Jump to content

Ting fra Biltema som har god kvalitet


Komodo

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Brukte Biltema sin felgrense til å få gulnet gelcoat i vannlinja hvit for to sesonger siden. Fungerte knallbra. Finner ikke igjen flaska hos BT nå... og mente dengang at den inneholdt saltsyre, pluss at den var relativt billig, og mye billigere enn såkalte maritime produkter. 

 

Ser at de har en "permium" felgrens med oksalsyre, gjør kanskje samme nytta... men har blitt en god del dyrere. Så den BT favoritten er borte..

-------

 

BT Cleansing wax syns jeg er en suveren all round voks for skitne overflater. Finner ikke den heller igjen i sortimentet... men en som nå heter "Rengjøringsvoks". Om det er samme produktet så er det gode greier. 

 

http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Batpleie/Rengjoringsvoks-2000022769/

 

Og den ozongeneratoren har gjort jobben og fungerer fortsatt som den skal:

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Interior_tilbehor/Luftrenser-Ozon-2000032448/

 

Og tja, fendertrekkene kan jeg ikke klage på...

Link to post
Share on other sites

Kjøpte 14mm fortøyningstau på bt, rimelig pris og kvaliteten ser god ut.

 

Kjøpte rykkdempere også, de er jeg mer skeptisk til, men til den lave prisen gir jeg de en sjanse. Kvitteringen ligger klar for en evt. Reklamasjon ?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde 12 stk Robline Miami flettede fortøyningstau med rykkdempere ombord som noen syntes var så fine at de rappet de fra meg (dyre var de også).

Kjøpte derfor som "nomen" fortøyningstau fra Biltema, 4 meter 17 mm med stålkause. Kjøpte også rykkdempere.

 

bilde

Meget prisgunstig 16-flettet fortøyningsline, 100 % polyestersilke. Linen er flettet over en flettet kjerne som gjør linen smidig og sterk med en behaglig strekk. Stor slitestyrke. Meget høy UV-bestandighet. Flyter ikke. Høy bruddstyrke. Farge: Oceanblå. Bruddgrense 4650 kg. Med spleiset kause. 2-pakk til kr. 329.-

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Du vil nok oppleve at tauet fra Biltema slites raskere i halegatt og rundt rykkdemperne enn Robline sitt, men så er jo prisen hos Biltema en helt annen :wink: Erfarer at samme type tau (18mm hos meg) holder gjerne et par år hvis jeg er heldig. Nå skal det samtidig sies at jeg ligger utsatt til og har 10 tonn tung båt. Har noen gamle fra Robline (fra forrige eier av båtplassen, altså eldre enn fem år) jeg knapt kan se slitasje på, så her får du nok det du betaler for :wink: Ligger du i ei rolig havn hadde jeg ikke vært i tvil, Biltemas tau gjør jobben til en OK pris :thumbsup:

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

12 V batteri til bil eller båt. Ledninger/releer/kabelsko etc til bil og båt. Kjemiske produkter som oljer, voks, rødsprit, ulike typer fett m.m. Bremsedeler. Verkøy m/10 års garanti. Alt dette har jeg god erfaring med. Det kan riktig nok være utfordrende å finne riktig del dersom bilen ble produsert i ulike varianter inbenfor samme tidsepoke.

 

Men gummi, enten det er rykkdempere til fortøyning eller drivakselmansjetter, det er ikke verdt prisen.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brukte Biltema sin felgrense til å få gulnet gelcoat i vannlinja hvit for to sesonger siden. Fungerte knallbra. Finner ikke igjen flaska hos BT nå... og mente dengang at den inneholdt saltsyre, pluss at den var relativt billig, og mye billigere enn såkalte maritime produkter. 

 

Ser at de har en "permium" felgrens med oksalsyre, gjør kanskje samme nytta... men har blitt en god del dyrere. Så den BT favoritten er borte..-----

 

 

Alt som inneholder saltsyre eller oxalsyre fungerer til formålet, også om du kjøper saltsyre (30%) fra en jernvarehandel. Ingen grunn til å betale for pynten på flasken eller "parfymen" som den er blandet ut med fra båt-utstyrsforretninger.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Denne våt og tørrstøvsugeren fra Bilteme har gjort et veldig bra jobb under renoveringen av min båt. Den har sugd opp sikkert 100 liter med saltvan fra kjølsvinet under et år (lekkasje ved akselgjennomføring), Den har sugd opp olje diesel og frostvæske. Motoren lakk som en sil før totalrenovering. Og den har sugd opp noe som mest lignet på tjæresand fra kjølen (tipper ca 20-30 kilo) Det var tidligere eiers ballast under motoren...

Etter et år tok den kvelden. Reklamerte den på Biltema og fikk en ny uten diskusjon.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/Ovrig/Vat--og-torrstovsuger-WD-120030-2000023584/

Jeg er ikke fornøyd med denne. Posene som leveres til den har ikke noe ordentlig feste til innsugstussen innvendig i beholderen. Dermed faller den av og det som suges inn i støvsugeren havner rett i filteret og tetter dette.

Er det jeg som gjør noe galt?

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke fornøyd med denne. Posene som leveres til den har ikke noe ordentlig feste til innsugstussen innvendig i beholderen. Dermed faller den av og det som suges inn i støvsugeren havner rett i filteret og tetter dette.

Er det jeg som gjør noe galt?

Jeg bruker ikke denne til støvsug innenhus. Kjører bare våtsug på denne. Når jeg behøvde suge slipedamm fra glassfiber hadde jeg vann i støvsugeren med noen dråper Zalo i (bryte overflatespenningen slik at støvet havnet under vannet.)

 

Jeg tenker at en nyansering av denne støvsugeren blir

Bruk som våtstøvsuger for alt dr#t i en gammal båt.

Bruk en annen støvsuger om det er slipedamm innenhus/koblet til slipeverktøy.

(Jeg kjører Festool for slikt og det fungerer meget bra, men skulle aldri bruke Festoolen på olje/diesel/frostvæste/saltvann fra båten).

Link to post
Share on other sites

Har 2,5 liters ultralydvaskeren fra Biltema , denne er samme som selges under mange andre navn.  Holder fint mål.  Prisen er lavere enn samme fra andre, men den har også en litt kjipere kurv. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ledninger/releer/kabelsko etc til bil og båt.   .................   Bremsedeler.

Får helle litt malurt i begeret igjen :giggle:

 

I den andre tråden om alt det ubrukelige fra Biltema var det nettom en som proklamerte at alt av ledninger og kabelsko herfra er ubrukelig. Så hva er egentlig sannheten, er det dårlig, eller er det bra?

 

Når det gjelder bremsedeler til bil tror jeg mange vil protestere på din applaus :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder syrefaste treskruer kjøper jeg ikke på BT fordi de kun fører med phillps krysspor. Jeg sverger til pozidrive. Før jeg forstod at det er forskjell ødela jeg både skrutrekkere og skruehoder. Så nå er pozidrive blitt standarden her, både for skruer og skrutrekkere.

 

CO har syrefaste treskruer me pozidrive krysshode.

 

Sekskantbolter i A4 kvalitet kjøper jeg på BT.

 

Ellers kan jeg anbefale Bauhaus når det gjelder rustfrie skruer og bolter. De har et meget godt utvalg. De har blant annet syrefaste gjengebolter med torqes hode.

Det er svert avgjørende at en bruker RIKTIG bits! PH1-2 eller 3 til phillipsspor, PZ 1,2 eller 3 til pozidrive. Har brukt noen kilo av begge sorter de siste 45 år! Selv foretrekker jeg torx, selv om det krever lit mer byte av bits.

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Får helle litt malurt i begeret igjen

Nå er ikke jeg elektrikker. Men jeg har lagt opp bra mange meter kabel og klemt utallige kabelsko kjøpt på BT. La opp helt nytt sikringsskap på den fortige båten for eksempel. Har til og med brukt kabelskotang (type med retursperre) herfra. Alt dette uten at jeg har opplevd at materiellet fra BT ikke har hatt ønsket kvalitet.

 

Jeg er heller ikke bilmekaniker. Men jeg betrakter et rimelig bilhold som en nødvendig del av finansieringen av et fornuftig båtliv. Derfor er bilene jeg har eid av typen som andre har gitt opp og vært på tur til hoggeren med. Jeg har vha egeninsats klart å holde liv i bilene minst et par EU-kontroller ekstra ved hjelp av deler fra bl.a. BT. Jeg har ikke opplevd dårlig kvalitet på bremsdeler, men har opplevd noen ganger at det har vært vanskelig å få riktige deler. Og forresten, nåværende bil har også eksosanlegg fra BT.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har også gode erfaringer med bremseklosser og skiver fra BT. Men har ikke hatt biler de siste åra som de har deler til så om ting har endret seg så vet jeg ikke... har stort sett kjøpt på nærmeste mulig sjappe, også merkevarer når det er nærmest men må innrømme at jeg ikke har merket noen forskjell. Men så er jeg ikke spesialist på dette da, kun en vanlig bruker. 

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Jeg har en trykkluftstiftemaskin for dykkert. Har brukt den i mange år. Virker fremdels veldi bra for 50 mm stift. For kortere stift setter stiftene seg ofte fast.

 

Jeg har ellers brukt mye polyester, glassfibermatte, lamineringsepoxy glassfiberduk og karbonfiberduk med veldig bra resultat. Jeg ser ingen grunn til å gå for dyrere merker . . .

 

Jeg bruker ellers en del av de tynneste kappeskivene for rustfritt og vanlig stål. Noen snakker dem ned, men for meg holder de veldig bra.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

I likhet med @Hulda har jeg også brukt kilovis med treskruer,  både for utendørsbruk og innendørsbruk. Når jeg har bygget om huset så har jeg skrudd mye i stedet for å spikre, og de lange treskruene er fine til det. Spesielt de utetreskruene som har links-gjenger øverst for å både dra materialer bedre sammen og hindre at de skrur seg ut er fine å bruke. 

 

Bunnstoff henter jeg stort sett fra Biltema. Selvpolerende.

 

Jeg bruker også ledninger, koplingssplints, kabelsko og sikringsbokser fra Biltema. Og den store gode kabelskotanga.

 

Jeg holder meg stort sett unna Biltemas elektriske maskiner. Der foretrekker jeg bla Bocsh, Dewalt etc.  MEN har brukt multimaskinen til Biltema en god del ("feinsag") med gode resultater. Det samme med den lille pussemaskinen, og "Dremel-kopien". 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøper masse til både bil, båt og hjem på Biltema.  Skruer, kappeskiver, beslag mm. Samt olje og deler til bilene. Skiftet nettopp skiver og klosser på den ene, du vet er perfekt.  Tror det er tredje bil med Biltema skiver nå. Stabilisatorstagleddene deres har jeg også god erfaring med. Litt skeptisk til elektroverktøyene deres, det kjøper jeg heller andre steder. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...