matsemann Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Jeg har ikke mere tilt, så om det ikke er noe som er lagt inn som en elektronisk begrensning, så er det rett og slett ikke nok tilt. Kan jo da tyde på at dette gjelder Mercury og Yamaha. Suzuki kan jeg ikke svare for, men i havna ligger det en Ibiza 26 Touring med Suzuki DF300, og den har jo nesten hele undervannshuset i vann med motoren tiltet opp. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Senor sier vel at det er plass i brønnen som er problemet hos han..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
M/B Bianca Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 (redigert) matsemann skrev 35 minutes ago: Jeg har ikke mere tilt, så om det ikke er noe som er lagt inn som en elektronisk begrensning, så er det rett og slett ikke nok tilt. Kan jo da tyde på at dette gjelder Mercury og Yamaha. Tilten på motoren din er nok justerbar, tenker jeg. Det er den i hvert fall på min Evinrude e-tec. Normalt justeres den slik at motordekselet akkurat unngår å kræsje i skroget/brønnen på maks tilt. Redigert 18.Juli.2017 av M/B Bianca (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
matsemann Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 1 hour ago, M/B Bianca said: Tilten på motoren din er nok justerbar, tenker jeg. Det er den i hvert fall på min Evinrude e-tec. Normalt justeres den slik at motordekselet akkurat unngår å kræsje i skroget/brønnen på maks tilt. Ja, har sjekket litt nå, og det skal være mulig å kalibrere maks tilt. Skal se om jeg husker det neste gang jeg er i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 (redigert) Min 760T fikk ikke tiltet Suzuki 300-motoren helt ut pga bakveggen. Så ikke det som noe problem da jeg fikk tiltet såpass at propellen var over vannet og forhandleren hadde stoffet motoren nederst der undervannshuset ble liggende i vannet. Redigert 18.Juli.2017 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
andersb Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Det er ganske ræva design, disse båtene går vel primært med zuki eller yam, og er vel designet deretter, evnt burde. Stoffe utenbordsmotorer utgår hardt. Hadde forhandler levert båten sånn hadde jeg krevd omlevering med nytt undervannshus. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Enig i at det er litt spesielt. Men hvorfor bry seg om det? Får man V8 350 tiltet over også eller må propellen der være nede i vannet? Tror jeg har sett at man på Ibiza 811 får tiltet motoren helt opp. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
matsemann Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Da har jeg sjekket, og i følge manualen skal jeg kunne kalibrere tilt og trim, men de mulighetene ligger ikke i systemet når jeg går inn på kalibrering i Smart Guages. Ellers har jeg faktisk masse å gå på mot bakveggen, så jeg lurer på om det rett og slett ikke er mere tilt. Sitér dette innlegget Link to post
Bent M Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Den tilten du har på bildet er svært lik den jeg har på min Ibiza 26 med df300. Akkurat for lite til å få hele motor ut, og spissen "bak" på underhus blir liggende igjen i vannet. Mangler vel bare en 3-5cm til på tilt. Sitér dette innlegget Link to post
matsemann Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Bildet lyver litt her, og det er masse plass igjen til bakveggen, så jeg må bare finne ut om den ikke har mere tilt å gå på. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Er dere sikre på monteringshøyden av motoren også? På ca alle nye båter jeg har kjøpt, har motorene konsekvent vært feilrigga og sittet fler hull for lavt. Dette alene vil jo løfte hele motoren litt, kanskje de 2-3cm man trenger. på mine med G2 får jeg husene ut nesten 20cm av vannet er det vel :o Sitér dette innlegget Link to post
matsemann Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Jeg har dessverre ikke flere hull å gå på, så skal den høyere må jeg ha en kortere stamme. Sitér dette innlegget Link to post
Senor Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Hårfin at dekselet tar borti på min Yama. Skal sjekke om det ville gå med motoren ett hakk opp. Enig m andersb, virker rart om dette ikke var tatt hensyn til fra Ibiza. Igjen - ville ikke være noe surprise at monterings folka gir litt blaffen mht monteringshøyde, propell osv. Svært så ulne svar på enkle spørsmål fra både Ibiza og forhandler. Når ferien er over... Sitér dette innlegget Link to post
NordkappEnduro Svart 22.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2017 (redigert) Hei, ja jeg skal få prøvekjørt N790 opp mot Ibiza 760. Evinrude G2 har løst elegant dette med å få tilte motor helt ut av vannet. Redigert 22.Juli.2017 av NordkappEnduro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Senor Svart 25.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2017 Da er høsten her og egentlig tid for dokking☺️Idag fikk vi endelig prøvd å heve motoren 2 hakk opp, dvs i øverste posisjon. se bilder under før og etter heving. Må si at resultatet virker veldig bra sålangt om enn marginale målbare endringer. Økte turtall på topp fra 5200rpm til 5600 rpm. Farten økte 0.5 knop dvs knapt målbart. Kan likevel føye til at kjølevannet "ser" bedre og riktigere ut, etter min mening. Forbruk marginalt lavere, klarer nå såvidt 0.8 nm/liter m kalesje oppe, ved 3400 rpm og 26-28 knop. 1 person og halv tank. Båten virker å gå lett og fint og (føles) mindre behov for trim i normale hastigheter. Kan fortsatt svinge kraftig med endel trim uten at propellen slipper, men ikke så ekstremt som tidligere. Vil si at det nå er normalt og altså fortsatt veldig bra grep i vannet. Oppsummert virker det noe pussig at forhandlere monterer motoren dypt ( nest nederste hull). Mht emnet over og tilt, så kommer undervannshuset lengre ut av vannet nå, men fortsatt en irriterende 10 cm nedi, se bilde. Motor støter fortsatt mot brønnen, dvs at et lite utsnitt eller forming i bakveggen kunne fått finnen helt ut av vannet..Er det fikset på nye 770 ? Har ikke sett den oppgraderte modellen.. Vel, lever fint med en liten skvett vann på nederste finnen, og det føles godt å være på vei mot en optimalisert rigg. Neste steg blir å evt prøve en SS II 19 tommer propell, og se hvordan båt x motor tar litt lettere stigning. Samme fart 46-47(48!?) knop ved 5900-6000 rpm + muligens raskere akselerasjon/enda lettere på plan hadde vært perfekt. Neste sesong✌️☺️ Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2017 hadde kanskje forventet mer fartsøkning med 400 rpm mer turtall, men det kommer jo mye an på propell også. Husker ikke hva slags propell du har på? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Solseng Svart 25.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2017 Senor skrev for 2 timer siden: Mht emnet over og tilt, så kommer undervannshuset lengre ut av vannet nå, men fortsatt en irriterende 10 cm nedi, se bilde. Motor støter fortsatt mot brønnen, dvs at et lite utsnitt eller forming i bakveggen kunne fått finnen helt ut av vannet..Er det fikset på nye 770 ? Har ikke sett den oppgraderte modellen.. Sliter med akkurat samme problem mht. tilt og undervannshus under vann. Undervannshuset ligger ca. like dypt som din gjorde før du fikk løftet motoren. Motorbrønnen er ikke dyp nok til at det kan tiltes mer. Riktignok en eldre båt, men irriterende som du sier. Allerede halveis i sesongen var undervannshuset godt grodd. Ulempe både for toppfart og det blir fort riper i lakken når man forsøker å gnikke bort groen. Jeg har derfor kjøpt inn en mekanisk motorheis fra Bobs Machine Shop med 4" setback. Satser på å få montert heisen til våren, og forhåpentligvis vil jeg igjen kunne løfte motoren helt ut av vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Senor Svart 25.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2017 ivar skrev for 1 time siden: hadde kanskje forventet mer fartsøkning med 400 rpm mer turtall, men det kommer jo mye an på propell også. Husker ikke hva slags propell du har på? Har Yamaha Saltwater Series II 20 tommer p.t. Samme type 19 tommer vil antagelig gi samme fart og muligens raskere i plan osv. Er godt fornøyd med båt og motor, så dette er jo helst fin tuning for spesielt interesserte☺️☺️ Sitér dette innlegget Link to post
Vial Svart 22.September.2018 Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 Prøver å få litt liv i denne tråden? Hva kan man forvente i toppfart med Yamaha 350? Noen som har erfaring med 770? Sitér dette innlegget Link to post
Senor Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 Ja, så nærmer det seg vår igjen. Og med den kommer jo endel friske nyheter i 2019 på utenbordsmotor fronten. Yamaha ny 425 hk. Mercury V8(!) 300 hk. I tillegg til Suzuki 350 hk, (2018) så får såvisst nye båt eiere endel flere valg å ta stilling til. = luksusproblem ! Vi må vel kunne anta at Mercury vil utvide V8eren til både 350 hk og 400 hk ganske snart. Denne motoren går stort sett mot all logikk (V8=høy kostnad), men det ser jo ut til at de bakker det opp med (utrolig)lav vekt, lite støy og vibrasjon og flotte ytelser. Skulle jeg valgt motor i dag til en Ibiza760(eller 770), så ville jeg virkelig hatt en seriøs utfordring. I påvente av en Merc 400 hk, så ville jeg kanskje bikke mot Suzuki 350 hk. Jeg er litt skeptisk til duo prop konseptet, men det er jo etterhvert velprøvd, og med 5 år garanti..Med riktig rigging, så bør man vel kunne forvente 53-54 knop med en slik installasjon. Til Vial : det er flere tråder i Baatplassen med Ibiza eiere som har 350 hk motorer, både Yama V8 og Merc Verado. For min del falt valget i 2017 for Ibiza760 på Yama300 hk pga driftsikkerhet, forhandler og service verksted i Bergen. Yama350 hk V8 har et litt frynsete rykte. Suzuki var ikke aktuell med 300hk, mens Merc Verado 350hk ser kul ut, men kun 2.6 liter vs Yama300 steinknuser 4.2 liter. Jeg er meget fornøyd med Yama300, uten at det dermed er sagt at jeg ikke kunne prøvd noe nytt eller annen motor. Idag hadde jeg virkelig vært i tvil. Ville prøvd både Suzuki 350hk og ikke minst Yama425hk, selv om den virker i overkant svæær ! Og dessuten er jeg ganske sikker på at Merc kommer med V8 400 hk kanskje allerede i høst, evt vår 2020. Høy ytelse, ny konstruksjon, V8 gange. Uslåelig. Kanskje en liten tvil mht driftsikkerhet. Men 5 års garanti trumfer usikkerhet. For en drøm ! Når det gjelder Ibiza760 vs 770, så mener jeg at det er eksakt samme skrog. Dvs at Ibiza 770 er en typisk facelift, dvs litt høyere i kabin, er det merkbart ? Og noe bedre pantry løsning, samt bedre tilgang til stue rom akter, samme som Ibiza811. Lengden er vel helt samme, selv om modell betegnelsen kan indikere + 10 cm, noen som vet noe om dette ? Jeg bestilte min 760 med pantry versjon, og er veldig fornøyd med den. Kanskje bedre enn nye 770 løsning, det blir smag&behag. Håper som andre her på forum at vi kan holde liv i denne tråden. Jeg har (tror jeg) bestemt meg for å prøve ny propell, en 19 tommer vs 20 tommer, som muligens vil gi noe høyere turtall på topp ( 5800-6000 WOT), samme deilige fart 47-48 knop og levere marginalt kjappere akselerasjon. Fine tuning ! Håper dermed å komme tilbake med info når dette er på plass, ca rundt 17 mai tider. Frem til det er det bare å ønske alle en ny fin båt sesong - like bra eller bedre enn 2018 kan det vel aldri igjen bli, men her på Vestlandet er vi alltid ukuelige og håpløse optimister :-) Sitér dette innlegget Link to post
ArvidKa Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 ..og nå en Yamaha 375 hk, en V-8’er basert på 425 XTO.... http://www.batmagasinet.no/artikkel/ny-375-hester-erstatter-yamahas-v8-350 Sitér dette innlegget Link to post
Senor Svart 21.April.2019 Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Påsken 2019 og ski er historie. Snart e båten i sitt rette element. Mht tråd over - var nylig i Houston og fikk kjenne på nye Yamas 425hk. Ref bilder under - dette er en Everglades 335. Typisk fiskebåt i disse farvannene...amerikanerne... Heftige saker. Gjerne en sånn på til Ibiza 760 ! 2 x 425 hk blir nok drøyt :-) Mercury og de andre må vel følge opp dette racet ! Vi følger spent med??? Sitér dette innlegget Link to post
Senor Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Er vel ikke særlig mange følgere på denne tråden lenger. Kan iallfall oppdatere mht forbruk : har logget 5460 liter på 3861 nautiske mil. 322 drifts timer. Dvs ca 1.41 liter pr nm og ca 17 liter pr time i gjennomsnitt ved blandet tomgang, daffe kjøring og langstrekk. Har fortsatt ikke prøvd alternativ propelle som nevnt over i tråden. Skal ha service om 1 uke - må bestemme meg for om ny propell er verdt kr 6.000,-.... I så fall kommer en update her. Ps veldig fornøyd med både båt om motor. Faktisk mer imponert over båten etter 2.5 sesong. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Senor skrev 59 minutter siden: Er vel ikke særlig mange følgere på denne tråden lenger. si ikke det , med litt mer aktivitet her så.. Sitat Mercury og de andre må vel følge opp dette racet ! Vi følger spent med??? Merc har vel kommet med en 450R allerede: Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
andersb Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 450R er nok også bare starten, tipper vi ser en 500 og 550 snart,... kanskje 600? har trua Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.