Jump to content

Innstilling av tennning


Oddisman

Recommended Posts

Er relativ fersk båteier med bare sånn passe kjennskap til motorer. Motoren på båten min stopper lett når den går på tomgang. Som fersk båteier er dette veldig frustrerende da jeg har nok av andre ting å fokusere på når jeg skal lære meg å føre båten. Motoren er en Volvo Penta AQ145. Har sjekket instruksjonsboken men finner ikke ut hvordan jeg stiller tenningen. Stiften ble skiftet i fjor høst av mekaniker før jeg tok over båten. Sannlynligvis har ikke tenningen blitt stilt riktig etter det. Er dette noe jeg kan gjøre selv, og hvordan gjør jeg det?

Link to post
Share on other sites

Første anbefaling er naturligvis å forholde seg til instruksjonsboken. Vanligvis vil justering innebære bruk av stroboskoplampe (Biltema OK) etter gitt prosedyre av motorprodusent.

 

Når så mye er skrevet, bytte av stifter berører ikke justering av tenningen. Justering av tenning skal ikke være nødvendig hvis ikke noen har endret settingen ved å vri på fordeleren der den er skrudd fast i motorblokken.

 

Bytte av stifter: Åpningen på stiftene er "hårfine greier", men det er ikke vanskelig å gjøre det selv. Send noen ord på forumet og fortell om du har motorproblemer og beskriv så godt det lar seg gjøre hvordan problemene arter seg. Mye hjelp å få her.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Endring av stiftåpning(kamvinkel) endrer også tenningstidspunktet, så hvis stiften er blitt montert med en annen stiftåpning er også tenningen forandret. Du må derfor sørge for at stiftåpning(kamvinkel er korrekt før du justerer tenning. På denne motoren sitter vel tenningsmerkene ved reimskiven ved veiva. Mener også å huske at tenningstidspunktet står oppgitt på luftfilterboksen hvis det ikke er revet av. Juster ved å løsne fordeleren og vri denne til riktig punkt ved å lyse på tenningsmerkene med tenningslampe(stroboskoplampe)

Link to post
Share on other sites

Er ikke umiddelbart helt enig med siste taler. Stifteåpningen er et fast punkt. Den skal være i h.h.t. spec. Vi brukte å kontrollere settingen på utført stiftebytte med kamvinkelmåler. Vi skrudde ikke på tenningen for å få stiftenen til å "passe". Tenningspunktet varierer med eventuelt (vel og merke eventuelt) sentrifugalvekter- og vacuumregulering. Sistnevnte er avhengig av turtall og innsug/belastning. Turtall for justering er oppgitt i instruksjonen, enten på filterhus eller i boka. Vektene regulerer til høyere tenning med økende turtall. Vacuumregulatoren regulerer mot lavere tenning ved belastning (lavere vacuum i innsuget). De maritime bensinmotorene jeg har skrudd på mener jeg ikke har hatt vac.regulering. Men det er lenge siden jeg skrudde på slike.

 

Ellers så er dette med kamvinkel naturligvis korrekt. Vi justerte opp motorer til ok prestasjon i gutteårene, lenge før vi visste hva kamvinkel var for noe.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Poenget med mitt innlegg var at en forandring på kamvinkelen også forandrer tenningstidspunktet.

 

Det betyr at man alltid må justere kamvinkelen først og deretter tenningen. Hvis du forandrer kamvikelen etter at tenningen er justert hvil du også ødlegge den tenningsinnstillingen du har gjort.

 

Grunnen til dette er jo at hvis du feks justerer stifteåpningen mindre vil den treffe knasten på fordelerakselen tidligere og tenne før.

 

Enig Hulda?

Link to post
Share on other sites

Jeg har også skrudd litt i ungdommen og mener at det kun er 'en innstilling som innvirker på grunninstilling av tenningstidspunktet, nemlig fordelerens stilling. Grunninstillingen for tenningstidspunktet justeres altså ved å vri på fordeleren mens motoren går på tomgang samtidig som man benytter stroboskoplampe for å sjekke at tenning på sylinder no 1 skjer akkurat når merkene på reimskiva og blokka er overett. Etter dette justeres tidspunket av sentrifugalregulatoren (turtallsavhengig regulering) og vacumregulatoren (belastningsavhengig regulering).

Fordeleren settes fast når merkene er overett. Stiftåpningen påvirker ikke selve åpningstidspunktet for stiftkontakten (dette er identisk med tenningstidspunktet), men stiftåpningen skal likevel være så korrekt som mulig for å sikre at tiden som stiftkontakten holdes åpen av fordelens kamaksel blir riktig. Strømmen gjennom stiftkontakten går jo til primærsiden i coilen som induserer høyspenning til tennpluggene og det er viktig at tiden for lukket kontakt er riktig.

Link to post
Share on other sites

Problemet her er vel ikke fininnstlling av tenning men at motoren stopper på tomgang. Hvis tenningen ikke er helt ruskende gal så er det vel heller noen tomgangsdyser el. som også bør sjekkes. Slitte aksler i forgasserspjeld han også gi mye rar oppførsel av en motor.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med siste taler, men siden det var så mange meninger om dette med tenningen...............

Forgasserens funksjoner er selvsagt helt essensielle. Stikkord er: sjekk at forgasseren ikke suger falsk luft noe sted eller om den har urene dyser eller i verstefall dyser med feil størrelse. Feil innstilling av tomgangsskruen kan også være årsaken og selvsagt gjengrodd luftfilter.

Link to post
Share on other sites

Joda, helt enig i at tomgangsproblemer ofte heller relaterer til drivstofftilførsel enn til tenningsregulering. Men her kommer da hele spekteret av muligheter, kanskje det hadde vært like greit med en "hovedservice"? Og glem heller ikke lekke pluggkabler, krypstrømmer, irr og dårlige kontakter. Dårlig trykk på bensinpumpen har jeg også opplevd som årsak. Fra tid til annen er det slik at man gjør en rekke ting, så går motoren ok. Uten at man kan peke på en enkelt årsak til forbedringen.

Link to post
Share on other sites

Selv om det kanskje ikke er feil tenningsinnstilling som er årsaken til ”Oddismanns” problemer, så er det alltid vanskelig å holde seg unna en ”god tenningsdiskusjon” …. :smiley:

 

Jeg er helt enig i ”OLO”’s prosedyre for tenningsjustering! Og jeg tror også ”Hulda” egentlig er enig(?). Stiftene åpner tidligere ved stor kamvinkel enn de gjør ved liten vinkel. Derfor er det viktig at du først justerer stiftåpningen/kamvinkelen korrekt, slik at denne variabelen er låst før du begynner på selve tenningsjusteringen ved å dreie på fordeleren.

Link to post
Share on other sites

Selv om det kanskje ikke er feil tenningsinnstilling som er årsaken til ”Oddismanns” problemer, så er det alltid vanskelig å holde seg unna en ”god tenningsdiskusjon” …. :smiley:

 

Jeg er helt enig i ”OLO”’s  prosedyre for tenningsjustering! Og jeg tror også ”Hulda” egentlig er enig(?). Stiftene åpner tidligere ved stor kamvinkel enn de gjør ved liten vinkel. Derfor er det viktig at du først justerer stiftåpningen/kamvinkelen korrekt, slik at denne variabelen er låst før du begynner på selve tenningsjusteringen ved å dreie på fordeleren.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Her har selvfølgelig OLO og Arvid A rett. Kamvinkel først, deretter tenningstidspunkt.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...