Jump to content

Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin


Viljesterk

Recommended Posts

Jeg glemmer hva de ulike plasttypene heter, men jeg tenkte på det som ikke sprekker.

Jeg har så langt vindu med bøy i at da må jeg nok bygge om hele rammestyret - få det 3-delt.

Det tror jeg ikke jeg gidder siden jeg skal opp i størrelse så snart jeg får plass til det.

 

Men noe å tenke på i vinter, kanskje..

Link to post
Share on other sites

Da har jeg begynt å tenke på setehøyden.. Satt jo for lavt, og brukte fendere som sitteunderlag for å komme over vindusrammen. Veldig fint når været er godt, men greit å kunne senke det ned når været er surt og kalesjen skal på. Satt ikke skikkelig med fenderne, så vi måtte gjøre noe.

 

Trenger å modifisere setene litt for å få plass til en justerbar innerdel..

Av med setet, og deler rammen på midten.

Lett med godt verktøy.

 

bilde

Innerdelen som skal festes under setet, og løfter alt opp og ned.

Den ene siden er kortere pga batterikabler, sikring og bryter.

Skviser alt over til styrbord, så får jeg de 3 andre sidene lengst mulig, og dermed gir det best mulig støtte.

bilde

 

 

Innerdelen med hull på 5cm avstand.

Skal lage meg like mange hull vinkelrett på de her - forskjøvet 2.5cm, slik at de kommer midt imellom de andre.

Så får man justert det med 2-3cms nøyaktighet.

to rundstokker går tvers igjennom hele setestammen, og holder alt veldig stabilt - ihvertfall etter jeg har satt meg..

bilde

 

---

 

Nest laveste posisjon - den jeg bruker mest nå.

Planen er å bytte om tilhydraulisk styring, og jeg vil da heve rattet litt siden det sperrer for de høyeste nivåene nå.

bilde

Brystene flagrer i vinden sitter man slik...

bilde

 

 

Dette var egentlig bare en test, men det ser ut som alt fønka så beholder det slik en stund.

Planen var å lage alt med like plater, men kanskje litt maling får holde en stund.

Må si at det er mye kjekkere å lage det selv fremfor å kjøpe det, men trenger å nye solen på havet - ikke skru for mye nå.

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

 

Her mangler det litt ser jeg..

 

Fikk montert ny styring: https://baatplassen.no/i/topic/130972-utenbordsmotor-ikke-montert-i-senter/

 

bure_liten.png.e1820bff0153d437ea1ec87a09184965.png

Ny valp, så når han hadde herja seg ferdig sovna vi begge to.. slik gikk det fort et år eller vel så det bort.

 

----

 

Har fått båten opp etter 4 år med tullball kropp, og slik så tiltmotoren ut nå:

tiltmotor_rusted_2023_800px.png.75ee2fb8fd9709ef92b112b8914bdcfa.png

tiltmotor_rusted_2023_close_800px.png.82bc0eb7ac8d95d53098f3608b3b58ec.png

 

Noen som har en god rustløser eller brukt tiltmotor liggende? :)

 

over 7.000 for en ny tiltmotor pluss pakninger og slikt.

Egentlig usikker på om det er verdt å legge ut mer penger på den.

 

Men..

Idag malte jeg båten litt rundtomkring, så da har jeg vel egentlig bestemt meg at jeg må bare hoste opp det det koster.

 

Blir vel aldri nauticat på meg før pensjonsalder...

 

Link to post
Share on other sites

Viljesterk skrev for 21 timer siden:

Noen som har en god rustløser eller brukt tiltmotor liggende? :)

 

irriterende at det brukes materialer som ruster så voldsomt på ting som skal brukes i saltvann..

Ser forresten det var nevnt tidligere at turteller bare viste 2000 rpm - gjelder det fortsatt?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Rart den ruster så fælt når det fremdeles er mye igjen av anoden, men ser andre skifter den ut lenge før jeg gjorde - så har vel fått mer utav den enn hva man kunne håpe på. Sylinderhusene og alt er like fine - kun motorhuset som tok kvelden.

 

Har ingen motorkode på skiltene, så håper bare jeg får rett tiltmotor. 50D + serienummer er alt som står der.

Leste en plass om at man kunne finne årgang på den vha et skilt/medaljong på blokka, men sliter med å finne linken igjen.

Fant en rund medaljong med et 6-sifra nummer på.

Noen peil på dette?

 

Koronaen og alt holdt meg borte fra båten så lenge at jeg har helt glemt hvordan det var med turtallet.

Skal sjekke det når jeg kommer meg oppi igjen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...