paso Startet 30.April.2016 Link til dette innlegget Startet 30.April.2016 (redigert) Hei. Et år siden denne båten kom i markedet. Er det noen eiere her som kan gi en ærlig brukererfaring på båten. Typisk sjøegenskaper i litt rufsete sjø, ting som dere er fornøyd eller ikke fornøyd med. Lurer spesielt på om det er mye vind og turbulens i cockpiten når man sitter i båten på marsjfart og om det er behov for trimflaps. Og om man bør gå for 300 eller 350 hk på denne. Takk for svar. Redigert 30.April.2016 av paso (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 30.April.2016 Link til dette innlegget Svart 30.April.2016 Jeg har hatt Ibiza 24 touring i 9 år, og skrogene er vel tilnærmet eller identiske til 760T. 24 touring var en fantastisk god båt å kjøre i røff sjø og responderte villig på trim. Som med alle hurtiggående båter, krever den aktiv kjøring og en fører som vet hva han driver på med, når farten øker, for å virkelig utnytte fartspotensialet og båtens kjøreegenskaper. Hadde Mercury 275hk Verado på min, men vurderte å oppgradere til 350. Endte opp med å kjøpe større båt i stedet for. Kan absolutt anbefale båten. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 (redigert) Jeg har hatt Ibiza 24 touring i 9 år, og skrogene er vel tilnærmet eller identiske til 760T. 24 touring var en fantastisk god båt å kjøre i røff sjø og responderte villig på trim. Som med alle hurtiggående båter, krever den aktiv kjøring og en fører som vet hva han driver på med, når farten øker, for å virkelig utnytte fartspotensialet og båtens kjøreegenskaper. Hadde Mercury 275hk Verado på min, men vurderte å oppgradere til 350. Endte opp med å kjøpe større båt i stedet for. Kan absolutt anbefale båten. Blir vel litt feil å sammenligne 760T med 24. Eneste de har til felles er vel at de kommer fra samme fabrikk.24 er bygd etter den "gamle gode" oppskriften. Dyp v-bund, relativt smal, relativ lang. Funker topp. 760T er radikalt andelene. Veldig bred, doble "kinn", mye bæring I hekken. Noe som, fra gammelt av, ikke var oppskriften på gode sjøegenskaper. Jeg har ikke kjørt 760T, men alle tester tyder på at dette "nymotens" skroget funker helt topp. Samt en mye smartere innredning, så er det blitt en fin båt. Redigert 1.Mai.2016 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Ser det gikk litt fort i svingene når jeg tok ting fra hukommelsen og ikke dobbelsjekket først. Så da er vel min første kommentar ikke så veldig relevant likevel. Sitér dette innlegget Link to post
ranger1000 Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Jeg hentet ut min forrige uke, så det er litt begrenset erfaring foreløpig. Men så langt kan jeg si at den er meget stabil og forutsigbar i sjøen. Vi har et år bak oss med 680T, så sånn sett har man god erfaring med den nye skrogtypen. Trimflaps virker totalt unødvendig. Du sitter lunt og fint bak vindskjermen i høy fart. Har Suzuki 300 på min, og ville vel ikke hatt noe mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 (redigert) Har bestilt en 760t med Suzuki 300hk som kommer i juni. Blir spennende. Vurderte å gå for Yamaha 350 V8, men da fikk vi ikke kjøpe hos de vi ville kjøpe av (selger bare Suzuki). Blir spennende å se hvordan den går i sjøen, da jeg er vant med tyngre veldig god sjøbåt. Har du kjørt inn din og testet toppfart, ranger1000? Regner med at den er bedre i sjøen enn 680t? Redigert 1.Mai.2016 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Stradivarius Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Jeg vet det er en vanlig oppfatning at man aldri kan ha nok effekt og at det verste man kan gjøre er å gå for en undermotorisert båt. Men i dette tilfellet skulle jeg likt å se noen gode argumenter for at 250 hk ikke skulle være tilstrekkelig. Om jeg ikke tar feil, burde 250 hk gi en toppfart på litt over 40 knop, mens 300 hk vil gi noe sånnt som 3-4 knop mer enn 250 hk. Utover dette, kan jeg ikke tenke meg at man vil merke noen forskjell. De vanligste motorene denne båten leveres med er Suzuki og Yamaha. I begge tilfeller er 250 hk den samme motoren som 300 hk, men tunet litt ned. I praksis er det vel ikke stort mer enn et par linjer med programkode som skiller dem, uten at jeg har sjekket opp dett., Jeg går ut ifra at det da er ytelsen rundt maks effekt som skiller de to, mens ytelsen forøvrig er identisk. Det er med andre ord ikke noe å vinne med tanke på å komme opp i plan med fullastet båt (i den grad dette vil være noe man trenger å bekymre seg for i det hele tatt). @ranger1000: Du skriver at du har 760T med Suzuki 300. Hva er topphastigheten? Rundt 45 knop? Jeg tror jeg så en test som viste dette (riktig nok med Yamaha, men det burde ikke ha mye å si). Med 250 hk vil jeg tippe man vil ligge rundt 41-42 knop i topphastighet. For all del, det er ikke noe i veien med å ønske seg det lille ekstra i topphastighet, men i dette tilfellet mener jeg det er greit å være bevisst på at det ikke er snakk om noe mer enn topphastigheten som er forskjellig og med tanke på at bensinforbruket da gjerne ligger opp mot 100 liter per time, burde dette for ganske mange ikke veie så veldig tungt. På en slik båt ligger man vel stort sett under halvparten av maksimalt effektuttak i marsjfart, og da er ikke 50 hk fra eller til noe tema. Sitér dette innlegget Link to post
ranger1000 Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Har ikke fått kjørt den ordentlig inn enda. Fått tre turer, men så kom det litt snø etc - blitt dårlig etter det. Håper på litt mer bruk mot slutten av uken. Merker at det naturligvis er en stødigere båt enn 680, uten at jeg har noe vondt å si om den. Var meget fornøyd, ville bare ha litt større plass og eget toalettrom. Tror toppfarten skal være 48 knop. Hadde vel 38 i underkant av 5000rpm om jeg ikke husker helt feil (ikke arrester meg på den) sist jeg var ute. Godt mulig det er vel så kurant å kjøpe med 250, men prisforskjellene mellom de to motorene er ikke så store lenger nå som avgiften er borte. Hadde lyst på den største til Suzuki, og det var den pakken de solgte under Båter i sjøen, så da var det lett ;-) Bilde fra henting: Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Toppfart er ikke veldig viktig men den ekstra kraften du har tilgjengelig gjør kjøreopplevelsen bedre spesielt når båten er tungt lastet. Det er grunnen til at jeg gikk fra 250hk til 300hk på min IBIZA 24. Alt er selvfølgelig relativt men raskere i plan og lettere gange ved lav fart (typisk rundt 15 knop soner) gjør turen rett og slett til en bedre opplevelse. Og med dagens priser er differansen så liten at valget gir seg selv....... Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Hvorfor kjøpe en 760 T med 250 hk? Alt taler for 300 eller mer. Den gamle 24-t med 300 hk gjorde 50-52 under optimale forhold. Det gir en meget god marsj. Nye er tyngre og breiere så mer motor på til. Kjøper ALLTID båt med høyeste motoralternativ. Kjøpt katta i sekken før. Lettere å selge 760t med 300 hk også. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 (redigert) For meg er det alltid største motoralternativ som gjelder, derfor 300 på meg på 760t. Spørsmålet er om man burde tatt steget opp til 350/400 eller om det er å overmotorisere. Båten er jo godkjent for 200-300. Blir båten bedre eller dårligere med f eks Yamaha 350 V8 (100kg tyngre og mer nm). Mens verado 350 er lettere og har kompressorhvin (smakssak om man liker det). Hadde Suzuki tilbudt 350 hk hadde jeg nok valgt en slik. Redigert 2.Mai.2016 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Stradivarius Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Korriger meg gjerne om jeg tar feil, men både for Suzuki og Yamaha, er 250 hk og 300 hk mekanisk sett den samme motoren og jeg vil derfor tro at ytelsen er lik på lavere turtall. Om man kutter toppen av effektkurven ved høye turtall, påvirker ikke dette hvor raskt man kommer i plan med tung lastet båt. Jeg må som sagt ta et forbehold, siden jeg ikke har sjekket det direkte på disse motorene (det var ikke så lett å finne uten videre ved noen enkle google-søk). Men for Volvo Penta er det i hvert fall enkelt å vise at det er slik på enkelte motorer. Ser man f.eks. på deres V8-er på 350 hk som også kommer i en nedtunet versjon på 300 hk, er ytelsen identisk opp til 4500 rpm. Hvis man sjekker spesifikasjonene på Volvo Pentas hjemmesider om bensinmotoren deres som heter V8-300-C, finner man effektkurven for både V8-300-C og V8-350-C i et pdf-dokument som kan lastes ned: http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/NA/EN-US/MARINE_LEISURE_ENGINES/AQUAMATIC/C_GASOLINE_STERNDRIVE/Pages/V8-300-C.aspx Man finner også det samme informasjonen om deres V6-er som kommer med enten 200 hk, 240 hk eller 280 hk. Forskjellen mellom 280 hk og 200 hk er riktig nok en del større relativt sett, så ytelsen er identisk bare opp til 3500 rpm, mens versjonen med 240 hk holder følge med 280 hk helt opp til 4500 rpm. Og da er man allerede oppe i plan for lenge siden, i hvert fall om det er snakk om en båt med topphastighet opp mot 50 knop. Det er også en grunn til at ytelsen burde være identisk i store deler av turtallsregisteret, og den er at motorene i utgangspunktet er like og de er dessuten optimalisert for best mulig drivstofføkonomi i dette området. Når motorene er like og optimaliseres ut ifra samme kriterier, blir ytelsen også lik, noe eksemplene fra volvo penta illustrerer veldig bra. Argumenter som at båten vil gå raskere i plan og at man vil ha lettere gange ved lav fart er derfor (som sagt med et lite forbehold) rett og slett falske i dette tilfellet. Når dette er sagt, tviler jeg ikke på at folk kan ha opplevd både lettere gange og at båten går raskere i plan etter å ha byttet motor, dersom det da er snakk om å bytte ut en gammel motor med en ny, kan det godt hende at ytelsen er bedre i hele turtallsregisteret i tillegg til at man kanskje også har en annen propell. Så jeg mener på ingen måte å anklage noen for å fare med usannheter, jeg synes bare det er på sin plass å nevne at jeg ikke er enig i alle de fordelene som presenteres med å øke motoreffekten over 250 hk på denne båten. Hvis det stemmer at båten går i 48 knop med 300 hk, vil den uansett gjøre godt over 40 knop med 250 hk og ikke under noen omstendighet ha noe problem med å gå raskt i plan. Når alt dette er sagt, er det sikkert mange som synes det er tøffere med mer effekt og høyere toppfart, så jeg kan godt forstå at mange velger 300 hk og jeg tror til og med at jeg ville gjort det selv. Men jeg kan ikke påstå at det ville vært et veldig rasjonelt valg rent objektivt sett i dette spesifikke tilfellet. De aller færreste daycruisere går fortere enn en 760T med 250 hk. Ibiza24 har jo også et godt poeng i at prisforskjellen ikke er så stor lenger, men det er vel fortsatt opp imot 20 000 kroner i forskjell. Hadde det vært for 3 år siden, hadde det vel blitt ytterligere 10 000 kroner i prisforskjell. Når det gjelder hvor lett båten blir å selge, er det som vanlig et spørsmål om pris og du kan ikke ta det for gitt at en potensiell kjøper ikke synes at 45 knop er nok og er villig til å betale hele prisdifferansen for en ny motor for å øke dette til 48 knop. Men dette kan vel kanskje få et visst inntrykk av om man søker på brukte båter med 250 hk og med 300 hk og sammenligner priser. Ligger prisforskjellen jevnt over 20 000 kroner høyere med 300 hk, er jo det et godt argument for å gå for 300 hk. Min erfaring fra tidligere slike søk er at man sjelden får igjen hele prisdifferansen for oppgraderinger når man selger igjen, så lenge det ikke er snakk om noe helt ukurrant som f.eks. dersom dette med å komme opp plan faktisk hadde vært et tema. Sitér dette innlegget Link to post
matsemann Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 For meg er det alltid største motoralternativ som gjelder, derfor 300 på meg på 760t. Spørsmålet er om man burde tatt steget opp til 350/400 eller om det er å overmotorisere. Båten er jo godkjent for 200-300. Blir båten bedre eller dårligere med f eks Yamaha 350 V8 (100kg tyngre og mer nm). Mens verado 350 er lettere og har kompressorhvin (smakssak om man liker det). Hadde Suzuki tilbudt 350 hk hadde jeg nok valgt en slik. Har lagt merke til at den markedsføres med 200-300hk, men i samsvarserklæringen på vår 2015 modell står maks anbefalt motor 257kW, som jo er 350hk. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 3.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 Da bør man jo ha 350 :-) Synd Suzuki ikke leverer mer power, for det er det eneste merket de vi vil kjøpe av som har fin totalpakke/servicepakke fører. Om vi skulle ha Yamaha 350 eller Verado måtte vi kjøpt et annet sted og ikke få lagring etc. Spent på hva du får din verado 350 opp i på GPS vs min Suzuki 300. Har hørt at verado 350 er veldig sterk. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Ibiza24 Svart 3.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 Korriger meg gjerne om jeg tar feil, men både for Suzuki og Yamaha, er 250 hk og 300 hk mekanisk sett den samme motoren og jeg vil derfor tro at ytelsen er lik på lavere turtall. Om man kutter toppen av effektkurven ved høye turtall, påvirker ikke dette hvor raskt man kommer i plan med tung lastet båt. Jeg må som sagt ta et forbehold, siden jeg ikke har sjekket det direkte på disse motorene (det var ikke så lett å finne uten videre ved noen enkle google-søk). Men for Volvo Penta er det i hvert fall enkelt å vise at det er slik på enkelte motorer. Ser man f.eks. på deres V8-er på 350 hk som også kommer i en nedtunet versjon på 300 hk, er ytelsen identisk opp til 4500 rpm. Hvis man sjekker spesifikasjonene på Volvo Pentas hjemmesider om bensinmotoren deres som heter V8-300-C, finner man effektkurven for både V8-300-C og V8-350-C i et pdf-dokument som kan lastes ned: http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/NA/EN-US/MARINE_LEISURE_ENGINES/AQUAMATIC/C_GASOLINE_STERNDRIVE/Pages/V8-300-C.aspx Man finner også det samme informasjonen om deres V6-er som kommer med enten 200 hk, 240 hk eller 280 hk. Forskjellen mellom 280 hk og 200 hk er riktig nok en del større relativt sett, så ytelsen er identisk bare opp til 3500 rpm, mens versjonen med 240 hk holder følge med 280 hk helt opp til 4500 rpm. Og da er man allerede oppe i plan for lenge siden, i hvert fall om det er snakk om en båt med topphastighet opp mot 50 knop. Det er også en grunn til at ytelsen burde være identisk i store deler av turtallsregisteret, og den er at motorene i utgangspunktet er like og de er dessuten optimalisert for best mulig drivstofføkonomi i dette området. Når motorene er like og optimaliseres ut ifra samme kriterier, blir ytelsen også lik, noe eksemplene fra volvo penta illustrerer veldig bra. Argumenter som at båten vil gå raskere i plan og at man vil ha lettere gange ved lav fart er derfor (som sagt med et lite forbehold) rett og slett falske i dette tilfellet. Når dette er sagt, tviler jeg ikke på at folk kan ha opplevd både lettere gange og at båten går raskere i plan etter å ha byttet motor, dersom det da er snakk om å bytte ut en gammel motor med en ny, kan det godt hende at ytelsen er bedre i hele turtallsregisteret i tillegg til at man kanskje også har en annen propell. Så jeg mener på ingen måte å anklage noen for å fare med usannheter, jeg synes bare det er på sin plass å nevne at jeg ikke er enig i alle de fordelene som presenteres med å øke motoreffekten over 250 hk på denne båten. Hvis det stemmer at båten går i 48 knop med 300 hk, vil den uansett gjøre godt over 40 knop med 250 hk og ikke under noen omstendighet ha noe problem med å gå raskt i plan. Når alt dette er sagt, er det sikkert mange som synes det er tøffere med mer effekt og høyere toppfart, så jeg kan godt forstå at mange velger 300 hk og jeg tror til og med at jeg ville gjort det selv. Men jeg kan ikke påstå at det ville vært et veldig rasjonelt valg rent objektivt sett i dette spesifikke tilfellet. De aller færreste daycruisere går fortere enn en 760T med 250 hk. Ibiza24 har jo også et godt poeng i at prisforskjellen ikke er så stor lenger, men det er vel fortsatt opp imot 20 000 kroner i forskjell. Hadde det vært for 3 år siden, hadde det vel blitt ytterligere 10 000 kroner i prisforskjell. Når det gjelder hvor lett båten blir å selge, er det som vanlig et spørsmål om pris og du kan ikke ta det for gitt at en potensiell kjøper ikke synes at 45 knop er nok og er villig til å betale hele prisdifferansen for en ny motor for å øke dette til 48 knop. Men dette kan vel kanskje få et visst inntrykk av om man søker på brukte båter med 250 hk og med 300 hk og sammenligner priser. Ligger prisforskjellen jevnt over 20 000 kroner høyere med 300 hk, er jo det et godt argument for å gå for 300 hk. Min erfaring fra tidligere slike søk er at man sjelden får igjen hele prisdifferansen for oppgraderinger når man selger igjen, så lenge det ikke er snakk om noe helt ukurrant som f.eks. dersom dette med å komme opp plan faktisk hadde vært et tema. Jeg tror kanskje vi har rett begge to. Min referanse er noen år gammel ettersom jeg har en Suzuki DF300 (2007-mod). Dette er en helt annen motor sammenlignet med Suzuki DF250 fra samme år (tror dette også gjelder fram til 2012). DF300 en en 4.0L motor mens DF250 er 3.6L. Det er forskjell på girutveksling, turtallsområde, DF300 har "fly-by-wire" kontroll, etc. En annen fordel med DF300 er at slitasjen blir mindre ettersom gangen blir lettere ved samme belastning som igjen fører til mindre trøbbel (trenger ikke nødvendigvis å spille noen stor rolle, litt avhengig av hvordan motoren blir kjørt). Jeg ser at på de nyeste motorene til Suzuki så har både 250 og 300 det samme 4.0L motorvolum, samme girutveksling, samme turtallsområde, etc. Da antar jeg at dreiemomentskurven er lik og da har du helt rett Stradivarus at kraft ved lav fart ikke burde utgjøre noen stor forskjell. Dette forklarer kanskje også noe av den relativt store prisforskjellen mellom DF300 og DF250 da min motor var ny. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 3.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 Ser ut som at Suzuki 250 har fått samme blokk som 300, i motsetning til tidligere hvor den var en 3,6 liter. Det taler til fordel for 250 og ingen ulempe for 300. Ser Yamaha 300 er 4,2 liter. Vet ikke hvor mye volum har å si, men de sier jo ofte at jo høyere volum jo sterkere, med mindre det er overladning. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Sørlandet2 Svart 3.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 Bare noen flere tanker rundt spørsmålet 250 eller 300 hk. Hvis påstanden til Stradivarus er korrekt, at det kun er toppeffekten som er redusert på 250hk, at dreiemoment er det samme i de lavere turtallsområder. Så vil vel 250 være raskere i akselerasjon/komme opp i plan, med tung båt, da den normalt er utstyrt med lavere stigning på propellen? Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 3.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 Bare noen flere tanker rundt spørsmålet 250 eller 300 hk. Hvis påstanden til Stradivarus er korrekt, at det kun er toppeffekten som er redusert på 250hk, at dreiemoment er det samme i de lavere turtallsområder. Så vil vel 250 være raskere i akselerasjon/komme opp i plan, med tung båt, da den normalt er utstyrt med lavere stigning på propellen? Jeg vil tro at om man kjøper en 760T med 250 hk i dag, så får man den samme propellen som om man kjøper en 760T med 300 hk. Som sagt, optimaliserer man nok dette med tanke på drivstofføkonomi ved marsjfart og der er alt likt. Det går naturligvis an å velge en annen propell dersom man har andre prioriteringer og f.eks. heller vil ha høyest mulig toppfart, men jeg tror ikke det er vanlig og da er det jo uansett snakk om et valg man kan gjøre. Merk forøvrig at det ikke var ment som en påstand, jeg må ta et lite forbehold ettersom jeg ikke har sett denne informasjonen for de omtalte motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 10.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2016 Da har jeg hentet min Ibiza 760t med 300 Suzuki. Blåste greit i Oslofjorden i dag og det ble en fin test. Båten går overraskende godt i sjøen. Har ikke kjørt mange bøter i denne størrelsen, men er vant til Marex 270 Estremo. Estremo er noe tyngre, men overraskende nok er 760t ikke skuffende i forhold. Snarere tvert i mot er skroget meget balansert og sportslig. Eneste minus er at propellen slipper lettere enn en innboard ved en skarp sving. Men det er av akademisk interesse. Meget god og tørr sjøbåt. Myk og samtidig kontant og sportslig. Fikk 47,6 knop på GPS. Blir spennende å bli kjent med denne i tiden fremover. Trodde jeg måtte regne med svakere sjøegenskaper enn dette, så dette var moro :-) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Lingefan Svart 11.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2016 (redigert) I min 2016 modell står det i samsvarserklæringen "maks motorisering 300hk og maks motorvekt ca 260kg". Båten er veldig brukervennlig og enkel å kjøre. Trenger nesten aldri justering med trim. Synes duren i motoren er fin også. I alle hastigheter. Har kjørt 7 timer nå og brent 87 liter bensin. Det blir 12-13 liter i løpet av de 7 timene som omfatter noe rolig kjøring og masse testkjøring på toppfart og i plan. Synes ikke det er spesielt ille for en 300hk bensin og 2 tonn båt. Den største forskjellen der vi føler at man bytter seg ned sammenlignet med Marexen er på romslighet inne i kabinen og på toalettet. I tillegg barnålene en del mindre rom og plass til bagger og stuveplass i forhold til 270 Estremoen. Men den duger veldig godt til daycruising og trolig også til enkle overnattingsturer for vår del, regner vi med. Redigert 11.Juni.2016 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Lingefan Svart 11.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2016 Har lagt merke til at den markedsføres med 200-300hk, men i samsvarserklæringen på vår 2015 modell står maks anbefalt motor 257kW, som jo er 350hk. Hva får du av toppfart på deres? Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
matsemann Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Det jeg har prøvd av toppfart, har vært i forbindelse med litt propelltesting. Da har jeg fått 48.5 knop. Vi var 2 menn, og hadde ganske nøyaktig halvfull bensintank, septikken var fylt med ferskvann og vanntanken var vel nesten full. I tillegg lå alt av puter til sofaen og solsengen i baugen, noe som er litt ugunstig, et par av de putene er ganske tunge. Føler meg ganske sikker på at jeg skal klare 50 knop om jeg er alene i båten og tømmer septikken, men det tydelig at det ikke skiller noe særlig i toppfart på din med 300 og vår med 350. Hva har du av utstyr som kan dra ned farten? Vi har trimtabs og baugpropell, samt vinsj. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 (redigert) Fikk faktisk hele 48 knop i går i et øyeblikk, men den går som oftest 47 på GPS ved korte forsøk. Jeg var riktignok alene med halv tank. Septik er nok fyllt opp noe nå (med vann, hvordan tømmer jeg den egentlig?) og vanntank er nok godt fyllt. Jeg har også den tunge solputen i baugen. Vurderer å legge den i boden, testet den her om dagen, tipper vi ikke kommer til å benytte den så ofte. Har også baugpropell, ankervinsj, men ikke trimtabs. Selgeren sa jeg ikke trengte det. Det har han faktisk rett i synes jeg. Den lener seg ikke nevneverdig innover i skrå sidevind, Ellers har jeg en merkelig "skrapelyd" som høres ut som kommer fra tanken av og til, høres ut som et hjul som kalibrerer eller kanskje bensinmåleren i tanken, har dere andre denne lyden? Ved rolig kjøring. Er jo også viktig med riktig tilting, driver og forsker meg frem. Du bør jo få over 50 med en sterk verado 350. Redigert 13.Juni.2016 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
matsemann Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Vi bruker stort sett kun tabsene til holde båten i plan i litt lavere hastigheter, samt når vi stamper i mye motsjø. Når det gjelder skrapelyden du beskriver, så kan jeg ikke huske å ha hørt denne, men jeg hører noen surklelyder fra selvlensingen i lavere hastigheter. Er det kanskje dette du hører? Lytt bak bordsøylen, ved de to dreneringene til selvlensingen. Eneste lyden jeg har reagert på er når man ligger i plan og baugen med baugpropellen tar nedi bølger, noen ganger så høres det ut som propellen blir dratt rundt i ganske høy hastighet, det har jeg aldri hørt før, men har ikke så mye erfaring med planende båt i kombinasjon med baugpropell. Septikken tømmes med lensepumpen som sitter under dørkplaten før nedgang til cabinen. Når det gjelder fart, så tror jeg som sagt at jeg skal klare 50, men vi har nå en 4-blads Bravo 1 propell, og det tipper jeg vi mister 1 knop eller 2 på, men den har utrolig bra grep, og kan trimmes helt ut før det er antydning til kavitasjon. Mulig motor også kunne vært montert litt høyere, men den står i de øverste hullene i dag, så der er det dessverre ikke mere å gå på. Har sett på kavitasjonsplaten i fart, og når motor er trimmet ut i ca 35 knop og høyere, så er den ute av vannet, men jeg innbiller meg at den kanskje kunne stått enda litt høyere. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Var ombord i mr lignefan sin 760t i går, flott sak, ibiza har virkelig kommet seg, første jeg la merke til var for SYKT BRED den var, min båt er vesentlig lenger, men 249 bred, de 30cm bredde gir ekstremt mye mer komfort og romfølelse om bord. Imponert over farten også, nå kan vi endelig ligge og marsje 35-40 sørover :) Flott båt! gratulerer mann Vi tok masse bilder av deg og litt video etterpå, sender over. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.