Jump to content

Anker og tau til Hansvik 18

Viljesterk

Recommended Posts

Hei...

Har aldri brukt anker før, så har sett og lest veldig mye de siste dagene i et forsøk på å bli smartere..

Båten veier ca 500kg + en 50hk 2-takt + to voksne.

Noen plasser anbefaler de 3kgs anker, andre over 5, og andre igjen sier ankeret skal være så stort som jeg og båten orker - så jeg kjøpte meg et 7.5kgs brucekopi på biltema for å være sikker.. Men det virket da veldig svært for min båt. Har jeg tatt for hardt i her?

Jeg tenker å legge til ved land - ikke på svai om det har noen betydning.

Bruker man kjetting i slike små båter, eller fønker det greit med synketau fra biltema / evnt 3-4 meter kjetting + synketau?

Hadde vært greit å våkne samme plass som vi la oss...

Jeg synes du har valgt en fornuftig størrelse. Noen synes sikkert du kunne klart deg med mindre, men er det noen vits i å ta tjanser for å slippe å løfte 2 kg ekstra?

Hvis jeg var deg ville jeg satt på en fem meters lengde med kjetting i tillegg til synketau. Noe mindre enn det synes jeg er en vits. Et alternativ er selvsagt blytau isteden, da slipper du skranglingen fra kjettingen over rekka når du trekker :smiley:

Hei igjen..

Har vært mye rundt og sett på båter, og ser at flere har slik ankerrulle bakpå - spesielt seilbåter.

http://www.biltema.no/no/Bat/Anker/Anker/Ankerrulle-2000032744/bilde

Hvordan virker dette i forhold til tau/kjetting?

Viljen er ofte større enn evnen hos meg, og jeg glemmer at å dra opp 40 meter med blytau m/7kgs anker i enden kanskje ikke er så lurt for en skranglete skrott.

Vekten er ikke stor, men repetisjon knekker meg - så da virket jo denne ankerrullen enklere.

Er det et reellt alternativ? Synker dette båndet? Har jeg misforstått bruken?

Det står veldig lite informasjon om det.

Redigert av redusert (see edit history)

Hadde jeg søkt på merkenavnet hadde jeg funnet litt..

https://baatplassen.no/i/topic/22605-ankaroline-noen-som-bruker-det/

Fant også ett ankaroline i en butikk hvor det stod på esken at det ikke anbefaltes som primær ankrings-metode.

Forstår det som om at det er like greit å bare gjøre som dere rådet meg til, ja :yesnod:

Båten veier ca 500kg + en 50hk 2-takt + to voksne.

Noen plasser anbefaler de 3kgs anker, andre over 5, og andre igjen sier ankeret skal være så stort som jeg og båten orker - så jeg kjøpte meg et 7.5kgs brucekopi på biltema for å være sikker.. Men det virket da veldig svært for min

båt. Har jeg tatt for hardt i her?

jeg har båt på rundt tonnet, 7,5 kg brucekopi med 4 meter kjetting. iallefall på de bunnforholdene jeg har så sitter det som støpt. Med ca halve båtvekta så kan jeg ikke skjønne annet en at båten din blir liggende der du la den :) 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...