Jump to content

Kommer det ny serie fra Volvo Penta snart?


Maika

Recommended Posts

Ikke noe dårlig forslag, 3YM30AE og SD25-drevet kom vel i fjor og prismessig blir det vel omtrent det samme? Denne skal ha bedre ytelse enn tidligere modell på lavere turtall, noe som gir mindre støy (men jo uvisst hvordan det vil være sammenlignet med D1-30 som har samme maks turtall). En bonus er å slippe grønnmaling på gummislanger som flasser av etter kort tid:) Hvordan er det å montere dette på et tidligere MD2030C/120S-opplegg (jeg vil montere motorene selv)?

Siden vi i hovedsak seiler i Sverige, samt Østlande og Danmark, har jeg tenkt at VP er et bedre valg ift service/deler, men det ser jo ut som Yanmar er brukbart representert i Sverige.

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte D1-30 for et drøyt år siden. Vurderte primært Volvo, Yanmar og Vetus. Fikk pristilbud fra alle tre som var noenlunde akseptable. For Yanmar måtte det kjøpes en adapter, mener det var for å få rett hull til seildrevet. Mistenker at denne overgangen kostet 6-7000 kroner eller så. Jeg gikk fra VP2003, det nye seildrevet gikk rett inn, og det måtte bare noen små klosser under labbene på den nye motoren.

 

Vet ikke hva slags ny teknologi du savner, jeg er ganske fornøyd med at det ikke finnes allverden av fiksfakseri på min. Uten at jeg skal mene at grønn motor er det eneste saliggjørende; hadde det ikke vært for at Yanmar-verkstedet kun snakket spansk kunne min konklusjon fort blitt en annen.

Link to post
Share on other sites

Blir det mye mikk å tilpasse en Yanmar, så trekker jo det ned. Jeg ønsker forøvrig ikke allverdens fancy nyvinninger og det sies jo at man alltid burde kjøpe siste utgave av en bil før det kommer ny modell, da alle barnesykdommene da er luket vekk. Samtidig så videreutvikles jo teknologien; typisk mindre støy og forbruk, og om ikke annet så vil man vel få en D1 endel billigere når en ny modell lanseres.

Link to post
Share on other sites

Yanmar-verkstedet skulle ikke ha veldig mye for installasjonen, så jeg kan ikke se for meg annet enn at det er en noenlunde overkommelig oppgave for de som kan slikt. Men jeg oppfattet at det var litt mer jobb også med motorfestene, uten at jeg skal spekulere i hvor mye tilpasning som skal til.

 

Her er min motor montert, kikker du nøye kan du se de sorte klossene den er plassert på. Resten var plug & play.

bilde

Link to post
Share on other sites

Se der ja, Euklid, fint med ny motor når man er på langtur! Da jeg var på guttetur for 20 år siden i en Contrast 32 gikk den gamle VP-en i stykker rett etter at vi dro fra England. Vi seilte så til Madeira, Kanariøyene og Martinique før far til kompis som eide båten kom på besøk og kjøpte ny MD2020. Det gikk jo fint uten motor også, men jeg hadde nok ikke fortsatt videre uten motor i dag:)

Hva slags klosser brukte du, noe VP-greier?

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Aner ikke hvor klossene kom fra – må innrømme at min involvering i motorprosjektet var begrenset til et par besøk i nettbanken. Men det ble gjort på et Volvo-verksted, tipper det var en standardkloss derfra.

 

Snakket med en som hadde seilt til og i Karibien uten fungerende motor eller andre ladekilder. De gikk litt lei av å ro batteriene til land for lading, men det gikk på det vis, det også. Kan få mye moro ut av det en motor koster, men du verden så behagelig det har vært at den bare funker.

Link to post
Share on other sites

Cirion: Som jeg skrev innledningsvis, elektrisk frister dersom det ikke blir for dyrt.

Jeg har kikket på finske Oceanvolt, og bare motor/drev koster 120000/stk, og da trenger jeg i tillegg batterier, vindgenerator, et solcellepanel til, og kanskje et aggregat. Det hadde jeg håpet å slippe både pga pris, plass, kost, støy og vedlikehold, men jeg kan være avhengig av landstrøm fordi når vi drar på ferie så ligger vi i uthavn i 5 uker. Vi kjører ikke mye motor, men det kan allikevel bli litt snaut uten aggregat. Totalt kommer det vel da opp i det dobbelte av to dieselmotorer.

Jeg har heller ikke lyst til å leke pioneer innenfor el-motorverdenen, og selv om mange prøver ut dette nå, så er el-motor i båt i en tidlig fase. I tillegg til tilgjengelighet og service, er jeg også bekymert for bla. kvalitet, brannsikkerhet mm. Det fins jo billigere alternativer enn Oceanvolt (kanskje alle er billigere enn dem), men jeg likte det profesjonelle inntrykket de ga.

Siden jeg skal ha to, kunne jeg kanskje kjøpt én diesel og én el-motor...

Jeg bytter vel uansett ikke motorer før etter sommeren, så jeg skal definitivt lese meg opp på temaet:)

Link to post
Share on other sites

Snakket med en som hadde seilt til og i Karibien uten fungerende motor eller andre ladekilder. De gikk litt lei av å ro batteriene til land for lading, men det gikk på det vis, det også. Kan få mye moro ut av det en motor koster, men du verden så behagelig det har vært at den bare funker.

Vi hadde heldigvis et solcellepanel, så vi hadde strøm nok til den hypermoderne GPS-en, lanterner og VHF når andre båter nærmet seg, samt én sang hver fra stereoanlegget midt på Atlaneren:)

Link to post
Share on other sites

Aner ikke hvor klossene kom fra – må innrømme at min involvering i motorprosjektet var begrenset til et par besøk i nettbanken. Men det ble gjort på et Volvo-verksted, tipper det var en standardkloss derfra.

 

Ute av produksjon hos VP.

Men Volspec i England har disse "repower brackets".

De sender samme dag du bestiller.

Dessverre bruker de DHL, noe som kan karakteriseres som risikosport.

Link to post
Share on other sites

Ute av produksjon hos VP.

Men Volspec i England har disse "repower brackets".

De sender samme dag du bestiller.

Dessverre bruker de DHL, noe som kan karakteriseres som risikosport.

Vet du om de trengs når man går fra MD2030, og ikke 2003 som Euklid gjorde?

(Har forøvrig god erfaring med DHL med unntak av gebyrer som har variert i vilden sky.)

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror, altså vet ikke helt sikkert, men Volspec selger kun en type braketter.

Jeg fikk også tegninger på braketten av VP i Gøteborg. Det var kun en tegning.

Endringen kom når man gikk fra 200X til 20X0.

Motoren var så mye mindre at de ble stående høyere i båten for å passe på drevet.

Endringen er 99 mm.

En annen ting. MD 2030 er jo en minimotor. Ny Yanmar er fysisk nesten dobbelt så stor.

Link to post
Share on other sites

...

En annen ting. MD 2030 er jo en minimotor. Ny Yanmar er fysisk nesten dobbelt så stor.

Oh, det er interessant. Jeg har kanskje plass, men da blir det trangt. Det skulle man tro er et veldig godt argument for VP i mange seilbåter, hvorfor er Yanmar så mye større?

Link to post
Share on other sites

For å prøve å svare på mitt initielle spørsmål, iflg denne http://www.yachtboatparts.com/list-of-volvo-penta-engines-year-of-manufacture--production-324-c.asp

2003 ble produsert fra 1983-1993 (10 år)

2030 ble produsert fra 1993-2002 (9 år)

D1-30 er produsert siden 2005 (11 år så langt)

...skulle tro det dukker opp en ny modell snart...

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

 

Volvo ligger nok ikke på "latsiden" :pray:

 

"I juli 2023 signerte Volvo Group og Westport Fuel Systems en intensjonsavtale om å etablere et joint venture for høytrykksgassinjeksjonsdrivstoffsystemer (HPDI) for langdistanse- og off-road-applikasjoner.

 

HPDI gjør det mulig for verdens lastebil- og terrengutstyrsprodusenter å møte utfordringene med å møte de regulatoriske kravene i Euro 7 og US EPA, samtidig som de tilbyr sluttbrukere rimelige alternativer som drives av karbonnøytralt drivstoff som biogass, nullkarbondrivstoff som grønt hydrogen og annet fornybart drivstoff. HPDI drivstoffsystemet består av en fullt integrert "tank til injektor"-løsning, basert på dieselteknologi.

 

I hjertet av motoren er en revolusjonerende patentert injektor med dobbel konsentrisk nåldesign. En liten mengde pilotdrivstoff (som kan være HVO, eller diesel) sprøytes inn i sylinderen før gassen, for å sette i gang tenningen, noe som resulterer i en reduksjon på nesten 97 % av CO2-utslippene, og bare en liten mengde NOx og partikler, i tråd med eksisterende Euro 6 og foreslåtte Euro 7 utslippsforskrifter.

 

Vi ser på hydrogenforbrenningsmotorer som eminent egnet for langdistanseapplikasjoner der det er begrenset tilgang til, eller tid til, opplading, og alternativene for tanking er begrenset.

 

Hydrogenforbrenningsteknologi er et nøkkelelement i den pågående overgangen til netto nullutslipp som vil støtte våre kunders reise og investeringer i å redusere deres karbonutslipp"

 

Blir spennende å se hva de kommer opp med. Neppe nye konvensjonelle dieselmotorer, tror nå jeg da...:nonod:

Link to post
Share on other sites

Maika skrev On 29.3.2016 at 19.05:

Cirion: Som jeg skrev innledningsvis, elektrisk frister dersom det ikke blir for dyrt.

Jeg har kikket på finske Oceanvolt, og bare motor/drev koster 120000/stk, og da trenger jeg i tillegg batterier, vindgenerator, et solcellepanel til, og kanskje et aggregat. Det hadde jeg håpet å slippe både pga pris, plass, kost, støy og vedlikehold, men jeg kan være avhengig av landstrøm fordi når vi drar på ferie så ligger vi i uthavn i 5 uker. Vi kjører ikke mye motor, men det kan allikevel bli litt snaut uten aggregat. Totalt kommer det vel da opp i det dobbelte av to dieselmotorer.

Jeg har heller ikke lyst til å leke pioneer innenfor el-motorverdenen, og selv om mange prøver ut dette nå, så er el-motor i båt i en tidlig fase. I tillegg til tilgjengelighet og service, er jeg også bekymert for bla. kvalitet, brannsikkerhet mm. Det fins jo billigere alternativer enn Oceanvolt (kanskje alle er billigere enn dem), men jeg likte det profesjonelle inntrykket de ga.

Siden jeg skal ha to, kunne jeg kanskje kjøpt én diesel og én el-motor...

Jeg bytter vel uansett ikke motorer før etter sommeren, så jeg skal definitivt lese meg opp på temaet:)

Elektriske motorer og et skikkelig dieselaggregat er nok framtiden. I tillegg er det en korrekt politisk løsning. Flere anleggsmaskiner er rigget slik i Oslo. Fungerer knallbra.

Link to post
Share on other sites

 

navid skrev 1 time siden:

Volvo ligger nok ikke på "latsiden" :pray:

Blir spennende å se hva de kommer opp med. Neppe nye konvensjonelle dieselmotorer, tror nå jeg da...:nonod:

Nei, de har nok diverse prosjekter på gang, men det virker som det gjelder større maskiner, og ikke de minste gampene for oss seilbåter.

 

El barco de Sol skrev 4 minutter siden:

Elektriske motorer og et skikkelig dieselaggregat er nok framtiden. I tillegg er det en korrekt politisk løsning. Flere anleggsmaskiner er rigget slik i Oslo. Fungerer knallbra.

Selv om et dieselaggregat jobber på ideelt turtall hele tiden, og dermed skal ha noe høyere effekt enn en vanlig motor, så er det nok ikke veldig stor forskjell på utslippene.

Det har skjedd litt på den elektriske fronten siden jeg skrev det over for åtte år siden, men fortsatt er motorer dyre hvis man vil ha en ferdig-løsning, batterier er dyrt hvis man skal ha mange, samt at man har utfordringer med lading hvis man ikke har aggreagat, aggergat koster mye, gir ektra vekt, og tar ekstra plass osv.

For noen fungerer det sikkert bra, men totalt blir prisen fort fem-ganger ift. en vanlig motor, og for meg som skal ha to blir det dessverre uaktuelt. 

Link to post
Share on other sites

50-årsdag i år:flag: (2x25år)

De går for det meste fint fortsatt, så jeg bytter dem nok ikke før jeg må, eller eventuelt før en skikkelig langtur.

Hvis prisen på 15-kW saildrive-motorer og batterier går ned når den tid kommer, så kanskje jeg prøver med å bytte den ene til elektrisk, og beholde den andre en stund (og dermed også ha en dele-motor). Én 28HK diesel lader ikke nok til å drive el-motoren, men for det meste går båten fint med én motor uansett. To motorer trenger jeg bare ved finmanøvrering og stamping mot storm.

(Jeg ligger omtrent aldri i havn, så landstrømslading kan jeg ikke basere meg på, og selv om elmotor-leverandørene skryter av regenerering ved seiling, så har jeg lest at det i praksis er lite å belage seg på.)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...