Jump to content

Blande gamle og nye batterier med forskjellig kapasitet?

REM

Recommended Posts

Har nå målt mine gamle batterier med oppgitt cca=970

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Batteriene som ble bedømt som kassable med 180x7=1240cca blir med cca på 970 altså bedømt som fullgode?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Enig med Kaffelars, 100%. Forbruksbatterier bør vel kun testes på en måte, og det er en utladningstest over f.eks. 20 timer. Det er en grunn til at mange tror de har et supert batteri bare fordi det greier å starte en motor. Det har ingenting med gjenværende Ah kapasitet på et forbruksbatteri å gjøre. Mitt råd er å kaste den batteritesteren fra Biltema i miljøcontaineren. Bruk heller hue, og batterimonitoren. Den kombinasjonen har nemlig noe med virkeligheten og forbruksbatterier å gjøre.

For start, thruster, vinsjebatterier er det en enkel test å trykke ned min/max knappen på multimeteret, måle på batteripolene og se etterpå hvor lavt spenningen dropper når man kjører utstyret.

Stuper spenningen under 10 volt i noen plussgrader, er det på kanten med 'cca' igjen for utstyret, ikke så vitenskapelig, men gir en indikasjon.

"100% Health" etter fem års bruk er ikke dårlig  :smiley:  Prøvde å google batterimerke og nummer, men fant bare startbatterier.  Startbatterier er ikke de aller beste som forbruksbatterier, så jeg er spent på hva den endelige konklusjonen her blir.

@REM: Har du valgt rigtig standard i testeren?  Det skal være i "menyen" der et sted.  Ser av etiketten på batteriet ditt at det er oppgitt til 970 A (EN), så du skal bruke standarden "EN".

Det står også i manualen at man ikke skal måle med helt oppladede batterier.  Det kan forstyrre måleresultatet.  Det er nevnt med relasjon til bil, at fjernlysene skal stå på i 3-5 minutter.  Omsatt i ampere så betyr det vel rundt 15-20A strømtrekk sånn i praksis. Og omsatt fra et lite bilbatteri til ditt, så kan du sikkert gange det opp med tre, enten tregangeren i strømtrekk (A), eller over tre ganger så lang tid.

Synes ellers at syvgangeren på CCA høres ut som et fornuftig valg.  Er i det området det ligger på, om man ser på nye tilsvarende batterier i dag.

Disse instrumentene måler ikke CCA, de måler indre motstand, og beregner CCA.  Basert på inntastede verdier, beregnes den "normerte" indre motstanden, som så sammenlignes mot den målte indre motstanden, og man får ut et resultat basert på sammenligningen.  Er visst en målemetode som blir mer og mer brukt, og som blir ansett som ganske pålitelig til å måle batteritilstand.  Selv om den ikke måler faktisk kapasitet i Ah.

Har denne batterimåleren selv. Til sin pris er den meget god. Versus BT sine reklamasjonsmålere til nesten 10.000 påstod BT så var avviket bare en % og BT tok hensyn til batteritemperatur noen den de selger ikke gjør. Men du må vite inputen, cca og hvilken batterinorm du vil måle etter. Den måler indre motstand og er bare ett regnestykke basert på input og hva den måler. Men som indikator på batterienes kvalitet er den meget god til sin pris.

Dette har jeg også nevnt i en annen tråd tidligere i vinter.

Som alltid med elektronikk GIGO-prinsippet gjelder

Tok en kjapp test på et gammelt 80Ah startbatteri jeg har i garasjen. Tatt ut av bilen for en noen år siden fordi det ble for dårlig i kulde.

Data er oppgitt til:

• 12V 380A 80Ah DIN
  • 12V 640a EN (SAE)

Erfaringen min er at 8x kapasitet i Ah gir bedre samsvar i målinger enn 7x.

Temperatur i garasje er ca. 7 grader. Tok moen måleserier med forskjellige innstillinger ut fra oppgitte data:

bilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Erfaringen min er at 8x kapasitet i Ah gir bedre samsvar i målinger enn 7x.

Dette er interessant.  Alt annet likt, så vil vel da en inntastet CCA på 8x kapasiteten (dvs. 1440 CCA) resultere i en enda dårligere konklusjon enn den første målingen til REM.

@Jens_P:  Vet du om Health % i målingene dine er ment å illustrere prosentvis gjenværende kapasitet på batteriet?  I så fall er det interessant at BT mener 58% er OK, det må i tilfelle være mer rettet mot startbatterier.  I min båt så ville jeg sagt at man i praksis da har 8% av den normerte kapasiteten å bruke av, før batteriet skal lades.  Siden jeg ikke vil gå under 50% SOC.  Det ville jeg ikke sagt var ok til forbruksbank i båt, så her må man bruke litt skjønn.

@REM: Har du valgt rigtig standard i testeren?  Det skal være i "menyen" der et sted.  Ser av etiketten på batteriet ditt at det er oppgitt til 970 A (EN), så du skal bruke standarden "EN".

Jeg annga kun 970 i cca menyen. Mulig jeg får andre verdier hvis jeg leter opp "EN-menyen" Skal sjekke opp i morgen

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

@Jens_P:  Vet du om Health % i målingene dine er ment å illustrere prosentvis gjenværende kapasitet på batteriet? 

Vet ikke, men vil anta at det referer til kapasitet. CCA kommer som målt verdi og kan sammenlignes med oppgitt verdi.

Med Health på 50% vil jeg anta at tilgjengelig Ah er halvert i forhold til når batteriet var nytt.

Min antagelse!  :smiley:

Batteriet jeg har målt på benyttes til vinsj som trekker 1500kg båt på tilhenger opp en liten bakke og inn i garasje.

Fungerer greit, men mangler nok litt fart og tåler mindre driftstid før det må lades i forhold til et batteri som var nytt.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Han hadde en batteritester ja av profftypen, og vi fikk faktisk det samme resultatet begge to. Menyene var også forbausende like. Tror det må være den samme produsenten bak de to testerne?

Tok en ny test nå i dag tidlig, og benyttet da oppgitt EN970 A. Resultat 83% health, og "God battery", så jeg finner en alternativ bruk av de to batteriene. Mye cranking power igjen der etter 6+ års bruk. Tenkte å ta en utladingstest etterhvert for å finne Ah-kapasiteten som vel må være mer interessant i en forbruksbank enn cca?

Batterimannen anbefalte å la de gamle batteriene stå tørt og kallt, og så måle spenningen etter et par måneder. Er spenningen da godt nede på 12-tallet snakker vi vel om høy selvutlading. Men hva hvis spenningen bare faller 0,1 eller 0,2V. Finnes det noen standard om hva som er akseptabelt?

Redigert av REM (see edit history)

ad. planlegging:

Standarden for det tror jeg du må sette selv REM. Hvis du lader dem ut med en lampe til en gitt spenning ser du jo hva de kan gi. Makter de ikke å gi fra seg tilfredstillende mange Ah i forhold til den plassen de opptar er det vel bare å kaste dem. Dersom hvilespenningen faller vesentlig uten bruk bør du kanskje ha en skillebryter mot de andre batteriene.

Støttar Jens_P sine betraktningar her..

Det er noko som skurrar når du opplever startvanskar, slik du beskriv i fyrste innlegg, for deretter å måla kvilespenning som indikerer ca 50% utlading, og vidare finn ut at batteria var nokså gode..

Trur det kan vera lurt å leita etter dårlige kontaktpunkt mellom batteribank og startmotor.

Med forbehold om at eg har misforstått forløpet.. :smiley:

bilde

Øverste skisse viser dagens løsning hvor batteri nr. to i rekka fra venstre er kablet til forbrukere. Kan dette være årsaken til den skjevbelastningen jeg beskrev i innledende innlegg hvor de to 190Ah batteriene målte 0,3V høyere spenning enn de to 225Ah. Vil løsningen skissert nederst med siste batteri i rekka kopplet til forbrukere rette opp dette?

Ladinga er arrangert like ens hvor batteri nr. to er første mottager av strøm fra lader og dynamo

Redigert av REM (see edit history)

ad. planlegging:

Enig med Havlengt, men har sett at "Tenkt løsning" blir anbefalt av mange.  Kan tenke meg det er for å sikre at evt. spenningsfall i kablene får minst mulig å si over tid, ikke minst ved høye belastninger.

Ift. de "skjeve" målingene dine så trakk du 1% av batterienes totale kapasitet, det er ikke mye.  Vil heller tror at forskjeller i batterienes oppbygning, alder og tilstand hadde mer å si enn kablenes plassering.  Du har allerede målt at den minste batteribanken har 50% større indre motstand enn den største, så noen forskjeller er det "inni der".  Vet du hvordan hvilespenningen på batteriene er nå?  Dvs. den "ekte" hvilespenningen, etter full opplading og deretter hvile i minst 12 og helst 24 timer?

Edit: 1% var med tanke på belastningen du satte på.

Redigert av StorStas (see edit history)

Hvis jeg ikke tar feil så vil alltid strøm velge korteste vei? Altså vil det i praksis være forskjell med den tenkte løsningen din REM.

Er vel noe av det samme jeg har opplevd på lastebiler (bergningsbiler med 12V og 24V). Ved å gi startstrøm "tappes" først nærmeste batteriet og det tar tid før de utjevner seg igjen. Byttet vi plass/rekkefølge på batteriene var det f.eks nok strøm (A) til å få start.

Red: kommer vel an på forbruk, litt over tid= liten betydning, stort forbruk over kort= stor betydning. Mulig noen mener jeg er helt på jordet? ;)

Redigert av oberst1 (see edit history)

.  Vet du hvordan hvilespenningen på batteriene er nå?  Dvs. den "ekte" hvilespenningen, etter full opplading og deretter hvile i minst 12 og helst 24 timer?

.

Er vel egentlig enig med dere jeg også. Ville bare sjekke for å være sikker. Enkelte proffer snakker jo om diagonale kopplinger på uttak og lading av banken. Med dette menes vel noe ala den nedre skissa mi?

Når det gjelder hvilespenning lå mine gamle batterier nå idag på 12,8V. Nå har jeg kopplet de opp på en C20 belatningstest, med to stk 55w lyspærer som belastning. Etter en halv time var de nede på 12,5, etter 2 timer 12,1V, og nå sist kl 1430 6,3V!

Dette var altså batteriet som ble bedømt til å inneha 82% kapasitet og "Good battery" målt etter CCA med Biltemamåleren. Betyr dette at utgåtte forbruksbatterier kan ha et liv videre som startbatterier? Neppe. Jeg ville ikke turt.

ad. planlegging:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...