Jump to content

T-kobling for å hente diesel fra motor til Webasto


Kenneth 81

Recommended Posts

Jeg holder på å bygge ett vannbasert varmeanlegg i Biamen min. Siste tilskudd på stammen er en Webasto Thermo Top V. Den trenger jeg å få diesel til. Pga håpløs tilgang til dieseltanken så tenker jeg å ta å koble den til dieselslangen til Yanmaren med ei T-kobling.

 

Det store spørsmålet er da: hvor får jeg tak i en passende t-kobling?

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Støtter Jakob T!

 

Da jeg monterte en del dieselvarmere fikk jeg grei beskjed av forhandleren: Ta aldri ut drivstoff fra motorens fødeledning. Årsaken var flere men det som for meg var viktigst var muligheter for lekkasje og dermed driftsproblemer under gange.

 

Monter eget uttak!

 

Hvis du sjekker monteringsanvisningen for både eber og webasto er dette nevnt. 

Link to post

Det anbefales at alle forbrukere av brennstoff skal ha sitt eget sugerør i tanken, men bl. annet i monteringsveiledninger fra Eberspächer er også bruk av t-stykke på motorens sugelinje beskrevet. Gjør gjerne dette, evt. problemer viser seg ganske raskt. T-kobling bør være enkelt å kjøpe hos forhandlere av varmere. Finnes i plast med forskjellige størrelser på stusser for brennstoffslangene.

Redigert av I.M.S. (see edit history)
Link to post

Til I.M.S:

 

I monterinsanvisningen til eber som jeg fant på nettet nå står følgende:

 

"Tilkobling til motordrivstoffslange eller andre apparater er ikke tillat." Sitat slutt.

 

Det jeg tenkte mest på var driftsproblemer med motoren. Den har oftest en lei tendens til å stoppe når man minst ønsker det.

 

Ved å koble et T-stykke mellom har man fjernet en av sikkerhetsbarrierene uten det er kompensert med andre tiltak. 

Link to post

Takk for alle inspillene folkens! :smiley:

 

Grunnen til at jeg vurderer å bruke ett t-stykke er at det blir ett alt for stort prosjekt å få montert stigerør på tanken. Tanken står under byssa med kun en liten inspeksjonsluke ned til tankmåleren. Den mangler komplett og totalt mannlokk og diesel til motor hentes fra bunnen av tanken.

Det ER plass til at jeg kan bore hull til stigerøret til dieselvarmeren, men eventuelle spon fra boringen som havner nedi tanken vil det være umulig å få ut av den før dieselpumpa drar dem rett i dieselfilteret. Ett alternativ som ikke frister så veldig mye.

Ett alternativ er å ta  ut bunnen i det ene skapet, tømme dieseltanken, lage mannlokk, montere stigerør, rengjøre tanken og så fylle opp og dra på tur. Men det prosjektet er alt for stort til at jeg rekker det før sjøsetting, og jeg har ikke noe som helst lyst til å gjøre det med båten på vannet. (for å ikke snakke om at budsjettet for årets båtskruing er sprengt for lenge siden.... :crazy: )

 

Det som frister mest å gjøre er å lage en liten tank og koble på returen. Men jeg er usikker på hvor jeg skal gjøre av den og ikke minst åssen jeg skal finne/få lagd en tank med de nødvendige tilkoblingene.

 

Hvis jeg bruker ett t-stykke så tenker jeg å sette det så lavt jeg får det slik at vekten av dieselen i tanken gjør at det alltid er litt trykk i denne delen av dieselsystemet. Retur fra motor tror jeg går til fin-filteret slik at det går ikke mer diesel i denne slangen enn hva motoren faktisk bruker.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

På mitt Racor forfilter har jeg to uttak for diesel, det fungerer helt greit å ta diesel til varmeren fra det ledige uttaket.

 

Hvis varmeren brukes under gange, kan det være en ulempe at motor (på høyt turtall) suger diesel med høyere trykk enn fødepumpen til varmeren klarer. Da stopper varmeren (har kun opplevd dette en gang selv).

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/6/6155/racor_460r.jpg

Link to post

Du skriver at det er håpløs tilgang til tanken. Gjelder det bunn av tanken der uttaket er også? Og er det bare ett uttak der, eller er det flere?

 

Under ser du hvordan diesel blir tatt ut på skuta vår

bilde

 

Nå er jo dette langt fra noe skoleeksempel. Jeg vet at dieselen skal hentes ut på topp med stigrør osv., men dette er en gammel båt, og slik ble det gjort før. Ikke bare det, men det virker også :wink:  

 

Alle uttak sitter altså i bunn av tanken. Her er det også en 1" kran for å drenere ut vann og smuss (montert etter at bildet ble tatt). Det er et uttak til motor, et går til dieselvarmer, og det siste har jeg brukt til å lage nivåmåler til tanken.

 

Hvis du har flere uttak i bunn er det jo enkelt, da kan du hente ut diesel der. Hvis du kun har ett uttak er det også en mulighet å skru på et T-stykke i messing med ansatsnippel rett i tanken. Da kan du hente ut til både motor og varmer på det.

Link to post

Det hadde slettes ikke vært dumt å fått til noe sånt som det der Komodo. Men tilgangen til tanken min er direkte utrolig dårlig. Det eneste jeg kan se av tanken er litt av toppen igjennom ett ca 12x12cm hull i bunnen av ene skapet i pantryet. Sidene og bunne av tanken har jeg så langt ikke klart å finne noen måte å komme til på. Skal i båten på fredag så får prøve å krype inn i ene stuverommet for å se om det kan være noen mulighet den veien.

 

Det er mye jeg liker med Biamen min, men tilgang til motor og dieseltank er ikke på den lista for å si det sånn..... :headbang:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Gjelder det bunn av tanken der uttaket er også? Og er det bare ett uttak der,

Under ser du hvordan diesel blir tatt ut på skuta vår

 

 

her er du inne på en superbra løsning for Ebern..........

 

jeg har en T-kobling som sitter på 'returen' fra motorn......som går inn i bunn på tanken

 

på dette viset, drar Ebern med seg ev. vanndråper ut ur tanken og 'forbrenner'/damper disse ........

 

har aldrig hatt problem med vann i dieseln

 

(motordiesel hentes naturligvis en bit opp i tanken, på sedvanlig veg)

S/Y Gunga Din

Link to post

Høres ut som en god løsning, men så langt så har jeg ikke funnet noen måte å komme til tanken på annet enn en liten luke i bunnen av pantryskapet. Det eneste jeg ser der er giveren til tankmåleren.

 

Heller veldig mot den enkleste løsningen og prøver å finne plass til en egen tanke på 10-20 liter.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...