Senor Svart 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Hei Forum ! Da har jeg signert avtale på Ibiza760, og med det også blitt medlem på forumet her. Er selvsagt veldig interessert i å få input på erfaringer med disse båtene. Bor i Bergen og kjøpte båt hos Nye Bergen Båtsenter. Satser på å få båten levert i mai. Har valgt å hente båten i Arendal, og får noen dager å teste båten til hjemstavnen på Tertnes. Forhandler har avtale med Yamaha, så det ble et litt traust valg F300. Satser på at steinknuser ryktene og Yamaha ryktet veier opp for en litt kjedelig japse design. Ser bilde på nett av båten med Verado 350 og ble misunnelig. Flott bilde, forresten ! Noen som kan dele erfaringer med den 350 en ? En annen ting jeg har tvilt meg frem til, er versjon med pantry, i stedet for 3 stoler i kjøreretning. Noen meninger om det ? Tror jeg kan ombestemme meg på det fortsatt... Har eller snackset båten med det vanlige, og i tillegg en varmepakke med varmtvann. Mye stæsj, men håper det kan utvide brukstid og lokke dronningen med på tur :-) Godt å ha noe å glede seg til ! Min første nye båt, garanti og greier... dette må bli bra. Så er det å håpe på at vestlands sommeren blir helt mot normal i 2017... Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Gratulerer med ny båt!! Og velkommen til forumet :-) Er sikker på at du får en flott sesong. Husk å lage hentetråd fra Arendal! Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 (redigert) Gratulerer med en uvanlig fin ny båt. Går kanskje ut i fra at den leveres av Arendal Bådsenter, det er jo dem som er forhandler for båten der. Eller blir den levert direkte i fra fabrikken ? Ibiza boats er jo også nabo til Arendal Bådsenter sitt verksted/opplagshaller, etc..i Froland. Redigert 5.Mars.2017 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Senor Svart 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Takker :-) håper selvsagt at dette er riktige valget av båt. Har hatt en Askeladden 585 m 135 Optimax i 15 år nå. Helt OK med små barn og dagsturer, men ikke mer heller. Ellers i familien og venner Windy Tornado, MarexEstremo, Nordkapp 760 osv. Har bare kjørt Ibizaen demo en gang under stille forhold. Kjennes jo veldig bra ut, og regner også med at Lingefan her på forumet har de riktige ekspert kriteriene. Windy er og blir min drøm en gang, men noen fordeler med 25 fot med påhengsmotor og enklere håndtering for 2 på tur. Har ikke detaljer på overlevering, det ordner seg nok. Skal fikse hentetråd, og har også planer om å stikke innom fabrikken i løpet av de neste ukene. Norsk båt har vært viktig, så evt Windy senere blir nok en pent brukt fra Nidelven :-) Misunner sørlendingene litt som har det meste i nabolaget :-) Ha fin dag, selv om 5 milen ble litt antiklimaks i dag... Sitér dette innlegget Link to post
Senor Svart 17.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 Hei Lingefan, Matsemann og Ranger1000. Ser ut på forumet som at dere har Ibiza 760. Holder på med å utforme konsollen i min nylig bestilte 760. Har dere noen tips på det dvs bra/ikke bra plassering av utstyr ? Ser at det er ulike varianter som er brukt. Muligens avhengig av motor valg og dermed instrumentering. Litt overrasket over at Ibiza ikke har en tydeligere ( og optimalisert ) løsning. Ser bla at det burde være mulig å linke motor med Garmin 1020. Yamaha displayet tar endel plass.. Har bedt om å få fusion nede til høyre. Start inn mot rattstammen. Baugpropell ute til styrbord og vinsj kontroll under knekk kanten. Detaljer, men når man bestiller nytt ( og dyrt ) ? :-) Sitér dette innlegget Link to post
ranger1000 Svart 17.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 (redigert) Fant ikke så mange bilder av mitt, men det ser nå slik ut. Baupropell til høyre, og ankervinsj under knekken som du nevner. Bruker primært fjernkontrollen uansett. Stereo har jeg montert på babord side ved passasjerstolen. Funker fint å ha den der, så blir det ikke så mye rot på dashbordet. Bytter for øvrig ratt til et i skinn til denne sesongen, kan legge ut bilde når den sjøsettes om en mnd. For øvrig grattis med ny båt! Vi er superfornøyd, regner med du også blir det ;) Jeg har da for øvrig Suzuki, Yamaha har vel et litt annet oppsett Redigert 17.Mars.2017 av ranger1000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Senor Svart 17.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 Takker for den, ranger ! Det er fin input. Joda, alt ser jo veldig bra ut, en drømme båt for meg iallfall ! Garantert suksess blir det, evt inntil mer komfort og/eller Windy ++ 5-7 fot syken kommer tidlig :-) Yama eget oppsett, ser d ut til ja, varianter med display, og uansett motor instrumenter over Garmin plotteren. Har ikke bestilt remote til winsj, bør kanskje ha det ? 3-4 båtlapper... Kun manuell dregge erfaring så langtpå meg... Har bestilt pantry babord til min båt. Var usikker på den ! Slik det er nå, vil helst ha stereo ved fører konsollen, slik oppsettet ser ut. Venter på forslag fra forhandler/Ibiza på dette. Poster resultat når noe skjer ✌ Gleder meg vanvittig til pinse helgen og 3-4 dager overtagelses tur ( hvis alt klaffer, da ) Igjen takk for feedback - det setter jeg pris på ! Sitér dette innlegget Link to post
ranger1000 Svart 18.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2017 Ja, Windy er saker, ingen tvil om det. Men for dyrt enn så lenge dessverre. Kjøp deg fjernkontroll. Dyrt, men verdt det. Gjør det litt enklere om du er alene, du kan dra båten inn og ut fra land når man ligger i uthavner etc. Pantryseksjon er nytt av i år ser jeg. Til vår bruk er det ikke noe savn sånn det er nå, men det blir litt smak og behag selvsagt. Bare å legge ut bilder når båten er klar ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 19.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 (redigert) Gratulerer med flott båt! Ville helt klart hatt fjernkontroll til ankervinsjen, men jeg bruker den relativt sjelden selv. Det kan man vel kjøpe senere? Personlig liker jeg ikke løsningen med pantry i stedet for 3 seter. I forrige båt (Marex Estremo) savnet jeg 3 seter i kjøreretningen, og det har jeg nå i Ibizaen. Smakssak det vil jeg si, båten er uansett ingen typisk overnattingsbåt for flere enn 2-3 netter spør du meg. i så fall ville jeg sovet ute på solplattormen (med overmadrass). Sjøegenskaper er bra. Litt lettere båt enn Marex Estremo og skroget beveger seg mye mer med sjøen enn å dundre gjennom slik Estremo litt mer hør, men den er sportslig og veldig myk. Man kan kjøre i veldig skarp sjø og man merker det, men aldri ubehagelig. Den er også utrolig tørr, tørrere enn Estremo. Tror jeg fikk en sjøsprut på ruta i hele fjor og det var fra 5-6 knops kjøring skrått mot vinden. Da blåste det riktignok såpass at baugen gikk nesten under ved rolig kjøring mot vinden. Jeg fikk aldri kommet til å velge plass for brytere og spiller før levering. Så jeg har spilleren nord for kartplotteren, som du ser på bildet lenger opp. Dette er egentlig en smaksak alt sammen og jeg bryr meg ikke så voldsomt mye om hvor de ulike funksjonene er plassert. Utstyr jeg måtte hatt igjen: baugpropell, teakpakke, 1020 kartplotter, ankervinsj elektrisk, landstrøm (brukes bare på langtur), dusj på plattform. Havnepressenning og kalesje er veldig gode. Eneste jeg savner å ha er varmt vann i dusjen og bauglys. PS, vi har også lenge vurdert Windy, da primært Khamsin, Grand Bora eller 31 Zonda. Men vedlikeholdsutgifter og opplagsutgifter er helt ekstremt mye høyere på slike drevbåter enn på en langt enklere outboard 760t. Vi har aldri hatt billigere og enklere båthold. Og foreløpig trives vi godt med det til enkel båtbruk. Til bobruk på lange ferier er 760t for liten. Og hvis man skal bo og feriere i båten mye er 10-20 fotsyken tilstede. Men da er det også alltid noe som må fikses og alltid noen kostnader, og da må man forholde seg til arrogante båtverksteder med kunnskapsløshet, uforutsigbarhet, massivt slurv og elendig kundebehandling og på å holde det de sier - som jeg har opplevd skrekken med tidligere. Det frister lite å gå tilbake til det. Så jeg er "skremt" over på outboard med garanti ganske langt inn i fremtiden og velger heller å ta en natt her og der med båten fremfor å feriere i den. Redigert 19.Mars.2017 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Senor Svart 19.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 Hei Lingefan, interessant input der ! Veldig betryggende at du går god for sjøegenskapene, tilogmed sammenlignet med Estremo ( og Windy sine legendariske Linge skrog f eks 7800). Har kjørt Estremo og det er skikkelig tog. Min eneste demo med Ibizaen var overbevisende, men var kun litt hekksjø å finne den dagen. Spent på hvordan det fungerer, ikke minst med kalesje, som det blir endel av her vest :-) Har du prøvd det ? Virker som at kalesjen er enkel å håndtere iallfall og båten er ikke av de verste med kalesje oppe. Var i stuss mht pentry, synes det ble litt stusselig uten og lite plass til kaffe koppene ☺ 90 % av bruken blir 1-2 personer, så da ble 3. sete forsaket. Jeg synes at førerplassen er ganske viktig og at det ser noenlunde proft og ryddig ut også. På det punktet synes jeg ikke Helge Duus har bulls eye, i forhold til feks Windy. En høy list, men.. Prøver å få lagt til et bilde når dash er klar. Ser ut til at jeg har samme utstyr som deg, har også bestilt en varme pakke med vannbereder. Vanvittig pris og tydelig ikke helt standard for Ibiza. Håper installasjonen blir bra Har også puttet inn noen LED punkter i cockpit + akter ut mot plattform. Bauglys ja, får ta med min nye hodelykt til høsten, som er nesten kraftigere enn xenon lysene på BMW en ✌ Har bedt om å få pris på svinger for dybdemåler og vanntemp. Pussig at ikke det er std for en slik båt, mener jeg..Har du/dere noe slikt ? Har sett noen av trådene dine, og problemer med hekk aggregat/ Volvo osv. Det har faktisk vært med å gjøre valget enklere for meg. Har vært på nippet til å kjøpe eldre Ghibli og Tornado. Står på at selv 10 år gamle Windy virker utrolig gjennomtenkt og quality tvers gjennom. Nå blir det 760 og prøve om den lille køyen fremme holder for oss 1 natt eller 3, det blir max. I mellomtiden kommer diverse fine skuter nedover i pris..GT 32, Coho...zonda.. Sitér dette innlegget Link to post
ranger1000 Svart 19.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 Vanntemp og ekkolodd er vel rimelig standard? Har i det minste dette på min, trodde alle kom med det? Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 20.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2017 Jeg har vanntemp og ekkolodd på min 1020. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Senor Svart 20.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2017 Heisan, helt enig i at temp + dybde måler burde være inkl og std med Garmin 1020XS. Noe pussige avtaler mellom forhandlere og Ibiza, virker som at forhandler må bestille og betale for ekstra utstyr som skal installeres hos Ibiza. En svinger er jo ikke det store, men ser ut til at man må passe på detaljene når man kjøper nytt. Fun fact : fikk info om at min båt har byggenr 101, og at seriene begynner med 005 eller 010. Betyr vel at det er produsert iallfall 90 760er etterhvert. Ibiza jobber visstnok for fullt, det er jo bra ! Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 20.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2017 (redigert) Artig at de har produsert så mange 760T nå. I tillegg kommer jo en god del 680t (flere eller færre tro?) og litt 811, så da går Ibiza bra, og det er hyggelig for en av de siste helnorske båtprodusentene. Hvilke tall i CINnr indikerer man byggenr? Siste tallet er vel årsmodell? Har 16 til slutt i mitt. Og den ble produsert i ca mai 16. Mens byggenr er kanskje de to første sifferene, evt de i midten? Redigert 20.Mars.2017 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
mjo101 Svart 20.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2017 Litt generelt: bygge nr er som oftest midt i f.eks : NO-DUU760xxxx717 7 = bygge år 17= årsmodell. Felere produsenter begynner gjerne på 0005 i bygge nr, da enkelte prototyper er også blant de første. Sitér dette innlegget Link to post
Senor Svart 20.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2017 Min båt har fått no DUU760101E717. Iflg Ibiza er det byggenr 101, men fikk ikke klarhet i om de begynner på 005 eller 010 som visstnok er vanlig. E er bokstav nr 5 i alfabetet og betyr at båten blir produsert i årets 5. Måned=mai. Sitér dette innlegget Link to post
ranger1000 Svart 20.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2017 Heisan, helt enig i at temp + dybde måler burde være inkl og std med Garmin 1020XS. Noe pussige avtaler mellom forhandlere og Ibiza, virker som at forhandler må bestille og betale for ekstra utstyr som skal installeres hos Ibiza. En svinger er jo ikke det store, men ser ut til at man må passe på detaljene når man kjøper nytt. Fun fact : fikk info om at min båt har byggenr 101, og at seriene begynner med 005 eller 010. Betyr vel at det er produsert iallfall 90 760er etterhvert. Ibiza jobber visstnok for fullt, det er jo bra ! Enig i det. En ting jeg synes er litt merkelig ift utstyr osv er at slike ting som dusj på badeplattform(burde vært standard), landstrøm etc etc ikke står i noen som helst liste over tilgjengelig utstyr, men spør man forhandleren sin er tydeligvis det meste mulig. Skulle tro de kunne solgt på en del ekstra dersom slikt også stod oppført under tilgjengelig ekstrautstyr fra fabrikk? Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 20.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2017 Takk for god forklaring, til og med på bokstaven. Da er min båt byggenr 66. Har 76066E616. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
760Touring Svart 24.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2017 (redigert) Hei! Vi venter på en 1 år gammel Ibiza 760 m/300 Yamaha som skal leveres av Grimstad Bådsenter i mai/juni. Denne har trimflaps, ankervinsj, dab-stereo og baugpropell. Denne har også dusj bak. Etter hva jeg forstår så er vi dermed ganske godt utstyrt kontra standard modell? Jeg har lest denne bloggen med stor interesse og ser at flere av dere har varmtvann. Hvordan fungerer dette (hvor er det plassert), og hva er sånn ca kostnad? I tillegg er vi selvsagt nysgjerrige på om noen av dere har hatt noen problemer med båtene deres. Dette er jo en relativt ny modell, så det kan jo være at noe etterhvert har dukket opp som man bør ta hensyn til. Redigert 24.Mars.2017 av roedlarsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Senor Svart 24.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2017 Hei 760Touring. Gratulerer med flott båt, ser jo ut som vi kan krysse kurs i farvannet tidlig juni Har foreløpig avtale om å overta min nye båt i pinsen, i Arendal. Ser du har fått med mye fint utstyr ja, regner med at plotter også er på listen ?! Utover det viktigste : at dette er en kanon digg båt som leverer supre kjøre egenskaper i Windy klasse : Jeg har som du nevner bestilt en såkalt varme pakke med vann og varmer. Dette er basert på at det store rommet akter, under kalesje luken, utnyttes med bereder + diesel tank ( 10 l ) osv. Betryggende hvis flere har denne pakken, så kan Ibiza høste erfaringer og evt optimalisere installasjon og funksjonalitet. For min del regner med at dette betyr vann batteri på toa + pantry + dusj akter. I tillegg Eberspracher varmer med uttak ved fører + noen flere uttak. Trolig ikke rett å snakke forhandler priser på forumet her, men varme pakken er i BMW 50+ klassen. Dvs heftig. Satser på ekstra god stemning og utvidet sesong for båt pengene Har også landstrøm + lader. En liten vifte koblet til landstrøm vil forhåpentligvis hindre/redusere kondens og dugg. Bor slik at jeg kan bruke båt til jobb, så min bruk kan bli mer eller mindre daglig fra april til oktober. MEN : her i Bergen, så vil noen hevde at en åpen båt er naturstridigForsåvidt enig i det, men kanskje er ingen bedre på å nyte de få soldagene.Ibizaen kan kjøres med kalesje på, det MÅ funke på våre kanter Soldager er bonus, egentlig... Min lille bekymring ellers er at ryggstøtten/putene i Ibizaen ikke ser ut til å være avtagbare ? Eller ? Spesielt akter mener jeg at disse burde vært mulig å demontere..båten blitt aktuell for fisking også ?! Innspill imøteses ✌ Sitér dette innlegget Link to post
ranger1000 Svart 25.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2017 Hei! Vi venter på en 1 år gammel Ibiza 760 m/300 Yamaha som skal leveres av Grimstad Bådsenter i mai/juni. Denne har trimflaps, ankervinsj, dab-stereo og baugpropell. Denne har også dusj bak. Etter hva jeg forstår så er vi dermed ganske godt utstyrt kontra standard modell? Jeg har lest denne bloggen med stor interesse og ser at flere av dere har varmtvann. Hvordan fungerer dette (hvor er det plassert), og hva er sånn ca kostnad? I tillegg er vi selvsagt nysgjerrige på om noen av dere har hatt noen problemer med båtene deres. Dette er jo en relativt ny modell, så det kan jo være at noe etterhvert har dukket opp som man bør ta hensyn til. Grattis med flott båt! Tror de fleste er såpass utstyrt i disse tider. Har ikke trimflaps på min, men det trenger man egentlig ikke på denne båten etter min mening. Har vel FM-stereo i min, men det blir litt hipp som happ, for det er jo ikke dab-dekning på sjøen uansett ;-) Har ikke hatt noen problemer av nevneverdig art. Byggekvaliteten virker veldig solid. Var en litt vinglete tankmåler, men det tror jeg bare var Suzuki-instrumentene som krangla litt. Fiksa nå uansett. Meget fornøyd! Sitér dette innlegget Link to post
ranger1000 Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Tok båten ut for en liten prøvetur idag. Har fått montert nytt ratt for sesongen. Synes det ble veldig fint, meget godt å bruke. Ble blankt og fint etter en runde med Swissvax metal polish og en runde Swissvax Autobahn etter det igjen ? Nå kan sommer og varme i vannet bare komme. Sitér dette innlegget Link to post
760Touring Svart 11.April.2017 Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 (redigert) Ibiza760Hopeful skrev On 24.3.2017 at 21.05: Hei 760Touring. Gratulerer med flott båt, ser jo ut som vi kan krysse kurs i farvannet tidlig juni Har foreløpig avtale om å overta min nye båt i pinsen, i Arendal. Ser du har fått med mye fint utstyr ja, regner med at plotter også er på listen ?! Utover det viktigste : at dette er en kanon digg båt som leverer supre kjøre egenskaper i Windy klasse : Jeg har som du nevner bestilt en såkalt varme pakke med vann og varmer. Dette er basert på at det store rommet akter, under kalesje luken, utnyttes med bereder + diesel tank ( 10 l ) osv. Betryggende hvis flere har denne pakken, så kan Ibiza høste erfaringer og evt optimalisere installasjon og funksjonalitet. For min del regner med at dette betyr vann batteri på toa + pantry + dusj akter. I tillegg Eberspracher varmer med uttak ved fører + noen flere uttak. Trolig ikke rett å snakke forhandler priser på forumet her, men varme pakken er i BMW 50+ klassen. Dvs heftig. Satser på ekstra god stemning og utvidet sesong for båt pengene Har også landstrøm + lader. En liten vifte koblet til landstrøm vil forhåpentligvis hindre/redusere kondens og dugg. Bor slik at jeg kan bruke båt til jobb, så min bruk kan bli mer eller mindre daglig fra april til oktober. MEN : her i Bergen, så vil noen hevde at en åpen båt er naturstridigForsåvidt enig i det, men kanskje er ingen bedre på å nyte de få soldagene.Ibizaen kan kjøres med kalesje på, det MÅ funke på våre kanter Soldager er bonus, egentlig... Min lille bekymring ellers er at ryggstøtten/putene i Ibizaen ikke ser ut til å være avtagbare ? Eller ? Spesielt akter mener jeg at disse burde vært mulig å demontere..båten blitt aktuell for fisking også ?! Innspill imøteses ✌ Hei! Takk for innspill. Etter litt frem og tilbake, så droppet vi varmtvann. Det samme gjelder for landstrøm. Vi får høste litt erfaringer i år og se hva som eventuelt kan ettermonteres. Fikk tilbud av forhandler om landstrømpakke til kr 13.000 men avventer altså litt. Ikke har vi strøm på bryggen vår heller :-) Når det gjelder avtagbare puter så antar jeg det er mulig. Har ikke testet. Mye som skal sjekkes ved levering, her altså. God sommer! Redigert 11.April.2017 av 760Touring (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
760Touring Svart 11.April.2017 Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 ranger1000 skrev On 25.3.2017 at 10.00: Grattis med flott båt! Tror de fleste er såpass utstyrt i disse tider. Har ikke trimflaps på min, men det trenger man egentlig ikke på denne båten etter min mening. Har vel FM-stereo i min, men det blir litt hipp som happ, for det er jo ikke dab-dekning på sjøen uansett ;-) Har ikke hatt noen problemer av nevneverdig art. Byggekvaliteten virker veldig solid. Var en litt vinglete tankmåler, men det tror jeg bare var Suzuki-instrumentene som krangla litt. Fiksa nå uansett. Meget fornøyd! Takk for innspill. Vi gleder oss til levering. Jeg ser av forumet at vi er flere i "samme båt", dette er nyttig lesning. God sommer! Sitér dette innlegget Link to post
Senor Svart 15.April.2017 Link til dette innlegget Svart 15.April.2017 Hei ranger1000 skrev On 8.4.2017 at 16.17: Tok båten ut for en liten prøvetur idag. Har fått montert nytt ratt for sesongen. Synes det ble veldig fint, meget godt å bruke. Ble blankt og fint etter en runde med Swissvax metal polish og en runde Swissvax Autobahn etter det igjen ? Nå kan sommer og varme i vannet bare komme. Hei Ranger1000. Nye rattet ser flott ut. Noen spesiell grunn til at du skiftet, eller som en oppgradering ? Såvidt jeg kan se av div bilder, så ser det ikke veldig ulikt std rattet ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.