Goodspeed Startet 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 30.Mars.2016 Tittelen sier vel meste rundt spørsmålet mitt. Ref. diskusjon i en annen tråd der toppakning kan være mulig synder for lekkasje av frostvæske ved eksosmanifold. Jeg ser jo at det er stor prisforskjell om arbeid kan gjøres om bord eller motor må ut, så derfor håper jeg noen her inne har erfaring fra denne båt og motor (evt. med en VP 41-motor, de er vel omtrent lik i str), slik at jeg kan finne ut av dette ifht prisestimat? Selger mente motor måtte ut for en slik jobb, men basert på motorromsluka i en Mørejet og den motoren, så kan jeg ikke skjønne at motoren må ut for å skifte toppakning. Noen som har gjort denne jobben i en slik båt? Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Havlengt Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Det kan du vel finna ut av sjølv...? Prinsippet er slik at alle påhengte komponentar som kompressor, kjølarar og intercooler må kunna demonterast ( og remonterast etterpå ) Deretter må du ha tilkomst til eksosmanufold, denne står på pinneskruer og må ha fri bredde tilsv. boltlengda. Turbo kan sitja på manufolden eller demonterast, alt etter kva som er best. Så må du ha høgde til å kunna demontera og løfta opp trykkrøyr og toppdeksel, då står du igjen med nødvendig fri høgde for å løfta toppen av blokka, denne har korte styrepinnar. Du treng litt plass for å få toppen på plass igjen, ikkje minst for å trekka boltane med momentnøkkel, reingjering av pakningsflata på blokka må jo også kunna utførast. - Planlegg du å gjera jobben sjølv, så bør du vurdera ut få dette. - Tenkjer du å leiga folk til jobben, bør du ta dei med på befaring ombord, og ikkje minst; lytta til deira meining... Kort fortalt; Ein som har gjort tilsvarande jobb, vil kunna gje kompetente svar ut I frå gjeldande tilkomst I din båt. Det er ikkje sikkert at det går fleire timar med å ta ut motoren og gjera jobben på verkstaden, kontra å plundra i eit trangt motorrom. Tek du ut motoren får du ein god mulighet til å inspisera og ev. overhala andre komponentar samtidig. - Det er aldri feil..! Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 30.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 (redigert) Takk for tilbakemelding. Hadde jeg hatt en Mørejet lett tilgjengelig og hatt erfaring med et slikt skifte kunne jeg nok funnet det ut selv, ja. Men siden jeg ikke har noen av delene så stilte jeg spørsmålet her i tilfelle noen hadde gjort akkurat den jobben. Ellers fine innspill ifht de ulike delene og ting å tenke på. De har jo hatt av manifolden/turbo/bend osv, så det går fint. Det er akkurat det med toppen jeg spesielt lurte på, som du nevner - trodde det var nok plass så lenge toppen har fri plass over seg og kunne løftes av "rett opp". Pga båten ligger et stykke unna, så er det ikke så lett å få tatt befaring av de jeg evt. ønsker å bruke på jobben (ei heller er det lokalt båtverksted der). Motor ut skjønner jeg jo er bra, men siden jeg ikke skal ta den jobben selv så tror jeg prisen blir i overkant stiv om jeg må ut med motor i tillegg, vel vitende om at det ikke er sikkert at det er toppakningen som faktisk lekker litt heller. Redigert 30.Mars.2016 av Goodspeed (see edit history) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Lady B Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Tenkte å kjøpe en Mørejet 30 for et par år siden. Var og kikket på båten, og fant ut at dette var en drømmebåt for gjør- det- selv- mekanikeren. Tror aldri jeg har sett et motorrom som var så oversiktlig og romslig som dette. Hvis dette var standard for Mørejet, kan jeg ikke se noe problem med å skifte toppakning med motoren på plass i båten. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Med 41-motoren (en stk) oppi en Mørejet er det rikelig med plass til å demontere alle utvendige motorkomponenter samt topp og kjølere. Da har du god ståplass på begge sidene av motoren og arbeider i tilnærmet ergonometisk riktig høyde i tillegg. Dekket tåler greit at du snekrer et lite "mønetak" over motorrommet slik at du kan henge opp ei talje for å løfte og sette tilbake toppen forsiktig. På 41-motoren stikker dysespissene ned under toppen, så det er viktig å ikke skli den sideveis på toppen eller sette den rett ned uten noe under. Begynner det å regne er det bare å lukke motorrommet og ta kaffepausen inni båten.. Prøver å si at det er direkte trivelig å skru på toppen i Mørejeten nedi motorrommet ettersom det egentlig er plass til 2 stk 41-motorer oppi der. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Goodspeed Svart 30.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Det var godt å høre! I første omgang håper jeg at jeg slipper å måtte prøve det ut, men veldig greit å vite at det går om det må. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Kad 43 Svart 13.September.2017 Link til dette innlegget Svart 13.September.2017 Er en topp til Kad 43 så tung at man må talje? Trur jeg har fått defekt toppakning og er i tvil om jeg skal prøve selv eller få den på verksted ?? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 13.September.2017 Link til dette innlegget Svart 13.September.2017 @Kad 43: Anbefaler deg å starte en ny tråd der du spør hvordan man bytter toppakning på en KAD43 selv. Legg inn info om både motor og båt, hvorfor du tror pakningen er gåen, og be om råd. Noe å gjøre selv eller ikke etc.? - Min erfaring er at folk virkelig vil hjelpe hverandre her. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
SoBo Svart 14.September.2017 Link til dette innlegget Svart 14.September.2017 Samme jobb: https://baatplassen.no/i/topic/59969-volvo-penta-kad43-lekker-kjøleveske/ Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Goodspeed Svart 14.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2017 kan forøvrige melde at det ikke var noe problem å skifte toppakning på motor ombord for verkstedet (for å lukke opprinnelig spm i tråden :)). Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Kad 43 Svart 14.September.2017 Link til dette innlegget Svart 14.September.2017 Har rensa motoren i dag og håper det var det som trengtes... ??? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.