Jump to content

Ting fra Biltema som har god kvalitet


Komodo

Recommended Posts

Nå er det jo allerede en tråd om ubrukelige ting fra Biltema, så jeg tenkte den fortjente å balanseres litt med en tråd om det som er brukbart.
 
Først ut blir denne skroggjennomføringen i såkalt "avsinkingsfri messing". Jeg har testet det kjemiske innholdet i legeringen i en annen tråd (https://baatplassen.no/i/topic/97660-materialkvalitet-i-skroggjennomføringer-og-annet-av-metall-i-båten/), og analysen viser at legeringen er god. I tillegg har den tykkere gods under gjengene enn andre deler jeg har kontrollert av admiralitetsmessing (premium kvalitet).
 

bilde


Kommentar fra moderator: Se også Ting som IKKE bør kjøpes på Biltema, Jula, Clas Ohlson o.l
Link to post
Share on other sites

Jeg fortsetter like godt med to eksempler til fra den samme gamle tråden.

Her har jeg kontrollert legeringen i to rustfrie detaljer. En sjakkel, og en skrue. Begge viste seg å ha god "syrefast" kvalitet.

 

bilde

Denne kraftige sjakkelen var kjøpt inn på Biltema. En positiv overraskelse var at den var av førsteklasses syrefast stål. 16,8% krom, 10,8% nikkel, 2,2% molybden, 1% mangan og noe kobber og niob.

 

Det neste jeg hadde moro av å sjekke var noen rustfrie skruer jeg hadde liggende!

bilde

Denne var Biltema, og var stemplet med A4-70.

 

Som REM var inne på lengre oppe betyr A4 at det er en syrefast kvalitet. 70 eller 80 er en betegnelse for skruens fasthetsegenskaper, altså hvor sterkt materialet er.

 

Begge skruene viste omtrent identisk resultat. 17% krom, og 11% nikkel. Biltemaskruen hadde imidlertid noe høyere molybdeninnhold, 2,15 mot 2,02%. Det var kanskje litt overraskende! FS skruen derimot hadde noe høyere innhold av mangan, 1,72 mot 1,37%.

 

 

Som det framkommer i sitatet ble det også testet en skrue fra en mer anerkjent leverandør, tror det var Arvid Nilson. Legeringen var ikke noe bedre i den "dyre".

Link to post
Share on other sites

Black Streak Remover og Marine Spray Cleaner er 2 svært relevante produkter jeg er fornøyd med. Billigere og bedre en mange tilsvarende produkter der ute.

 

http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Batpleie/Black-Streak-Remover-2000022770/

http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Batpleie/Sprayrengjoring-for-bat-2000022687/

 

I tillegg har jeg god erfaring med syrefaste produkter, særlig da sjakler osv som er båtrelatert, uten at jeg har analysert disse som Komodo :)

Link to post
Share on other sites

Denne våt og tørrstøvsugeren fra Bilteme har gjort et veldig bra jobb under renoveringen av min båt. Den har sugd opp sikkert 100 liter med saltvan fra kjølsvinet under et år (lekkasje ved akselgjennomføring), Den har sugd opp olje diesel og frostvæske. Motoren lakk som en sil før totalrenovering. Og den har sugd opp noe som mest lignet på tjæresand fra kjølen (tipper ca 20-30 kilo) Det var tidligere eiers ballast under motoren...

Etter et år tok den kvelden. Reklamerte den på Biltema og fikk en ny uten diskusjon.

 

Tips! Bruk smarttelefonen og fotografer alle kvitteringer, send kvitteringen til deg selv med epost (merk f.eks med "Kvittering Biltema båt støvsuger" eller lignende.

Når det er dags å reklamere søker du fram kvitteringen på mailen.

bilde

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/Ovrig/Vat--og-torrstovsuger-WD-120030-2000023584/

Link to post
Share on other sites

Tips! Bruk smarttelefonen og fotografer alle kvitteringer, send kvitteringen til deg selv med epost (merk f.eks med "Kvittering Biltema båt støvsuger" eller lignende.

Når det er dags å reklamere søker du fram kvitteringen på mailen.

Jeg prøver å enten ta bilde eller scanne alle kvitteringer, og så lagrer jeg dem i Dropbox. Da kan jeg kategorisere (oppretter foldere på kategori), og jeg får tak i kvitteringene stort sett over alt. Alle dingser/PCer/nettbrett osv har jo en Dropbox-klient.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøper alt av verktøy på biltema. Men kjøper kun det det står 10 års garanti på. Ikke det billigste. Bruker mye skraller, piper, fastnøkler og tenger. Har ikke måtte reklamere en eneste gang. Skrutrekkerne er også gode.

Det siste jeg kjøpte var en musesliper til 159,- med koffert. Har brukt den mye i båten og den fungerer som smurt;-)

 

Men slanger det skal gå bensin og olje igjennom holder jeg meg langt unna.

Link to post
Share on other sites

Denne våt og tørrstøvsugeren fra Bilteme har gjort et veldig bra jobb under renoveringen av min båt.

....

Etter et år tok den kvelden. Reklamerte den på Biltema og fikk en ny uten diskusjon.

 

Fint at du var fornøyd med sugeren Martin :smiley:

 

Men ut fra fortellingen din tenker jeg at kundebehandlingen hadde god kvalitet, mens sugeren som varte et år egentlig var av middelmådig kvalitet eller dårligere. Vi har to vannsugere her hjemme. Den ene er sikkert 25 år gammel, og det har aldri vært noe problem med den. En suger som varer et år vil jeg ikke løfte fram som et kvalitetsprodukt :thumbsdown:

 

 

Jeg kjøper alt av verktøy på biltema.

 

Fint at mange har gode erfaringer med BT, men vi får passe på så dette ikke blir en ukritisk halleluja-tråd :giggle:  Jeg handler også mye på BT, men langt fra alt. Vil også si jeg er kritisk til de produktene de har.

Link to post
Share on other sites

Enkelte ting fra Biltema er av helt grei kvalitet synes jeg (dessverre varierer det hvem som produserer de enkelte produktypene, men følger man litt med kan man finne bra ting til OK pris).

 

Synes våtslipepapiret deres fungerer fint ("tørrslipepapiret" deres kjøper jeg ikke).

 

Lamineringsepoksyen og polyesteren deres har jeg også god erfaring med.

 

Noe av 10-årsgarantiverktøyet deres synes jeg er greit. F.eks. har noe av verktøyene deres opp gjennom de siste 15-20 årene vært av opphav TengTools og Wurth (i følge et par jeg kjenner i verktøybransjen). Har blant annet et skrallesett og noen fastnøkler fra flere år tilbake som har tålt hard bruk både på biler fra flere kontinent og båt (bruker så klart verktøy dimmensjonert for oppgaven, noen av de mindre skrallesettene (3/8" og 1/4") har for store piper i den ene enden etter hva jeg finner forsvarlig).

 

De har også en del spesialverktøy til en fin pris. Klart, man kan finne bedre kvalitet, men den greie prisen gjør at folk flest får muligheten til å utføre mer avanserte operasjoner enn de kunne ha gjort med mer universelt verktøy.

 

Når først universelt verktøy blir nevnt; universalåpneren deres er genial. Har kjøpt flere, både til å ha i verktøysettet i båten, i verkstedet og på jobb. Man får godt tak for å dra til, av eller holde fast, og den er fleksibel og passer til mye. For eksempel har jeg tre forskjellige oljefiltertenger, en med stålbånd, en med kjetting og en med tre selvstrammende kjefter for bruk med skralle. Ingen av disse kom godt nok til, fikk kraft nok og/eller passet oljefilteret på den ene bilen jeg har. Universalåpneren kom til og fikk godt tak ved første forsøk :smiley: Anbefales!

 

Men noe av det beste fikk jeg vite nå nettopp da jeg hastet inn rett før stengetid åtte etter noe gelcoatsparkel;

I kveld og fra og med neste uke har Biltema over hele landet åpent fra klokka 7-21 på hverdager :thumbsup: Endelig anstendige åpningstider :yesnod:

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gull tråd! :) 

 

Komodo; vet du om karabinkroker mm. har samme kvalitet som sjaklene? 

 

Har kjøpt noen pakker med diverse syrefaste skruer, ikke testet dem over så veldig lang tid, men foreløpig holder de mål. Men prisen på disse er stort sett samme som båtbutikker osv tar for dem. 

Link to post
Share on other sites

Gull tråd! :) 

 

Komodo; vet du om karabinkroker mm. har samme kvalitet som sjaklene? 

 

Har kjøpt noen pakker med diverse syrefaste skruer, ikke testet dem over så veldig lang tid, men foreløpig holder de mål. Men prisen på disse er stort sett samme som båtbutikker osv tar for dem. 

 

Når det gjelder syrefaste treskruer kjøper jeg ikke på BT fordi de kun fører med phillps krysspor. Jeg sverger til pozidrive. Før jeg forstod at det er forskjell ødela jeg både skrutrekkere og skruehoder. Så nå er pozidrive blitt standarden her, både for skruer og skrutrekkere.

 

CO har syrefaste treskruer me pozidrive krysshode.

 

Sekskantbolter i A4 kvalitet kjøper jeg på BT.

 

Ellers kan jeg anbefale Bauhaus når det gjelder rustfrie skruer og bolter. De har et meget godt utvalg. De har blant annet syrefaste gjengebolter med torqes hode.

Link to post
Share on other sites

Problemet med BT er at de like gjerne selger høykvalitetsutstyr som verste søppelet fra samme reol. Hadde de tatt en internkontroll og kastet det som virkelig var søppel, dvs utstyret som nærmest faller fra hverandre før man får brukt det én gang, hadde de hatt et helt annet kvalitetsstempel enn de har idag.

Link to post
Share on other sites

Har en eksentersliper fra Biltema som har vært bra. Det vil si, den første brant opp etter fem minutter, men byttet og fikk ny, og nummer to har holdt i fem-seks år nå, og brukes til drittjobbene Festool'en ikke passer til.

Trikset med disse er å ikke skru de på full spiker, uten at de er nedat det skal man slipe, da går motoren fortere og fortere, helt til den brenner opp.

 

17-0281_l_1.jpg

 

Har også brukt opp fire-fem båndslipere fra Biltema, og de fungerer faktisk helt fint, om enn ikke så lenge. På den andre siden får man 16 båndslipere på Biltema, for prisen av én fra Festool.

 

En eldre gardintrapp fra Biltema står i garasjen, og fungerer som tiltenkt hver gang.

Verktøytavlene som henger i verkstedet, også fra Biltema, gjør jobben sin.

 

Luftverktøyet til Biltema er latterlig billig, jeg har kjøpt (og varmskjært), et utall slipemaskiner fra Biltema, særlig rettslipere til 169,- er et kupp (Wurth tar 1500,-), og de holder vanligvis en del hundre timer før de ryker.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Diverse kjemiske produkter som white spirit, aceton og rødsprit er billige og sikkert like bra som hos fargehandleren.

 

White Spirit på Jernia til 69,90 kroner eller på BT til 39,90. Rødsprit på Jernia til 99,90 eller på BT til 44,90. Så, ja, her har du nevnt et par gode eksempler på hvorfor en tur til BT en gang i blant kan spare en for mange penger uten at det går utover kvaliteten!

Link to post
Share on other sites

Fint at du var fornøyd med sugeren Martin :smiley:

 

Men ut fra fortellingen din tenker jeg at kundebehandlingen hadde god kvalitet, mens sugeren som varte et år egentlig var av middelmådig kvalitet eller dårligere. Vi har to vannsugere her hjemme. Den ene er sikkert 25 år gammel, og det har aldri vært noe problem med den. En suger som varer et år vil jeg ikke løfte fram som et kvalitetsprodukt :thumbsdown:

 

 

 

Biltemasugeren holdt for kontinuerlig bruk i ett år (renovering pågick kontinuerlig utenom november-februar). Det var som sagt olje, diesel, frostvæske, tjæresand og glemte jeg å tillegge slipestøv fra glassfiber. Sammenlignet med tråden der man beskriver dårlig kvalitet fra Biltema og saker ødelegges etter første gangs bruk, ser jeg en realistisk forskjell.

Men om din mening er at Biltema saken bør ha fungert i 25 år før man beskriver den i denne tråden er det greit for meg.

Link to post
Share on other sites

PMI apparat Komodo?

Jobber du med NDT?

Nei, jeg er ikke NDT operatør, men jeg jobber mye med dem.

 

 

Komodo; vet du om karabinkroker mm. har samme kvalitet som sjaklene? 

 

Har kjøpt noen pakker med diverse syrefaste skruer, ikke testet dem over så veldig lang tid, men foreløpig holder de mål. Men prisen på disse er stort sett samme som båtbutikker osv tar for dem. 

Nei, karabinkrokene har jeg ikke sjekket. Men det jeg har sjekket av rustfritt/syrefast og messing i sjøvannskvalitet ser ut til å holde hva det lover.

 

Når det gjelder rustfrie skruer har jeg inntrykk av at det var billigere før, men er dyrere nå. Jeg kjøper stort sett ikke rustfrie skruer på BT da jeg får det billigere andre steder, samt at utvalget ikke er godt nok.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...