Jump to content

Zinkanode på drev og transom. Sandblåse eller kjøpe ny?


Grufolf

Recommended Posts

Så lenge det er godt over 50% igjen av sinken så funker den jo fint en stund til. Iallefall om den er ren.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Om du skal sanblåse, ikke bruk noe som inneholder silikater eller karbider (sand etc.) Bedre å spyle med en høytrykkspyler og bruke stiv børste. Eller et eller annet slipegreier, merk setning 1. Skal ikke legge altfor mye i det. Men det er ikke bra om anodene passiviseres og tæringen henvender seg til deler som koster mye mer enn anoder.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ja det var det jeg skulle mene. Sinken er hel og fin med noen groper på og god kontaktflate mot gods på drev og transom. Så da blåser jeg vekk urenheter og annet rart og monterer igjen med god samvittighet. Bruker glass og ikke sand forresten, det er det vi har på jobben. Blåser rent med godt med luft etterpå.

Redigert av Grufolf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bruker stålbørste, evt. på drill.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja har hørt det, men vet ikke helt om jeg tror på at det er slik i praksis.

Har ikke hatt noen problemer i så måte.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Problemet er at anoden er fri for C, Fe og liknende. Disse stoffene ligger over Zn, Al etc. i spenningsrekken. Altså vil sistnevnte ofre seg mot førstnevnte. Anoden vil bruke elektronavgangen og ionestrømmen til å beskytte forurensingen. Etter hvert vil ionemassen, sammen med ioner tiltrukket fra sjøvannet, danne et beskyttende sjikt. Altså vil ikke ionene forlate overflaten. Noen ganger vil den beskyttende effekten reduseres eller opphøre (passivering).

 

Da har du forklaringen i kortform.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...