Jump to content

Må motor ut for å skifte toppakning i Mørejet 30 (KAD 43)?

Goodspeed

Recommended Posts

Tittelen sier vel meste rundt spørsmålet mitt. Ref. diskusjon i en annen tråd der toppakning kan være mulig synder for lekkasje av frostvæske ved eksosmanifold. Jeg ser jo at det er stor prisforskjell om arbeid kan gjøres om bord eller motor må ut, så derfor håper jeg noen her inne har erfaring fra denne båt og motor (evt. med en VP 41-motor, de er vel omtrent lik i str), slik at jeg kan finne ut av dette ifht prisestimat? Selger mente motor måtte ut for en slik jobb, men basert på motorromsluka i en Mørejet og den motoren, så kan jeg ikke skjønne at motoren må ut for å skifte toppakning.

Noen som har gjort denne jobben i en slik båt?

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Det kan du vel finna ut av sjølv...?

Prinsippet er slik at alle påhengte komponentar som kompressor, kjølarar og intercooler må kunna demonterast ( og remonterast etterpå )

Deretter må du ha tilkomst til eksosmanufold, denne står på pinneskruer og må ha fri bredde tilsv. boltlengda. Turbo kan sitja på manufolden eller demonterast, alt etter kva som er best.

Så må du ha høgde til å kunna demontera og løfta opp trykkrøyr og toppdeksel, då står du igjen med nødvendig fri høgde for å løfta toppen av blokka, denne har korte styrepinnar.

Du treng litt plass for å få toppen på plass igjen, ikkje minst for å trekka boltane med momentnøkkel, reingjering av pakningsflata på blokka må jo også kunna utførast.

- Planlegg du å gjera jobben sjølv, så bør du vurdera ut få dette.

- Tenkjer du å leiga folk til jobben, bør du ta dei med på befaring ombord, og ikkje minst; lytta til deira meining... :yesnod:

Kort fortalt; Ein som har gjort tilsvarande jobb, vil kunna gje kompetente svar ut I frå gjeldande tilkomst I din båt. Det er ikkje sikkert at det går fleire timar med å ta ut motoren og gjera jobben på verkstaden, kontra å plundra i eit trangt motorrom. Tek du ut motoren får du ein god mulighet til å inspisera og ev. overhala andre komponentar samtidig. - Det er aldri feil..!   :thumbsup:

Takk for tilbakemelding. Hadde jeg hatt en Mørejet lett tilgjengelig og hatt erfaring med et slikt skifte kunne jeg nok funnet det ut selv, ja. Men siden jeg ikke har noen av delene så stilte jeg spørsmålet her i tilfelle noen hadde gjort akkurat den jobben. :smiley: Ellers fine innspill ifht de ulike delene og ting å tenke på. De har jo hatt av manifolden/turbo/bend osv, så det går fint. Det er akkurat det med toppen jeg spesielt lurte på, som du nevner - trodde det var nok plass så lenge toppen har fri plass over seg og kunne løftes av "rett opp".

Pga båten ligger et stykke unna, så er det ikke så lett å få tatt befaring av de jeg evt. ønsker å bruke på jobben (ei heller er det lokalt båtverksted der). Motor ut skjønner jeg jo er bra, men siden jeg ikke skal ta den jobben selv så tror jeg prisen blir i overkant stiv om jeg må ut med motor i tillegg, vel vitende om at det ikke er sikkert at det er toppakningen som faktisk lekker litt heller.  

Redigert av Goodspeed (see edit history)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Tenkte å kjøpe en Mørejet 30 for et par år siden. Var og kikket på båten, og fant ut at dette var en drømmebåt for gjør- det- selv- mekanikeren. Tror aldri jeg har sett et motorrom som var så oversiktlig og romslig som dette. Hvis dette var standard for Mørejet, kan jeg ikke se noe problem med å skifte toppakning med motoren på plass i båten.

Med 41-motoren (en stk) oppi en Mørejet er det rikelig med plass til å demontere alle utvendige motorkomponenter samt topp og kjølere.

Da har du god ståplass på begge sidene av motoren og arbeider i tilnærmet ergonometisk riktig høyde i tillegg.

Dekket tåler greit at du snekrer et lite "mønetak" over motorrommet slik at du kan henge opp ei talje for å løfte og sette tilbake toppen forsiktig. På 41-motoren stikker dysespissene ned under toppen, så det er viktig å ikke skli den sideveis på toppen eller sette den rett ned uten noe under.

Begynner det å regne er det bare å lukke motorrommet og ta kaffepausen inni båten..

Prøver å si at det er direkte trivelig å skru på toppen i Mørejeten nedi motorrommet ettersom det egentlig er plass til 2 stk  41-motorer oppi der.

Mons

• 1 år senere...

@Kad 43: Anbefaler deg å starte en ny tråd der du spør hvordan man bytter toppakning på en KAD43 selv. Legg inn info om både motor og båt, hvorfor du tror pakningen er gåen, og be om råd. Noe å gjøre selv eller ikke etc.? - Min erfaring er at folk virkelig vil hjelpe hverandre her.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...