Jump to content

Ibiza 760t - noen som har brukererfaring

paso

Recommended Posts

Ibiza760Hopeful skrev for 1 time siden:

Hei 

Hei Ranger1000. Nye rattet ser flott ut. Noen spesiell grunn til at du skiftet, eller som en oppgradering ? Såvidt jeg kan se av div bilder, så ser det ikke veldig ulikt std rattet ?

Byttet det mest pga at jeg synes standard ratt føles litt "billig" - kanskje en del de kunne spandert litt mer på originalt. Dette er litt tykkere og skinntrukket hvilket gir en bedre følelse i bruk. Lurer på om de bruker det i noen windy-båter? Kunne godt levd med standard for så vidt, men tok en spontanavgjørelse når forhandler ringte og spurte om jeg skulle ha det på før den gikk på vannet. Godt fornøyd! 

Ibiza760Hopeful skrev for 7 timer siden:

Okay. Ja, ser på bilder at ditt ratt ser mer quality, tykkere og skinn osv. Våkent av forhandleren din. Evt kan jeg kanskje håpe på at Ibiza har oppet std ratt for 2017 mod ? Er vel grei sak uansett å bytte ratt etterhvert.

Tviler på noe endring på standard oppsett, men det er helt uproblematisk å bytte om man ønsker det. Orginalrattet finnes i utvalget til maritim på lik linje med det jeg har fått montert - virker som passform er ganske standard ;)

• 4 uker senere...
ranger1000 skrev On 15.4.2017 at 13.04:

Byttet det mest pga at jeg synes standard ratt føles litt "billig" - kanskje en del de kunne spandert litt mer på originalt. Dette er litt tykkere og skinntrukket hvilket gir en bedre følelse i bruk. Lurer på om de bruker det i noen windy-båter? Kunne godt levd med standard for så vidt, men tok en spontanavgjørelse når forhandler ringte og spurte om jeg skulle ha det på før den gikk på vannet. Godt fornøyd! 

Hei Ranger. Tilbake til rattet : ser at Isotta rattet som du har er ca 3000 kr opp fra std rattet. Har bedt om å få samme som du har. Har ikke tenkt på dette før nå, men det er STOR forskjell. Isotta rattet (som Windy også bruker) er meget bra. Vurderer å spørre Ibiza om de kan fixe logo i ratt navet også !?

Og så en liten oppdatering. 

Var innom Ibiza på Froland for noen uker siden, det var en meget fin og entusiastisk gjeng med Evy i spissen !

Kjempegøy å se massevis av båter i produksjon og optimisme! Mye gode tradisjoner i behold her, flere ansatte med fortid hos bla Windy. Heia Ibiza, Helge Duus og Norge og det som kan bli igjen av kvalitet og båtkunnskap der !

Ser ut som at levering av båten min 2 juni vil holde greit. Den er i montering disse dager. Blir levert ferdig testet og stelt hos Grimstad Båtsenter. Nedtellingen igang, og Askeladden min levert til forhandler som innbytte båt. Skipper skuteløs noen uker :-)

PS mht byggenr, så sier Evy at de regner fra nr 1, dvs at mitt byggnr 101 virkelig er nr 101, ikke telling fra 05 eller 010..(fun fact)

Fikk nylig tlf mht montering av antenne til radio (DAB) og vi ble enige om å prøve først å plassere antenne under konsollen, og se om dekning er noenlunde OK. Dvs at det ikke blir gjennomføringer i dekket. Regner med at det vil fungere i sentrale områder, og kanskje bli bedre etterhvert, og da er det godt nok for mitt bruk. Skjønte ikke kommentar her om at DAB ikke funker på sjøen ?

Rundt Bergen skal iallfall DAB være ganske bra.

En annen greie er propeller type. Std propell er Yamaha Saltwater Series II 3 blader x 21 tommer.

Ser at bla Yamarin 79DC har samme vekt og satt opp med samme propell.

Antar det er valgt som kompromiss fart, forbruk, kavitasjon osv. Jeg har selv god erfaring med 4 blader propell, noen input her ?

Har liggende en Solas 4 blader Rubex 21 tommer, håper å få testet forskjeller. En nabo i båt havnen har samme motor F300, samme Saltwater Series II og 3 blad x 22 tommer på en Gozzi 24 som har toppfart 55 knop. Kanskje jeg kan byttelåne og få bikket 50 knop med 22 tommer, just for the record ?

Propell har MYE å si for egenskaper, nesten sjokkerende å merke forskjellen på min Askeladden når jeg skiftet tilbake til original alu propell nå ved innlevering. 4 blader stainless er bedre på alt, ikke minst mindre vibrasjon, og selvsagt kavitasjon.

Spørsmål her blir : er Yama Saltwater Series II 3 blader x 21 tommer den optimale propell for Ibizaen ?

Noen knop + 1-2 å hente på WOT med 22 tommer ?

Ellers : ser at Ibiza760 på Finn brukt blir lagt ut med ( sjokkerende )lav pris og solgt kjapt. ( kanskje over prisantydning :-)? 

Det er vel en indikasjon på at dette er bra saker ?

Håper på kommentar og synspunkter. _

• 5 uker senere...

Hei. Da er vi 10 dager inn i en ny (lykkelig) Ibiza tilværelse.

Har brukt båten hver dag siden ny, og den har logget nesten 40 timer.

Båten ble hentet i Arendal 2. Juni, se evt egen hentetråd Arendal-Bergen..

Ingen tvil, Ibiza 760 er en særdeles bra båt på de aller fleste felt.

Kjapt (?) oppsummert :

300 hk Yamaha er super behagelig og gjør manøvrering enkel. Plotteren har sett 48.3 knop, jeg har bare sett 47.4 knop.

48 knop må ha vært et euforisk øyeblikk over en bølgetopp :-) Har en 15x20 tommer Yamaha propell, mulig at 19 tommer er mer ideell pga tung båt. Jobber med å få testet det. Får "bare" 5300 rpm ved WOT, burde være 5600-5700 rpm som kan tilsvare 1 tomme ned, dvs 19"

Forbruk ligger rundt 1.5 liter pr time i fartsområde 25 - 33 knop ( 3400-4100 rpm) det er kanskje litt over forhåpning, men desidert mye glede pr liter ! Ser at vekt har mye å si. Regner med at min båt er iallfall 2.200 kg med endel utstyr. Bikker lett 2 liter pr nm med 4-5 voksne ombord og litt mat/drikke som følger med.

Drivstofftanken kunne gjerne vært større, minst 300 liter. Kan det være noe problem, Ibiza ? 811en har samme 220liter tank, det må være knapt ?

Sålangt har jeg fått på max 170 liter, skal sjekke nøye hvor mye jeg kan skvise ut max ved neste fylling.

På Vestlandet har vi litt færre fylle stasjoner, og da er det viktig med rekkevidde.

Har ikke fått testet båten i direkte sammenligning mht sjøegenskaper.

Enkelte typiske fjordbølger slår litt mer enn forventning, kan ikke si at det alltid er silkemykt. Bredden har sin pris ?

Det er vel alltid noen bølger/retning som blir ugunstig, uansett.

Desto mer stum og tørr følelse, båten virker å tåle juling. Kommer tilbake på dette punktet (viktig) når noen av mine venner med race erfaring har fått kjørt båten. Turen Arendal-Bergen var en lek, kun litt deilige dønninger, så det ble egentlig ingen test ! Bare behagelig.

Kjørestillingen er nydelig, bedre enn alt jeg har prøvd og sett. Ergonomi, plass, plotter osv, alt stemmer, som en BMW.

Sidemannen likeså, sitter perfekt, god sikt og godt skjermet. 2 side by side stoler er knall bra i denne båten. Grand Touring !

Fusion anlegget m 4 høyttalere er glimrende og verd hver krone. I kombinasjon med lavt og behagelig støynivå/bilde fra motor og skrog gir det massevis av kjøreglede. DAB funker flott her I Bergen, men mister jo signal lengre vekke fra folkeskikken.

Dette er akkurat som jeg hadde håpet på, dvs alle kanaler tilgjengelig der båten brukes mest, og god lyd.

Har du med venner, så er det bare å glede seg til å tilby gode sitteplasser hele veien rundt det flotte bordet.

Har fått mange kommentarer om at det virker som en langt større båt. Digg.

Her tar jeg også med at plassen under kalesjen gir en gedigen følelse, ingen simpel telt krise løsning selv med 5-6 personer i båten.

Kalesjen har ennå ikke satt seg helt, og lekker i flere sømmer. Iflg Ibiza er dette normalt, sømmer og tråder skal trutne.

Veldig tight kalesje, merker nå heldigvis at den blir litt mer medgjørlig etterhvert. Endel styr å legge den ned, krever noen ganger øvelse.

Båten er utmerket å kjøre med kalesjen opp, det er desverre viktig i dette vannhullet Bergen.

Min båt har pentry og det er sålangt også en vinner. Litt skap plass, samt at vasken, og benken/bordet er ganske så praktisk å bruke. Med kjøleskap er det litt klasse, og igjen kommentarer på at dette gir stor båt følelse. Har ikke brukt kokeplaten sålangt.

Jeg har fått varmeapparat og det har vært effektivt og behagelig. Erfart at lampeolje er dyrt, kr 50 pr liter (!)

Har ikke brukt vinsjen akter. Og kun såvidt testet varmt vanns opplegget.

Mulig vannbereder er overkill i en slik båt, mye dill som skal passes på. Og hodebry for Ibiza:-)

Toalettet er lite, det vet vi jo. Kun til nødbruk, vil jeg si så langt.

Mht håndtering er båten en drøm. Fender puten fremme og de store listene på siden gjør at det er veldig chill å legge inntil med båten, uansett. Veldig god sikt, gode vindusviskere. Min båt har venstre visker, anbefales !

Godt med plass til fendere og tauverk, behagelig å bruke plattformen akter.

Hvis noen leser dette, så skjønner man at jeg har fått ny båt, og at jeg anbefaler båten på det varmeste. Nybåt følelsen, teak lukten osv har overgått mine forventninger, og det til tross for at solen har vært 99 % fraværende disse første 10 dagene med Ibizaen.

Denne sommeren blir bra, med eller uten kalesje.

IMG_3487.JPG

IMG_3491.JPG

IMG_3498.JPG

IMG_3505.JPG

Høres ut som en opplevelse ca lik min egen ved henting av 760t med 300hk Suzuki. Toppfart er faktisk helt likt med min Suzuki 300 som med din Yamaha 300. Opplevd over 48, men er som regel 47-47,5.

Synes Ibizaen går bra i sjøen, men følger sjøen som et "sportsunderstell" fremfor å brøyte seg gjennom slik tyngre båter gjør. Synes ikke den står mye tilbake for sjøegenskapene i 31 Zonda og 270 Estremo, selv om de er et hakk opp.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Hei Lingefan. Hvilken propell har du på din båt ? Toppfarten er jo helt fin på min, 47 knop, men undres litt over turtallet, max 5300 rpm. 19 tommer må land kje prøves, evt mindre diameter..

Du har jo endel erfaringer med gode sjøbåter, så det tas med. Jeg skal prøve Ibizaen ift Gozzi 24, Smuggler 24 og Nimbus 26 Epoca i ukene som kommer. Epocaen er myk og god i bølger, men hiver mye vann over baugen. Eier er misunnelig på negative chine på Ibizaen min.

Vi var ganske overbevist mht skrog performance på topp nivå etter turen fra Arendal. Føltes super bra og flott gange. Og så stiger forventningene, helt til bølgene blir store, og så smeller det litt.

F eks Windy Mirage som kanskje er beste i klassen, den er 246 cm bred. Klart at det kan ha endel å si i forhold til støtflate og 280cm. Snakkes, og fint med noen innspill på dette.

Usikker på hvilken propell jeg har, men har en som ble levert standard. Jeg får 6000rpm på maks fart. Se bilde:

http://bildr.no/view/NFR2YlEr

Jeg tror forresten alle båter smeller og slår litt til slutt når bølgene blir store nok. Har fått smell i både 25 Mirage (ut fra elven i Fredrikstad var sjøen rotete), Windy 7800 (1 meter skarp oslofjord), Marex Estremo og nå også Windy 31 Zonda (1 meter skarp oslofjord) Alt slår til slutt når bølgene blir skarpe og store nok. Forskjellene er hvor stumt skroget tar det og hvor kontrollerte landingene er og vekten på båtene. Alle disse er gode sjøbåter og Ibiza 760 er lettere enn dem alle. Likevel synes jeg den går meget bra selv satt opp mot de tyngre daycruiserne. Selv fantastiske 31 Zonda stamper så passasjerer shakes skikkelig i krapp motsjø i 30 knop. I tillegg gikk 31 Zonda bare i 39,7 knop med kalesjen oppe. Håpet på 43. Ikke viktig, men under 40 føles litt lite og turtallet i 32 knop som var en fin marsjfart ble litt høyt for å være D6 (2900-3000rpm).

Jeg må si jeg er svært fornøyd med Ibiza 760 T som en daycruiser med nødovernattingsegenskaper. Men som turbåt/reservehytte er den for liten. Og 811 liker jeg ikke designet på i samme grad som den lave slanke elegante 760. Den blir for høy og vinduet på siden er litt rart i forhold til fenderlisten. Så større båt må bli Windy og innboard. 

Lingefan

Hei igjen og takker for innput. Tipper at du har litt mindre propell og/eller stigning, f eks 19 tommer.

Noen andre med Yamaha som har erfaringer her ? Propell vs turtall ? Har forresten kjørt endel krappe svinger, og har ikke merket antydning til kavitasjon. Det er bra.

På en måte ok å høre at gode skrog uansett har sine begrensninger. Tilogmed Zonda. Har du 760 som lettbåt ?! :-)

Sjøen blir vel uansett hard når man nærmer seg 30 knop og det blåser. Windy eller ei.

3400rpm og 25 knop virker som dorgefart i 760en, og da er det meste av bølger en lek. Har ikke savnet flaps så langt, noen mener at slike båter MÅ ha flaps for å stabilisere i vind og bølger fra siden/skrått. Ibiza Duus sier njet.

Har forsøkt å provosere skroget i hekksjø fra rutebåtene i området. Blir jo litt små hard landing i 27-28 knop, men ingen grunn til å slakke ned. Så igjen, jeg synes det er veldig overbevisende å kjøre båten. Meget fornøyd. Gedigen følelse, og samtidig leken og lett håndterlig.

Kun bagateller som propeller valg som ligger i bakhodet, og som det er litt moro å holde på med.

Helt enig med deg om 811 en, og selvsagt : turbåt mer enn 3-4 dager er vel ikke 760 designet for. Kanskje jeg overtar din Zonda...om ca 10 år :-)

• 2 uker senere...

Da har jeg hatt første "langtur" med ibizaen. Kjørte Oslo-Kragerø i dag. Første gang med denne båten da jeg ikke tok den nedover i fjor. Gikk veldig radig og på ca 3 timer. Da holdt jeg 37-41 knop hele veien til Færder og småhoppet lett på dønningene. Gikk som en lek. Nøyaktig 1 time og 25 minutter fra bensinfyllingen på Oksenøya til Færder var fort synes jeg. Har aldri tidligere kjørt såpass fort med tidligere båter jeg har hatt. Så tok jeg en spisepause og en pils ved Færder, ca 20-30 min i rolig hastighet, slik jeg alltid gjør. Utenfor Færder og Svenner var det veldig store myke dønninger som rullet skrått rett i mot etter gårsdagens kraftige kuling. Da ble de 20-23 knop i 1 times tid og en del hopp og tildels slag, men båten taklet det relativt mykt og udramatisk. Og gassdemping i stolene kom til sin rett. Så roet det seg ved Tvistein og da ble det 35-40 knop igjen. Bare å sette på musikk på Spotify og kose seg.

Jeg synes båten leverer skikkelig bra på både sjøegenskaper, komfort, forbruk og fart. Den er rett og slett en fantastisk flott GT-båt. Forbruket ble 125 liter, i 40 knop ligger den på ca 60 liter i timen og i 20-23 knop bruker den 27-30 liter. Det var virkelig ikke ille og over all forventning. 

Oppnådde forresten ny toppfart med Suzuki 300 på hele 49 knop (hadde også 49,5 knop ved en kort anledning) på GPS. Riktignok med vinden ut forbi Filtvet utover fra Drøbak. Tidligere har jeg bare klart 48,4. Dette var med full drivstofftank og vanntank og også en del bagasje, så det overrasket også en del.

Jeg synes helt ærlig at denne båten ikke står så mye tilbake for en langt dyrere Windy 31 Zonda, og i tillegg marsjer man på Windyens toppfart. Men den er lettere og mer "bestemt" i vannet.

Om jeg var ufornuftig nok skulle jeg gjerne beholdt Ibizaen ved siden av den kommende Windy Khamsin eller Grand Bora. Da kanskje som hyttebåt. Men opplever den vel egentlig som litt vel stor i Kragerø-skjærgården som ren hyttebåt. 

760t har jeg blitt skikkelig glad i. OG: det var ikke en eneste dråpe saltvann på vinduene etter turen. Selv om det var sidevind og litt skrå motvind deler av turen.

Lingefan

Er det noen som har 760 med pentry eller 811 som kan dele sine erfaringer med skuffene.
Jeg var og hentet min nye 811 i helgen og oppdager da at skuffene i pentry seksjonen vandrer frem og tilbake bak skapdøren. 
De har ca 1cm pendling. Noe som gjør at de til stadighet slår inn i døren inne i pentry skapet ved litt sidesjø. Noen som har erfart det samme?
Forundrer meg over at det ikke er noe låse mekanisme som holder skuffene på plass.

Hei

Jeg har også pentry i min 760, men har ikke merket noe vandring.

Var litt skeptisk til skuffene i pentryet pga de ser litt skrøpelige IKEA aktige ut, men har fungert greit i min båt. Iallfall ikke merket noe under gange.

Jeg har hatt litt nips i alle skuffene fra båten var ny, (bestikk, noen bruker manualer, støtten til solputen osv ) mulig det kan stabilisere ?

Jeg har en Yama F300 motor, får max 5400 rpm WOT. Farten er ok, 47 knop på max med litt tålmodighet.

Ved 3500 rpm ca 27-28 knop. Forbruk ca 38 liter pr time.

Har std propell 15 x 20 tommer, 3 blader.

Noen som har samme Yama motor til 760 som kan dele litt kjøre data ?

Har blitt anbefalt at 4 taktere bør ha propell som gir max ( 6000 rpm) ved WOT.

Mener at 811 leveres med 18 tommer Saltwater II propell, kunne ønske å prøve en slik for min båt.

Hei Lingefan

Godt å se over at du fikk en fin tur til Kragerø og at skipet fortsatt leverer.

Både Yama og Suzuki 300 virker å fungere bra for denne båten. Med 49 knop har du funnet en optimal kombi.

Min båt ligger nok litt over 1.5 liter pr nm i 40 knop ( 60 liter pr time). Igjen : vekt har mye å si.

De siste knopene går vel på vekt fordeling, propell type osv. Synes det er moro med litt utprøving av propellere osv men det er dyrt å kjøpe feil.

Hadde vært ok om vi kunne få noen holdepunkter, og om Salt II 18 tommer kan passe for min båt ( Olle Terjesen anbefaler den). Gir meg ikke før vi har prøvd ut litt på dette, nå er jo listen på 49.6 knop☺️?

Her er vi forresten i fint driv dvs 47 knop nå i helgen som var.

Moro ellers med alle som kommenterer og vil se på båten, den er vel ikke så ny lenger ??Aldri før fått så mye thumbs up og vinking.

Ingen tvil om at det er en måhafaktor her, ikke minst når folk ser den lekre og brede uteplassen.

BBB9CE76-330D-4B8C-90E3-FD5173F27321.JPG.44664ce23fe14a94fcc5dc769d2bb6b9.JPG

Min 811 med 300 Yamaha har std. Saltwater Series II  15 x 20 tommer 3 blader.
Den gjør 26 knop ved 3500-3600 rpm med forbruk på 37-38 liter per time
Vurderer også propellskifte for å få litt raskere akselerasjon.
Syntes skuta er litt treg å få i plan, så jeg tenker på bytte til 4 blader.
Toppfart er ikke så superviktig. Målet er å få litt bedre akselerasjon eller grep opp i plan, samt litt bedre økonomi på marsjfart. 
Interessant å høre erfaringen dine med propellbytte.

X-Droid skrev On 25.6.2017 at 21.38:

Er det noen som har 760 med pentry eller 811 som kan dele sine erfaringer med skuffene.
Jeg var og hentet min nye 811 i helgen og oppdager da at skuffene i pentry seksjonen vandrer frem og tilbake bak skapdøren. 
De har ca 1cm pendling. Noe som gjør at de til stadighet slår inn i døren inne i pentry skapet ved litt sidesjø. Noen som har erfart det samme?
Forundrer meg over at det ikke er noe låse mekanisme som holder skuffene på plass.

Hei X-Droid

..noe som klikket med innstillinger - får ikke svare på din siste post??

Synes det er noe pussig at du har 20 tommer propell. 811en hos forhandler her har 18 tommer, og blir sagt å være standard.

Ville ha sjekket litt med forhandler, har de greie på motor/vekt/fart ? Ikke sikkert de egentlig bryr seg noe særlig..

Noe spesielt om 811 får samme propell som 760.

Hvilket turtall får du på max ? Får bare 5400 rpm på min 760 som har endel utstyr. Dine 26 knop ved 3500 rpm og 37-38 liter er ikke verst. Omtrent samme som min egentlig.

Ligger på 1.3 - 1-5 liter pr nm i området 24 - 38 knop.

Du vil nok også merke at forbruk skyter i været med litt mer vekt, dvs noen flere personer.

Da har jeg sett 2 liter pr nm. Mulig at jeg får testet 18 tommer på torsdag. Oppdaterer etterhvert.

• 2 uker senere...

Hei, absolutt flotte båter Ibiza 760. Gøye å lese deres erfaringer og se deres private bilder. Jeg vurderer denne sterkt opp mot Nordkapp Noblesse 790 med 300HK Evinrude G2.

Dere har kanskje tidligere gjort tilsvarende sammenligninger og har erfaringer her også? Båten skal brukes som dagstur båt med mulighet for overnatting til nøds..

Har i dag en Nordkapp Enduro 705 med G2 200HK H.O (2016). Er meget godt fornøyd med Nordkapp og elsker Evinrude G2-motorens akselerasjon, serviceintervall og ikke minst design. Synd Evinrude ikke kan leveres på Ibiza.   

Stusset litt over at Ibiza benytter manuell sjalte bryter mellom Start og Forbruks batteri og ikke har DVSR (Digital Voltage Sensetiv Relay) fra feks. BEP, stemmer det? Mulig jeg missforstod dette.?

Med sist nevnte trenger man ihvertfall ikke å tenke på dette med "ON 1" - "ON 1+2 (start)" og - "charge", for dette styrer releet automatisk. 

Håper på konstruktive tilbakemeldinger på 760 Vs. 790. 

Hei NordkappEnduro

For min del kan jeg bare si at Ibiza 760 etterhvert ble et naturlig valg av diverse grunner.

Jeg var innom de fleste aktuelle båter, bla under Sjøen for Alle på Lillestrøm 2016.

Hadde endel forventninger til Nordkapp790, ettersom N760 har vært på min liste lenge.

Ble ikke skuffet, langt fra, men synes fortsatt bredden og innredningen ble fordel Ibiza760.

Her må selvsagt legges til at følelsen når du sitter bak rattet og kjenner skroget i sjøen, antagelig bør telle mer enn det meste annet.

Tror det er pros&cons blant alle 25-26 fotere.

I motsetning til deg, så var ikke jeg spesielt keen på G2. 

Knalltøft design, men kanskje noe mer frynsete erfaringer i min verden.

Dessuten : du kan sikkert få Ibiza med Evinrude.

På min liste var eget toalett rom et must. Ikke sikkert at det er så mye bedre enn en grei løsning f eks som Nordkapp.

Ibiza 760 : doen er uansett for akrobater :-) Men mye bedre enn ingenting !

Etterhvert må man ta noen valg og da ble det 1) utenbords og nytt design, 2) eget toalett rom.

Da var både Windy Ghibli og Mirage/Kharma ute. Får neppe svar på om det var rett for meg.

Da Ibiza760 kom med pentry, så ble det igrunnen avgjørende for mitt valg, dvs en nesten alt i ett løsning.

Etter 7 uker med Ibizaen er jeg kjempe fornøyd. Nydelig kjørestilling, dash er bra, sikt er meget bra ( bedre enn Windy som har svært lav slick vindskjerm). Utenbords er bra, men om en Windy med D4/D6 kunne vært vel så bra er smaks spørsmål.

Løsning med pentry er flott. Fungerer glimrende. Mulig at hadde valgt bort ankervisj, varmtvann og baugpropell. Vekt kontra fordeler ?

Får testet dette mer i sommer, men for mitt bruk, blir det antagelig litt kjekt å ha. Ibizaen er overraskende retnings stabil og enkel å håndtere. Baugpropellen brukes kun for å holde liv i den :-) Uansett, når båten skal til neste eier, er vel dette utstyret forventet..

Så altså : ingenting negativt sagt om N790. Lykke til med valg av båt.

Mye fint på Finn, gode priser !!

Hei Senor og takk for svar.

Ja akkurat nå er pendelen mer over mot 760T, og det skyldes mye alle tester jeg har lest om N790 og sjenerende støy fra skorget, mens 760T blir rost av å ha et støysvakt og stumt skrog.

Noe du kan bekrefte ved kjøring i mye sjø/bølger.? (Har vel også vært nevnt i denne tråden..)

Dette har blitt mer og mer viktig for meg da jeg senest på lørdag irriterte meg over unødig mye lyd/skrangling fra skroget (ca 9m/s SV inn Oslofjorden medbølger 20-25knop).

Mye skyldes nok at min båt ikke er utstyrt med trimplan og at den heller litt mot babord når jeg er alene ombord i båten. 

Så mitt andre spørsmål er behovet av trimplan på 760, har du det på din?

Jeg kan jo svare på hva jeg synes om trimplan. Vi har det på vår, og det er vel ikke helt nødvendig, og jeg kan tenke meg at de stjeler en knop eller to på topp? Ellers er det ikke så ofte jeg bruker de, annet enn når det er mye vind/sjø fra siden, man klarer seg jo uten, men båten lener seg jo litt. Ellers bruker jeg de litt om jeg ønsker å tvinge båten til å holde seg i plan helt ned i 17-18 knop. Tror at om jeg kunne valgt på nytt, så hadde jeg kikket på Zipwake sitt system.

Heisan.

Jeg er veldig fornøyd med min 760 og sjøegenskaper, og merker at med litt tilvenning, så kusker man denne båten i det meste av sjø og vind på en meget imponerende måte. Bekreftes jo også av Lingefan her på forumet, som har mye fint å sammenligne med.

Jeg har ikke flaps. Har kjørt mye med kalesje nå, og selv med endel vindfang, så lener båten seg kun marginalt mot vinden.

Ville ikke valgt flaps igjen, det er jo også endel kroner + vedlikehold osv.

Mht tester, så leste jeg nettopp Båtmagasinet som har en sak om N790 og Ibiza811. Temmelig amatørmessig, mye av disse testene, og med masse feil og manglende info. At Ibizaen er kr 300.000 dyrere, ble f eks ikke nevnt. Stryk.

Men merket meg likevel at N790 ikke har kokeplate, og antagelig er enklere utstyrt mht bomuligheter.

Og at G2 får litt tyn for støy..det er ikke så nice ved rolig cruising som det blir endel av med en slik båt.

Mens Verado får plusspoeng ! Er V350 bra saker, Matsemann ? Litt misunnelig på den motoren din, hmm.

Tilbake til valgets kval : Mitt råd er definitivt å prøvekjøre båtene, og kjenne på egenskaper. 

Kan iallfall bekrefte at min 760 er stum og rock solid. Tung, bred og gedigen følelse.

Forbruket ligger på 1.3-1.5 liter pr nm ved 25 - 35 knop. Tipper det er samme for alle båter i klassen.

De store fenderlistene og fenderpute i baug gjør at man føler at I760 er som en heavy duty praktisk geni strek. Bra !

Ser at du får mye fint nå på Finn. Med litt pruting får du fine Windy nå for samme pris som ny Ibiza.

Nytt er nytt, og Windy er Windy. Og Nordkapp får du også til en fin pris.

Spennende å høre hva du lander på☺️

2 hours ago, Senor said:

Er V350 bra saker, Matsemann ?

Jeg har aldri kjørt en 760 med andre motorer, men jeg har kjørt en 811 med en F300. 811´en er jo mye tyngre, så den motoren kan jo ikke sammenlignes med en Verado 350 på en 760, men det jeg merket meg var styringen. Jeg liker servostyringen til Verado´en mye bedre enn den hydrauliske styringen som var montert på 811´ en. Der var det markant tyngre å svinge den ene veien enn den andre, avhengig av fart, noe man overhode ikke kjenner med servostyringen til Verado. Når det er sagt, så tror jeg aldri jeg skulle klart opp mot 55 knop som er rapportert med Yamaha F350, kanskje man kunne klart rett over 50 med en annen propell. Nå har jeg en 4blads Bravo 1 som har et fantastisk grep i vannet, men man mister nok en smule på topp, og det er ikke den mest økonomiske i marsjfart heller.

Ok, takker for svar.

Jeg har den vanlige Seastar styringen som vel er std med Yama300. Er veldig fornøyd med den, faktisk.

Akkurat passe stabil, kan nesten slippe rattet i fart, og samtidig lett under manøvrering. God sving begge sider.

Den integrerte styringen til Verado virker bra, ref tester. Men litt skeptisk til 2.6 l blokken mot Yama sine 4.2 liter. Begge er nok bra motorer !

Som nevnt tidligere, så kan det være mye å hente på optimalisering av propell.

Jeg prøver å finne riktig propell for min, og så få den gnikket av Winrace i vinter.

Håper da å få 48 knop på topp, og kanskje ned mot 1,25 l/nm ved 3300-3600 rpm.

Jeg må uansett bruke Yama propell pga integrert soft girskift, som man ikke får på andre propellere.

Min båt kan kjøres hardt i sving uten antydning til kavitering. Det er bra, men lurer på om motor kunne vært hevet et hakk.

Har 2 hull å gå på. Håper å høre med Ibiza etter ferien om de har testet dette.

Som nevnt på forumet, så får jeg ikke vippe motoren helt ut av vannet. Det er veldig lite om å gjøre at dekselet går klar av akter benken.

Hvorfor har ikke Duus bare laget litt mer plass, noe som ikke ville vært vanskelig, eller tatt plass ?? Pussig, men heller ikke stort problem.

Vasker litt på finnen med jevne mellomrom, ser ingen groe sålangt.

Får du din Verado helt opp av vannet ?

Til NordkappEnduro - nå kan du prøve kjøre 790en som ligger tilsalgs. Ville gjort det om jeg var på de kanter..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...