Jump to content

Hvetemel, melis og kakaopulver som filler i epoxy

WithVital

Recommended Posts

Høres kanskje rart ut, men jeg gjorde i 2008 noen tester med forskjellige "økonomifillere" til West Systems Epoxy. Jeg skulle støpe noen deler til et prosjekt, og fant ut at filleren fra West Systems ble veldig fordyrende. Etter å ha pulverisert glassfiberstrie og blandet med slipestøv en stund prøvde jeg vanlige husholdningsartikler som bl.a mel (siktet), melis og kakaopulver.

Siktet hvetemel er helt strålende som filler. Jeg lagde peanøttsmørkonsistens og kunne nesten støpe vertikalt oppover vegger. Gir en litt porøs masse med glatt overflate hvis man ikke blander godt (kanskje som annen filler?). Hvis jeg blanda skikkelig dårlig, herda bare epoxyen "rundt" melklumpene, og ga en veldig sterk "bikubeaktig" støp med små lommer med mel/luft i. Hvetemelepoxy blir gulaktig. Herdetid er normal. Ser kornete ut når man jobber med den, men får blank og hard overflate selv om man blander dårlig.

Melis gir en blank "marmoraktig" hvit glatt overflate. Kan sikkert lage peanøttsmør av melis også, men er dyrere enn mel. Noe mer flexibel støp med Melis (kanskje fordi den blandes bedre inn).

Kakaopulver (og melis med kaffe) ga en enda mer fleksibel brun støp (kanskje også pga korningen på fyllstoffet). Overflaten ble hard og ikke klebrig, men støpen oppførte seg mer som plast.

Siden hvetemel funka så godt og er så billig, tok jeg det et steg videre og brukte hvetemel da jeg støpte inn forankringer til benker på innsiden av en glassfiberbåt. Pakket hvetemelblandingen inn i et lag glassfiber med ren epoxy, og støpen viste ingen tegn til svakhet frem til jeg solgte prosjektet for tre år siden.

Min erfaring er at hvetemel er helt topp. Til ren volumbyggende fyllstøp vil jeg påstå det er godt egnet og varer lenge. Kunne ikke se noen tegn til svekkelse etter fem år i båt, og ser ingen tegn til svekkelse på det jeg har igjen nå etter åtte år (figurstøp).

Det er kanskje ikke like "snodig", men gipspulver viste seg å gi en ekstremt hard støp. Høyere tetthet og vekt enn hvetemelstøp. Gjør gipsen vannbestandig. Blander seg lettere med epoxyen enn hvetemel. Brukte ikke epoxygipsen i båt, men til støp av figurer. Tror Gipsen fint kan brukes i båt også.

Er det noen andre her inne som har prøvd å bruke eksperimentelle fillere eller fargestoff til epoxy (evt polyester) og evt. sjekka over tid hvordan det fungerer?

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Hvis man først tar kostnaden med å støpe med epoxy skjønner jeg ikke helt vitsen med å spare noen få kroner på å bruke hvetemel fremfor profesjonell filler? Hva betyr det styrkemessig er en ting, men hva skjer når hvetemelet etterhvert trekker til seg vann? Selv om epoxy er relativt vanntett vil det alltid komme noe vann inn.

Jeg foretrekker denne: 

http://www.westsystem.no/p/11350/406-colloidal-silica

Jeg brukte microbaloons fra biltema i polyesteren og lagde meg en sparkel. Men fikk en grov konsistens som ikke var så lett å jobbe med. Men ble ekstremt sterkt. Ikke er microbaloons billig heller. Kunne godt tenkt meg ett finere pulver å blande med. Men vet ikke om jeg tør å bruke hvetemel selv om tanken er god.

Er det noe annet pulver man kan eksperimentere med? Kanskje jeg skal prøve med gips?

Har også prøvd Biltema's, mikroballonger, og er enig i at den ikke er noe god. Blir for grovt. Har tidligere brukt no som het Cabosil som er et annet varemerke for såkalt Hydrofil Kolloidal Silika - som jeg forstår West systems sin er.  

Ser at Mapei selger noe de kaller Cabosil TS 720 som skal være "Fortykningsmiddel basert på hydrofob silika. Benyttes til epoksybaserte produkter. Bør ikke brukes til polyuretanbaserte produkter" . Det koster koster ca. 500 for en 10 kg.  sekk.   Har bestilt en sekk, så får jeg se hvordan det fungerer. http://www.mapei.com/public/NO/brochures/multimedia/produktkatalog_no_0912_low.pdf

Ellers mye nyttig lesing her: 

http://www.adhesivesmag.com/articles/85787-fumed-silica-controls-rheology-of-adhesives-and-sealants

Man bruker da ikke glassballonger hvis man skal lage sterke fyllinger, den er jo beregnet som tilsats når man skal lage sparkel som er enkel å forme. Hva er lettest å knekke av massiv kokesjokolade kontra Stratos, siden vi nå allerede har vært innom kakaopulver. Med glassballonger i epoksy har du tilført millioner av små hulrom i støpen. Flott for sliping, elendig på styrke.

Som Gon har jeg bare gode erfaringer med Svas både på kvalitet og pris, og foretrekker epoksyen hans (produsert av tyske Ebalta) framfor WS. Bl.a. er Svas epoksy helt klar, mens WS er svakt gul.

Selv har jeg brukt mahogny slipestøv som fyllmasse til sparkling på mahogny, men holder meg nok til de beprøvede fyllstoffene der man ønsker full styrke på liming/fylling.  

Jeg var også skeptisk til å bruke noe organisk i båt (Ferrosement høres mer seriøst ut enn hvetemelepoxy ;), men har god erfaring med fyllstoff av tre, papp/papir og trefiber fra oljerike treslag i tillegg til at det finnes en del trebåter som også er en slags organisk. Snakket med en på West Systems da jeg holdt på, og han kunne ikke utelukke at det ville gå helt fint. Hvis det herder, er det herdet, sa han...

Jeg testa forresten gips i WS, og det fungerte veldig godt til å støpe figurer. Spesielt en fra enten Panduro eller Sløyd-detaljer som het "Steingips" ble avsindig kompakt og hard.

Sikkert lurt å holde seg til ting som er utprøvd hvis det er noe kritisk man driver med.

Min herder i alle "forsøk" var 206 / treg herder. Jeg har en 5-kilos med Biltema sin nå som jeg skal teste litt med. Kabosil ser veldig bra ut, men er vel omtrent ti ganger dyrere enn mel? Håper du deler erfaringer med cabosil ;)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Jeg brukte microbaloons fra biltema i polyesteren og lagde meg en sparkel. Men fikk en grov konsistens som ikke var så lett å jobbe med. Men ble ekstremt sterkt. Ikke er microbaloons billig heller. Kunne godt tenkt meg ett finere pulver å blande med. Men vet ikke om jeg tør å bruke hvetemel selv om tanken er god.

Er det noe annet pulver man kan eksperimentere med? Kanskje jeg skal prøve med gips?

Hva med å prøve vanlig Standardsement? Tipper på 2-300 kr. for 40kg...

Sement så klart! Takk Lady B :) Da har jeg satt en "sats" med biltema epoxy fortykket med B20 fra Maxbo. Brukt som bindemiddel mellom to lag tre også, så skal jeg sammenligne styrke sånn halvvitenskapelig om 24 timer :)

Meget interessant og nyttig. Jeg bruker jo bare epoksy i kontakt med, sammen med, trevirke (cellulose, polysakkarider). Så at hvetemel (stivelse, polysakkarider) fungerer overrasker ikke, men det er jo slik med båtremedier. En venner seg til å betale i dyre dommer fordi en ikke bruker sunt vett! (Melis er vel disakkarider uten vann?) Det meste av båtkjemien er organisk kjemi, men så langt har jeg ikke tenkt på sukker som en del av det. Mye er jo basert på hydrokarboner, petroleum. Forøvrig trur jeg at jeg har funnet det produktet som må ha høyest avanse: Farm 80 (Asfalttjære) til 190kr/boks, er ikke så langt unna det gørret vi spadde opp etter "Rocknes-forliset". Hvis noen kunne klare å få til en hemelaga blanding av asfaltklister og fyllmasse, vil jeg gjerne høre om det!

Redigert av Erik AN (see edit history)

Hm. det viste seg at 500 kr var kilosprisen, så da backer jeg ut, får aldri brukt opp 10 kg! 

Ser at Mapei selger noe de kaller Cabosil TS 720 som skal være "Fortykningsmiddel basert på hydrofob silika. Benyttes til epoksybaserte produkter. Bør ikke brukes til polyuretanbaserte produkter" . Det koster koster ca. 500 for en 10 kg.  sekk.   Har bestilt en sekk, så får jeg se hvordan det fungerer. http://www.mapei.com/public/NO/brochures/multimedia/produktkatalog_no_0912_low.pdf

Hm. det viste seg at 500 kr var kilosprisen, så da backer jeg ut, får aldri brukt opp 10 kg! 

Akkurat sånn jeg hadde det da jeg begynte å eksperimentere med mel :) Får sikkert mel til 5 kroner kiloen i 20-kilos pakker...

Det er vel lite trulig at kornstørrelsen har særlig betydning før vi er oppe på noe som kan kjennes. Heller hvorvidt fyllstoffet blir helt "innlemma" i epoksyen, altså inntrengningsavstand, og om det er noe anna der. Jeg har jo brukt det på bjørkefiner, og da går den tvers igjennom, altså flere mm. Potetmel skulle sikkert også kunne brukes, sjøl om det blir fryktelig klissete i vann, er det ikke sikkert det samme skjer i epoksy - og skulle så skje, kan jo det gi en ekstra effekt. Mange av de innkjøpte fyllstoffene jeg har brukt er så "fnokkete" at det er vanskelig å få dem ned i blandinga om en skal lage seg en liten dose. Nesten som dun. Muligens er dette for at overflata skal være minimal, slik at epoksy/resin-blandinga skal komme seg helt igjennom. En har, i hvert fall i høy temperatur, litt kort tid på seg, derfor trur jeg kanskje spon/treflis blir vanskelig å bruke. Sagmugg kanskje, men da har en altså fare for at det følger med vann, og denne "fnokke-effekten" altså at de ikke blandes i karet men flyter oppå. Fordelen med mel er vel at det er forholdsvis homogent, ensarta, tvers igjennom, slik at det egentlig bare øker volumet og tørrstoffinnholdet (sparer på konfekten).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...