jotto Svart 15.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2017 Hva slags motor har du? På min Evinrude E-Tec der mekanismen for dødmannsknappen er integrert med tenningen, må den gamle dødmannsknapp-kretsen fortsatt være koblet i parallell med den nye. Ellers får du ikke skrudd av motoren med tenningsnøkkelen. Sitér dette innlegget Link to post
Dr Nelson Svart 15.April.2017 Link til dette innlegget Svart 15.April.2017 (redigert) Suzuki DF 140 Har en god venn som er elektriker så han kan nok hjelpe om det skulle være noe:) Redigert 15.April.2017 av Dr Nelson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vaageskar Svart 15.April.2017 Link til dette innlegget Svart 15.April.2017 Hadde Suzuki DF150 på P66'en, enkel montering! Verste jobben vare støvsug, vask & rydding etter borringa.. Fell har en glitrende app til smarttelefoner der jeg fant tips & tricks, monteringsanvisning og bruksanvisning, heter iallfall "FELL Maritim" i eplestore, regner med det er samme i androidbutikken ? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 15.April.2017 Link til dette innlegget Svart 15.April.2017 jotto skrev for 6 timer siden: Hva slags motor har du? På min Evinrude E-Tec der mekanismen for dødmannsknappen er integrert med tenningen, må den gamle dødmannsknapp-kretsen fortsatt være koblet i parallell med den nye. Ellers får du ikke skrudd av motoren med tenningsnøkkelen. Må innrømme at eg hadde tenkt den skulle stått i serie med den gamle. For å få brudd uansett hvilken av de som blir utløst? Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 16.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2017 Joltus skrev for 13 timer siden: Må innrømme at eg hadde tenkt den skulle stått i serie med den gamle. For å få brudd uansett hvilken av de som blir utløst? Det kommer an på hvilken motor du har :) På Evinrude er dødmannsknappen "close to stop", dvs at dødmannsknapp-kretsen må være lukket for å stoppe motoren. Det vil si at man må koble i parallell for å stoppe motoren ENTEN med trådløs dødmannsknapp ELLER med tenningsbryteren. På Evinrude er det dødmannsknapp-kretsen som lukkes når man stenger motoren med tenningsnøkkelen (ikke bare med dødmannsknapp-stroppen), så der MÅ den kobles i parallell med den trådløse. Hvis man har en motor der dødmannsknappen er "open to stop", så må de selvsagt kobles i serie. Jeg tror de fleste motorer er "close to stop", men dette er jo forklart i monteringsanvisningen for de ulike motorene: https://www.fellmarine.com/support/ Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 16.April.2017 Link til dette innlegget Svart 16.April.2017 Jau. Eg har ikke vært og kikket enda, men takk for informasjonen! Er litt for vant med fail-safe gjennom jobben. Slik at sikkerhetsutstyr vil gjøre jobben hvis strøm forsvinner. Men på en slik sak som dette vil jo motoren stoppe av seg selv om strømmen forsvinner.. Mercury motor eg har, så da er det samme som på din Evinrude :) Tenker eg kommer til å velge det som gir lettest installasjon. Mtp å fortsatt ha den gamle i loopen. Den brukes ikke i dag, så det betyr jo at den heller ikke kommer til å bli brukt om wimea skulle feile en periode. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Begynte så smått å rote med dette i dag. Tok utgangspunkt i denne: https://www.fellmarine.com/wp-content/uploads/2017/01/Mercury_QuickGuide_17.pdf Og fant den svarte og svart/gule ledningen der den gikk inn i tenningen. Den gikk via en plugg der bak. Koblet fra pluggen og ohmet at, joda, når dødmannsknappen var i off, var den kortsluttet og når den var i on var det brudd. Klippet ledningene og for å være sikker på at eg holdt på på riktig plass startet eg motoren, det funket. Men når eg slo dødmannsknappen i off, nå med ledningene klippet, så stoppet fortsatt motoren. Brukte da bryteren som er på throttelen, oppe i høgre hjørne i pdf'en. Skal den det? Hadde kanskje sett for meg at den skulle vært bortkoblet nå. Turte ikke styre mer uten å sjekke skikkelig, så eg skjøtet ledningene igjen.... Må nok google litt hvordan mercury sitt tenninssystem er bygget opp.... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 (redigert) Jeg har kun trådløs dødmannsbryter, og ingen original/vanlig. "On a Mercury outboard, the switch has a black and a black with a yellow stripe wire connected to it. The black is ground and the wire with the yellow stripe grounds the ignition." Redigert 4.September.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Joltus Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Ja eg fant disse som nevnt. Men dødmannsknappen virket jo selv når disse var klippet....... Så da stoppet eg opp for å sjekke noe mer! Ohmet ledningene som tilsynelatende skulle gå ut til bryteren. Og når de er stod i off så var det 0ohm så det stemte bra. Med tenning av og dødmannsknapp on var det noen megaohm. Men når eg slo på tenningen ble det rundt 1 kilo og var litt mer varierende..... Finnes det en tegning over hvordan throttelen er koblet? Merkelig at den bryteren fortsatt stoppet motoren når ledningene var klippet. Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Hva er diameter på hullet for denne? Fint om den hadde passet inn i det opprinnelige dømannshullet Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Racetiger Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 (redigert) Joltus: Jeg har også montert denne på en Mercury, og skjønner ikke at motor fortsatt stopper etter at du har kuttet ledningene. Hos meg var det så enkelt som å flytte originalledningene rett over på den trådløse. Trengte ikke klippe, da de var skjøtet med plugger fra forhandler. Så enkelt som plug & pray... Du må gjerne kontakte meg, så kan jeg evt bistå deg over FaceTime feks. Dette er enkle saker, strøm, jord og de to nevnte ledningene. Tlfnr deles evt på PM. TB22: Legger ved bilde av målene på enheten som skal monteres i båten. Redigert 5.September.2017 av Racetiger (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 (redigert) Da var den montert. Kun testet med disconnect da været var så dårlig. Må chippen langt under vann for å aktiveres? Fikk det ikke til i vann i vasken.... 10 cm sier manualen.... Hmmm... Får teste skikkelig i morgen! Hvordan blir dette når motoren stopper i gir? Null stress? Redigert 5.September.2017 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Gå heller et stykke unna. 10-15 meter skulle holde. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Joltus Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 (redigert) Jepp. Regner små bowridere i går så orket ikke ta testen. Skal gjøre det med begge deler i dag. Men en ting eg har tenkt på. Eg har verado med dts. Hvordan oppfører den seg om motoren stopper i 30 knop. Er det bare å dra den til neutral og ingen skjede skadd? Kan ikke være helt bra for motoren heller? Har ikke tenkt å drive å teste i fart, men greit å ha en formening om hva evt. unger og kone skal gjøre om eg skulle somle meg på sjøen.... Redigert 6.September.2017 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 6.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Joltus skrev for 9 timer siden: Da var den montert. Kun testet med disconnect da været var så dårlig. Må chippen langt under vann for å aktiveres? Fikk det ikke til i vann i vasken.... 10 cm sier manualen.... Hmmm... Får teste skikkelig i morgen! Hvordan blir dette når motoren stopper i gir? Null stress? Når jeg har testet, har motoren stoppet når dødmannsknappen er 5-10 cm under vann. De gangene motoren har stoppet for meg (f.eks. når kona har på dødmannsknappen og går i land, mens jeg skal kjøre videre), så har det bare vært å skru tenninga av og på. Baseenheten går i nødmodus, lyser gult og piper med jevne mellomrom. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Men mtp at motoren står i gir? Gikk bensintom med en noe enklere bensinmotor en gang. Den var litt styrete å få ut av gir når eg skulle starte den igjen. Vil det gå fint med min som har elekronisk gir? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Testet på avstand og vanndybde. Får si som ene testen sa. At det fortsatt finnes vanlige dødmannsknapper er ufattelig! Endelig kan eg begynne å bruke dette for ekstra trygghet når eg er alene eller med kidsa! Tenk det marerittet hvis eg falt uti mens de to andre var alene oppi Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 6.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Joltus skrev for 3 timer siden: Men mtp at motoren står i gir? Gikk bensintom med en noe enklere bensinmotor en gang. Den var litt styrete å få ut av gir når eg skulle starte den igjen. Vil det gå fint med min som har elekronisk gir? Jeg har aldri hatt problemer med det, men nå har jeg mekanisk gir. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Joltus skrev 1 time siden: Tenk det marerittet hvis eg falt uti mens de to andre var alene oppi For ikke å snakke om hvis du faller uti uten noen andre i båten, og motoren er i gear! Kan bli langt å svømme til land i oktober/november... Trådløs dødmannsknapp står på handlelista! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Joltus Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Hvis man glemmer arbåndet..... Da kan man overstyre den? Men må man bak og sette på den hetta eller kan man trykke den bort? Sånn eg leser bruksanvisningen vil den da pipe hvert 30 sekund? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Komodo skrev for 5 timer siden: For ikke å snakke om hvis du faller uti uten noen andre i båten, og motoren er i gear! Kan bli langt å svømme til land i oktober/november... Trådløs dødmannsknapp står på handlelista! Løp og kjøp. Hadde eg åpnet 2 skruer den kvelden eg gjorde første forsøk hadde den vært montert på under 5 minutt inkl boring. Var utrolig enkelt og greit selv på min motor, der det er en hel del ledninger for motorstyring. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 6.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Joltus skrev 4 minutter siden: Hvis man glemmer arbåndet..... Da kan man overstyre den? Men må man bak og sette på den hetta eller kan man trykke den bort? Sånn eg leser bruksanvisningen vil den da pipe hvert 30 sekund? Du kan trykke på den store knappen. Da går den i nødmodus, blinker gult og piper hvert 30. sekund. Litt avhengig av hvilken type motor du har, kan du skru ut kabelen på baksiden og bruke den gammeldagse dødmannsknappen istedet. Jeg har gjort det et par ganger. Jeg kommer ganske litt til på baksiden gjennom en luke. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 (redigert) Ja eg har grei tilkomst så eg kan jo sette på den hetta som fulgte med. Den gamle dødmannsknappen er ikke i drift lengre. Har aldri brukt den heller, så de gangene eg evt er uten brikka så får det bli som i gamledager. Men tanken er at det får ligge brikke i båten hele tiden. Og en reserverbrikke. De trengs jo aldri hjemme. Redigert 6.September.2017 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 6.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Ja, jeg har armbåndet i båten hele tiden nå. Ha ekstra batterier i båten. Jeg må bytte et par ganger i sesongen. Det er litt irriterende med pipinga når man er ute på tur og batterialarmen går :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Har ikke byttet batteri i min ennå etter to sesonger. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.