Jump to content

Reduserer dette farten???


Harald-

Recommended Posts

Har en 36" stålbåt.

Monterte ny badeplattform med et skjørt(lippe, fals) rundt denne.

Dette skjørtet er et 50 mm flattjern som går rundt hele badeplattformen.

 

Når jeg kommer opp i marsfart ligger dette skjørtet og streker ned i vannflata.

Etter all fornuft kan man vel si at dette burde streke noe alvorlig, men enkelte sier dette gir mer sjø til propellen, og faktisk kan ha positiv effekt, noen som har hørt om dette før?

 

På en hurtigående skyssbåt ble dette gjort, har hørt at de fikk 2 knop mer ut av dette med samme turtall???

 

Noen som har erfaring/vet noe om dette??? :drink:

Link to post
Share on other sites

Etter all fornuft kan man vel si at dette burde streke noe alvorlig, men enkelte sier dette gir mer sjø til propellen, og faktisk kan ha positiv effekt,

Så hvis man monterer badeplattformen så lavt at den streker i vannet, så får propellen det bedre? Sjøsprøyt, sier jeg. Sats heller på "Etter all fornuft"-delen av vurderingen din og innse at det streker litt. Litt er imidlertid ganske ubetydelig i den store sammenhengen.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

På en hurtigående skyssbåt ble dette gjort, har hørt at de fikk 2 knop mer ut av dette med samme turtall???

 

:drink:

Hvis man skulle få 2 knop mer MED SAMME TURTALL så ville det bety en ganske solid økning av propellens virkningsgrad   -   og det skulle komme av en kant som stod og striket i sjøen en halv eller en hel meter lengre oppe ? ? ? ? ?

 

"Ehver er salig i sin tro, tro at hottentot er eskimo", var det ikke slik Radiofantomene sang i ønskekonserten for et halvt århundre siden....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

En opplysning om hva Redningsselskapet gjør på de nye store skøytene sine. Istedet for å montere trimplan, monterer de noe som heter injektorer. Dette er små lepper som skyves ned under bunnen i akterkant, på samme sted hvor man ville montert trimplan. Disse injektorene skyves loddrett ned slik at de stikker litt under bunnen. Dette vil gjøre at de bygger opp en liten "pute" av vann. Denne puten vil gi akterskipet et løft med et resultat som skal være bedre enn trimplan.

 

Dette gjelder båter som er større enn 25 mtr. Hvordan det vil bli på en fritdsbåt under 10 mtr. vet jeg ikke men tanken er spennende, ikke sant?

Link to post
Share on other sites

Dette er små lepper som skyves ned under bunnen i akterkant, på samme sted hvor man ville montert trimplan. Disse injektorene skyves loddrett ned slik at de stikker litt under bunnen. Dette vil gjøre at de bygger opp en liten "pute" av vann. Denne puten vil gi akterskipet et løft med et resultat som skal være bedre enn trimplan.

Mulig de gjør noe slikt, men slik du beskriver det, kan jeg ikke se hvordan det skal kunne virke. En loddrett leppe som stikker ned fra akterspeilet litt under bunnen vil naturlig nok skape enorme mengder turbulens. Rett og slett av den enkle grunn at stikker du en kniv ned i vannet med bredsiden i fartsretningen, streker den og lager store mengder turbulens.

 

Kanskje de har en vinkel på leppa? Kanskje turbulensen kommer for langt bak til å påvirke propellen? Kanskje det er et eller annet hydrodynamisk prinsipp som kommer til sin rett? Ikke vet jeg, men jeg vet at stikker du ting ned i vannet på tvers av fartsretningen, streker det veldig. Om det er kanten på en badeplattform, trimflaps som står nesten loddrett, ankeret som ikke kom seg helt opp, eller noe helt annet, så blir det motstand. Motstand liker vi ikke.   :drink:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei Celina.

Kan du ikke lage en 45 graders kant på flattjernet ditt? Da virker halvparten av strekekraften oppover og du utnytter motstanden til å løfte hekken.  Det er uansett små krefter vi snakker om, men at litt av strekingen i steden utnyttes til løft må da være av det gode?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

En loddrett leppe som stikker ned fra akterspeilet litt under bunnen vil naturlig nok skape enorme mengder turbulens.

Når farten blir stor nok, blir det ingen turbulens på baksiden, etter som vannet går beint bak. Akurat som det ville fungert ved akterspeilet uten denne leppa. På sakte fart blir det mye turbulens og bobler, men i planingsfart er det går vannet fritt straks det har pasert hekken.

 

Forran denne "leppa" vil det nok bli motstand og turbulens, men dette har de vel beregnet at det blir mindre enn gevinsten, etter som motstanden mellom puten av det "stillestående vannet" og resten av sjøen blir mye mindre enn motstanden mellom skroget og sjøen.

 

For øvrig et meget interessangt prinsipp de har kommet på her! :cool:

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg null peiling på, men jeg skjønner altså at "puta" som dannes mellom topp og bunn på leppa og et stykke femover danner en trekant som gir et løft. Dette fordi at når farten er stor nok, vil vannet foran leppa bli stillestående og vannstrømmen forøvrig vil presse skroget oppover. Javel. Men hvorfor ikke da ha store flaps bak i samme lille vinkel som denne "puta"? Da er man jo ikke avhengig av en viss fart og stillestående vann for å få løft, men får løft fra første knop.

 

Er det fordi slike flaps vil være store/tunge/dyre i forhold?

 

Men hvis løftet bare virker i høye hastigheter, er det ikke da bortkastet? I høye hastigheter her man kanskje uansett løft nok? Og da sitter man kun igjen med masse streking ved lav fart? Eller?

 

Noen som kan lære meg mer om dette?

 

Uansett vil vel Celinas badeplattform med flattjern være en stor og stygg streker i vannet og intet annet?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

når farten er stor nok, vil vannet foran leppa bli stillestående og vannstrømmen forøvrig vil presse skroget oppover. Javel. Men hvorfor ikke da ha store flaps bak i samme lille vinkel som denne "puta"? Da er man jo ikke avhengig av en viss fart og stillestående vann for å få løft, men får løft fra første knop.

Det er mulig noe av målet er å redusere vannmotstanden til skroget. Alt som beveger seg på sjøen har en del motstand som reduserer fatrten, også en flaps bak båten (selv om det er begrenset pga. det lille arealet), men denne "puten" som dannes under båten har svært liten motstand. Dermed får man kanskje noe av den samme efekten som ved å ha et stepp under båten. Med et step flyter noe av skroget på en luft pute, mens her flyter det på en vannpute. Uten å si noe for sikkert vil jeg tro at dette er noe av poenget.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...