FC8 tidligere, både regatta og tur og vet at jeg liker seilegenskapene. Så får vi se om den er komfortabel nok for de turene vi har lyst til å dra på. Når det gjelder hvilke nye typer seil man evt får mest moro av, så er jeg helt åpen for innspill. Jeg har ingen erfaring med code 0 eller annen type gennaker. Jeg vet at jeg har stor glede av å skru av motoren og seile godt i nesten ingen vind. Derav tanken om et stort forseil på rull til mastetoppen. Hva slags type seil man kan få mest glede av har jeg ikke en klar formening om. Code 0, dypere gennaker, spinnaker. Økonomisk så er det fremdeles mye å gå på sammenlignet med å bruke penger på en mer moderne rask båt. En vill gjetning er at baugspyd, seil på rull kommer på rundt 50000. Uansett, båten skal først på vannet og eksisterende seilgarderobe prøves. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 10.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2016 (redigert) Jeg har tatt en nærmere titt på masten, og se hva jeg fant bak et lag med svart vulktape! Her har beslaget for kick-taljen sittet. Jeg ser fra bildene av båten på finn.no at kicken har vært festet med en 'permasorisk' løsning basert på en skrue, nylonbånd og altså godt med svart vulk-tape. Dette går tilbake til forrige eier. Jeg tenker at dette er reparerbart. Muligens ved å poppe på en alu-plate som går 5 - 10 cm forbi hullene på hver side. Denne vil være feste for et nytt beslag. Alternativt vil det kanskje være enda sterkere å sveise på en plate, men alu-sveising er utenfor min komfortsone. Noen synspunkter? Redigert 10.April.2016 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 11.April.2016 Del på Facebook Svart 11.April.2016 Bør i hvertfall være kurant å sveise dette. Du kan nok også fikse dette med å legge på en plate, men da bør du vel har en solid dimensjon om du tenker å feste beslaget kun i denne. Det beste er kanskje en kombinasjon? Du kan evt starte en egen tråd, slik at du får oppmerksomheten til flere her (seilbåttråder har en tendens til å leses av relativt få). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
ravddo Svart 11.April.2016 Del på Facebook Svart 11.April.2016 Jeg ville utvidet eksisterende feste i lengden og montert det på igjen. Normalt er disse festene også poppet fast på siden av masten og ikke kun rett inn. Da blir det sterkere. Når syrefast monteres mot aluminium må det isoleres imellom. Da er det vanlig å bruke en spesiell rigglakk. Men det går å bruke tec 7 feks ivertfall på en gammel mast. Poppnaglene er normalt laget i monell. Dette med samme årsak korrosjon. Bør være kurant a få i orden. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
pacuare Svart 11.April.2016 Del på Facebook Svart 11.April.2016 Billig båt=> billige løsninger. Jeg hadde poppet på en forsterkning i trippel høyde av beslaget, bøyd litt rundt masta. Litt tykkere gods enn masta. Helt typik skade dessverre Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 11.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2016 (redigert) Takk for innspill. Billig er bra så lenge det er godt nok. Det blir popping, Jeg får se hva jeg finner av passende emner i rotebingen på jobben. Det er plass til rundt 10 cm mellom nederste ødelagte naglefeste og toppen av dekksgjennomføringen for masten. Rundt 25 cm lang forsterkning burde monne. Får se om jeg får til å bøye den etter masteprofilen i tillegg. Det er ikke tredd i tau til bomløfter. Jeg er fristet til å montere en eller annen form for rodkick, enten Selden eller Barton boom strut istedenfor. De koster omtrent det samme ettersom jeg uansett må kjøpe et nytt mastebeslag for kicken. Jeg har bare erfaring med Selden, men Barton virker enklere og er kanskje også lettere. Redigert 11.April.2016 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 19.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2016 (redigert) Det nærmer seg seiling...Påmasting og rigging til helgen. Redigert 19.Mai.2016 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 19.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2016 Masten blir reparert ved at jeg popper på to 25 cm lange 5mm tykke aluskinner. Jeg har bestilt nytt beslag for kicken fra Z-spars UK. . Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 19.Mai.2016 Del på Facebook Svart 19.Mai.2016 Dette blir bra, ses snart i hjemmehavna! Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.