Grufolf Startet 3.Mai.2016 Del på Facebook Startet 3.Mai.2016 Hei. Driver å gjør klar båten for sesongen. Zinken fra i fjor har lite tæring. Orginal volvo zink på vp 280 dp hekkagregat og transomplate. Kan den brukes med god samvittighet om jeg sandblåser den (får da helt ren overflate) eller bør jeg kjøpe ny? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 3.Mai.2016 Del på Facebook Svart 3.Mai.2016 Så lenge det er godt over 50% igjen av sinken så funker den jo fint en stund til. Iallefall om den er ren. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 3.Mai.2016 Del på Facebook Svart 3.Mai.2016 Om du skal sanblåse, ikke bruk noe som inneholder silikater eller karbider (sand etc.) Bedre å spyle med en høytrykkspyler og bruke stiv børste. Eller et eller annet slipegreier, merk setning 1. Skal ikke legge altfor mye i det. Men det er ikke bra om anodene passiviseres og tæringen henvender seg til deler som koster mye mer enn anoder. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grufolf Svart 3.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2016 (redigert) Ja det var det jeg skulle mene. Sinken er hel og fin med noen groper på og god kontaktflate mot gods på drev og transom. Så da blåser jeg vekk urenheter og annet rart og monterer igjen med god samvittighet. Bruker glass og ikke sand forresten, det er det vi har på jobben. Blåser rent med godt med luft etterpå. Redigert 3.Mai.2016 av Grufolf (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 3.Mai.2016 Del på Facebook Svart 3.Mai.2016 Jeg bruker stålbørste, evt. på drill. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 4.Mai.2016 Del på Facebook Svart 4.Mai.2016 Jeg bruker stålbørste, evt. på drill. Stålbørste skal ikke brukes, svekker den galvaniske beskyttelsen som anoden skal gi. Bruk stiv børste av kunstfiber eller liknende, denne feks: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Bor-slipemateriale/Grovrengjorer-2000019030/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 4.Mai.2016 Del på Facebook Svart 4.Mai.2016 Ja har hørt det, men vet ikke helt om jeg tror på at det er slik i praksis. Har ikke hatt noen problemer i så måte. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 4.Mai.2016 Del på Facebook Svart 4.Mai.2016 Problemet er at anoden er fri for C, Fe og liknende. Disse stoffene ligger over Zn, Al etc. i spenningsrekken. Altså vil sistnevnte ofre seg mot førstnevnte. Anoden vil bruke elektronavgangen og ionestrømmen til å beskytte forurensingen. Etter hvert vil ionemassen, sammen med ioner tiltrukket fra sjøvannet, danne et beskyttende sjikt. Altså vil ikke ionene forlate overflaten. Noen ganger vil den beskyttende effekten reduseres eller opphøre (passivering). Da har du forklaringen i kortform. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.