Jump to content

utenbordsmotor ikke montert i senter


Viljesterk

Recommended Posts

Hei, jeg skal montere en baystar hydr. styring i båten og finner da ut at motoren er plassert 8cm til høyre for senter.

Akkurat langt nok til at jeg ikke får styringa tredd innpå.

 

Så da må jeg enten kappe aksling eller flytte motoren, og det har jeg ikke lyst til uten å være litt sikrere på hvorfor den er plassert slik. Det vil koste meg betraktelig med krefter og overskudd - som jeg egentlig ikke har nå - å flytte på den, så jeg har ikke lyst å gjøre det mer enn jeg må.

 

Båten har alltid vært nervøs når noen beveger seg i den (spesielt i lav fart) - kan krenge brått over når noen prøver å ta inn fendrene mens jeg prøver å styre meg ut av  brygga. Har ikke slått meg før at dette kan være grunnen.

 

Er det noen som har noen idé om hvorfor de har valgt å montere den slik.

Vanlig praksis er vel å plassere den i senter, og heller balansere med vekter om nødvendig?

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at man ikke bruker for mye tankearbeid eller metermål når båter blir ferdigstilt. Slik at å tro at montering av motor har en begrunnelse er å overdrive kapasiteten til marina/produsent som har gjort dette.

Det har tidligere vært noen som monterer motoren off centre for å kompensere for at båtfører ofte er alene i båten og at motoren blir motvekt. Det viste seg å ikke fungere bra. Noen har montert ulike finner på motorens undervannshus for å sikre at båten skulle gå rett til tross for rotasjon av propell og evt skjev vektfordeling.

 

Meg bekjent er alle slike tiltak nå i nyere tid fjernet. Det viste seg at det er mere effektivt å la vannstrømmen gå med så lite motstand som mulig.

 

Jeg hadde motor montert skjevt, dvs braketten sto i senter om jeg målte øverst på akterspeilet, men propellen sto feil ca 10 cm til styrbordi forhold til senterlinje av skroget. Mye mekk for å få justert den rett, men det bedret fart og oppførsel i sjøen.

 

Det vil ikke gjøre stor forskjell å flytte motoren på en slik båt, ville jeg tro. Men om det er enklest å få tak i lengre slanger til styring eller om du skal flytte motoren får du avgjøre mhp kost og tid. Jeg ville nok ha flyttet motoren.

Link to post
Share on other sites

Minner meg om når jeg skulle gjøre klar til sveising av stålstøtter i et hus. Jeg fant ikke de innstøpte platene der tegningene viste, og etter mye om og men ble jeg fortalt i det stille at om det stod cm eller tommer på metermålet ikke betydde så mye bare tallet stemte.

Jeg vil ikke tro at folk er så unøyaktige, så derfor mistenker jeg alltid at det er en plan bak.

Og det er det jo sjelden.

 

Tenkte også på om det var for å kompansere for vekt, men da hadde man vel lagt den over til venstre siden førerpos er til høyre.

 

Nå har jeg ikke sett om den liner opp med senterlinjen - kun hvordan den står på akterspeilet. Tok ting som en selvfølge - trenger ikke alltid være like lurt.

 

 

Takker for svaret. Da flytter jeg motor og skylder på noen andre om det går galt.

Link to post
Share on other sites

Båten har alltid vært nervøs når noen beveger seg i den (spesielt i lav fart) - kan krenge brått over når noen prøver å ta inn fendrene mens jeg prøver å styre meg ut av  brygga. 

 

jeg vil tro at en slik feilmontering vil merkes mest på full fart - ikke mye i lav fart. 

 

Tror nok også at det greieste her er å flytte motor.   Hvor stor forresten , og er den bolta fast? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at man ikke bruker for mye tankearbeid eller metermål når båter blir ferdigstilt. Slik at å tro at montering av motor har en begrunnelse er å overdrive kapasiteten til marina/produsent som har gjort dette.

 

 

Dette er ikke min erfaring. Mange med stor kapasitet.

 

Men over til deg Viljesterk, for å hjelpe deg med en løsning, hadde det vært fint med et bilde av motorbrønn. Har vært bort i lignende problemer tidligere, der vi har løst denne type problemer uten å flytte motor.

 

Så legg inn noen bilder.

Redigert av globus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det gjelder hansviken med 50hk bakpå ja.

Den er bolta fast - fiksa til med nye bolter, plater og alt i sommer så lurer jo litt på hvorfor jeg ikke har merka det før.

 

 

Det blir nok flytting, men skal se om jeg finner et par bilder her.

Har et her fra oppussingstråden min

 

bilde

 

Den ser jo ganske sentrert ut om en ser på kjølen, men det kan være den er ratta litt over slik at bildet lyver litt.

Redigert av Viljesterk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Viljesterk, du må ta en sjekk med målebåndet før du flytter motoren da, så du ikke gjør vondt verre.  Lekte meg litt på pc'en med et tegneprogram, og det ser ut om den bakplata er forskjøvet litt mot venstre.  Kan hende jeg blir lurt av bildet, men en rask sjekk med målebåndet vil gi deg sikkert svar.

 

De to strekene jeg har tegnet på hver side, er parvis like lange.  Som du ser, går den oransje streken på venstre side, litt inn på bakplata:

 

test.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg skal montere en baystar hydr. styring i båten og finner da ut at motoren er plassert 8cm til høyre for senter.

Akkurat langt nok til at jeg ikke får styringa tredd innpå.

 

 

Fint at du la ut bildet. Det gjør det enklere.

 

Ut fra bildet ser det ut som motoren står i senter ved kjølen, det er der du skal måle. I hvertfall lite trolig at motoren er plassert 8cm til høyre for senter, slik du beskriver. Da vil det jo være 16cm forskjell i avstandene på hver sin side av motoren.

 

Det er vanskelig å finne senter på mange båter. Ofte lønner det seg å se helheten. Gå på litt avstand bak båten, og stol på øyemålet. Litt avvik har ingen betydning i ditt fartsområde. jfr 4 hk du har montert. Det er ikke bra med for mange feilboret motorfester i en gammel hekk.

 

Når det gjelder å tre styringa innpå, bruker du hullet i motorbrønn til den gamle styringen. Eventuelt utvider du hullet og setter inn en muffe innover eller lignende. Slangene kobler du innpå niplene i retning innover. Niplene er slik at de kan kobles på fra begge sider. Alt etter hva som passer best.

Link to post
Share on other sites

Beina virker ikke skikkelig idag, så fikk ikke kommet meg ut for å ta mål eller bilder.

Det ser ut som om bakplata står skjevt på ja, så bildene lyver litt. Satser på jeg kommer meg ut de metrene jeg trenger i morgen.

Øyemålet mitt er er en av flere sanser jeg ikka kan stole på lenger, men jeg får finne på noe.

 

Jeg har kanskje forklart meg dårlig, men hele problemet er pga. denne akslingen/armen som holder styringa fast i båten.

Her har jeg skrudd den av styresylinderen og lagt den der den burde passe - 8cm hadde vært nok her.

bilde

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg ser problemet.

 

Det beste er å ta av motoren, og eventuelt sentrere den samtidig, men det er jo litt jobb.

 

Alternativet er å lage et spor fra gammel gjennomføring med bredde lik diameter av aksel. Se bildet. For deretter å tette sporet med en tynn plate eller lignende. Uansett må du jo dekke over hullet etter den gamle styringen.

 

Kutte akselen i lengden går jo også ,men ødelegger vel noe av styrken og sikkerheten.

 

Når du har en ekstra motor montert såpass langt ut fra senter, ville jeg kompensert med batteri og drivstoff på andre siden.

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Takker for svaret. Da flytter jeg motor og skylder på noen andre om det går galt.

 

Dersom du mangler 8cm på å få tredd inn aksel på høyre side, tviler jeg på at du løser problemet med å sentrere motor 8 cm mot venstre. Da får du jo 8 cm mindre  til rådighet på venstre siden.

Derfor må du nok tre styringa på når du har motoren av båten, og sjekk samtidig at den står i riktig høyde. Motorbrønn er jo kon, slik at du får mer plass til styringen,jo høyere motoren står.

Kappe akselen noen cm løser problemet, men 8cm høres mye ut. Blir vel ikke så mye igjen da.

Link to post
Share on other sites

Hvis problemet er at du ikke får tredd inn akselen, men at det er nok plass til slaglengden høyre/venstre etter at akselen er tredd inn, er det vel bare å løsne boltene- dra motoren til venstre- entre akselen og sette motoren tilbake etterpå?

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... da brønnene på disse båtene (deriblant wesling som nevnt over) kom til, så var det nok teleflexkabel festet i akterspeil/brønn som gjaldt 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg er ufør og har til tider veldig vondt for å bevege meg (eller tenke analytisk), derfor hjelper alle forslagene deres veldig mye.

Tusen takk.

 

Jeg vet nå hva jeg kan gjøre, men jeg lurer fremdeles på hvor mye det gjør at den er forskøvet.

Noe sier meg at jeg bare skal få på styringa, drite i sentrering og gå videre til neste problem - perfeksjonisten i meg stritter i mot.

Vi får se hvem som vinner. Jeg håper på det første.

 

globus: jeg mangler nok ikke 8 cm, men motoren er forskøvet 8cm. Det ser ut til å bli god plass så snart jeg får akslingen på.

Link to post
Share on other sites

Båten har alltid vært nervøs når noen beveger seg i den (spesielt i lav fart) - kan krenge brått over når noen prøver å ta inn fendrene mens jeg prøver å styre meg ut av  brygga. 

 

Krenging har sammenheng med skrogfasong og vektforskyving. Har du vann i dobbelbunnen kan det bli mye krenging på en flatbunnet båt. Er fasongen som en kano eller kajakk, rund sideveis, vil den oppføre seg slik, nærmest ustabil som en tømmerstokk.

 

Ekstramotoren du har montert, kan også skape litt skjevheter og brems, om den brått subber nedi.

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg skal montere en baystar hydr. styring i båten og finner da ut at motoren er plassert 8cm til høyre for senter.

Akkurat langt nok til at jeg ikke får styringa tredd innpå.

 

Jeg pleier å montere inspeksjonsluker for å gjøre tilgjengeligheten enklere. Men det krever at underlaget er flatt. Luker får du i forskjellige størrelser og fasonger. Noen er også utformet med hanskerom.

 

Monterer du en luke på hver side i brønn, kan du tre styringa inn derfra. Samtidig får du god tilgjengelighet til innvendig feste for brakett for 4hk og badestige, om du trenger det.

 

Selv mange nye båter kommer med slike luker også i bunnen av brønn. Det gjør det enklere å montere og demontere motor. Da kan du bare stikke armen ned i luka for å entre bolt/mutter på innsiden.

 

Men om du må demontere motoren for å lage hull til lukene, er du jo like langt, når det var det du ville unngå. Litt vanskelig å avgjøre det ut fra bildet, og jeg kjenner ikke båtmodellen mer enn det.

 

http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Verktoy-og-tilbehor/Inspeksjonsluke-2000037323/

Redigert av globus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...