Bjarty Startet 19.April.2016 Link til dette innlegget Startet 19.April.2016 Hei, jeg skal kjøpe en båt med en stk T6.3544 220Hk installert. Iht til eier er det utført storservice etc.. fra annonse : " Motor ble fullstendig overhalt i 2007 og er i veldig god stand. I slutten av 2013 ble det tatt storservice hos Røyksund Mekaniske verksted. Det er fulgt opp med årlige servicer i ettertid på samme verksted. " Jeg har ikke fått noe info om hva som ble gjort i 2007, eller 2013, men eier skulle se hva han fant i papirene. Jeg er vant med en MD2B i min tidligere båt og har fått helt angst for motorer som det ikke produseres deler for lenger. Bla koster termostaten 800 kroner MD2B. Perkinsen er fra 1989. Iht. noe nettsteder er det mange deler som ikke lenger produseres til disse, spesielt de marine(marinerte ) deler. Kan noen være så snille å fortelle meg hva jeg skal se etter nå jeg drar utenbys for å hentese på båten ? Jeg leste blandt annet at manifold til disse koster 50000,- men vet ikke om det da gjelder manifold som er kobliet til sjøvann eller varme utveksler kan det ses på bildet som er vedlagt ? Jeg er litt grønn på Traktor motorer Vil det i så fall være mulig å bygge om motoren til å ikke være marinisert, slik at motoren da funkerer slik den ville gjort i en traktor(med radiator)? For det er vel salt vannet som tar knekken på manifold? Sitér dette innlegget Link to post
Donzi Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Fadern har en enda eldre 6 sylindra Perkins og denne går som en klokke. Billige traktordeler kjøpes på f.eks økonomideler. Veldig enkelt å skru på selv, men dette er jo ingen ny motor, så litt må man kanskje regne med. Jeg hadde ikke vært skeptisk til dette. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Har selv en Perkins 4.108 som var i produksjon fra 58 til 92. Har aldri fått inntrykk av at deler er hverken vanskelig å få tak i eller dyrt. Det lille jeg har kjøpt har jeg kjøpt på en traktorsjappe i Østfold, og det har vært billig og på lager. Ringte først og svingte innom på vei til båten. Pluss at de bak disken faktisk kan motoren, det er jo gode greier. Var en stund jeg lurte på om jeg trengte overhaling av injektorpumpe, det var det mange lokale landbruksverksteder som kunne gjøre, heller ikke til noen skremmende pris. Og ebay er full av deler, engelskmenn og gamle motorer er noe for seg. Når Perkins i tillegg er noe av det mest skuddsikre som finnes så tja, ville ikke fryktet dette. Når det er sagt så kjenner jeg ikke akkurat din modell. Men jeg tenker egentlig at med Perkins under dekk så slipper jeg å tenke på å bytte motor så lenge jeg har båten, selv om den har stått der siden 86. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 En Perkins som har blitt overhalt av Gullsmeden i Røyksund, det må være skuddsikkert. Perkins orginal mariniserte 4.236 og 6.354 er noe av det mest driftssikre en får av marinemotorer. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Perkins har en svakhet en må skifte sjøvannsimpeller hver ca.3 mnd. ved kontinuerlig drift Gullsmeden i Røyksund ? ja det står her. https://baatplassen.no/i/topic/47735-erfaringer-med-r%C3%B8yksund-mekaniske/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mons Olav Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Løp å kjøp Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Martin Blomberg Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 http://www.parts4engines.com/perkins-ht-6-354/ Disse fører deler. De deler som er vanskelige å få tak i produserer de selv. Er det deler du behøver som ikke står listet på deres hjemmeside ring og spør. Jeg har kjøpt deres overhaul kit til min Perkins 4.107. Bra kundeservice (du må kunne prate på engelsk da ;-) ) Rask leveranse Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Jeg synes du skulle knytte din angst til andre forhold. Som flere har nevnt så er verkstedet i Røyksund skikkelig. Jeg var innom der med min båt, som da hadde en Sabb som ikke hadde vært produsert på nesten 20 år, og de kunne den utenat. Jeg vil også slutte meg til dem som peker på at du vil kune få det meste av deler siden dette er en internasjonal motor med mange bruksområder. Endelig, etter å ha vært ombord hos en kamerat med D6 så vil jeg si: Pris deg lykkelig for at du får en motor uten elektronikk, som i seg selv kan skape like mye problem som de funksjoner de skal overvåke. Sitér dette innlegget Link to post
BorisEikenes Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Hei. Hadde en slik, 6.354 Turbo i en 30-fots snekke jeg hadde. Kjøpte den med rådelagerhavari, og overhalte den for en slikk og en ingenting. Fantastisk enkel motor å skru på, solid, og kraftig. Eneste jeg ikke likte var tomme-dimensjoner og mye fingjenger. Tungbygd motor, beregnet for hardt arbeid. Økonomideler har godt utvalg, slipesett (alt av pakninger til overhaling, inkl. Toppakning) kom på ca 3000. Har custom manifold i rustfritt liggende (turbo) i god stand, om dette er noe som kan være av interesse. Boris Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Jeg hadde denne i en 35 fots båt uten turbo, 115 hk. Den gikk uten ett feilsslag i de 9 år vi hadde båten - kjempemotor Sitér dette innlegget Link to post
Bjarty Svart 21.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 (redigert) Hei. Hadde en slik, 6.354 Turbo i en 30-fots snekke jeg hadde. Kjøpte den med rådelagerhavari, og overhalte den for en slikk og en ingenting. Fantastisk enkel motor å skru på, solid, og kraftig. Eneste jeg ikke likte var tomme-dimensjoner og mye fingjenger. Tungbygd motor, beregnet for hardt arbeid. Økonomideler har godt utvalg, slipesett (alt av pakninger til overhaling, inkl. Toppakning) kom på ca 3000. Har custom manifold i rustfritt liggende (turbo) i god stand, om dette er noe som kan være av interesse. Boris Jeg fant ikke så mye på nett når det gjelder deler fra Økonomideler, men kanskje ikke så mye nettbutikk. Fordel at jeg bor Sarpsborg da. Ville noen sagt at båten er verdt mer fordi det er Perkins? Typ 90 000 mer en tilsvarende båt med annen motor? Ref : https://baatplassen.no/i/topic/125833-er-b%C3%A5ten-for-dyr-ar%C3%B8-33/ Redigert 21.April.2016 av Bjarty (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Universal diesel er også bra å snakke med ang Perkins. Synes ikke 89 mod er gammel Perkins. Driftsikkerhet og deletilgang har jeg erfart som veldig god. Eneste man skal være skeptisk til med engelsk motor, er hvis den IKKE svetter olje....for da er den tom for olje . Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 . Eneste man skal være skeptisk til med engelsk motor, er hvis den IKKE svetter olje....for da er den tom for olje . Og det er som regel ens egen feil, garantert hvis en kjører med syntetisk olje, den renser for godt på gamle motorer. 10-30 olje https://www.felleskjopet.no/butikk/smoeremidler-og-drivstoff/oljeprodukter/olje-fk-kombi-10w30-20l-50269234/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Pettern1972 Svart 3.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 89-modell Perkins er vel snaut nok innkjørt. :-) Min Perkins er fra 1977,og får stort sett alt av deler på økonomideler eller universaldiesel til langt under overkommelige priser. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 (redigert) Og det er som regel ens egen feil, garantert hvis en kjører med syntetisk olje, den renser for godt på gamle motorer. 10-30 olje https://www.felleskjopet.no/butikk/smoeremidler-og-drivstoff/oljeprodukter/olje-fk-kombi-10w30-20l-50269234/ Bruke veteranbilolje fra en bilsjappe på min Perkins. Svetter mindre og lekker nå minimalt via den urgammeldagse talgpakningen mellom motor og gear som i grunnen antagelig aldri noen gang kommer til å være tett. En annen perkinseier som anbefalte BT sin lavtrykende motorolje. http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Mineral/Lavtrykende-motorolje-10W40-2000022965/ Vet ikke hva disse oljene gjør men det fungerer i hvertfall. Mindre svetting og en slipper at oljetrykksalarmen begynner å "bippe" hvis man har gått motoren skikkelig varm og går ned på tomgang. Tar en del timers bruk med olja før virkningen kommer. Syntetisk hadde jeg holdt langt unna disse motorene. Redigert 3.Mai.2016 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Donzi Svart 4.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2016 Ikke sikkert multigrade oljer er nødvendig på en gammel Perkins. Husk at båten kun vil gå i varmt vær og trenger ikke kald-egenskapene til en multigrade. Mineral SAE30 (eller eventuel en mineral 20W-50 kan være veien å gå). Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 4.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2016 Nå har du navnet på verkstedet som har hatt service på motoren noen ganger så de kan sikkert gi deg et godt råd hva bruke. De er viden kjent for å vite hva de driver med. I boken er det på olje oppgitt både 10W/30 og 15W/40. Den første er beregnet å brukes i temperaturer mellom -15 og +40 mens den andre -10 og +50. . Hadde fulgt boken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.