ranger1000 Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Fikk faktisk hele 48 knop i går i et øyeblikk, men den går som oftest 47 på GPS ved korte forsøk. Jeg var riktignok alene med halv tank. Septik er nok fyllt opp noe nå (med vann, hvordan tømmer jeg den egentlig?) og vanntank er nok godt fyllt. Jeg har også den tunge solputen i baugen. Vurderer å legge den i boden, testet den her om dagen, tipper vi ikke kommer til å benytte den så ofte. Har også baugpropell, ankervinsj, men ikke trimtabs. Selgeren sa jeg ikke trengte det. Det har han faktisk rett i synes jeg. Den lener seg ikke nevneverdig innover i skrå sidevind, Ellers har jeg en merkelig "skrapelyd" som høres ut som kommer fra tanken av og til, høres ut som et hjul som kalibrerer eller kanskje bensinmåleren i tanken, har dere andre denne lyden? Ved rolig kjøring. Er jo også viktig med riktig tilting, driver og forsker meg frem. Du bør jo få over 50 med en sterk verado 350. Ingen skrapelyder i min heller. Solputen passer fint under sittebenken på styrbord side om du ikke har testet det. Kjekt å ha den med vet du ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 (redigert) Takk for tips vedrørende oppbevaring av solputen.. Nå er "skrapelydene" borte fra min også. Aner ikke hva det kan ha vært. Kanskje en tom septiktank hvor en måler skrengelfri inni den i løse luften? Vanskelig å vite. Borte er den i alle fall :-) Ligger deres andres båter litt skjevt i vannet? Min heller bittelitt mot styrbord ved stilleligge uten folk i? Redigert 14.Juni.2016 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
matsemann Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Irriterende med lyder som forsvinner av seg selv... Har aldri reagert på at vår ligger skjevt, men jeg har vel heller aldri sett den rett bakfra. Men jeg har noen andre ting jeg irriterer meg over, som f.eks strømvelger som er montert sånn at vi ikke kan ha strøm på forbruk uten å ha strøm på motor, og en bryter til ankervinsj som er koblet slik at pil opp slipper ut og pil ned vinsjer inn. Skal ta det med forhandleren som har montert utstyret. Ellers ser jeg at vi bruker båten for mye, har fått 30 timer på motoren på rett over 1 måned Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Det er bare å bytte om på kontaktene på bryteren. Så vil pil ned slippe ut og pil opp trekke inn. Sitér dette innlegget Link to post
matsemann Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Er det virkelig så enkelt? Var inne på tanken, men ville sjekke litt mere opp i det før jeg byttet om. Er en slik bryter: 0001--1-_144.jpg Det er vel bare å bytte om kablene på batterielgeren også, men er mer eller mindre umulig å komme til uten å demontere lensepumpe og servo uniten til motoren. Tenker at forhandler kan få kløne med det selv. Ellers ser jeg i manualen til motoren at det er viktig med AGM batterier, i båten står det to vanlig bly/syre batterier. Noen som har en formening om hvor viktig det er med AGM og hvorfor? Virker ikke som det er noe umiddelbart problem med de batteriene jeg har. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Jeg har kjørt 14,6 timer siden fredag, men så har det vært knallvær :-) skal inn på førstegangs-20 timers service fortløpende. Så her er det flere som bruker båten for mye, hehe. Jeg har en annen innmontert ankervinsj, tror jeg har Engbo. Det er kun en pil opp og ned. Min er montert riktig, slik at pil ned slipper og pil opp trekker opp. Har også fjernkontroll til anker og baugpropell. Strømbryteren hos meg sitter bak i styrbord akterdekksrom. Den har funksjonene "OFF" - "ON 1" - "ON 1+2 (start)" og - "charge". Kjører på charge slik at batteriene lader under kjøring og har på ON1 ved stilleligge og forbruk. Det anbefalte forhandleren. Da bruker jeg bare forbruksbatteriet. En annen ting er at motoren ikke kommer helt opp av vannet når man tilter den opp, og det er visst meningen. Propellen kommer over, men nederste del av finnen er nedi. Derfor er det også stoffet så det ikke gror. De med Yamaha 350 kan vel nesten ikke få propellen over vann ved tilting? Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
matsemann Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Vi har OFF - 1 - 1+2 - Parallel. Problemet er at 1 skal være forbruk, men der har vi start, så vi har ingen måte å ligge med kun forbruk koblet inn. Bryteren vår står nok på samme sted, problemet er at det er montert så mye utstyr som hindrer meg i å få tilgang til koblingene på baksiden av bryteren. Vi får heller ikke motoren helt opp, tuppen av undervannshuset og deler av finnen blir liggende i vann. At det skal være meningen synes jeg hører litt rart ut, har du fått noe forklaring på hvorfor? Vi har ikke noe bunnstoff på motoren, men jeg børster av det slimet som rekker å gro hver gang vi er i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Vi får heller ikke motoren helt opp, tuppen av undervannshuset og deler av finnen blir liggende i vann. At det skal være meningen synes jeg hører litt rart ut, har du fått noe forklaring på hvorfor? Vi har ikke noe bunnstoff på motoren, men jeg børster av det slimet som rekker å gro hver gang vi er i båten. Jeg har det samme på min båt - noe irriterende, for det kommer jo groe på den delen av undervannshuset som ligger under vann (har ikke stoffet). Tilt-stagene ligger også under vann, men disse kjører jeg helt inn igjen manuelt når båten ikke er i bruk (setter på tiltsperren på motoren). Dette hindrer groe på stagene, som igjen sparer pakningene rundt stagsylinderen (usikker på om navnene er korrekte, men dere forstår sikkert hva jeg mener ). Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 (redigert) De fleste nyere båter med påhengere er jo veldig lave på hekken! samt at vinkelen ikke er all verden.. på min Askeladden sitter motoren veldig lavt og konen på undervannshuset dupper neddi.. men det gror skjelden veldig mye.. Ellers står jo tiltsylyndre under vann hele tiden.. veldig dårlig patent.. Evinrude G2 har løst tilt og styring på en mye bedre måte enn resten av produsentene.. Redigert 15.Juni.2016 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
andersb Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Mine g2 tilter nesten 90 grader som morten nevner, veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Mine g2 tilter nesten 90 grader som morten nevner, veldig bra. Ja det er et mye bdre konsept samt innebygget servostyring, enklere montasje Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
andersb Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Testet litt ved siden av lingefan i går i ymse fartsområder og litt småbølger, ser ut som den tar sjøen veldig bra for å være såpass kort og bred, båten så også tørr og fin ut i sjøen. Er jo alltid tradeoff mellom for flat og tørr, og for spiss og våt, ser ut som den treffer fin mellomting. Eneste negative er at 4 liter suzuki ikke helt henger på G2 :p Sitér dette innlegget Link to post
matsemann Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 anders, hva slags båt og motorer har du? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 (redigert) litt over 30 fot og 2x300 G2, Da min båt bare er 249 bred ble jeg veldig imponert over bredden/inneplassen i lingefan sitt nye vidunder. Han vinner på planløsninger og komfort. Hadde ibiza 19 for.. tja.. maaaaange år siden, ting har kommet seg veldig, liker også at det faktisk er norsk bygget. Redigert 15.Juni.2016 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 (redigert) Som Lingefan vil jeg egentlig ikke si dette, men jeg synes den er tett opp mot Windy 7500 og 7800 i sjøegenskaper, bare mer sportslig og de ekstra chine som gjør at du ikke trenger trimflaps gjør at den føles veldig moderne. I tillegg er omtrent ikke planingsterskel kjekt. Men som andersb sier holder ikke 1 stk Suzuki 300 følge med 2 stk G2 300 i aks og toppfart, selv om hans båt veier 6-700kg mer. Noe annet ville vært rart. Likevel er jo ikke forskjellen sååå voldsom ;-) Kunne vært artig å teste 4 stk Ibiza 760t med hver sin 300hk, en med Suzuki, en med Yamaha, en med Etec G2 og en siste med Verado 300. Verado og Etec bør jo være kjappest i aksen, men tror Suzuki har høyest toppfart. I alle fall 1 knop høyere enn Yamaha 300. I test i båtmagasinet fikk de 760t med Yamaha 300 opp i 45,3 knop. Les her for test av 760t i opp til 2 meter kuling-bølger: http://www.ibizaboats.no/assets/Uploads/15novm5nyibiza39412.pdf Redigert 15.Juni.2016 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
matsemann Svart 17.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2016 Er det noen her som har dusj ved badeplattformen? I så fall, hvor er denne montert, og har dere kanskje noen bilder? Skal få montert en dusj, men er usikker på hvor det er best å montere den. Sitér dette innlegget Link to post
ranger1000 Svart 17.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2016 Jeg har dusj montert på badeplattform. På babord side, ikke så langt unna vinsjen. Kan ta bilder og legge ut neste gang jeg er nede i båten om ingen kommer meg i forkjøpet. Fungerer veldig greit. Merkelig at det ikke er standard utstyr egentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 17.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2016 (redigert) Jeg har samme som deg, ranger1000. Dusjen plassert innenfor venstre akterbrønn. Har ikke testet den enda. Skulle gjerne ha hatt varmt vann. :-) På dette bildet skimter man dusjen der man går ut til akterdekket (under flagget på bildet er det både en lufting til bensintanken og dusj montert). Hvitt deksel. Nå som jeg fant frem bilder kan jeg legge ut et av omtrentlig toppfart også: Redigert 17.Juni.2016 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
matsemann Svart 18.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2016 Takk. Det var jo der jeg så for meg at det ville være naturlig å ha den, men så tenkte jeg at det kanskje kunne bli krøll med tauet til vinsjen? Ser for meg at tau og slange blander seg sammen. Ser gjerne noen bilder fra undersiden av lokket også, om dere har mulighet til å knipse et :) Lingefan, det er jo ganske grei fart det der, er du alene i båten her? Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 18.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2016 (redigert) Skal få knipset et bilde inni rommet under lokket neste gang jeg er i båten. Ser ryddig ut i forhold til vinsjtauet og avstanden mellom de er nokså stor. De "rommene" bak der er ganske store egentlig. Tror de er drenerte også? Var 2 i båten, 3/4 drivstofftank, solsengputen liggende i baugen og "riktig" tilt på motor. Like etter bildet ble tatt spratt den også helt opp i 48, men den holder seg som regel på rundt 47 i toppfart. På bildet ser vi også øyeblikksforbruk som viser 94,8 liter i timen på full gass. Drar man av til rundt 5000 omdreininger får man rundt 40 knop hurtig marsjfart med ca 64-65 liter i timen. Og på drøyt 4000 omdreininger i ca 30 knop bruker den rundt 40 liter i timen. Ta fart og omdreininger litt omtrentlig på husken da jeg ikke har tatt bilde av disse. Synes virkelig det ikke er ille. Overraskende lavt forbruk egentlig. Og jeg er vant til D6 350 diesel. Den brukte nok enda mindre, men forskjellen i forbruk er mer selve pumpeprisen på bensin vs diesel enn antall liter i timen, kjennes det ut som. Redigert 18.Juni.2016 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
matsemann Svart 18.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2016 (redigert) Jeg synes det er bra perfomance. Hva slags propell og størrelse har du? Ser ut som du får rett over 6000RPM på WOT? Oppbevaringsrommene har veldig bra plass, og de er drenerte, men jeg lurer på om de faktisk er drenert ned i kjølen, og at man må lense ut det som havner der, men de er muligens under badeplattformen. Skal se om jeg husker å sjekke det, skal en tur i båten nå. En ting jeg har reagert på er at når man fyller drivstofftanken til det er fullt, og pistolen stopper selv, så kommer det alltid litt bensin ut av luftingen, og dette går jo da rett ned i styrbord oppbevaringsrom. Ikkje bra... Redigert 18.Juni.2016 av matsemann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
matsemann Svart 18.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2016 Ligger i Middagsbukta, og kan bekrefte at oppbevaringsrommene akter er drenert ut under badeplattformen. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 18.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2016 (redigert) Da har jeg vært nede i båten. Slik ser det ut: Jeg så også at rommene har store dreneringshull ut under plattformen. Har ikke merket det du sier om bensinpåfyllingen enda, men har bare fyllt to ganger så langt, en gang som ny og så en gang til :-) Ser ut som jeg får rett over 6000rpm ja. Aner ikke propelltypen. Kan sjekke neste gang. Redigert 18.Juni.2016 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
matsemann Svart 18.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2016 Takk for bildene. Vet du om det er forhandler eller Ibiza som har montert dusjen? Jeg lurer på om ikke luftingen på vår står litt lengre frem, sånn at man ikke får plass til dusjen mellom veggen og luftingen. Vurderer i så fall å flytte luftingen bakover, og heller montere dusjen i hullet fra luftingen. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 18.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2016 Jeg tror det er forhandleren. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.