Jump to content

Sterling PDAR (proreg BW) hvordan koble opp?


Jori

Recommended Posts

Hei,

jeg holder på å installere Sterling PDAR som teksten sier. Den typen som er IP67.

Har støtt på en liten sak som jeg vil sjekke med dere som allerede har montert dette:

 

Min dynamo er en Presolite 12V 90 amp, med Bosch regulator. Type gammel intern regulator. Ifra denne regulatoren kommer det allerede en ledning som går til - på dynamoen. Dermed må jo dynamoen være en negativ kontrollert dynamo vil jeg mene? Manualen sier at 90% av dynamoene i Europa/japan er det så. (sikkert relatert til produsert der)

 

Samtidig sier koblingsskjemaet at hvit ledning fra PDAR skal til Field (engelsk manual). det som er uklart for meg i manualen er om det da er denne - ledningen som er Fieldledningen eller om det vil bli den andre (hvis man loddet på en på motsatt side)??

 

Manualen sier følgende som er litt uklart for meg :

"If the voltage on any of the cables is between 2-12V and the other is 14V then this is a negative rotor. If the voltage on any of the cables are 1-11V and the other is 0V, the alternator is a positive rotor control the rise time between engine on and time to go to the pre installation section and write POS  (For reference only, 90% of alternators in Europe are negative, these include Bosch, Valeo (Volvo), Hitachi setting. (Yanmar), Lucas. The only positive alternators tend to be old alternators with remote regulators and American alternators such as Motorola and AC Delco

(this information is to be used as a rough guide only).

In either case, we keep the 1-11V cable and either remove or cut the 14 or 0V cable. (Ensure this cable cannot touch the alternator case). 10) Having found the field wire and identified the alternator type the hard work is over, now to install the regulator. Remember to replace the old regulator back into regulator."

 

 

Takknemlig for litt hjelp her, så jeg ikke kobler feil

 

Link to post

Hei. Vil anbefale deg å kontrollere at dynamoen er minisregulert, selv om det er svært sannsynlig på din dynamo. Legger ved en link som viser sjema for en minusregulert dynamo. Løs av regulator men børsteholder og se hvor ledningen kommer fra.

 

https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/

 

Vil og gi tips om at Joerg Becker her på BP gir veiledning for å koble PDAR. Han er også leverandør for Sterling.

Link to post

Hei Nemo,

takk for link. Kan bekrefte at ledning kommer fra jordpunktet på laderegulatoren.

 

Dermed så må da Field være den andre ledningen? Blir jo på D+ siden som PDAR skal inn å ta over styringen?

 

Videre kun en praktisk sak, i manualen ser det ut som Sterling sier at ikke noen av de ledningene man lodder på hver ende skal til gods på dynamohuset. Men i mitt tilfelle er jo dette allerede gjort fra produsent, så da må da den ledningen forbli der?

 

Litt redd for å ødelegge PDAR, derfor jeg spør.

 

P.S. Jeg vet om Becker, men denne PDAR er kjøpt i det store utenland og vil derfor ikke spørre han direkte. Om Becker velger selv å komme med hjelp her er det selvfølgelig bare koselig, men må være opp til han synes jeg.

Link to post

Hei Nemo,

takk for link. Kan bekrefte at ledning kommer fra jordpunktet på laderegulatoren.

 

Dermed så må da Field være den andre ledningen? Blir jo på D+ siden som PDAR skal inn å ta over styringen?

 

Videre kun en praktisk sak, i manualen ser det ut som Sterling sier at ikke noen av de ledningene man lodder på hver ende skal til gods på dynamohuset. Men i mitt tilfelle er jo dette allerede gjort fra produsent, så da må da den ledningen forbli der?

Hei Jori

De ledningene du lodder på går rett på børstene. Forstår det slik at du skal også beholde orginal regulator.

 

Det er bare den ene ledning du lodder på som skal brukes. Hvis du er sikker på hvilken børste det er som skal brukes, kan du bare lodde ledningen på den børsten. Er du ikke helt sikker, bruker du oppskriften fra Sterling. Denne ledningen skal ikke til jord, det står nok et sted hvor den skal kobles.

Håper dette hjelper.

Link to post

Jupp Nemo, blir som jeg antok da, den ledningen skal til den hvite fra PDAR. Kobles på field sier manualen.

Siden jeg nå har loddet på to ekstra lednionger skal jeg følge oppskriften til manual/Sterling, men er 99,5% sikker på at det er riktig som jeg har beskrevet. Så klipper jeg bare den ledningen jeg ikke skal bruke. Har jo to motorer så samme prosess på neste også, men da loddes kun en in.

 

Takk for hjelp, den linken du viste til gjorde utslaget :)

Link to post
  • 2 uker senere...

På den igjen, vil samle opp informasjon å få hjelp av dere som kan dette, har blitt usikker igjen gitt;

 

Dynamo er denne: http://www.prestolite.com/productinfo/alternators/20150113/20150113_r.jpg

 

Som dere ser har regulatoren en børste som tydelig kontakt direkte med jord, se ledning ut. Denne børsten/siden måler 0V målt på jordpunkt og måling ved egen påloddet ledning.

Den andre siden av regulatoren gir konstant 14.2-14.3V målt ved jord på dynamo og mot påloddet ledning.

 

Min utfordring er egentlig fortsatt to spørsmål:

 

1. Er det en positiv eller negativ dynamo jeg har? (Manualen til Sterling dekker ikke min type dynamocase, ei heller den oversettelsen fra J.B. Manualen snakker om 2-11V på den ene siden og enten 0V eller 14V på den andre siden) Jeg har jo både 0V og 14V og dermed ikke noen ledning som gir mellom 2-11V.

 

2. Hvilken ende blir det riktig å koble opp PDAR sin fieldledning mot, den med 0V eller den med 14.3V? Eller må jeg alternativt kanskje bygge om? Fjerne den originale ledningen som kommer fra regulator til minus på dynamo?

 

Jeg har stilt spørsmålet til Sterling, med derifra er det stille som i døden, enda jeg har kjøpt disse regulatorene nye gjennom amerikansk forhandler.

 

Veldig glad om noen kan hjelpe, da Sterling sterkt advarer mot å koble feil. Vil derfor være sikker før jeg går i gang

Link to post

Hei.

Se engang til på skjemaet som Ingar har lagt inn på den linken fra meg. Der er det tegnet en minusregulert regulator. Der ser du at regulatoren går til minus. Den ledningen som viser på bildet kan være regulatorens minustilkobling.  Når den ene børsten går til minus er regulatoren plussregulert. Lykke til!

Link to post

Nemo, var det jeg begynte å mistenke at dette var en plusstyrt regulator. Takker

Til spørsmål 2. er det da bare å ta den ledningen som gir 14.2V å koble til PDAR sin field-ledning?

 

Sterling opplyser av at en eller annen grunn er US-dynamoene plusstyrte i store grad og motsatt med de europeiske og japanske. Prestolite er ett US-produkt fant jeg ut.

Link to post

Bare for å oppklare en misforståelse. Jeg mener ikke at dette er plussregulert dynamo, det er ikke mulig å vite før en har sett selve regulatoren. Nå forstår jeg deg slik at du har koblet ledninger på begge børstene og da har du sett mer av regulatoren enn det jeg har. Regulatorene er forskjellige og derfor er det ikke enkelt å si hva som må gjøres med hver enkelt regulator. Men det er viktig at du ikke vurderer feil om det er pluss- eller minusregulert.

Legger ved en link fra prestolite om bl.a. dunamoer. Der viser at de fleste er minusregulert.

http://www.prestolite.com/literature/stm/PP4029_Marine_Catalogue.pdf

 

Det er ikke alltid enkelt. Hva med en mail til Prestolite?

Link to post

Først så voksent, og nå kommer den frustrasjonen opp likevel?
Bra, og som forventet. :smiley:

Uten virkelig å mene deg er det kanskje likevel på tide for å nevne poeng som en skulle huske på når en leser hva du skriver?

Norske forhandlere med nivå, til hvilken som helst produkt, river seg nesten i stykker for å hjelpe sine kunder her i landet.

"Service" kommer fra "arbeid" og "arbeid" skal være betalt.
En del "arbeid" ligger "betalt" inkl. i varene en kjøper, og annen arbeid som en ikke kan fikse selv må betales ekstra.
Det gjelder trolig for alt som finnes på marked, begynnende med hårpleie, via alt som inkluderer noe som helst teknikk, frem til medisinske oppgaver.

Spør man produsenter i utlandet (Norge produserer jo ikke så mye i denne retningen)
så pleier man å bli bedt om å henvende seg til lokale forhandlere.
Nettopp bl.a. fordi de a) forstår landets språk og b) skjønner om noen i det hele tatt forstår hva de snakker om.


Dette her er et lysende eksempel for selve problematikken.
Du kjøper såkalt "billigere" i utlandet, uten hjelp eller nevneverdig garanti,
og det på tross at du synlig ikke vet hva du holder på med selv med et (for de som kan) så enkelt "problem".

Du selv unner altså den lokale forhandleren ikke en krone,
men du skriver både at produsenten ikke duger
og at du ikke vill handle flere av dems produkter verken der eller i Norge
fordi du har ikke gjort leksen din og forstår ikke brukerveiledningen.

NB: Denne originale veiledningen er så all-omfattende fullstendig
at en som forstår denne teknikken får alt hjelp for å kunne fikse temmelig -alle- problemer en bare kan møte.
Men tyngden ligger da på "kan", og ikke minst "forstår", som også forutsettes bl.a. ved å bruke en boremaskin.


Så kunne du nå ha valgt å krype til kors, for å få det både enkelt og ikke minst sikker.
Men du velger å furte og å klage. 

Beklager, sikkert temmelig barnslig av meg med 52 år, men ... 3x  :giggle: 

Men, nå med alvor:
Fortell hvorfor at noen som har brukt mange år tid for både å lære sin jobb og å bygge opp et hjelpesystem for folk som deg,
skulle nå hjelpe deg når ikke du vill gi "noe" tilbake?
Skal bare du ha mat og andre skal arbeide gratis for deg?

 

Ende av denne pekefingeren, du skjønte poenget og jeg håper at den sitter for fremtiden.
=====================


Praktisk:
Dette er en negativ regulator.

Mens du måler mellom børstene (kabel du har loddet på som beskrevet på veiledningen) og B-

finner du 2 måleresultater .
Den ene børsten ha temmelig nøye batterispenning ca. 14,x VDC (når batteriet er full),
andre kabelen skal ha noe mellom 2VDC (tomme batterier) og 11VDC (fulle batterier).

Du bruker senere kabelen/feltbørsten der du måler mellom 2 og 11VDC mellom denne kontakten og B- på (dynamoen).
Dette er kontaktet der felt fra PDAR (og W) skal tilkobles, andre kabelen fjernes.
=> PDAR må stilles til NEG <=

 

Dette er som beskrevet på veiledningen.
Sliter du fortsatt da anbefaler jeg å leie inn noen som kan dette.
Forresten finnes det noe 4 sifferet tall kunder i Norge som har gjort
denne modifiseringen med suksess ved hjelp av den norske veiledningen.
Det er altså ikke helt umulig å klare det. ..men det finnes også 4 firmaer som stryk, fordi de ikke gadd å lese.
 

 

Lykke til og ha en fin sommer!

 

:seeya:

Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Da har Prestolite bekreftet at det er en negativ regulator.

 

J.B. min kritikk med manglende respons er ikke myntet til deg. Jeg har med vilje unnlatt å bruke deg, da jeg vet jeg har handlet billigere gjennom USA og har åpent opplyst om det her. Uansett så har jeg stilt spørsmålet til Sterling UK (de annonserer med at det bare er å spørre), og de bør svare på sine produkter uavhengig av forhandlernett, eller evt. rute spørsmålet til deg (som du selv nevner), noe de tydelig ikke har gjort. Det at Sterling ikke responderer på egne produkter må jeg ha lov til og synes er svakt og er for meg dårlig kundeservice/politikk uansett hvor i verden produktet er solgt. Jeg vil derfor ikke kjøpe mer fra det merket verken hjemme eller i utland, utelukkende basert på manglende kundeservice fra hovedkontoret i UK. Tviler ikke på at produktet har høy kvalitet.

 

Det at du svarer, synes jeg er overraskende positivt, men du kunne spart deg pekefingeren. I stedet for å kritisere/irettesette, går det an å ta en hjelpende retning og fortsatt formidle samme budskap. Nå er min utfordring at jeg ikke har mellom 2-11 VDC, sikkert fordi den ene børsten har ledning opp som går rett til dynamoens jord. Dette er originalt gjort i motsetning til Bosch og Iskra. Så jeg tolker deg som at fjerner jeg denne vil jeg her kunne måle mellom 2-11 VDC. Jeg får prøve og denne siden skal jeg så bruke videre. Så TAKK for hjelp.

 

Ja jeg har vært usikker på dette med oppkoblingen av PDAR og spesielt siden Sterling også advarer så sterkt mot å koble feil. Men det må være lov å spørre seg frem og helt idiot er jeg ikke på elektronikk, da jeg stort sett reparer det meste av elektronikk selv i biler og båter, både med tegninger og scannere for feilsøking. By the way så er jeg 51 år, så godt voksen og da synes jeg man kan holde en voksen tone i diskusjonene.

 

Sterling kan jo innføre restriksjoner i salgsnettet sitt. Forhandlerne har ikke lov å selge på kryss av markedene de dekker. Lettere det enn å "nekte" kunder å handle på tvers. :smiley:

 

Igjen, takk til J.B.

Riktig god sommer til deg også

Redigert av Jori (see edit history)
Link to post

Jo da.
Du har ikke noe annet enn andre, og derfor må det være batterispenning på en og redusert spenning på andre siden.
Redusert spenning på en side får du pga. at regulatoren regulerer mot minus (se skissen i originalveiledningen).
Dette måler du selvfølgelig kun når motoren går og dynamoen lader, dessuten også selvfølgelig kun hvis regulatoren er koblet til minus.

Hadde det vært positiv da ville det være omvendt = redusert spenning på en side,

og 0,0V på andre side fordi da "forsvinner" spenningen rett mot minus.

Og nettopp derfor en gang til:

Pekefingeren er alltid aktuell, mot både deg og mange andre som tar det samme, negative, holdning.

Du sliter med å forstå hva produsenten skriver fordi du har ikke forstått det vesentlige først,
nemlig dynamoen du prøver å håndtere og hvordan regulering funker.
Hadde du forstått dette da måtte du ikke ha spurt her.

Trenger du et lite bevis, av flere?
Se "Minus fra regulatoren".
Om den nå ha egen kabel, er ledet gjennom et skrue, eller gjennom noe fjær-kontakt, spiller ingen rolle.
Alle regulatorer, rotorer og statorer arbeider med pluss og minus,
og det er det samme om det er Bosch, Iskra, Denso, eller hvilken som helst produsent det er.

Originalveiledningen fra Sterling (engelsk og tysk) forklarer hele prinsippet,

men da må du forstå både engelsk og noe nok så kompakt forklaring av alt (som forutsetter noe kunnskap i denne disiplinen).

Videre kjenner jeg alle som driver support (er jo bare Charles Senior Sterling og ingeniørene) hos Sterling og vet at de svarer på det meste.

Krever du nå at support-avdelingen av en produsent lærer deg opp komplett, for at du kan tilkoble en regulator?
Elektro-produsenter hadde da mye å gjøre, enkelt siden 90% av hele sin kundekrets ikke vet,
men for det meste gjetter hva de holder på med når det blir flere enn tilkobling av tre kabler.
Og du er en av dem.

Det er noe som du vær så god heller ikke skal ta personlig.
Så er det bare siden teknikk er mangfoldig, vi ser dette hver dag, og det gjelder hele fritidsbåt- og bobilbransjen.

Så, kos deg og lær.
Men slutt gjerne å si noe negativ om en produsent hvis du ikke har flere enn den ene erfaring som du har provosert selv.  :smiley: 

Og et siste tips, en gang til, siden vi ser at du fortsatt sliter:
Du har bare én forsøk siden denne regulatoren (i motsetning til PDAR uten W) ikke kan repareres.
Det blir altså tydelig dyrere for deg (tross "billig" kjøp i USA) hvis du bommer.

:seeya:
Jørg




 

 

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

J.B. jeg tror vi avslutter å diskutere her? Føler at dette ikke fører mye godt med seg. Du er mest opptatt av å fortelle hvor dumt det er å kjøpe billig fra utlandet. Du kan jo spørre Charles da om han  har en ubesvart mail fra Norge, så vil du nok se at jeg prater sant. Til info, snakker engel og tysk flytende, til og med teknisk engelsk og tysk, så kan ikke unnskylde min uvitenhet med språkkunnskaper dessverre.

 

Jeg skal nok finne ut av dette med eller uten din og Sterling sin hjelp.​ :smiley: Vil sikkert bare ta litt lengre tid, og tid har jeg nok av. Kjekt å få de på plass  ​når man har de, men må ikke skje i dag eller denne måneden heller. Får jo produsert volt nok som det er i dag, bare i litt høyere spenning en jeg setter pris på for batteriene, men men.

 

Ønsker ikke at dette skal bli en kverulerende tråd. Håper fortsatt det kan bli en hjelpende tråd for andre som i ettertid også vil støte på samme utfordring som meg, da vi har begrenset med kunnskap og kompetanse.

Link to post

@Jori - Fra mitt synspunkt har du fått både hjelp og forklaring spesifikt for denne regulatoren og dynamoen, uten noe overfokus på utenlandskjøp.. Bruksanvisningen forklarer som nevnt det meste, men på et generelt nivå - derfor jeg linket til eksempelet på modifisering av dynamoer hos Javasea tidligere, der de forklarer fremgangsmåten på de vanligste modellene med bilder og lederfarger. Bare få feltleder riktig, resten er rett fram, og så spiller dette :)

Godt mulig mailen din til Sterling sentralt er kidnappet av et spamfilter, og derav ingen svar ennå..

Link to post

Kaffelars, tar ditt innspill. Videre så ser jeg i din link at Javasea med Bosch og Iskra dynamoer, anbefaler å sette inn en børsteholder med tom regulator og således lodde på ledningene (detaljert forklaring). Er det samme jeg har fått anbefalt fra elektrokyndige venner utenfor forumet her. Så sjekker ut dette nå.

Link to post

Tror det eller ei, Jori, jeg er bare opptatt av å ha fokus på det du sier.
Bare for å nevne det, en som spør per e-mail og ikke får svar burde bare spørre en gang til.
Uansett hvor.

Jeg tror altså ikke noe på det at du spurte to ganger og ikke fikk svar på noen av mailene.

Men i tillegg har du nå fått all informasjon du spurte om opprinnelig.
Spesiell siden du kan både engelsk og tysk burde du har mer informasjon tilgjengelig enn alle andre.
Så kunne man lure på hva mer en kunne trenge og undersøke?

Men i innlegget ovenfor leser jeg også noe mer, både teknisk og om din holdning.
Så ønsker jeg lykke til videre med begge delene og en både god og lang sommer.

:seeya:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...